Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuwsgierig en druk paard aan de hand leiden

 
Profiel   

Hebben jullie tips voor mij? Ik sta met mijn vijfjarig paard op een nieuwe stal. Hij vindt alles spannend en hij is bovendien erg nieuwsgierig. Dat betekent dat ze met het wandelen naast me erg druk is en geregeld voor me uit loopt of naar links of naar rechts gaat kijken wat daar is. Hoe streng of consequent ik ook probeer te zijn en hoe vaak ik haar ook stilzet en achteruit laat lopen. Dat begint al snel als ze de stal uitloopt. Ik weet natuurlijk hoe het hoort, maar hoe kom je uit de spiraal? Wat als het paard ineens het gras induikt? Ik weet dat het niet mag, maar soms het gaat het zo snel. Ik hoor graag alle tips!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 00:06 



 
Profiel   

Natuurlijk is van en naar de wei/poetsplaats/stal/bak is netjes meelopen een must.
Je bent waarschijnlijk niet helemaal duidelijk in je lichaamstaal en grijpt te laat of te weinig in als het paard afgeleid raakt, voorbij je komt en dergelijke. Laat een ervaren paardenmens eens meekijken.

Maar dit klinkt daarnaast ook als een paard dat veel energie heeft en (nog) niet het geduld om een flink stuk te wandelen.

Ik zou dus vooral ook inzetten op zorgen dat de energie eruit kan.
Aan het werk dus. De mogelijkheid bieden om stevig te draven en een galop je te doen. Longeren, rijden, mennen welke discipline je ook beoefend. Een paard dat genoeg werkt is mentaal vaak een stuk stabieler en rustiger. Met een bom energie is lastig werken, zeker als het gaat om stapwerk, stilstaan en dat soort geduld oefeningen.

Niet te energierijk voeren kan ook helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 00:30 



 
Profiel   

Ik zou grondwerkles nemen.
Naast een stuk respect voor jou, leert je paard ook beter te ontspannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 00:30 



 
Profiel   

boemel schreef
Ik zou grondwerkles nemen.
Naast een stuk respect voor jou, leert je paard ook beter te ontspannen.

Dit. Het is via internet niet uit te leggen zonder de situatie te zien. Verkeerde tips kunnen heel verkeerd uitpakken en juist averechts werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 00:52 



 
Profiel   

Probeer bij je blijven leuk te maken. Kleine stapjes zorgen ervoor dat je paard niet teveel prikkels te verwerken krijgt, en heeeeel veeeeel belonen. Voor je het weet ben jij veel interessanter dan die groene sprieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 01:07 



 
Profiel   

https://m.youtube.com/watch?v=e1wnJH2tbu8#

Ik raad je aan eens deze filmpjes van Warwick schiller te kijken. Hij heeft er meer over dit onderwerp

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 08:07 



 
Profiel   

Neem je al een zweepje mee? Niet om te slaan, maar hiermee kan je net wat makkelijker corrigeren dan het einde van je touw. Je kan achter je wijzen of tikken voor gas en voor de neus zwaaien om af te remmen.
Nog steeds belangrijk dat jij op tijd corrigeert en daarvoor kunnen een paar lessen grondwerk wel helpen. Al het werk naast je paard valt onder grondwerk, dus basis gehoorzaamheid ook :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 08:15 



 
Profiel   

Inderdaad is het denk ik goed om grondwerk les te nemen zodat iemand ter plekke met je mee kan kijken.
En verder goed om zelf rustig te blijven ademen, goed geaard te blijven en een heldere intentie te hebben.
Dat kan al een heel verschil maken en ook daar kan les bij helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 08:21 



 
Profiel   

Hoeveel staat het paard buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 08:26 



 
Profiel   

Dank! Vandaag een aantal tips toegepast en het ging beter! Vrijdag grondwerk les! En in tussentijd hard aan het werk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 14:28 



 
Profiel   

En ook vooral niet vergeten dat het een paard is en geen fiets met haar. Daarbij is ie 5 jaar en staat in een nieuwe omgeving dus een beetje nieuwsgierigheid mag best. Ook daar kan je een grondwerkoefening van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 14:33 



 
Profiel   

Onze pony van 15 is bekend met grondwerk, komt iedere dag los, werkt, wordt gecorrigeerd enz. enz. enz. Alles volgens het boekje, alles erop en eraan. En nog..... eergisteren weer in galop van de spuitplaats af. Waarom? Hij was bijna 5 en totaal onopgevoed toen hij bij ons kwam. Die opvoeding is wel geslaag, maar er zit nu eenmaal een rete-nieuwsgierige en eigenwijze kop op. Sommige pony's of paarden hebben dat nu eenmaal en worden nooit een gedwee type.

Dit om maar aan te geven dat het riedeltje "neem grondwerk les, werk met hem, gooi hem los/weiland" niet altijd 100% zalig makend is. Ja, het moet, het is de basis en je kan het niet overslaan. En dan nog, gaat hij af en toe in galop van de spuitplaats af, of gaat hij rechts als ik links wil. Wandelen blijft een vervelend ding. Ik doe het niet graag met hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 14:37 



 
Profiel   

De mijne ook ... ze weet hoe het moet maar vergeet het soms even.

Ik hou 2 basisregels aan:
1. waar ik ben kan jij niet zijn
2. het is net een p****l: hoe meer je eraan zit, hoe groter ze wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 14:41 



 
Profiel   

https://m.youtube.com/watch?v=LdFGMDIXYwo&pp=sAQA

https://m.youtube.com/watch?v=3UGYC9HB_Xc&pp=sAQA

2 filmpjes van Dressuurnatuurlijk waarin ze super goed uitleggen en voordoen hoe je leiding geeft aan een jong paard en je eigen ruimte bewaakt.

Paar pointers:
- Consequent, consequent, consequent. Geen enkele centimeter ongevraagd voorwaarts laten gaan. Doet je paard dat wel dan meteen weer achteruit zetten.
- hulpen zo groot als nodig en zo klein als kan.
- laat het paard de afstand tussen jou en hem vergroten. Als jij mee naar achter loopt dan leert hij nog geen respect te hebben voor jouw persoonlijke ruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 16:04 



 
Profiel   

rien10 schreef
Onze pony van 15 is bekend met grondwerk, komt iedere dag los, werkt, wordt gecorrigeerd enz. enz. enz. Alles volgens het boekje, alles erop en eraan. En nog..... eergisteren weer in galop van de spuitplaats af. Waarom? Hij was bijna 5 en totaal onopgevoed toen hij bij ons kwam. Die opvoeding is wel geslaag, maar er zit nu eenmaal een rete-nieuwsgierige en eigenwijze kop op. Sommige pony's of paarden hebben dat nu eenmaal en worden nooit een gedwee type.

Dit om maar aan te geven dat het riedeltje "neem grondwerk les, werk met hem, gooi hem los/weiland" niet altijd 100% zalig makend is. Ja, het moet, het is de basis en je kan het niet overslaan. En dan nog, gaat hij af en toe in galop van de spuitplaats af, of gaat hij rechts als ik links wil. Wandelen blijft een vervelend ding. Ik doe het niet graag met hem.


Dat het niet 100% zaligmakend is besef ik ook hoor.
Ik heb ook zo'n exemplaar die wel eens zijn eigen ding doet. De spuitplaats afrennen is daar 1 van. Verder is hij heel fijn met grondwerk maar het is en blijft een dier. En stiekum maakt dat het ook leuk. Zo'n robot die nooit wat uitvreet is ook maar saai.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 20:51 



 
Profiel   

Hengstenbitje kan ook helpen hem zijn aandacht bij jou te laten houden. Die klik je zo aan en van een halster.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 21:39 



 
Profiel   

Luzerna schreef
Ik weet natuurlijk hoe het hoort, maar hoe kom je uit de spiraal? Wat als het paard ineens het gras induikt? Ik weet dat het niet mag, maar soms het gaat het zo snel. Ik hoor graag alle tips!


De eerste tip die ik heb is dat je niet te groot moet maken wat niet lukt. Als 'ie het gras in duikt is het eerste: hem weer uit het gras plukken. Niet teveel gedoe maken van wat er gebeurde, gewoon weer oppakken.

Het tweede is dat het bij het stilzetten en achteruit zetten en dergelijke vooral ook gaat om hoe je dat doet. Wat je wilt bereiken is dat jij, als hij mee gaat, een baken van rust bent, en tegelijkertijd dat als hij ergens anders heengaat, bv het gras, dat hij geen rust krijgt maar juist allerlei dingen moet doen waardoor hij wel moet focussen op jou.

Dat gaat heel erg om timing en kijken naar zijn signalen. Sommige paarden kunnen bv prima achteruit lopen terwijl ze met een schuin oog nog helemaal bij het gras zijn, klaar voor een nieuwe poging. Dan heb je nog niet bereikt wat je wilt, je wilt dat 'ie naar jou kijkt met 'ok, wat wil jij?'
Maar op het moment dat je dat krijgt, een mooie stap achteruit met de aandacht bij jou en een oprechte stap achteruit, dan wil je ook meteen ontspannen en belonen, en moet het ook meteen weer leuk zijn. Geen ergernis over wat er gebeurde bijvoorbeeld, geen spanning die jij nog hebt.

Dat letten op aandacht is trouwens sowieso heel nuttig. Bijna geen enkel paard, hoe gehaaid ze ook zijn, kunnen helemaal dat moment verbergen waarop ze ineens het gras zien, dat idee krijgen om erin te duiken. Soms is het signaal maar heel klein, maar draaien ze net hun ene oor en oog een beetje waardoor je weet dat hun aandacht is verschoven. Als het nog heel klein is, heb je vaak ook heel weinig nodig om die aandacht weer terug te krijgen. Door die kleine signalen op te vangen is het vaak veel makkelijker om bij te sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 22:12 



 
Profiel   

Mijn 3 jarige heeft ook een fase gehad waarin ze geen respect voor mij had. Ze liep ook vaak ver voor mij uit ( ik liep als het ware op de plek waar veulens naast de merrie loopt). Vaak luisterde ze absoluut niet en trok erg aan het halstertouw of probeerde door mij heen te lopen.

Ik was altijd een beetje sceptisch over grondwerk , maar heb toch een lesje genomen. En eigenlijk was één les al voldoende. Merkte echt na een aantal dag al een wereld van verschil. Ze probeerde mij niet meer voorbij te lopen maar er was nog wel veel werk aan de winkel. Ik nam altijd een zweepje mee , niet om mee te slaan maar puur als verlengstuk van mijn arm. Ze durfde er niet eens tegen aan te lopen. Als ze dan te ver voor mij liep hield ik de zweep voor haar en dan liep ze direct een stuk rustiger. Toen het voor mij ook goed en veilig voelde heb ik het zweepje weg gelaten. Het gebeurd nu eigenlijk nooit meer , de afgelopen weken had ik haar juist op sleeptouw ( had te maken met een abces).

Regelmatig oefenen en consequent zijn , de aanhouder wint zeg ik maar altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 22:17 



 
Profiel   

Fijn dat je grondwerk les krijgt! Mijn mini was toen hij hengst was enorm dominant. Hij liep volledig door mij heen en lette niet op. Ik heb het best simpel opgelost, elke keer als hij iets voor me uit dreigde te lopen ging ik rondjes draaien met het uiteinde van het touw op mijn ''lijn'' oftewel; als hij die 'lijn' probeerde over te steken kreeg hij een halstertouw tegen z'n neus.
Absoluut niet de beste manier voor ieder paard, maar voor mijn kleine heeft het prima gewerkt en misschien heb je er nog iets aan als (nood)oplossing.
Lekker gaan grondwerken, je zult een enorm verschil gaan merken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 22:35 



 
Profiel   

Voor jou en haar veiligheid moet je bepaalde afspraken maken en kan grondwerk(les) je helpen.

Verder denk ik dat het goed is om kritisch na te denken over adviezen die gestoeld zijn op de dominatietheorie (is achterhaald) of die je adviseren te grijpen naar aversieve hulpmiddelen, zoals hengstenbit, zwepen, etc. (op kracht ga je het nooit winnen en op basis van angst (voor druk) wil je geen relatie met je paard, toch?)

Heb je al eens kennis gemaakt met positieve bekrachtiging (R+ trainen)?
Daar kan je heel veel mee bereiken, zonder dat dingen een 'gevecht' worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 23:07 



 
Profiel   

Dank allemaal! Vanmorgen mijn eerste grondwerkles gehad en ze deed het super!! Het is eigenlijk heel eenvoudig als je het maar consequent en zelfverzekerd toepast. :) We gaan vanmiddag verder oefenen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 14:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen