Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Twaalfjarige pony na een maand opeens schrikachtig, tips?

 
Profiel   

Geef het echt de tijd.
Je krijgt die beloning echt dubbel en dwars terug.

Die van mij moest alleen al 3 maanden wennen door het verhuizen van stal. Terwijl ze toen mij nog had als vertrouwde pion. Maar ze was echt even in zichzelf gekeerd en onzeker. Niet perse schrikkerig. Maar wel overdonderd van de nieuwe omgeving, energie, ritme, paarden enz.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 15:25 



 
Profiel   

ikke schreef
Nee, jij moet beter leren lezen }>

En dan nog wat: wat straal jij uit?

Ooit, in mijn manegetijd, zou ik iemands paard wat beweging geven tijdens diens vakantie.
Dat was een leuk en lief paard van een aardige eigenaar, dus dat wilde ik wel doen.

Ik zeg het paard in de longeerbak, ga de longeerzweep halen en loop de bak in: kom paard, wij gaan eens lekker bewegen!
Als het paard het gekund had, was het op dat moment door de wand gekropen. Ze was doodsbang! Dat was best schrikken want zo kende ik haar niet. Ik ben maar weg gegaan. Ik ben ergens om een hoekje gaan kijken wat er gebeurde en toen ze weer ontspande en wat rond liep, ben ik de bak weer in gesloft, oh, hoi, dag paard, en d'r even geknuffeld. Toen was het weer goed en hebben we lekker gewerkt.


Oh heb ik dat verkeerd begrepen? Dan hoor ik heel graag hoe het wel zit. Klopt inderdaad dat ik soms moeite heb met begrijpend lezen, helemaal als ik me ergens zorgen om maak. Da’s idd niet handig :o

En ik denk ook zeker dat het niet (alleen) aan het paard ligt, maar absoluut ook aan mijn houding. Dat is eigenlijk ook waarom ik zo snel hulp ben gaan zoeken, want dat zou ik doodzonde vinden. Misschien moet ik af en toe ook eens resetten op de manier die jij omschrijft en af en toe een stapje terug doen.

Voel ook gewoon best veel druk: het is m’n eerste echte eigen paard en ik wil het allemaal heel goed doen. Ik wil dat ie het fijn heeft bij mij en we samen leuke dingen kunnen doen. Dus ik ben ook gewoon best onzeker nog :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 15:45 



 
Profiel   

Quinoa30 schreef
ikke schreef
Nee, jij moet beter leren lezen }>

En dan nog wat: wat straal jij uit?

Ooit, in mijn manegetijd, zou ik iemands paard wat beweging geven tijdens diens vakantie.
Dat was een leuk en lief paard van een aardige eigenaar, dus dat wilde ik wel doen.

Ik zeg het paard in de longeerbak, ga de longeerzweep halen en loop de bak in: kom paard, wij gaan eens lekker bewegen!
Als het paard het gekund had, was het op dat moment door de wand gekropen. Ze was doodsbang! Dat was best schrikken want zo kende ik haar niet. Ik ben maar weg gegaan. Ik ben ergens om een hoekje gaan kijken wat er gebeurde en toen ze weer ontspande en wat rond liep, ben ik de bak weer in gesloft, oh, hoi, dag paard, en d'r even geknuffeld. Toen was het weer goed en hebben we lekker gewerkt.


Oh heb ik dat verkeerd begrepen? Dan hoor ik heel graag hoe het wel zit. Klopt inderdaad dat ik soms moeite heb met begrijpend lezen, helemaal als ik me ergens zorgen om maak. Da’s idd niet handig :o

En ik denk ook zeker dat het niet (alleen) aan het paard ligt, maar absoluut ook aan mijn houding. Dat is eigenlijk ook waarom ik zo snel hulp ben gaan zoeken, want dat zou ik doodzonde vinden. Misschien moet ik af en toe ook eens resetten op de manier die jij omschrijft en af en toe een stapje terug doen.

Voel ook gewoon best veel druk: het is m’n eerste echte eigen paard en ik wil het allemaal heel goed doen. Ik wil dat ie het fijn heeft bij mij en we samen leuke dingen kunnen doen. Dus ik ben ook gewoon best onzeker nog :(

Nee, het was meer overdrachtelijk bedoelt: Sommige paarden zenden hun signalen van spanningsopbouw subtieler uit dan anderen. Als je zo'n subtiel exemplaar hebt, zul je dus moeten leren die subtiele signalen te herkennen; te "lezen" zo je wil en daarmee mijn opmerking dat je dus beter moet leren lezen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 19:47 



 
Profiel   

@Ikke, ik begrijp de verwarring van TS, vroeg me ook al af wat die verkeerd gezegd/gedaan/gelezen had. :). Maar toen viel het kwartje dat het gaat om je paard lezen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 19:53 



 
Profiel   

Hahaha oh mijn paard lezen! _O- Hier valt het kwartje nu ook.

Ja en dat lijkt me ook deels een kwestie van samen tijd doorbrengen en dingen meemaken dan, toch? Ik overweeg nu om echt specifiek in grondwerk lessen te gaan nemen. Lijkt me dat dat ook wel zou helpen met dat ‘lezen’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 20:02 



 
Profiel   

hwn schreef
@Ikke, ik begrijp de verwarring van TS, vroeg me ook al af wat die verkeerd gezegd/gedaan/gelezen had. :). Maar toen viel het kwartje dat het gaat om je paard lezen. :)

Precies :D

Maar dat stukje uitstraling kan ook veel doen. Connemara's staan vaak nog net iets dichter bij de natuur en pikken je echte gevoel op en reageren daar op; spiegelen het, zo je wil.
Je kan het proberen maar bij de meeste paarden kun je geen pokerface opzetten, daar schieten ze dwars doorheen. Mijn juf noemt dat ook: "voor het echie". Dat is het enige dat altijd werkt.

Quinoa30 schreef
Hahaha oh mijn paard lezen! _O- Hier valt het kwartje nu ook.

Ja en dat lijkt me ook deels een kwestie van samen tijd doorbrengen en dingen meemaken dan, toch? Ik overweeg nu om echt specifiek in grondwerk lessen te gaan nemen. Lijkt me dat dat ook wel zou helpen met dat ‘lezen’.

Alles helpt. Grondwerk doen; helpt. Bij je paard in de wei gaan zitten en kijken; helpt. Les nemen, in elke vorm; helpt.

Het gaat echt om vlieguren maken; heel veel vlieguren. Instructie voegt zeker wat toe, mits een goede instructeur. Welke versie je vervolgens doet is niet zo van belang, zolang jij je er maar prettig bij voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 20:07 



 
Profiel   

Staat je paard met andere paarden? Een lesklant van mij had ook een bomproof pony gekocht, deze kwam alleen aan huis te staan. Hij begon toen ook opeen schrikachtig te worden en ging er steeds vaker vandoor. Toen ze een maatje voor hem kochten was het afgelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 20:15 



 
Profiel   

yarkayunda schreef
Staat je paard met andere paarden? Een lesklant van mij had ook een bomproof pony gekocht, deze kwam alleen aan huis te staan. Hij begon toen ook opeen schrikachtig te worden en ging er steeds vaker vandoor. Toen ze een maatje voor hem kochten was het afgelopen.


Hmm dat zou ook wel eens mee kunnen spelen. Hij moest eerst geënt worden en 4 weken wachten voordat ie bij de rest mocht. Hij staat nu alleen in een wei, maar wel heel erg in de buurt van anderen hoor. Contact maken kunnen ze nu dus even niet. Volgende week mag hij de kudde in, wie weet voelt ie zich dan ook weer wat fijner!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 20:39 



 
Profiel   

Quinoa30 schreef
yarkayunda schreef
Staat je paard met andere paarden? Een lesklant van mij had ook een bomproof pony gekocht, deze kwam alleen aan huis te staan. Hij begon toen ook opeen schrikachtig te worden en ging er steeds vaker vandoor. Toen ze een maatje voor hem kochten was het afgelopen.


Hmm dat zou ook wel eens mee kunnen spelen. Hij moest eerst geënt worden en 4 weken wachten voordat ie bij de rest mocht. Hij staat nu alleen in een wei, maar wel heel erg in de buurt van anderen hoor. Contact maken kunnen ze nu dus even niet. Volgende week mag hij de kudde in, wie weet voelt ie zich dan ook weer wat fijner!


Ahhh dit kan veel betekenen hoor. Sommige paarden hebben echt soortgenoten nodig om zich goed te voelen, om rust te hebben. Wanneer een dier buiten de kudde is in het wild, is hij in levensgevaar. Dus worden ze veel alerter om gevaar te zien. Grote kans dat ie weer wat bijkomt als hij in een stabiele kudde komt te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 21:39 



 
Profiel   

Quinoa30 schreef
yarkayunda schreef
Staat je paard met andere paarden? Een lesklant van mij had ook een bomproof pony gekocht, deze kwam alleen aan huis te staan. Hij begon toen ook opeen schrikachtig te worden en ging er steeds vaker vandoor. Toen ze een maatje voor hem kochten was het afgelopen.


Hmm dat zou ook wel eens mee kunnen spelen. Hij moest eerst geënt worden en 4 weken wachten voordat ie bij de rest mocht. Hij staat nu alleen in een wei, maar wel heel erg in de buurt van anderen hoor. Contact maken kunnen ze nu dus even niet. Volgende week mag hij de kudde in, wie weet voelt ie zich dan ook weer wat fijner!


Dat zou idd heel goed mee kunnen spelen.
Bij ons opstal gaan de nieuwe paarden eerst in quarantaine. Sommige zijn dan echt helemaal van de wap.. zodra ze de groep ingaan worden ze dan weer kalm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 22:20 



 
Profiel   

Dat alleen staan is denk ik ook echt een punt

Ik heb zelf een halve nieuw forest en die heeft op een stal ook een tijdje alleen gestaan. Ik kon er helemaal niks meer mee, ze wilde niet meer weg van de andere paarden, sprong bijna over de longeerbak rand heen, bokte en steigerde om me heen aan het touw

Ik heb haar verplaatst naar een stal waar ze meteen de groep in ging en ze kalmeerde direct

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 22:33 



 
Profiel   

Eens met bovenstaande...en..sommige paarden reageren ook op hardere wind. Ken er genoeg (of ik tref ze altijd haha) die met hardere wind veel spanning opbouwen waar ze met 23 graden, zon en windloos super braaf zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 09:16 



 
Profiel   

Even een update! Inmiddels staat mijn pony sinds woensdag in de kudde op de wei. Dinsdag is hij geënt en toen bleek ‘ie een (beginnende) ooginfectie te hebben. De dierenarts zei dat ie daardoor aan één kant wat minder kon zien, en dat dat het schrikkerige ook deels kan verklaren.

De infectie wordt zichtbaar minder en hij heeft het naar z’n zin in de kudde. Het is net of ik een heel ander paard heb! De stroomdraad blijft spannend, maar verder is ie veel minder schrikachtig. Ben vandaag zelfs voor het eerst een stukje buiten met hem gaan wandelen en dat ging super goed.

Ook heb ik gister een grondwerk lesje gehad (gericht op desensitising) en daar heb ik vooral zelf veel aan gehad. Het lukt mij veel beter om zelf rust te vinden en te houden.

Het gaat dus de goede kant op hier, ben super blij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 18:58 



 
Profiel   

Wat fijn om te horen ts

Ook voor de pony fijn dat die zich wat beter in zijn vel voelt. Komt vast helemaal goed met jullie

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 19:36 



 
Profiel   

Fijne update! goed om hem na te laten kijken door de DA, dat kan inderdaad heel goed het schrikachtige verklaren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 08:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen