Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met autisme?

 
Profiel   

Het laatste topic hierover was al oud, dus ben benieuwd naar nieuwe ervaringen en inzichten.

Soms denk ik weleens dat een van mijn paarden autisme heeft.
Ze kan slecht tegen verandering, word hier onrustig van. Ze merkt alles op, laatst was er een paal vervangen zo'n 300 meter verder, niks bijzonders verder maar zij merkt het gelijk op.
Spelen doet ze niet, in die 10 jaar dat wij haar hebben heb ik haar nog nooit zien dollen zoals de anderen dat doen. Als ze haar uitdagen zondert ze zich af.

In het werk en training is ze uiterst serieus: ze doet erg haar best, maar als ze je niet begrijpt moet je echt even geduld hebben en het rustig 'uit blijven leggen' want ze krijgt daar best een beetje stress van. Verder is ze erg slim, onthoudt alles.

Van knuffelen of aaien houdt ze niet, vooral van vreemden niet. Bij mij kan ze soms van een kriebeltje nog wel genieten, vooral als de zon schijnt :')

Als een ander paard weggaat van de kudde kan ze ook zeer onrustig zijn tot deze weer terug is.
Ik weet inmiddels na al die jaren hoe ik met haar om moet gaan, heb het vroeger best wel eens moeilijk gehad met haar onbereikbaarheid, ik heb paarden getraind voor mijn beroep maar tot haar kon ik niet doordringen. Ze blijft tot haar laatste adem bij ons, dus verder is er geen probleem. Maar ik denk weleens zou ze autisme kunnen hebben? Ik ben wel benieuwd naar meer ervaringen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 12:38 



 
Profiel   

Alle paarden hebben wat wij mensen autisme noemen. Sterker nog, alle prooidieren hebben dat. Elk prooidier heeft behoefte aan stabiliteit, rust, ruimte, regelmaat, duidelijkheid, consequente leiding. Aan ons de taak om die te geven. De reden dat veel mensen met autisme goed zijn met paarden is omdat mensen met autisme dikwijls snappen hoe paarden zich voelen in deze chaotische wereld.

En net zoals bij mensen met autisme, verschillen paarden onderling ook enorm. Ik ben zelf gigantisch extravert, maar ik ben toch echt ook autistisch! Op jonge leeftijd gediagnosticeerd, ook. Een vriendin van me is ook autistisch, maar heel erg gesloten en terug getrokken. Net zoals dat het ene paard heel nieuwsgierig en vrolijk is kan het volgende paard heel gesloten zijn.

Het teruggetrokkene kan ook komen als er continu over paarden hun grenzen wordt gegaan, dat zie je veel bij manegepaarden. Mensen die geen oog hebben voor de grenzen van het paard (vaak uit onwetendheid of aangeleerd gedrag van de manege bijvoorbeeld) kunnen een paard zo onbedoeld afstompen en in zichzelf laten keren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 12:45 



 
Profiel   

Een paard van mijn vriendin daar hebben we het wel eens van gezegd.
Hij was heel bijzonder en veel mensen konden ook niet om gaan met zijn gedrag.

Hij leek wel een interne klok te hebben.
In het weekend een half uurtje later zijn eten en er was paniek. Druk weven en heel hard hinniken.
Alles moest precies op tijd, in dezelfde volgorde.
Inderdaad iets op een andere plaats, of harde wind, andere mensen maakte hem heel onrustig.
Dan ging hij zo erg weven dat hij onder het weven zich totaal afsloot. Als je hem dan aanraakte schrok hij zich te pletter.

Met paarden kon hij ook niet goed omgaan. Hij vond het juist super leuk om te spelen, maar leek niet door te hebben wanneer een ander paard er genoeg van had, hij kon niet stoppen. Ook altijd lomp, niet gemeen maar te lomp.
Je kon hem daardoor ook niet zomaar bij andere paarden zetten. Met mijn paard ging wel goed omdat die altijd op een erg duidelijke manier zijn grenzen aan gaf.

Knuffelen en aaien was voor 2 mensen weggelegd, andere mochten het wel, maar dan was hij daar niet blij mee.

Binnen buiten zetten was ook per persoon verschillend hoe hij dat toeliet. En dat was geen stout zijn dan, maar bang als er geen leiding was.

Het niet begrijpen en rust hebben met training had hij ook, maar dat herken ik bij veel paarden wel, dus schrijf ik daar niet aan toe. Net als dat als er andere uit de kudde weg gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 12:47 



 
Profiel   

Ook kan het in het ras zitten, dat zie je ook hij honden. Arabieren pakken dingen snel op maar zijn erg gevoelig (windhonden), quarters leren heel snel maar hebben veel aandacht en duidelijkheid nodig (border collies) en tinkers hebben doorgaans meer verwerkingstijd nodig (doggen).

Zo verschillen ze allemaal van elkaar.

Een héél grote aanrader om te lezen is Horses Don't Lie, van Chris Irwin (NL: Een Paard Liegt Niet, https://www.bol.com/nl/nl/p/een-paard-l ... oductImage). Chris Irwin heeft zelf ook autisme en kan heel mooi parallellen trekken tussen mensen en paarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 12:50 



 
Profiel   

Ik heb ooit een paard gereden zoals die van jou, misschien nog wel een tandje erger. Die kon ook enorm overprikkeld raken en dan stressen. Elke verandering was hem te veel. Heeft maanden gekost voor ik bijvoorbeeld op een andere plek kon op en afstappen als de "normale plek". Uiteindelijk met heel veel geduld hebben we hem nog een aardig eind gekregen op wedstrijden maar wel enkel ik en zijn eigenaar konden hem rijden. Net als dat alleen dezelfde mensen hem dagelijks binnen en buiten konden zetten zonder stress. Nieuwe mensen waren altijd een probleem.

Ik denk dus dat er wel degelijk paarden zijn met autisme.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 12:50 



 
Profiel   

Zoals Vuurvleugels al schreef zijn eigenlijk alle paarden van nature autistisch. Maar de een zal dat meer of anders uiten dan de ander. Dat gezegd hebbend, die van ons heeft het uitgevonden zeggen wij wel eens. Het is in elk geval duidelijk anders dan de meeste paarden om ons heen.

Zijn dagelijkse dingen moeten precies gaan zoals ze altijd gaan. In dezelfde volgorde en liefst rond dezelfde tijden. Gaat dat anders dan is ie even totaal de weg kwijt. En dat kan al zijn als ik eerst opzadel en dan zijn beenbeschermers omdoe ipv andersom. Maar ook als we, nadat we klaar en eigenlijk weg zijn maar bijv iets vergeten zijn, nog even bij hem terug komen. Dan weliswaar geen stress, maar hij laat duidelijk merken dat dat niet de bedoeling is. Maar als we op wedstrijd waren, meestal meerdaags, maakte dat allemaal niet zoveel uit, misschien omdat dan ALLES anders is dan normaal. Waar hij dan weer geen stress van had.

Hij heeft niet veel met andere paarden (behalve degenen die hij goed kent, en veulentjes), maar des te meer met ander klein spul op 4 benen. Mensen heeft hij op zich ook graag om zich heen, maar ook hier alleen degenen die hij echt goed kent, en als het even kan zolang hij het zelf wil. "Zijn" mensen hebben op onszelf na ook allemaal een eigen taak: buiten/binnen zetten, ophalen voor de hoefsmid, evt deken op/afdoen, en het kroelvolk. Dat laatste, kroelen, mag alleen als hij het goed vindt. Zomaar aan hem zitten, onder welke omstandigheid dan ook, is sowieso duidelijk not done, dat mogen alleen wij.
Verder de mensen die hij wel kent, maar die geen "taak" hebben, zoals random stalgenoten. Dat betekent dus dat als zo iemand bijvoorbeeld even zijn stal in komt om de deken op of af te doen, of om wat voor reden dan ook in zn stal moet zijn zonder dat hij hij dat van die specifieke persoon gewend is, hij met een noodgang vanuit zijn uitloop zijn stal invliegt. Laatste keer nog met de smid: die heeft zeker een jaar een stagiair gehad die de paarden ophaalde. Die is nu of met vakantie of geen stagiair meer, en nu haalde de smid hem dus zelf (meestal zijn wij aan het werk als hij er is, dit is heel gebruikelijk bij ons op stal) en ja hoor dikke paniek. Volgende keer is dat dan weer OK.

In het werk is hij inderdaad ook erg serieus en super ijverig. Hij werkt ook echt heel graag. Maar als iets niet helemaal lukt kan hij ook even helemaal van de rel raken. Dat duurt nooit lang (meer), we weten nu hoe hij in elkaar steekt en houden er rekening mee.

Voor ons is het hoe dan ook een heerlijk paard in alle opzichten <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 12:33 



 
Profiel   

Ik weet niet of het autisme is als alle paarden het hebben. Maar er zijn inderdaad veel gelijkenissen. En de gemakkelijke connectie tussen mensen met autisme en paarden is heel herkenbaar. Ik zou zelfs zo ver gaan om te zeggen dat ik liever een paard heb dan een relatie. Mensen zijn maar lastig (no offense). Laat staan mensen in een relatie. Ik ontmoet zelden mensen die bedoelen wat ze zeggen en zeggen wat ze bedoelen. Maar met paarden is het zo makkelijk contact te maken.

Maar als ik deze beschrijving lees kan het best zijn dat dit paard een soort paardenequivalent van autisme heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 13:58 



 
Profiel   

Hi Megan,

Ik heb ook een paard waarvan ik denk dat hij autisme heeft. In het begin liep ik met hem tegen veel dingen aan en heb gezocht naar hulp. De inzichten van Chris Irwin hebben mij heel goed geholpen. En ook met mijn andere paarden is het zo fijn werken met de kennis die ik nu heb.
Wie weet kan het jullie ook helpen.

Groetjes Tessa Veldt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 15:46 



 
Profiel   

Erg leuke vraag! +

Hoewel ik niet hét antwoord hierop heb, en na een beetje Internet-onderzoek, ben ik tot de conclusie gekomen dat niemand heeft dat ooit vastgesteld... maar iedereen die zich ermee bemoeit heeft ooit ervaringen gehad met een paard of pony waarvan ze vinden dat "als het een mens was geweest, dan zouden wij het autistisch verklaren".

Het probleem begint bij de definitie zelf van autisme, omdat autisme bij mensen kan zich op allerlei manier uiten. En het probleem wordt nog erger als je de symptomen bij een mens, het autistische gedrag, naar het gedrag van een paard probeert te vertalen, dat sowieso anders is dan van een mens.
Wij proberen dieren altijd menselijke trekjes te geven, en hun gedrag te vertalen naar menselijke gedragingen, en dat is niet altijd mogelijk.

Hoe zou je kunnen vaststellen dat "afwijkend" gedrag van een paard dat b.v. contact met andere paarden mijdt (in elke manage heb je zulke paarden), of dat compulsief gedraag toont (sabbelen aan een stang, rondjes draaien in z'n box...) onder de definitie van autisme valt? Ik heb zelf ook paarden meegemaakt die héél erg 'eigenwijs' waren, maar of zulke paarden autistisch zijn... Van zo'n paard zegt men vaak dat hij eigenwijs is, maar dat werd vroeger ook van autistische kinderen gezegd. Kinderen die vandaag de diagnose ADHD krijgen waren 'vroegah' gewoon "drukke kinderen". Wie weet, over 50 jaar worden paarden gediagnosticeerd met autisme.
Ik heb leuke ideeën gevonden zoals het uitvoeren van hersenscans bij paarden, om na te gaan of afwijkend gedrag een correlatie kan hebben met afwijkende hersenactiviteit die vergeleken kan worden met afwijkende scans bij autistische mensen... maar wie gaat dat betalen? En is het überhaupt bekend wat is een 'normale' hersenscan van een paard?

Het staat vast dat alle dieren die een sociaal leven hebben, afwijkend gedrag kunnen tonen, en hoe intelligenter de dieren en complexer hun sociale interacties, hoe groter de kansen dat individuele dieren afwijkend gedrag vertonen. Het staat vast dat mensapen, olifanten, honden... aan depressie kunnen leiden, dus ik zou niet weten waarom autisme niet mogelijk zou zijn bij paarden.
Welk specifiek afwijkend gedrag en welke exacte fysiologische afwijkingen onder de definitie van "autisme bij paarden" zouden vallen, dat heeft tot nu toe nog niemand gedefinieerd, maar wat mij betreft zijn er zeker paarden voor wie geldt dat als ze mensen waren, dan zouden wij zeggen dat ze autistisch zijn.

Bron: https://www.startpagina.nl/v/dieren/hui ... n-autisme/

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 20:03 



 
Profiel   

Ik heb er ook eentje staan, die kan ook echt paniekerig worden als dingen anders gaan dan anders. Zo kan ze bijvoorbeeld niet links van iemand meelopen, het moet altijd rechts zijn. Zolang alles voorspelbaar is gaat het prima, maar als er bijvoorbeeld visite is dan zie je dat haar emmertje overloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 20:32 



 
Profiel   

Je omschrijft mijn paard echt perfect ts :') Ik noem haar stiekem ook tijd mijn kleine autist. Geen idee of het echt zo is.. Maar ze is totaal verschillend van alle andere paarden die ik heb gekend en getraind. Ik ben dol op haar, zij op mij. Samen leren we het leven rustig aan te leven. En te genieten van de kleine overwinningen. <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 22:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen