Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard gestrest/gespannen.

 
Profiel   

Hoi,

Ik zit even met mijn handen in het haar van wat ik er nou mee aanmoet.
Ik heb een bijrijpaard bijna 9 jaar lang en daarnaast nog een eigenpaard.
Wij zijn ruim 2 maanden terug verhuisd voor het eerst 2 paarden tegelijk mee die elkaar kennen van de huidige stal waar ze vandaan komen.
Nou gaat dit verhaaltje om mijn bijrijpaard.
Wij zijn met mijn bijrijpaard wel eens vaker verhuisd veel op vreemd terrein geweest(wedstrijden) en nooit last ergens van gehad van stress of spanning.
Maar nou is hij dus met mijn eigenpaard samen verhuisd. Begin was ie enorm gespannen snap ik bloede snel af. daarna 4 weken later alleen maar grote stress als ie op de poetsplaats of in zijn box moet staan.
Het zijn van die kleine dingentjes die ik merkte veel plassen (echt spannings plas) en heel veel mesten en ook regelmatig hinneken en enorm alert op andere dingen.
Ik zat zo dingen te lezen en kwam uit magnesium te kort misschien stond op internet. Nou had ik dus van naf magic gehaald ook voor het stukje stress omdat een beetje af te laten vloeien.
Ik geef dat nu ruim ander halve week. Ik heb 1 dag gemerkt dat het heeft gewerkt. Kon rustig opzadelen en poetsen zonder dat ie ging mesten of plassen. En nou zijn we eigenlijk weer terug bij af weer enorm gespannen veel mesten en plassen.

In de paddock buiten hij staat nu 24/7 buiten samen met mijn eigenpaard is er niks aan de hand is ie enorm relaxt en slaapt ie veel. Maar zodra ik hem meeneem en de stallen in kom is er meteen stress bij hem.
Buitenrit rijden is precies het zelfde voorheen kon ik altijd gewoon een relaxt rondje rijden en nou alleen maar hinneken en mesten of plassen.
In de rijbak rijden is het iets minder mest wel maar kan hem zo naar ontspanning rijden.

Iemand die mij tips kan geven om dit gedrag weer naar ontspanning te kunnen laten vloeien?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 12:33 



 
Profiel   

Staat hij samen met 1 ander paard? Werd hij hiervoor ook 24/7 buiten gehouden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 12:35 



 
Profiel   

ruitje schreef
Staat hij samen met 1 ander paard? Werd hij hiervoor ook 24/7 buiten gehouden?


Ja hij staat met mijn eigen paard samen.
Hij is eigenlijk altijd 24/7 buiten gewend maar de stal waar we hiervoor stonden kwam ie voor het eerst ook savonds binnen op stal. Daar heeft hij bijna 3 jaar gestaan.
Maar het buiten staan is ook geen probleem want ik kan mijn eigen paard er ook gewoon uithalen en hij ligt ook wel eens te slapen als we terug komen. Daar is ie gewoon relaxt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 12:40 



 
Profiel   

Hi,

Dit is vervelend voor je bijrijpaard en ook voor jou natuurlijk. Kan me voorstellen dat je dit van tevoren niet had zien aankomen. Ik denk dat ik jou en je paard goed kan helpen. Werken vanuit ontspanning is voor mij de basis. Wanneer de ontspanning er is, kan er weer vertrouwen worden opgebouwd. Voor mij begint de 'training' eigenlijk vanaf het moment dat je paard jou kan zien dus vanaf de grond. Wanneer er op de grond, tijdens het poetsen opzadelen etc ontspanning is, kan je daarna fijn starten met rijden. Maar wanneer dat emmertje al zo goed als volgelopen is met spanning en stress voordat je gaat rijden en je stapt vervolgens op, neem je deze spanning mee in het zadel. Als je hem vanaf de grond kan helpen zijn gehele gemoedstoestand rust en ontspanning te krijgen, kan je waarschijnlijk ook weer lekker gaan rijden.

Mocht je vragen hebben of even willen sparren, laat het me zeker weten.

Groetjes,
Tessa Veldt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 09:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen