Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 96 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

niet aan het touw mee?

 
Profiel   

Hai hai,
een paar weken geleden heb ik een verzorgpaardje gekregen. We kunnen in de wei wat dingentjes doen. meestal is dat poetsen, wassen, of een stukje wandelen. Tijdens het wassen en poetsen, loopt hij vaak gewoon weg, en zit hij te grazen. dit is dus niet ideaal.

ik heb geprobeerd om hem mee te nemen, maar hij blijft grazen, of loopt gewoon niet mee. zodra ik ook maar lichte druk op het halstertouw zet, draait hij zich om en gallopeerd weg. ik schrik hier meestal best veel van, omdat ik hem ook nog niet zo goed ken.

ik ga er van uit dat hij zich compleet anders gedraagd rond de eigenaar, maar over een tijdje gaan we het toch samen proberen. dat duurt nog even, dus het zou fijn zijn als jullie wat tips hebben.

groetjes, en alvast bedankt :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 20:53 



 
Profiel   

Ik denk dat het hier het handigst is als je de eigenaar vraagt of die de komende tijd een paar keer mee wil kijken. Niet te lang zelf mee door blijven gaan, want dit is wel een situatie die ook makkelijk steeds een beetje moeilijker (of gevaarlijker) kan worden.

Terwijl het misschien zo over is als jij een beetje meer handigheid hebt en jullie elkaar wat beter kennen - als dat op de goede manier gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 21:07 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Ik denk dat het hier het handigst is als je de eigenaar vraagt of die de komende tijd een paar keer mee wil kijken. Niet te lang zelf mee door blijven gaan, want dit is wel een situatie die ook makkelijk steeds een beetje moeilijker (of gevaarlijker) kan worden.

Terwijl het misschien zo over is als jij een beetje meer handigheid hebt en jullie elkaar wat beter kennen - als dat op de goede manier gebeurt.



zal ik zeker vragen! Ik ben gewoon bang dat hij dan normaal zou doen. over een maandje kunnen we dat pas doen, dus moet ik even wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 21:23 



 
Profiel   

Hoe kan hij weggaloperen als je hem gewoon aan een touwtje hebt ?

Ik zou heel veel gaan leren van de eigenaar. En anders iemand meenemen die er verstand van heeft. :) Of les nemen en diegene kan je dan ook helpen in het grondwerk en de omgang met. Dan kan je het over een poosje zelf :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:02 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Hoe kan hij weggaloperen als je hem gewoon aan een touwtje hebt ?

Ik zou heel veel gaan leren van de eigenaar. En anders iemand meenemen die er verstand van heeft. :) Of les nemen en diegene kan je dan ook helpen in het grondwerk en de omgang met. Dan kan je het over een poosje zelf :D


als hij wegrent, probeer ik heb echt niet tegen te houden. ik kan zelf ook niet rennen of kracht zetten vanwege een been breuk (van mij) van een tijd geleden. ik ga er van uit dat als ik hem tegen probeer the houden, hij in paniek raakt.

lessen is niet echt een optie helaas, maar ik kan wel meer met de eigenaar proberen te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:07 



 
Profiel   

Pfoe dit is niet onaardig bedoelt maar als dit je niet lukt vraag ik mij af hoe veilig het is als je zelfstandig daar bezig bent

Weet de eigenaar dat je dit soort problemen hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:11 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Pfoe dit is niet onaardig bedoelt maar als dit je niet lukt vraag ik mij af hoe veilig het is als je zelfstandig daar bezig bent

Weet de eigenaar dat je dit soort problemen hebt?


als wat me niet lukt precies?

ja, dat weet de eigenaar!


Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:16 



 
Profiel   

itsjustme593 schreef
Amber_anne schreef
Pfoe dit is niet onaardig bedoelt maar als dit je niet lukt vraag ik mij af hoe veilig het is als je zelfstandig daar bezig bent

Weet de eigenaar dat je dit soort problemen hebt?


als wat me niet lukt precies? als een paard schrikt, en ineens wegrent, vindt ik het wel erg knap als iemand hem zo kan blijven vasthouden :j maar oke.

ja, dat weet de eigenaar!

Je kan hem gewoon pakken en kort pakken, dan moet je hem gewoon vast kunnen houden hoor, als je de baas over hem bent. Als je buiten loopt met een paard moet je hem ook kunnen houden toch? :)

Het geeft niet als dit nog niet lukt, maar dan zou ik adviseren om iemand mee te nemen die genoeg ervaring heeft zodat jij kan leren om het zelfstandig te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:18 



 
Profiel   

Maar je zegt dat hij wegrent als je hem vastneemt. Niet als hij schrikt.

Is het dan eenmalig gebeurt dat hij weg probeert te rennen, of is hij gewoon 1x geschrokken? Of trekt hij zichzelf elke keer los?
Om zich los te trekken hoeven ze niet in paniek te zijn, bij sommige dieren is het aangeleerd gedrag. Ze leren dan dat ze zo onder het werk uit kunnen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:21 



 
Profiel   

ja, dat weet de eigenaar![/quote]
Je kan hem gewoon pakken en kort pakken, dan moet je hem gewoon vast kunnen houden hoor, als je de baas over hem bent. Als je buiten loopt met een paard moet je hem ook kunnen houden toch? :)[/quote]


kan het wel proberen! ik moet gewoon nog erg voorzichtig zijn met mij been (dus door die breuk). ik zal morgen wel even kijken of het lukt om het vast te houden. Ik hoop wel dat dit er niet voor zorgt dat hij nog banger wordt. hij is ten slotte niet veel gewend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:21 



 
Profiel   

goldyc schreef
Maar je zegt dat hij wegrent als je hem vastneemt. Niet als hij schrikt.

Is het dan eenmalig gebeurt dat hij weg probeert te rennen, of is hij gewoon 1x geschrokken? Of trekt hij zichzelf elke keer los?
Om zich los te trekken hoeven ze niet in paniek te zijn, bij sommige dieren is het aangeleerd gedrag. Ze leren dan dat ze zo onder het werk uit kunnen komen.


tja, zijn hoofd gaat steets meer omhoog, en dan rent hij ineens weg. of hij nou schrikt van de druk aan het touw,, of dat hij gewoon wegrent weet ik ook niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:22 



 
Profiel   

Je moet niet ingrijpen als hij al wegrent, maar hem voor zijn en hem bij je houden. En pas maar op, als hij de baas over je is en wegrent met een touw aan z'n halster vraag je om ongelukken.

Je bent 12/13, dus ik denk dat het slim is om iemand mee te nemen voor er ongelukken gebeuren. Niets raars aan en juist heel leerzaam :)


Laatst bijgewerkt door Amado7 op 17-08-21 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:23 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Je moet niet ingrijpen als hij al wegrent, maar hem voor zijn en hem bij je houden. En pas maar op, als hij de baas over je is en wegrent met een touw aan z'n halster vraag je om ongelukken.


tja, ik zou niet weten hoe ik dat moet voorkomen. het gebeurt zo snel.

goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:25 



 
Profiel   

Heb je een instructrice? Anders zou ik aan raden om gewoon eens te gaan lessen en dan te beginnen als je hem op gaat halen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:27 



 
Profiel   

Ts, wachten tot de eigenaresse er is. Zelf aanklote heeft, zo te lezen, niet veel zin. Jij kunt geen echte kracht gebruiken en paard heeft waarschijnlijk nog geen respect voor jou. Als een paard blijft wegrennen en dit ook leert, kun je grotere problemen verwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:28 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Heb je een instructrice? Anders zou ik aan raden om gewoon eens te gaan lessen en dan te beginnen als je hem op gaat halen :)


Die heb ik niet, ik betwijfel ook of dat mogenlijk is. het is een ouder paard trouwens, misschien ook handig om te weten.

ik zou wel hulp kunnen vragen om wat mensen er omheen, en samen met de eigenaar gaan. om hem zelf proberen bij me te houden... ik betwijfel of dat zou gaan lukken, en of het een goed idee is

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:29 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Ts, wachten tot de eigenaresse er is. Zelf aanklote heeft, zo te lezen, niet veel zin. Jij kunt geen echte kracht gebruiken en paard heeft waarschijnlijk nog geen respect voor jou. Als een paard blijft wegrennen en dit ook leert, kun je grotere problemen verwachten.



ja, ik ben het helemaal met je eens.
ik dacht gewoon, even wat tips vragen want het duurt nog best even voordat ik met de eigenaar kan overleggen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:30 



 
Profiel   

itsjustme593 schreef
ik heb geprobeerd om hem mee te nemen, maar hij blijft grazen, of loopt gewoon niet mee. zodra ik ook maar lichte druk op het halstertouw zet, draait hij zich om en gallopeerd weg. ik schrik hier meestal best veel van, omdat ik hem ook nog niet zo goed ken.

ik ga er van uit dat hij zich compleet anders gedraagd rond de eigenaar


Het lukt je niet om met een paard aan een touwtje te lopen in de wei.

Hey gedrag wat je in de openingspost beschrijft is niet een paard wat schrikt en opeens weg vliegt. Ook omdat je er vanuit gaat dat het bij de eigenaar compleet anders is lijkt het mij geen schrik gedrag

Angst is niet erg maar veiligheid wel. Als het paard bij het minste al door de wei vliegt met een touw aan het halster dan is dat geen veilige situatie. Ook niet als jij niet weet hoe je moet handelen in een dergelijke situatie lijkt het mij niet veilig om alleen te zijn op de wei

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:32 



 
Profiel   

Ik vind het een heel apart verhaal eerlijk gezegd...

Hoezo "loopt hij vaak gewoon weg / gaat hij grazen" tijdens het wassen / poetsen :?
Je zet dat dier toch vast als je dat doet....

Kan je het dier niet de baas / durf je ook weinig vanwege je been, ga er dan pas weer naartoe als de eigenaar (of iemand anders die dat dier vaak in handen heeft) je even op weg helpt want op deze manier met zelf aanklooien wordt het er echt niet beter op zo te horen.... dan kan je straks helemaal niks meer met dit dier.

Dit is wel typisch iets dat je gewoon met een eigenaar bespreekt. Die moet je leren hoe je dit anders kan doen want als je dit soort problemen hebt is het niet veilig voor jou, niet voor dat paard en dat dier wordt er niet bepaald fijner in de omgang van als hij steeds lekker zijn eigen gangetje gaat en totaal niet naar je luistert. Je leert dat dier zo dat hij niet hoeft te luisteren, het wordt een strontvervelend paard....

Ik vind het een hele rare eigenaar als die weet dat dit speelt, en je gewoon zo door laat otteren zonder je te helpen. Je gaat zelf toch ook niet nog een keer zonder dat je er met de eigenaar over gepraat hebt, zonder een plan van aanpak en zonder dat je überhaupt weet hoe dat dier zich normaal gedraagt :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:35 



 
Profiel   

het alleen zijn op de wei is geen probleem, ik kan prima denken, en doen. het enige probleem is dat gedoe met het touw dus.


Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:35 



 
Profiel   

pmarena schreef
Ik vind het een heel apart verhaal eerlijk gezegd...

Hoezo "loopt hij vaak gewoon weg / gaat hij grazen" tijdens het wassen / poetsen :?
Je zet dat dier toch vast als je dat doet....

Kan je het dier niet de baas / durf je ook weinig vanwege je been, ga er dan pas weer naartoe als de eigenaar (of iemand anders die dat dier vaak in handen heeft) je even op weg helpt want op deze manier met zelf aanklooien wordt het er echt niet beter op zo te horen.... dan kan je straks helemaal niks meer met dit dier.

Dit is wel typisch iets dat je gewoon met een eigenaar bespreekt. Die moet je leren hoe je dit anders kan doen want als je dit soort problemen hebt is het niet veilig voor jou, niet voor dat paard en dat dier wordt er niet bepaald fijner in de omgang van als hij steeds lekker zijn eigen gangetje gaat en totaal niet naar je luistert. Je leert dat dier zo dat hij niet hoeft te luisteren, het wordt een strontvervelend paard....

Ik vind het een hele rare eigenaar als die weet dat dit speelt, en je gewoon zo door laat otteren zonder je te helpen. Je gaat zelf toch ook niet nog een keer zonder dat je er met de eigenaar over gepraat hebt, zonder een plan van aanpak en zonder dat je überhaupt weet hoe dat dier zich normaal gedraagt :?


ja eh, dat is dus het probleem, ik kan hem niet meenemen aan het touw, en dus ook niet vastmaken _/-\o_

de eigenaar heeft hier niets mee te maken, we hebben er al een afspraak over gemaakt, dan heeft de eigenaar tijd. ik kan prima met paarden omgaan, alles lukt gewoon, behalve het leiden en volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:38 



 
Profiel   

Ik denk dat het een goed idee is om het touw even lekker te laten zitten tot we samen kunnen kijken wat het probleem is, en het voor nu gewoon te houden bij dingen waar ik het touw niet voor nodig heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:40 



 
Profiel   

Naast het oplossen waar al genoeg over is gezegd, loont het ook om eens te kijken naar de waarom.
Als ik het goed begrijp doe je alles met hem in de wei, terwijl dat ook zijn veilig plek is, zijn plek voor "me-time", waar hij zich moet kunnen ontspannen. Doordat jij daar met hem bezig gaat, ontneem je hem zijn persoonlijke plekje waardoor hij er mogelijk voor kiest om jou helemaal uit de weg te gaan. Vooral omdat hij ook door weg lopen al aangeeft dat hij geen zin heeft en daarna ga je hem "dwingen".

Op dit moment is het lastig te voorkomen, maar ik zou ook zeker zorgen dat je "werk" en eigen tijd voor je paard gescheiden houdt. Hij moet uiteraard wel gehoorzaam zijn en als jij met hem bezig wil, moet hij daar wel naar luisteren, maar jij moet ook respect hebben voor de grenzen die hij probeert aan te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:47 



 
Profiel   

Helemaal eens met jou pmarena

Je zegt dat je prima kan doen. Maar wat kan je doen? Je bent helemaal afhankelijk van waar het paard op dat moment zin in heeft

De eigenaar is eind verantwoordelijk dus die heeft er alles mee te maken. Dit is gewoon een situatie die roept om problemen en het is wachten tot het fout gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 22:50 



 
Profiel   

Wat vervelend voor je dat het niet helemaal lekker gaat met je verzorgpaard.
De eigenaar weet hier niet van? Als ik een verzorgster had voor mijn paard en die zou hier tegenaan lopen, zou ik het heel graag willen weten. De eigenaar is verantwoordelijk voor zijn of haar paard en op deze manier kan je ongelukken krijgen.
Paard voorlopig lekker laten staan en eerst maar even met de eigenaar praten. Succes!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 04:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 96 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen