Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Twaalfjarige pony na een maand opeens schrikachtig, tips?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Een tijd geleden ging ik op zoek naar een (voor zover mogelijk) bomproof paard. Dit omdat ik vroeger allerlei spannende paarden met fratsen heb gereden, maar nu echt ontspannen en recreatief aan de gang wilde. Ook kan ik met tijden een beetje angstig zijn.

Ongeveer een maand geleden vond ik mijn droom. Een Connemara ruin van 12 jaar oud. Het klikte direct en hij straalde enorm veel rust en vertrouwen uit. Helemaal blij dus!

Nu is ie een maand bij mij en het lijkt wel alsof ie steeds schrikachtiger wordt. Het begon in week 1 met het tikken van de stroomdraad. Ik vond het opvallend dat ie daar zó bang voor was, omdat ie verder heel rustig was en koel in het hoofd.

Inmiddels schrikt ie per keer dat ik iets met hem doe minimaal 7 keer. Van een kussen op een stoel, van iemand die uit de zadelkamer komt, van waaiende struiken en soms van.. helemaal niets? Het lastige is dat dit mij dan ook weer wat onzeker maakt. Zo kom je al snel in een negatieve spiraal terecht natuurlijk.

Ik heb al hulp van een instructrice. We bouwen alles rustig op zodat we iig een goede band en basis opbouwen. Toch was ik benieuwd of hier herkenbare verhalen en/of tips zijn?

Extra informatie die misschien een rol kan spelen: bij z’n vorige adres werd hij alleen in het bos gereden en soms maar 1 keer per maand. Dat ging daar prima. Ik schat in dat ie ongeveer een jaar niet in de bak gereden is. Bij mij moet ie ook aan het werk in de bak en met name dan is ie erg rillerig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 16:40 



 
Profiel   

Komt hij uit Nederland of is hij geïmporteerd?

Het kan zijn dat hij zo relaxed was bij zijn vorige eigenaar omdat deze dat ook was. Misschien neemt hij jou onbewuste gevoelens over

Niet alle paarden zijn bij iedereen bomproof

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 16:55 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Komt hij uit Nederland of is hij geïmporteerd?

Het kan zijn dat hij zo relaxed was bij zijn vorige eigenaar omdat deze dat ook was. Misschien neemt hij jou onbewuste gevoelens over

Niet alle paarden zijn bij iedereen bomproof


Hij is door de vorige eigenaar uit België gehaald en is in Frankrijk geboren zag ik in z’n paspoort. Toen ik hem kocht was ie een jaar in Nederland.

Ik ben dus ook ergens ‘bang’ dat het aan mij ligt. Hoop dat we daar samen met de instructrice dan uit kunnen komen :-(

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:04 



 
Profiel   

Wat krijgt hij qua eten? Wat betreft kracht en ruwvoer?
Hoeveel staat hij buiten / op de paddock en hoeveel stond hij buiten bij zijn vorige baasje?
doet hij dit ook bij andere ruiters?
Hoe is hij in de hand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:06 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Wat krijgt hij qua eten? Wat betreft kracht en ruwvoer?
Hoeveel staat hij buiten / op de paddock en hoeveel stond hij buiten bij zijn vorige baasje?
doet hij dit ook bij andere ruiters?
Hoe is hij in de hand?


Hij krijgt in de ochtend en avond basisbrok en hooi. Staat momenteel 24/7 buiten, net als bij zijn vorige eigenaar. Ik heb er nog niet echt anderen op laten rijden, maar aan de hand is ie zowel bij mij als bij m’n instructrice ook vrij schrikachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:08 



 
Profiel   

Nou dat je hulp zoekt is al heel goed. Het zal vast goed komen met jullie twee. Misschien kan je een grondwerkles regelen zodat je op de grond wat zelfverzekerder wordt en hem meer kan steunen. Welke regio zit je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:11 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Nou dat je hulp zoekt is al heel goed. Het zal vast goed komen met jullie twee. Misschien kan je een grondwerkles regelen zodat je op de grond wat zelfverzekerder wordt en hem meer kan steunen. Welke regio zit je?


Fijn dat je dat zegt, ik hoop ook echt dat het goed komt. Het is zo’n leuk beest.. Ik zit vlakbij Oss. Met mijn instructrice doe ik nu meestal halve les grondwerk en halve les onder het zadel en ik merk daar al wel wat vooruitgang bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:13 



 
Profiel   

Herkenbaar! Ik kocht mijn paard toen het 25+ graden was, top en top braaf. Om die reden gekocht, want ik was (en soms ben) een mietje.
Toen werd het kouder, hij kwam meer op stal en schrok overal van. Met longeren hysterisch om me heen rennen. Kak zeg, dat was niet leuk. Ben op zoek gegaan iemand die grondwerk les gaf, ze deed ook wat coaching er bij. En aan haar heb ik zo ontzettend veel gehad. Ik was geen leider, door mijn onzekerheid, en dat maakte hem ook onzeker en hij ging maar gewoon zijn eigen gang.

Nu schrikt hij ook echt nog wel eens, maar ik weet bijna altijd “hoe” die schrikt en hoe ik dat kan oplossen. Voor ons is die oplossing, als we alleen zijn, dat ik afstap en hem aan de hand meeneem, zowel in de bak als buiten.
Ik heb er echt zoveel aan gehad om vanaf de grond te beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:16 



 
Profiel   

Het komt zeker wel vaker voor dat na een verhuizing ze een tandje minder relaxt zijn, is de hoeveelheid basisbrok ook gelijk gebleven?

Daarin is wat je zelf noemt de factor negatieve spiraal ook een hele belangrijke, goed dat je daar bewust van bent.
Hoe ziet een schrikreactie er uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:20 



 
Profiel   

Een wisselwerking tussen jullie en vervolgens negatieve spiraal zou natuurlijk goed kunnen. Verstandig om daar dan hulp bij te zoeken.

Maar ik zou eerst ook even kijken naar het krachtvoer. Is het mogelijk om na te vragen wat en hoeveel hij hiervoor kreeg? Sommige paarden kunnen best schrikachtig worden van bepaalde typen/hoeveelheden krachtvoer. In dat geval zou het natuurlijk makkelijk op te lossen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:54 



 
Profiel   

siskeh schreef
Het komt zeker wel vaker voor dat na een verhuizing ze een tandje minder relaxt zijn, is de hoeveelheid basisbrok ook gelijk gebleven?

Daarin is wat je zelf noemt de factor negatieve spiraal ook een hele belangrijke, goed dat je daar bewust van bent.
Hoe ziet een schrikreactie er uit?



Zijn schrikreactie kan variëren van een rilling op de plaats tot een paar sprongen naar voren of opzij. Ik heb hem wel snel terug en hij laat het dan ook snel los. Blijft niet gespannen o.i.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:58 



 
Profiel   

Op_zoek schreef
Een wisselwerking tussen jullie en vervolgens negatieve spiraal zou natuurlijk goed kunnen. Verstandig om daar dan hulp bij te zoeken.

Maar ik zou eerst ook even kijken naar het krachtvoer. Is het mogelijk om na te vragen wat en hoeveel hij hiervoor kreeg? Sommige paarden kunnen best schrikachtig worden van bepaalde typen/hoeveelheden krachtvoer. In dat geval zou het natuurlijk makkelijk op te lossen zijn.


Goede tip! Ik ga dat eens even checken. Kreeg ook magnesium aangeraden. Zou dat nog iets kunnen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:58 



 
Profiel   

san4nie schreef
Herkenbaar! Ik kocht mijn paard toen het 25+ graden was, top en top braaf. Om die reden gekocht, want ik was (en soms ben) een mietje.
Toen werd het kouder, hij kwam meer op stal en schrok overal van. Met longeren hysterisch om me heen rennen. Kak zeg, dat was niet leuk. Ben op zoek gegaan iemand die grondwerk les gaf, ze deed ook wat coaching er bij. En aan haar heb ik zo ontzettend veel gehad. Ik was geen leider, door mijn onzekerheid, en dat maakte hem ook onzeker en hij ging maar gewoon zijn eigen gang.

Nu schrikt hij ook echt nog wel eens, maar ik weet bijna altijd “hoe” die schrikt en hoe ik dat kan oplossen. Voor ons is die oplossing, als we alleen zijn, dat ik afstap en hem aan de hand meeneem, zowel in de bak als buiten.
Ik heb er echt zoveel aan gehad om vanaf de grond te beginnen.


Wat fijn dat jullie er zo uit zijn gekomen samen! Heb je de naam van die coach misschien voor mij? (mag evt in pb)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 18:01 



 
Profiel   

Gooi je probleem eens in dit topic. [RPA] Het Connemara topic, deel 2!

De meeste connemara’s zijn binnenvetters. Hebben echt even de tijd nodig om te wennen en om ook te vertrouwen op hun nieuwe eigenaar. Als je dat eenmaal behaald hebt gaan ze door het vuur.

Misschien kan je eerst wat les nemen in longeren en grondwerk? Dat de pony weet wat hij aan je heeft. Een maand is nog erg kort.
Ik denk dat zn karakter wel goed zit, maar hij gewoon wat vertrouwen in zichzelf mist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 18:06 



 
Profiel   

Saaams schreef
Gooi je probleem eens in dit topic. [RPA] Het Connemara topic, deel 2!

De meeste connemara’s zijn binnenvetters. Hebben echt even de tijd nodig om te wennen en om ook te vertrouwen op hun nieuwe eigenaar. Als je dat eenmaal behaald hebt gaan ze door het vuur.

Misschien kan je eerst wat les nemen in longeren en grondwerk? Dat de pony weet wat hij aan je heeft. Een maand is nog erg kort.
Ik denk dat zn karakter wel goed zit, maar hij gewoon wat vertrouwen in zichzelf mist.


Dankjewel! Vind het nu al een leuk topic En tijdens mijn lessen gaan we ook in op grondwerk en longeren, op dit moment voornamelijk dat eigenlijk. Maar we wisselen ook af met onder het zadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 18:15 



 
Profiel   

Quinoa30 schreef
Kreeg ook magnesium aangeraden. Zou dat nog iets kunnen zijn?

Ik heb ook gehoord dat magnesium kan helpen bij schrikachtige paarden. Ben het zelf ook gaan voeren omdat mijn paard regelmatig spoken ziet. Zelf merk ik helaas niet echt verschil. Maar je leest vaker dat een magnesiumtekort schrikreacties kan veroorzaken, dus het kan het proberen waard zijn. Al zou ik denken dat het gedrag dan eigenlijk bij de vorige eigenaar ook al aanwezig geweest zou moeten zijn. Zo’n tekort ontstaat waarschijnlijk niet in een maand tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 18:18 



 
Profiel   

Quinoa30 schreef
san4nie schreef
Herkenbaar! Ik kocht mijn paard toen het 25+ graden was, top en top braaf. Om die reden gekocht, want ik was (en soms ben) een mietje.
Toen werd het kouder, hij kwam meer op stal en schrok overal van. Met longeren hysterisch om me heen rennen. Kak zeg, dat was niet leuk. Ben op zoek gegaan iemand die grondwerk les gaf, ze deed ook wat coaching er bij. En aan haar heb ik zo ontzettend veel gehad. Ik was geen leider, door mijn onzekerheid, en dat maakte hem ook onzeker en hij ging maar gewoon zijn eigen gang.

Nu schrikt hij ook echt nog wel eens, maar ik weet bijna altijd “hoe” die schrikt en hoe ik dat kan oplossen. Voor ons is die oplossing, als we alleen zijn, dat ik afstap en hem aan de hand meeneem, zowel in de bak als buiten.
Ik heb er echt zoveel aan gehad om vanaf de grond te beginnen.


Wat fijn dat jullie er zo uit zijn gekomen samen! Heb je de naam van die coach misschien voor mij? (mag evt in pb)


Ja, dat wil ik wel hoor. Maar las dat je in Oss woont, dat is zo’n 240 km bij mij vandaan, dus vermoed dat het vrij nutteloos is.

Verder vind ik de post van Saaams een mooie aanvulling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 18:32 



 
Profiel   

Hoeveel basisbrok krijgt hij? Dit soort type pony's hebben meestal niet heel veel krachtvoer nodig en teveel voer kan enorm invloed hebben op het gedrag. Dan kan soms een vitamine brok een betere optie zijn.

Verder magnesium inderdaad een goede, dat doet veel. Maar ook de verhuizing kan alsnog invloed hebben hoor. Als de pony altijd zeker en nuchter is geweest omdat hij heel erg op zijn oude eigenaren vertrouwde en hij voelt dat bij jou nog niet, maakt dat ook dat hij schrikkeriger kan zijn. Dan heeft hij gewoon het gevoel dat ie meer voor zichzelf moet opletten zeg maar. Dat word met de tijd ook weer beter zolang jij maar steeds de rust terug kan vinden en het klinkt alsof je dat wel lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:02 



 
Profiel   

Quinoa30 schreef
Amber_anne schreef
Komt hij uit Nederland of is hij geïmporteerd?

Het kan zijn dat hij zo relaxed was bij zijn vorige eigenaar omdat deze dat ook was. Misschien neemt hij jou onbewuste gevoelens over

Niet alle paarden zijn bij iedereen bomproof


Hij is door de vorige eigenaar uit België gehaald en is in Frankrijk geboren zag ik in z’n paspoort. Toen ik hem kocht was ie een jaar in Nederland.

Ik ben dus ook ergens ‘bang’ dat het aan mij ligt. Hoop dat we daar samen met de instructrice dan uit kunnen komen :-(

Daar zijn wel een paar hele simpele verklaringen voor:
1) Hij is er net. Hier eentje die 3/4 jaar hysterisch rondgesprongen heeft. Je hebt nog even }>
2) Check voor de grap eens het merk brok en vergelijk dat met wat ie eerst kreeg. Sommige paarden reageren op sommige merken.
3) Wat heb jij 'm mentaal te bieden op dit moment?
4) Als je op een pensionstal staat; weet je zeker dat datgene wat afgesproken/belooft is, ook daadwerkelijk gebeurt? Er staan genoeg voorbeelden op Bokt.
5) Hoeveel meters maakte hij bij de vorige eigenaar en wat doe jij ermee?

Geen wet van Meden en Perzen maar het zijn dingen waar ik vaker problemen zie ontstaan.

Edit: [RPA] Het Connemara topic, deel 2!
Wellicht kunnen mensen hier, eventueel op basis van herkomst, iets zinvols vertellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:31 



 
Profiel   

Mijn paard (destijds 12) heeft maanden nodig gehad om te aarden op de nieuwe stal. Hij verhuisde samen met zijn vriendinnetje en daarom was die op stal vrij snel relaxed, maar met rijden in de bak was hij een ontzettend mietje. Buitenrijden lukte ons het eerste half jaar niet omdat hij geen pas van het erf durfde. Ik reed hem daarvoor al 1.5 jaar bij en buiten kon hij fris zijn, maar in de bak schrok hij nauwelijks. Dat was op de nieuwe stal wel anders..

Zeker als je zelf wat onrustig bent geef hem de tijd.. Vergis je er niet in hoeveel tijd het kan kosten om hem zijn plekje te laten vinden. Ik heb het heel rustig aan gedaan met Alex, we hebben lekker geoefend maar het echte buitenrijden heeft misschien wel een jaar geduurd voordat ik een kort rondje kon zonder om te draaien of niet verder te durven (hij dan). Goed dat je bezig bent met een instructrice, maar leer elkaar gewoon goed kennen. Komt vanzelf goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:41 



 
Profiel   

Onderschat een verhuizing ook niet. Het heeft vaak zeker wel een half jaar nodig voordat een paard gesettled is op een nieuwe plek. En leg jezelf ook niet te veel (te snel) op. Je moet niks, hou het simpel en leuk

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:45 



 
Profiel   

Ik zou ook eerst kijken naar de brok. Kan je het bv een 2-tal weken weglaten en zien of dat iets uithaalt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:53 



 
Profiel   

Kaatje_S schreef
Onderschat een verhuizing ook niet. Het heeft vaak zeker wel een half jaar nodig voordat een paard gesettled is op een nieuwe plek. En leg jezelf ook niet te veel (te snel) op. Je moet niks, hou het simpel en leuk


Hier sluit ik me helemaal bij aan :-) Echt niets om je zorgen om te maken.

Zorgen dat hij voldoende buiten komt, zijn kuddegenoten en de plek goed kan leren kennen, en eventueel gewoon overzetten op een vitamine/ mineralen balancer in plaats van basisbrok.

Blijf lekker het grondwerk doen, maar houd het klein, overzichtelijk, makkelijk voor jullie beiden.

Komt wel goed hoor... volgens mij heb je de juiste instelling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 07:09 



 
Profiel   

Nou na al jullie reacties gelezen te hebben zag ik het wel weer een beetje zitten. Idd wennen na verhuizing enzo, dat klinkt wel logisch. Gisteren heel open en relaxed naar hem toe geweest en heerlijk samen gespeeld in de bak. Ik voelde wel echt een connectie toen.

Vanmorgen wilde ik hem even laten zien aan een vriendin en was het weer helemaal mis. Hij wilde niks van ons weten en liep mega onrustig door de wei. Schrok zelfs van een stukje hooi dat wegwaaide

Het grootste deel van de tijd oogt hij zooo rustig, maar volgens mij bouwt hij van binnen toch spanning op. Ik las dat dat een Connemara dingetje is, dat dat echte binnenvetters zijn.

Mijn instructrice zegt dat we hem zeker minder schrikachtig kunnen krijgen op termijn, maar dat de weg er naartoe voor mij wel een leuke weg moet zijn. Als ik het ga zien als een opgave moest ik toch even goed na gaan denken..

Vind het nog steeds super lastig, maar ik wil het liefst gewoon een paard waarbij ik kan ontspannen en opladen. Ik begrijp dat ieder paard even zal moeten wennen, maar ik merk dat ik gewoon echt niet zo goed kan omgaan met die ‘moodswings’ en zijn spanning

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 14:26 



 
Profiel   

Quinoa30 schreef
Nou na al jullie reacties gelezen te hebben zag ik het wel weer een beetje zitten. Idd wennen na verhuizing enzo, dat klinkt wel logisch. Gisteren heel open en relaxed naar hem toe geweest en heerlijk samen gespeeld in de bak. Ik voelde wel echt een connectie toen.

Vanmorgen wilde ik hem even laten zien aan een vriendin en was het weer helemaal mis. Hij wilde niks van ons weten en liep mega onrustig door de wei. Schrok zelfs van een stukje hooi dat wegwaaide

Het grootste deel van de tijd oogt hij zooo rustig, maar volgens mij bouwt hij van binnen toch spanning op. Ik las dat dat een Connemara dingetje is, dat dat echte binnenvetters zijn.

Mijn instructrice zegt dat we hem zeker minder schrikachtig kunnen krijgen op termijn, maar dat de weg er naartoe voor mij wel een leuke weg moet zijn. Als ik het ga zien als een opgave moest ik toch even goed na gaan denken..

Vind het nog steeds super lastig, maar ik wil het liefst gewoon een paard waarbij ik kan ontspannen en opladen. Ik begrijp dat ieder paard even zal moeten wennen, maar ik merk dat ik gewoon echt niet zo goed kan omgaan met die ‘moodswings’ en zijn spanning

Nee, jij moet beter leren lezen }>

En dan nog wat: wat straal jij uit?

Ooit, in mijn manegetijd, zou ik iemands paard wat beweging geven tijdens diens vakantie.
Dat was een leuk en lief paard van een aardige eigenaar, dus dat wilde ik wel doen.

Ik zeg het paard in de longeerbak, ga de longeerzweep halen en loop de bak in: kom paard, wij gaan eens lekker bewegen!
Als het paard het gekund had, was het op dat moment door de wand gekropen. Ze was doodsbang! Dat was best schrikken want zo kende ik haar niet. Ik ben maar weg gegaan. Ik ben ergens om een hoekje gaan kijken wat er gebeurde en toen ze weer ontspande en wat rond liep, ben ik de bak weer in gesloft, oh, hoi, dag paard, en d'r even geknuffeld. Toen was het weer goed en hebben we lekker gewerkt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 15:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen