Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 96 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

niet aan het touw mee?

 
Profiel   

itsjustme593 schreef
Shadow0 schreef
Ik denk dat het hier het handigst is als je de eigenaar vraagt of die de komende tijd een paar keer mee wil kijken. Niet te lang zelf mee door blijven gaan, want dit is wel een situatie die ook makkelijk steeds een beetje moeilijker (of gevaarlijker) kan worden.

Terwijl het misschien zo over is als jij een beetje meer handigheid hebt en jullie elkaar wat beter kennen - als dat op de goede manier gebeurt.



zal ik zeker vragen! Ik ben gewoon bang dat hij dan normaal zou doen. over een maandje kunnen we dat pas doen, dus moet ik even wachten.

Rare eigenaar, als hij pas over een maand tijd heeft om jou hierbij te helpen. Is de pony wel echt bedoeld als verzorgpony voor jou? Of is het meer dat de eigenaar het best vond dat je de wei in komt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 06:03 



 
Profiel   

Majabeestje schreef
Wat vervelend voor je dat het niet helemaal lekker gaat met je verzorgpaard.
De eigenaar weet hier niet van? Als ik een verzorgster had voor mijn paard en die zou hier tegenaan lopen, zou ik het heel graag willen weten. De eigenaar is verantwoordelijk voor zijn of haar paard en op deze manier kan je ongelukken krijgen.
Paard voorlopig lekker laten staan en eerst maar even met de eigenaar praten. Succes!

Ts schreef toch al dat de eigenaar er wel van weet?

@ TS het beste kun je dit oplossen samen met de eigenaar. Verstandig dat je nu wacht tot jullie samen bij het paard zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 06:17 



 
Profiel   

De eigenaar is op vakantie

de pony is bedoeld als verzorgpony. Ik kan alles met hem doen In de wei. het gaat alleen om het touw, niet om of ik wel of niet deze verzorgpony mag hebben, en of het wel een goed idee is.
ik vraag om tips, die heb ik gekregen. Ik heb ook al meerdere malen gezegd dat de eigenaar erover weet.

:)


Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 18-08-21 08:21, in het totaal 4 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 08:08 



 
Profiel   

Ik had ook laten weten dat Ik zal wachten op de eigenaar.


Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 08:10 



 
Profiel   

Als je de berichten van jou leest kan je behoorlijk de conclusie trekken dat de pony een loopje neemt met jou.

Dat je niet veel ervaring met paarden hebt en het verhaal verandert wel wat, dus daarop gaan mensen reageren.

Een oudere pony kan echt wel fatsoenlijk meelopen aan een touw, maar heeft daarin wel een "leider" nodig en in je eigen berichten kom jij daar niet in over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 08:21 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Als je de berichten van jou leest kan je behoorlijk de conclusie trekken dat de pony een loopje neemt met jou.

Dat je niet veel ervaring met paarden hebt en het verhaal verandert wel wat, dus daarop gaan mensen reageren.

Een oudere pony kan echt wel fatsoenlijk meelopen aan een touw, maar heeft daarin wel een "leider" nodig en in je eigen berichten kom jij daar niet in over.



Ik heb wel ervaring met paarden, ik heb best wat jaar dingen met paarden gedaan, ookal is dat niets vergeleken met sommigen hier :j

ja, inderdaad


Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 08:23 



 
Profiel   

itsjustme593 schreef
pmarena schreef
Ik vind het een heel apart verhaal eerlijk gezegd...

Hoezo "loopt hij vaak gewoon weg / gaat hij grazen" tijdens het wassen / poetsen :?
Je zet dat dier toch vast als je dat doet....

Kan je het dier niet de baas / durf je ook weinig vanwege je been, ga er dan pas weer naartoe als de eigenaar (of iemand anders die dat dier vaak in handen heeft) je even op weg helpt want op deze manier met zelf aanklooien wordt het er echt niet beter op zo te horen.... dan kan je straks helemaal niks meer met dit dier.

Dit is wel typisch iets dat je gewoon met een eigenaar bespreekt. Die moet je leren hoe je dit anders kan doen want als je dit soort problemen hebt is het niet veilig voor jou, niet voor dat paard en dat dier wordt er niet bepaald fijner in de omgang van als hij steeds lekker zijn eigen gangetje gaat en totaal niet naar je luistert. Je leert dat dier zo dat hij niet hoeft te luisteren, het wordt een strontvervelend paard....

Ik vind het een hele rare eigenaar als die weet dat dit speelt, en je gewoon zo door laat otteren zonder je te helpen. Je gaat zelf toch ook niet nog een keer zonder dat je er met de eigenaar over gepraat hebt, zonder een plan van aanpak en zonder dat je überhaupt weet hoe dat dier zich normaal gedraagt :?


ja eh, dat is dus het probleem, ik kan hem niet meenemen aan het touw, en dus ook niet vastmaken _/-\o_

de eigenaar heeft hier niets mee te maken, we hebben er al een afspraak over gemaakt, dan heeft de eigenaar tijd. ik kan prima met paarden omgaan, alles lukt gewoon, behalve het leiden en volgen.


Ik snap hem niet...

Hoezo "alles lukt gewoon"....?

Meelopen aan een touwtje lukt niet.
Meenemen uit de wei vandaan lukt niet.
Tijdens borstelen loopt dier weg.
Wat voor "alles" blijft er dan over dat wel lukt :?

Dat je er naartoe kan lopen en het dier een aai met / zonder borstel kan geven totdat die wegloopt en dan is dat ook klaar...?

Het klinkt als een situatie die vervelend uit de hand kan lopen gezien paard inmiddels wel het idee zal hebben dat 'ie de baas is. Risico bestaat dat 'ie het dan ook niet pikt als je een keer het weglopen probeert te voorkomen en dan heb je met een beetje pech een trap te pakken.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 09:24 



 
Profiel   

nou, het is de bedoeling dat ik hem ergens in de wei kan zetten. poetsen kan nog wel, hij graast gewoon en loopt dus ook. het lukt wel, maar zou handiger zijn als hij vast kon staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 09:37 



 
Profiel   

Het klinkt mij in de oren dat jij weinig ervaring hebt en dat de pony dat prima doorheeft en daar gebruik van maakt door lekker z'n eigen plan te trekken. En weet je, dat is helemaal niet zo heel erg, iedereen moet ergens beginnen en heeft wel eens zoiets meegemaakt. Het is wél heel belangrijk dat je hier hulp bij krijgt van iemand die er goed verstand van heeft. Die kan je leren waar je op moet letten. Paarden communiceren enorm veel, maar als je het niet herkent dan gebeuren dingen altijd 'ineens'. Leer meer over communicatie, leer om je paard duidelijke opdrachten en commando's te geven en dan wordt het voor jullie beide een stuk leuker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 10:28 



 
Profiel   

Het klinkt alsof je mijn Fjord verzorgt. Die doet zoiets ook..
Bij mij niet meer, omdat ik hem door heb en hij dat weet. (Maargoed, 15 jaar zijn we aan elkaar gewend intussen).
Hij zou dit echter bij zijn verzorgster ook doen, omdat hij die kans ziet, ermee wegkomt en zijn beloning krijgt (voer!).
Is het een rotbeest? Nee, hij ziet kansen neemt ze.
Is hij onopgevoed? Nee, hij weet perfect de regels. Maar alleen "als iemand handhaaft".

Bij de mijne zit de essentie inzet herkennen van zijn eerste "move". Als hij dan door heeft dat je hem door hebt is het afgedaan.

Ik zou wel adviseren, tot de eigenaar kan helpen, een situatie te maken waarin hij dit gedrag niet meer met succes kan uitvoeren. Hoe vaker hij het voor elkaar krijgt, hoe moeilijker het af te leren is in mijn ervaring.

Overigens, mijn Fjord staat bij mij los op het erf met poetsen, hoofd omhoog. En verzet geen stap. Als ik hem zie "denken" volstaat een "Nee, doen we niet!".

Het is een uitdaging. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 10:45 



 
Profiel   

Qimm schreef
Het klinkt mij in de oren dat jij weinig ervaring hebt en dat de pony dat prima doorheeft en daar gebruik van maakt door lekker z'n eigen plan te trekken. En weet je, dat is helemaal niet zo heel erg, iedereen moet ergens beginnen en heeft wel eens zoiets meegemaakt. Het is wél heel belangrijk dat je hier hulp bij krijgt van iemand die er goed verstand van heeft. Die kan je leren waar je op moet letten. Paarden communiceren enorm veel, maar als je het niet herkent dan gebeuren dingen altijd 'ineens'. Leer meer over communicatie, leer om je paard duidelijke opdrachten en commando's te geven en dan wordt het voor jullie beide een stuk leuker.


Ik heb inderdaad geen ervaring met dit specifieke geval. Ik ben het wel helemaal met je eens. zal ik ook zeker doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 14:03 



 
Profiel   

Akshay schreef
Het klinkt alsof je mijn Fjord verzorgt. Die doet zoiets ook..
Bij mij niet meer, omdat ik hem door heb en hij dat weet. (Maargoed, 15 jaar zijn we aan elkaar gewend intussen).
Hij zou dit echter bij zijn verzorgster ook doen, omdat hij die kans ziet, ermee wegkomt en zijn beloning krijgt (voer!).
Is het een rotbeest? Nee, hij ziet kansen neemt ze.
Is hij onopgevoed? Nee, hij weet perfect de regels. Maar alleen "als iemand handhaaft".

Bij de mijne zit de essentie inzet herkennen van zijn eerste "move". Als hij dan door heeft dat je hem door hebt is het afgedaan.

Ik zou wel adviseren, tot de eigenaar kan helpen, een situatie te maken waarin hij dit gedrag niet meer met succes kan uitvoeren. Hoe vaker hij het voor elkaar krijgt, hoe moeilijker het af te leren is in mijn ervaring.

Overigens, mijn Fjord staat bij mij los op het erf met poetsen, hoofd omhoog. En verzet geen stap. Als ik hem zie "denken" volstaat een "Nee, doen we niet!".

Het is een uitdaging. :)


haha, fijn dat ik niet de enige ben. Ik zal dat doen! dankjewel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 14:05 



 
Profiel   

itsjustme593 schreef
Amber_anne schreef
Pfoe dit is niet onaardig bedoelt maar als dit je niet lukt vraag ik mij af hoe veilig het is als je zelfstandig daar bezig bent

Weet de eigenaar dat je dit soort problemen hebt?


als wat me niet lukt precies? als een paard schrikt, en ineens wegrent, vindt ik het wel erg knap als iemand hem zo kan blijven vasthouden :j maar oke.

ja, dat weet de eigenaar!

Ja hoor, dan hou ik vast. Een dat weten ze donders goed en stoppen met trekken.
Ik begrijp dat dit door jou eerdere beenbreuk niet kan en ook omdat je onzeker bent.
Ik zou echt niet alleen aan blijven rommelen. Voor het paard niet goed, voor jou ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 14:14 



 
Profiel   

itsjustme593 schreef
pmarena schreef
Ik vind het een heel apart verhaal eerlijk gezegd...

Hoezo "loopt hij vaak gewoon weg / gaat hij grazen" tijdens het wassen / poetsen :?
Je zet dat dier toch vast als je dat doet....

Kan je het dier niet de baas / durf je ook weinig vanwege je been, ga er dan pas weer naartoe als de eigenaar (of iemand anders die dat dier vaak in handen heeft) je even op weg helpt want op deze manier met zelf aanklooien wordt het er echt niet beter op zo te horen.... dan kan je straks helemaal niks meer met dit dier.

Dit is wel typisch iets dat je gewoon met een eigenaar bespreekt. Die moet je leren hoe je dit anders kan doen want als je dit soort problemen hebt is het niet veilig voor jou, niet voor dat paard en dat dier wordt er niet bepaald fijner in de omgang van als hij steeds lekker zijn eigen gangetje gaat en totaal niet naar je luistert. Je leert dat dier zo dat hij niet hoeft te luisteren, het wordt een strontvervelend paard....

Ik vind het een hele rare eigenaar als die weet dat dit speelt, en je gewoon zo door laat otteren zonder je te helpen. Je gaat zelf toch ook niet nog een keer zonder dat je er met de eigenaar over gepraat hebt, zonder een plan van aanpak en zonder dat je überhaupt weet hoe dat dier zich normaal gedraagt :?


ja eh, dat is dus het probleem, ik kan hem niet meenemen aan het touw, en dus ook niet vastmaken _/-\o_

de eigenaar heeft hier niets mee te maken, we hebben er al een afspraak over gemaakt, dan heeft de eigenaar tijd. ik kan prima met paarden omgaan, alles lukt gewoon, behalve het leiden en volgen.


Als "alles" lukt, behalve leiden en volgen, dan lukt er eigenlijk helemaal niets.
Niet te lang mee aanrommelen, kijk of je (snel) hulp kan krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 14:19 



 
Profiel   

itsjustme593 schreef
nou, het is de bedoeling dat ik hem ergens in de wei kan zetten. poetsen kan nog wel, hij graast gewoon en loopt dus ook. het lukt wel, maar zou handiger zijn als hij vast kon staan.


Dus beestje loopt gewoon in de wei zijn eigen gang te gaan en jij hobbelt ernaast een beetje mee met een paar borstels tot 'ie het zat is en vertrekt? Omdat je het touw er niet echt aan vast durft te klikken / het dier niet meeneemt om vast te zetten?

Wat zegt de eigenaar er dan van? KAN hij echt niet vast staan (heeft niemand dat dier ooit vastgezet?) of denk je dat het niet kan omdat het je niet lukt om hem mee te laten lopen aan een touwtje?

Zoek dat dan eerst eens even uit, of dat vaststaan bij een ander wel gewoon goed gaat :)

Als het dier maar een beetje een loopje met je neemt dan hoef je ook niet te gaan tutten met een touwtje er aan hangen voor een paar tellen en er weer af halen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 16:02 



 
Profiel   

pmarena schreef
itsjustme593 schreef
nou, het is de bedoeling dat ik hem ergens in de wei kan zetten. poetsen kan nog wel, hij graast gewoon en loopt dus ook. het lukt wel, maar zou handiger zijn als hij vast kon staan.


Dus beestje loopt gewoon in de wei zijn eigen gang te gaan en jij hobbelt ernaast een beetje mee met een paar borstels tot 'ie het zat is en vertrekt? Omdat je het touw er niet echt aan vast durft te klikken / het dier niet meeneemt om vast te zetten?

Wat zegt de eigenaar er dan van? KAN hij echt niet vast staan (heeft niemand dat dier ooit vastgezet?) of denk je dat het niet kan omdat het je niet lukt om hem mee te laten lopen aan een touwtje?

Zoek dat dan eerst eens even uit, of dat vaststaan bij een ander wel gewoon goed gaat :)

Als het dier maar een beetje een loopje met je neemt dan hoef je ook niet te gaan tutten met een touwtje er aan hangen voor een paar tellen en er weer af halen :=


Het is niet zo dat ik het niet durf, ik heb het meerdere keren geprobeerd. het paard gallopeerd zomaar weg. ja, ik hobbel er zo met een paar borstels achteraan :j . hij kan blijkbaar gewoon vaststaan en alles, geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 19:53 



 
Profiel   

Ah, als je weet dat het beestje het gewoon kan dan hoef je niet te gaan doen alsof het nog nooit een touw gezien heeft en daar aan moet wennen :=

Dan is het dus gewoon een kwestie van doorpakken en niet met je laten sollen. Dan heeft het dier gewoon te weinig respect voor je en dat is iets om aan te werken.

Het is wel lastig om zulke streken (van dat wegrennen) er weer uit te krijgen want paard heeft nu meerdere keren geleerd dat hij daar mee weg komt en bij jou gewoon lekker zijn eigen gang kan gaan en niet hoeft te luisteren. Hoe vaker dit gebeurt, hoe moeilijker het is om die gewoonte te doorbreken. Vooral ook omdat je er zelf (logisch) wat onzeker / bang van wordt.

Dus vergeleken met een gemiddeld makkelijk paard, zit je nu met de situatie dat jij nu al zwakker bent (want een beetje spannend dat dit steeds gebeurt) en paard juist zelfverzekerder is (aan haar kan ik lekker gewoon weer schijt hebben, ik ben weg, doeiiii).

Om dit te doorbreken zal je dus een stuk steviger in je schoenen moeten gaan staan zodat je al kan voorkomen dat hij er vandoor tettert. Door zijn aandacht er bij te houden en goed de leiding te nemen ipv. een beetje meehobbelen in wat hij jou toestaat.

Is het dan dat je te weinig ervaring hebt met paarden met een eigen mening, of dat je het een beetje eng / spannend vindt om de leiding te nemen / te corrigeren? Of is het puur dat je bang bent dat je been een klap krijgt? En in hoeverre is dat terecht, is dat been daadwerkelijk zwak nu en moet je er echt nog mee uitkijken?

Wat zou moeten gebeuren is dat je gewoon naar de wei gaat, paard vastklikt en gewoon kordaat naar de poetsplaats loopt en hem daar vastzet. Niet gaan tutten en afwachten wat het paard wil, maar gewoon zeggen "hop we gaan". Alleen dan moet je wel stevig in je schoenen staan en niet uitstralen dat je het spannend vindt....

Sowieso sta je nu al 1-0 achter wat dit betreft doordat het dier al een paar keer zijn middelvinger naar je opgestoken heeft en je nu al herkent als iemand waar die niet naar hoeft te luisteren.... daarom is het ook zo link om op deze manier verder te gaan....

Ik hoop voor je dat je snel hulp krijgt zodat je kan zien dat het dier gewoon normaal kan doen. en dat je dan zelf wat kordater er mee om leert gaan zodat hij er niet over nadenkt om weg te lopen.

Je zou eens kunnen kijken naar grondwerk-lessen als je verder wilt met dit dier...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 20:13 



 
Profiel   

pmarena schreef
Ah, als je weet dat het beestje het gewoon kan dan hoef je niet te gaan doen alsof het nog nooit een touw gezien heeft en daar aan moet wennen :=

Dan is het dus gewoon een kwestie van doorpakken en niet met je laten sollen. Dan heeft het dier gewoon te weinig respect voor je en dat is iets om aan te werken.

Het is wel lastig om zulke streken (van dat wegrennen) er weer uit te krijgen want paard heeft nu meerdere keren geleerd dat hij daar mee weg komt en bij jou gewoon lekker zijn eigen gang kan gaan en niet hoeft te luisteren. Hoe vaker dit gebeurt, hoe moeilijker het is om die gewoonte te doorbreken. Vooral ook omdat je er zelf (logisch) wat onzeker / bang van wordt.

Dus vergeleken met een gemiddeld makkelijk paard, zit je nu met de situatie dat jij nu al zwakker bent (want een beetje spannend dat dit steeds gebeurt) en paard juist zelfverzekerder is (aan haar kan ik lekker gewoon weer schijt hebben, ik ben weg, doeiiii).

Om dit te doorbreken zal je dus een stuk steviger in je schoenen moeten gaan staan zodat je al kan voorkomen dat hij er vandoor tettert. Door zijn aandacht er bij te houden en goed de leiding te nemen ipv. een beetje meehobbelen in wat hij jou toestaat.

Is het dan dat je te weinig ervaring hebt met paarden met een eigen mening, of dat je het een beetje eng / spannend vindt om de leiding te nemen / te corrigeren? Of is het puur dat je bang bent dat je been een klap krijgt? En in hoeverre is dat terecht, is dat been daadwerkelijk zwak nu en moet je er echt nog mee uitkijken?

Wat zou moeten gebeuren is dat je gewoon naar de wei gaat, paard vastklikt en gewoon kordaat naar de poetsplaats loopt en hem daar vastzet. Niet gaan tutten en afwachten wat het paard wil, maar gewoon zeggen "hop we gaan". Alleen dan moet je wel stevig in je schoenen staan en niet uitstralen dat je het spannend vindt....

Sowieso sta je nu al 1-0 achter wat dit betreft doordat het dier al een paar keer zijn middelvinger naar je opgestoken heeft en je nu al herkent als iemand waar die niet naar hoeft te luisteren.... daarom is het ook zo link om op deze manier verder te gaan....

Ik hoop voor je dat je snel hulp krijgt zodat je kan zien dat het dier gewoon normaal kan doen. en dat je dan zelf wat kordater er mee om leert gaan zodat hij er niet over nadenkt om weg te lopen.

Je zou eens kunnen kijken naar grondwerk-lessen als je verder wilt met dit dier...?



ik ben het helemaal met je eens! de eigenaar komt er niet heel vaak, dat is waarom ik dacht dat hij het misschien niet helemaal gewend was.
Mijn been kan zeker geen klap krijgen. ik heb er pinnen in. rennen kan niet, springen kan niet, en mijn balans niet 100%. ik kan lopen, (ookal loop ik mank), maar ja, ik moet erg voorzichtig zijn.

natuurlijk vind ik het ook een beetje spannend om te doen, ik ben nog niet zo oud en ken het paard sowieso niet heel goed.

Vandaag heb ik samen met iemand hem gepakt, en met een touw mee genomen. het ging op zich wel. ik denk dat dit ook komt doordat ik niet alleen was, en die persoon mij hielp.

ik zal morgen streng zijn, en hem gewoon mee nemen naar waar ik hem vastzet. als hij rent, ja dan weet ik het niet _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 20:20 



 
Profiel   

Oei dat is wel serieus iets om rekening mee te houden dan inderdaad!
Met zo'n been zou ik ook geen risico willen lopen :(:)

Dan kan ik me een stuk beter voorstellen hoe het zo kan komen dat je hem loslaat als hij tegengas geeft....

De truc zit hem er in om het wegrennen voor te zijn. Door hem goed bezig te houden en niet te afwachtend over te komen, maar zelf de leiding te nemen. Je kan er ook een spelletje van maken, dat het dier goed op moet letten met luisteren :)

Touw er aan, "back!" zeggen, paar pasjes achteruit laten lopen, en enthousiast met blije stem en aai belonen.

Meteen weer een stukje vooruit lopen. "Halt!" zeggen waarbij je zelf ook stilstaat.
En weer een "goed zo, braaf paard! en een aai verdient :)

Weer stukje lopen. Steeds iets vragen en "braafjes" laten verdienen zodat het paard het een leuk spelletje gaat vinden. Je kan zo wat dingen afwisselen:

- halt houden (moet paard gewoon aan touw in een boogje doen, als jij zelf stilstaat en halt of ho zegt.)
- paar pasjes achterwaarts
- voetje geven
- vanuit halt een paar pasjes met de billen opzij laten draaien
- wat sneller / langzamer lopen

Let op dat je elke "oefening" een kort, duidelijk commando geeft dat je ook elke keer dat je het doet, herhaalt. En die niet teveel op elkaar lijken.

Daarmee kan je het dier leren om goed naar je te luisteren, en het leuk te vinden ook doordat je steeds blij reageert. De meeste mensen en dieren horen toch graag dat ze iets goed doen ;)


Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-08-21 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 20:22 



 
Profiel   

Itsjustme: ik zou het echt niet alleen doen nu. Want dat je niet weet wat je gaat doen als hij gaat rennen is een probleem: waarschijnlijk gaat hij dat proberen, maar iedere keer dat hij dat doet is de kans ook groter dat hij het gaat doen en daarbij ook bokt of uithaalt. Dat is een gevaarlijke situatie. Niet mee klooien.

Bouw je positie en je band op buiten de wei in een situatie waar het niet zo op het randje is dat hij al wil weglopen, en als je dat een tijdje oefent en daar goed de controle hebt (dat je langs gras kunt lopen zonder dat hij gaat eten, dat je kunt poetsen en hem stil kunt laten staan of kunt verplaatsen zonder gedoe.) Maar dan wel als je weet wat je doet in een andere omgeving dan de wei. Dan komt het eruit halen over een tijdje vanzelf. Maar nu aan blijven rommelen geeft een grote kans dat het misloopt en dat de pony helemaal niet meer te vangen is over een tijdje, of daadwerkelijk uithaalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 20:29 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Itsjustme: ik zou het echt niet alleen doen nu. Want dat je niet weet wat je gaat doen als hij gaat rennen is een probleem: waarschijnlijk gaat hij dat proberen, maar iedere keer dat hij dat doet is de kans ook groter dat hij het gaat doen en daarbij ook bokt of uithaalt. Dat is een gevaarlijke situatie. Niet mee klooien.

Bouw je positie en je band op buiten de wei in een situatie waar het niet zo op het randje is dat hij al wil weglopen, en als je dat een tijdje oefent en daar goed de controle hebt (dat je langs gras kunt lopen zonder dat hij gaat eten, dat je kunt poetsen en hem stil kunt laten staan of kunt verplaatsen zonder gedoe.) Maar dan wel als je weet wat je doet in een andere omgeving dan de wei. Dan komt het eruit halen over een tijdje vanzelf. Maar nu aan blijven rommelen geeft een grote kans dat het misloopt en dat de pony helemaal niet meer te vangen is over een tijdje, of daadwerkelijk uithaalt.


heh, ik kan alleen in de wei dingen doen. de eigenaar haalt hem er ook nooit uit, dan word hij te druk blijkbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 20:31 



 
Profiel   

Ik vind het altijd moeilijk oordelen of een paard wel of niet respect heeft voor je, we zijn er immers niet bij en ik denk dat jij dat echt wel aanvoelt.
Mocht het paard met bit gereden worden, doe er dan voor de zekerheid een hoofdstel om. Kan net wat schelen voor jouw tegendruk wat je niet kunt qua been. Touw in beide handen en voeten zo stevig mogelijk in de grond als je aanvoelt(en ja, okal voel je het maar in je onderbuik) dat hij er vandoor gaat. Misschien is een stalgenootje daar zo lief om je even te helpen. Halster om in de wei, hoofdstel eroverheen en touwtje(longeerlijn?) aan het bit(Zou het even door de ring halen onder de kin door of langs de oren) Misschien dat een stalgenoot of eigenaar van het paard het einde vastpakt en jij het begin, heb je altijd nog een redmiddel.

Ik zie de toevoeging; Dus eigenaar kan hem er ook niet uithalen? Denk dat er veel mis is qua grondwerk met het paard... Weet je zeker dat het een geschikt verzorg paard is voor je ts? Klinkt alsof het beestje het gewoon niet snapt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 20:33 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Ik vind het altijd moeilijk oordelen of een paard wel of niet respect heeft voor je, we zijn er immers niet bij en ik denk dat jij dat echt wel aanvoelt.
Mocht het paard met bit gereden worden, doe er dan voor de zekerheid een hoofdstel om. Kan net wat schelen voor jouw tegendruk wat je niet kunt qua been. Touw in beide handen en voeten zo stevig mogelijk in de grond als je aanvoelt(en ja, okal voel je het maar in je onderbuik) dat hij er vandoor gaat. Misschien is een stalgenootje daar zo lief om je even te helpen. Halster om in de wei, hoofdstel eroverheen en touwtje(longeerlijn?) aan het bit(Zou het even door de ring halen onder de kin door of langs de oren) Misschien dat een stalgenoot of eigenaar van het paard het einde vastpakt en jij het begin, heb je altijd nog een redmiddel.

Ik zie de toevoeging; Dus eigenaar kan hem er ook niet uithalen? Denk dat er veel mis is qua grondwerk met het paard... Weet je zeker dat het een geschikt verzorg paard is voor je ts? Klinkt alsof het beestje het gewoon niet snapt...


hij wordt niet gereden. Nou, Ookal weet ik dat het misschien niet ideaal is, ik ben er wel blij mee. puur omdat ik nooit een ander verzorgpaard zou vinden. Ik hoop gewoon dat het binnekort lukt, en dat hij wat beter doet. idd, met grondwerk zit het ook een beetje vreemd. hij schrikt overal van, loopt gewoon over je heen (begint ineens naar je toe te stappen tot je aan de kant springt) en.. ja dat. Ik ben er zelf ook een beetje van geschrokken, Ik kom ook niet vaak bij zijn kont, echt alleen gauw de borstel eroverheen en dan weer ergens staan waar ik me veiliger voel

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 20:39 



 
Profiel   

Dit klinkt echt niet als een heel veilige situatie. Ik weet dat dat misschien niet zo leuk is om te horen. Maar ik word een beetje zenuwachtig van de dingen die je beschrijft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 20:43 



 
Profiel   

Nou ik zou zeker geen bit in doen in deze situatie...het is al vervelend genoeg als paard er vandoor gaat met een halstertouw wapperend achter zich aan, maar als hij daar op staat en het zit vast aan een bit ipv. aan een halster.... :n

Vooralsnog klinkt het als een vreselijk slechte match..... je onzekerheid en blessure die ervoor zorgen dat je niet doorpakt / niet de leiding neemt, en paard dat dan wèl de leiding neemt en bepaalt wat er gebeurt en waar hij naartoe gaat, en ook nog bepaalt dat je aan de kant moet :=

Je straalt nu gewoon vreselijk veel onzekerheid en onderdanigheid uit naar dit paard.

Ik kan niet inschatten in hoeverre dit een echt lastig dier is. Een gemiddelde Fjord / Haflinger / Tinker zou dit ook allemaal kunnen doen bij iemand die zich zo onzeker opstelt, terwijl er bij iemand die gewoon de leiding neemt, niets aan de hand is en het een doodbraaf dier is :=

Die kunnen ook schrikkerig zijn als ze geen leiding krijgen, voelen zich dan gewoon niet veilig bij je.
En qua lompigheid lopen ze ook over je heen als je niet tijdig een brul geeft dat ze op moeten letten.

Ik denk dat je vanaf dit punt, zeker met dat been, heel weinig mogelijkheden hebt om 1 en ander te verbeteren maar dat er wel heel veel ruimte voor verslechtering is waardoor het echt gevaarlijk kan worden....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 20:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 96 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen