Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Met de hoeven over de grond schrapen

 
Profiel   

Nog een laatste vraag had ik aangezien Ik meerdere paarden dit zie doen ( hun hoeven over de grond schrapen ) als ze ongeduldig zijn, mijn paardje doet het ook op de poetsplaats maar hiermee beschadigd ze wel haar hoeven en ze stopt ook echt pas als ik naar haar toe loop en haar een tikje op der been geef.. is hier een makkelijke oplossing voor? Ze deed het eerst bijna nooit maar gaat het steeds vaker doen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:09 



 
Profiel   

Ja, jouw paard heeft je goed getraind. Zij schraapt, jij komt naar haar toe. Dat ze een tik voor haar benen krijgt boeit niet. Ze heeft wat ze wil, jouw aandacht.

De oplossing? Negeren en pas naar je paard toegaan als ze níet schraapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 17:34 



 
Profiel   

2 oplossingen: negeren of een schoen naar haar hoofd flikkeren als ze het doet. Er naar toe gaan is alleen maar het gedrag belonen en bevestigen.

Het klinkt allemaal niet alsof je zoveel controle en overwicht hebt over je paard. Je loopt tegen nogal wat problemen aan lees ik zo. Hoeveel ervaring heb je met paarden en paardrijden eigenlijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 17:53 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ja, jouw paard heeft je goed getraind. Zij schraapt, jij komt naar haar toe. Dat ze een tik voor haar benen krijgt boeit niet. Ze heeft wat ze wil, jouw aandacht.

De oplossing? Negeren en pas naar je paard toegaan als ze níet schraapt.



Dat deed ik in het begin en ze bleef 10 minuten door gaan.. ze sloopt haar hele hoeven en dat zijn voor mij extra kosten bij de hoefsmit

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 18:23 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
2 oplossingen: negeren of een schoen naar haar hoofd flikkeren als ze het doet. Er naar toe gaan is alleen maar het gedrag belonen en bevestigen.

Het klinkt allemaal niet alsof je zoveel controle en overwicht hebt over je paard. Je loopt tegen nogal wat problemen aan lees ik zo. Hoeveel ervaring heb je met paarden en paardrijden eigenlijk?


Ik rijd zelf al 9 jaar ( waarvan 7 bij een manege).. ik weet heel wat maar ben gewoon nog nooit tegen deze specifieke problemen aangelopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 18:25 



 
Profiel   

mijn ruin deed dat altijd als het allemaal te lang duurde.
kijk dus of je je paard gewoon niet onnodig lang vast zet.
blijf er bij, geef ze wat te doen met een hooinet ofzo.
denk dat voorkomen beter is dan genezen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 18:37 



 
Profiel   

ellepel schreef
mijn ruin deed dat altijd als het allemaal te lang duurde.
kijk dus of je je paard gewoon niet onnodig lang vast zet.
blijf er bij, geef ze wat te doen met een hooinet ofzo.
denk dat voorkomen beter is dan genezen :j



Ze begint het al te doen als ik even weg loop om haar zadel te pakken ( de poetsplaats is buiten ) of als ik haar 2 seconden buiten zet om haar water de verschonen etc, ik kan idd een hooinet ophangen of kijken of ik haar met iets anders af kan leiden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 18:49 



 
Profiel   

ja,als dat werkt.
ik deed het ook altijd,beetje hooi, hebben ze wat te doen en klaar :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 18:56 



 
Profiel   

Wat je ook doet, wees consequent. Daar staat en valt alles mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 19:00 



 
Profiel   

Swooofy schreef
Dat deed ik in het begin en ze bleef 10 minuten door gaan.. ze sloopt haar hele hoeven en dat zijn voor mij extra kosten bij de hoefsmit


Ja, paarden zijn duur en de hoefsmid ook.
In 10 minuten sloopt ze haar hoeven niet. En tegen de tijd dat ze op het leven zit zal ze er wel mee stoppen }>

Je zal echt gewoon consequent moeten zijn, en dit gedrag niet belonen door naar haar toe te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 19:05 



 
Profiel   

Tja... Is het echt zo erg? De mijne deed het ook toen hij 3 was, is vanzelf over gegaan, heb het gewoon genegeerd, hij stopte er ook mee als ik ernaast stond. Gewoon spullen klaar leggen en niet te lang alleen laten. Hoeven gaan niet zo snel kapot en ikzelf kan het probleem niet echt zien.
Tikje gaat sowieso niet helpen, geef je der juist aandacht mee. Gewoon verder met wat je aan het doen was of pas aankomen lopen als ze even stilstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 19:27 



 
Profiel   

Mijn twee Shetlanders doen dit ook uit ongeduld. Het klinkt altijd heel gezellig als we weg gaan met de trailer, want dan staan ze dus ook te schrapen. We rijden pas weg als ze stil staan, maar het is wel om moe van te worden hoor. Eenmaal geleerd, leren ze zo iets nooit weer af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 19:32 



 
Profiel   

Dit is inderdaad echt een lastige om af te leren, omdat het iets is dat te vaak voor de paarden lijkt te werken (schrapen uit eenzaamheid / verveling -> verandering van de situatie.)
En iets wat aangeleerd is omdat het soms werkt, is heel moeilijk af te leren. En hier nog moeilijker omdat het iets is wat voorkomt als je er zelf nou juist niet bij bent, en je dus ook niets anders kunt, want alles wat je doet is alsnog een 'beloning' in de zin van het doorbreken van de verveling/eenzaamheid.

Maar ik denk dat het ook een kwestie is van het kiezen van wat je per se wilt aanpakken. Bij TS heeft ze genoeg aandachtspunten dat ik zou zeggen dat het hier beter helpt om er vooral geen aandacht aan te schenken en aan de gang te gaan met de algemene omgang met het paard. En dan schraapt 'ie dus. Beetje negeren, beetje de dingen zo organiseren dat je niet te vaak weg hoeft, kijken of je ergens anders kunt gaan staan, als de mogelijkheid er is een rubbermat op de vloer... Maar niet proberen om het te corrigeren (want dat lukt nu waarschijnlijk niet) maar om het klein te maken en de energie eruit te halen.
En ondertussen zorgen dat de omgang met het paard in het algemeen anders is.

En als het over een aantal maanden nog steeds een groot probleem blijft terwijl je op de andere terreinen echt verandering ziet, dan kun je altijd nog eens kijken of het specifiek moet worden opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 19:40 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Tja... Is het echt zo erg? De mijne deed het ook toen hij 3 was, is vanzelf over gegaan, heb het gewoon genegeerd, hij stopte er ook mee als ik ernaast stond. Gewoon spullen klaar leggen en niet te lang alleen laten. Hoeven gaan niet zo snel kapot en ikzelf kan het probleem niet echt zien.
Tikje gaat sowieso niet helpen, geef je der juist aandacht mee. Gewoon verder met wat je aan het doen was of pas aankomen lopen als ze even stilstaat.



Ik wachtte het eerst maar af, omdat ik dacht " ze houd vanzelf wel op" maar ik heb der bijna nog nooit uit zichzelf zien stoppen, het probleem is dat ze best droge hoeven heeft, en nou smeer ik die wel zo vaak in maar ze brokkelen aan de zijkant een beetje en hiermee maakt ze dat erger
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen