Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ruin die merries dekt

 
Profiel   

Hoihoi,
Ik heb een ruin van 4 die merries dekt, hij springt er niet alleen op, maar gaat echt all the way. Nou ben ik me een beetje aan het orienteren op andere stallen (waar ze meer buiten komen). Maar dit gaat natuurlijk niet als hij op alle merries springt….

Onlangs heb ik een bloedtest laten doen of hij misschien nog klophengst is, maar hier kwam uit dat zijn testosteron waarde nog lager zijn dan bij merrie.

Weet iemand misschien iets waardoor hij niet meer de merries dekt?

Groetjes Iris en Stormur
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 18:31 



 
Profiel   

Daar doe je eigenlijk niks aan. Zoek een stal met een aparte ruinenkudde.

Overigens dwingen sommige merries het ook wel af hoor. We hebben hier een dame in de kudde gehad, 4ruinen naast haar, die dwong de heren. Parkeerde haar kont ervoor en beet als de man in kwestie probeerde weg te lopen. Alleen de kuddeleider kon ontsnappen aan haar ‘charmes’, de enige met lef genoeg om terug te bijten, de rest ging voor de bijl. En ja grotendeels all the way.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 18:56 



 
Profiel   

[MD] hengstengedrag verminderen
Hier staat veel in over dekkende ruinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 19:32 



 
Profiel   

het is vaak dominant gedrag, beste is zo’n ruin in een ruinengroep te zetten of juist in een groep merries die zich niet onderwerpen aan hem.
verder kun je er niet heel veel aan doen
je ziet ook nog wel eens dat het alleen in het begin is als paarden net bij elkaar staan en dat na een twee manden de verhoudingen duidelijk zijn en de merries zich niet meer laten dekken.

maar een ruinengroep is vaak toch de beste oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 19:50 



 
Profiel   

De beste oplossing lijkt mij dan toch castreren. Dan heeft het paard de hormonen niet meer om andere paarden te dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 20:02 



 
Profiel   

Protection schreef
De beste oplossing lijkt mij dan toch castreren. Dan heeft het paard de hormonen niet meer om andere paarden te dekken.



Volgens mij is het hele idee dat hij al gecastreerd is :').

Anyway, ik denk dat je het beste op zoek kan gaan naar een stal met een aparte ruinenkudde. Over een paar jaar gaat het over. Ik heb zelf ook een dekkende ruin gehad (met carrière als dekhengst) maar dat was 3 jaar na castratie over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 20:04 



 
Profiel   

Dit voorjaar hadden we hier op stal iets gelijkaardigs aan de hand.
Uit een gemengde vaste groep paarden, is 1 merrie weggegaan waardoor de anderen doorschoven in rang. 1 ruin is toen begonnen met de alfa merrie te bespringen.
Ik moet er ook wel bij zeggen dat de merries veel hengstiger stonden als andere jaren, geen idee of dat ook meespeelde.
Uiteindelijk wat dingen geprobeerd en op aanraden van de DA hebben ze toen 2 spuiten gezet bij de ruin , ik weet niet meer wat het was.... Hij heeft toen 2 weken apart gestaan en daarna terug bij de kudde en hij heeft het niet meer gedaan, zelfs niet als de merries hengstig waren en hem kwamen uitdagen. Dit was wel een oudere ruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 20:07 



 
Profiel   

HopeMyDay schreef
Protection schreef
De beste oplossing lijkt mij dan toch castreren. Dan heeft het paard de hormonen niet meer om andere paarden te dekken.



Volgens mij is het hele idee dat hij al gecastreerd is :').

Anyway, ik denk dat je het beste op zoek kan gaan naar een stal met een aparte ruinenkudde. Over een paar jaar gaat het over. Ik heb zelf ook een dekkende ruin gehad (met carrière als dekhengst) maar dat was 3 jaar na castratie over.

Het punt is: ja, je kunt gelijk hebben maar nee, je hebt geen enkele garantie.

Ik ken een ruin die het deed met één merrie en de rest met rust liet.
Ik kende ook een ruin die dekte alles wat hem vroeg om het te doen, heel rustig en beleeft.
Ik ken een ruin die het deed maar nu niet meer.

Zo is er altijd wel een voorbeeld bekend om een advies, elk advies, te bevestigen en te ontkrachten.

Als hij het heel beleeft doet, zou je op zoek kunnen gaan naar een stal waar men er niet zo zwaar aan tilt (ja, ook die zijn er) maar als hij niet zo subtiel is en/of onaardig naar andere ruinen, zul je iets moeten zoeken waar hij in een ruinengroep kan staan.

Punt kan ook zijn dat ie het op een nieuw adres niet meer doet; ook al eens meegemaakt.....

Maar ik weet ook van een ruin die nooit naar de merries om keek; totdat ie een poos ergens in training had gestaan. Sindsdien dekt ie alles wat zich aanbiedt.......

Kortom: ik zou me er niet zo druk om maken want alle adviezen ten spijt, je hebt niet eens garantie tot de deur.


Laatst bijgewerkt door ikke op 03-09-21 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 20:23 



 
Profiel   

De ruin van mijn zusje doet dit ook. Als mijn merrie hengstig, gaan ze gewoon even apart. Meer is er niks aan te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 20:27 



 
Profiel   

nicole_floor schreef
De ruin van mijn zusje doet dit ook. Als mijn merrie hengstig, gaan ze gewoon even apart. Meer is er niks aan te doen.


Tja, het probleem is dat hij het ook doet als de merries niet hengstig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 20:44 



 
Profiel   

pillow schreef
[MD] hengstengedrag verminderen
Hier staat veel in over dekkende ruinen.


Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 20:45 



 
Profiel   

nayla schreef
Dit voorjaar hadden we hier op stal iets gelijkaardigs aan de hand.
Uit een gemengde vaste groep paarden, is 1 merrie weggegaan waardoor de anderen doorschoven in rang. 1 ruin is toen begonnen met de alfa merrie te bespringen.
Ik moet er ook wel bij zeggen dat de merries veel hengstiger stonden als andere jaren, geen idee of dat ook meespeelde.
Uiteindelijk wat dingen geprobeerd en op aanraden van de DA hebben ze toen 2 spuiten gezet bij de ruin , ik weet niet meer wat het was.... Hij heeft toen 2 weken apart gestaan en daarna terug bij de kudde en hij heeft het niet meer gedaan, zelfs niet als de merries hengstig waren en hem kwamen uitdagen. Dit was wel een oudere ruin.


Zou je kunnen navragen/kijken wat dit was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 20:47 



 
Profiel   

Zorgen dat hij ophoudt zonder hek er tussen is lastig. Ondertussen in elk geval zijn zaakje goed schoon houden, als de merrie een infectie krijgt ben je verder van huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 21:10 



 
Profiel   

xAurea schreef
nicole_floor schreef
De ruin van mijn zusje doet dit ook. Als mijn merrie hengstig, gaan ze gewoon even apart. Meer is er niks aan te doen.


Tja, het probleem is dat hij het ook doet als de merries niet hengstig zijn.

Mijn merrie laat het gelukkig niet toe als ze niet hengstig is. Maar snap dat andere merries dat misschien niet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 21:25 



 
Profiel   

Protection schreef
De beste oplossing lijkt mij dan toch castreren. Dan heeft het paard de hormonen niet meer om andere paarden te dekken.

Dit is echt het beste advies wat je kunt geven. _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 21:36 



 
Profiel   

Wij hadden in de kudde ook een ruin die mijn merrie bleef dekken, die krijgt nu druppels. Ze heten volgensmij horm0ne. Sinds hij die krijgt is het gestopt!

Edit: volgensmij zijn het deze: https://www.medpets.nl/phytonics+hormone/

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 22:30 



 
Profiel   

Britt_Sisi schreef
Wij hadden in de kudde ook een ruin die mijn merrie bleef dekken, die krijgt nu druppels. Ze heten volgensmij horm0ne. Sinds hij die krijgt is het gestopt!

Edit: volgensmij zijn het deze: https://www.medpets.nl/phytonics+hormone/


Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 23:56 



 
Profiel   

Mijn dekkende ruin krijgt monnikspeper en nu dekt hij niet meer. Hij dekte bij zijn vorige eigenaar ook, dus het was wel een ding wat hij altijd al deed.

Had eerst merriesupport maar heb nu gewoon bij pit pit besteld (veel goedkoper). Mijn merrie is echt een slettebak en gooit zich letterlijk tegen hem aan. Toch dekt hij sinds de monnikspeper niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 07:00 



 
Profiel   

HopeMyDay schreef
Ik heb zelf ook een dekkende ruin gehad (met carrière als dekhengst) maar dat was 3 jaar na castratie over.

Hier een ruin van toen 18 die al vroeg gecastreerd was die ook merries dekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 07:03 



 
Profiel   

olympia96 maar in het eerste bericht word al gezegd dat hij getest is en zelfs nog minder testosteron heeft dan merries.
dus dan is er geen supplement nodig die dat nog verminderd
dit is puur iets van gedrag,dus zal daar naar gekeken moeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 07:05 



 
Profiel   

ikke schreef
Het punt is: ja, je kunt gelijk hebben maar nee, je hebt geen enkele garantie.

Ik ken een ruin die het deed met één merrie en de rest met rust liet.
Ik kende ook een ruin die dekte alles wat hem vroeg om het te doen, heel rustig en beleeft.
Ik ken een ruin die het deed maar nu niet meer.

Zo is er altijd wel een voorbeeld bekend om een advies, elk advies, te bevestigen en te ontkrachten.

Als hij het heel beleeft doet, zou je op zoek kunnen gaan naar een stal waar men er niet zo zwaar aan tilt (ja, ook die zijn er) maar als hij niet zo subtiel is en/of onaardig naar andere ruinen, zul je iets moeten zoeken waar hij in een ruinengroep kan staan.

Punt kan ook zijn dat ie het op een nieuw adres niet meer doet; ook al eens meegemaakt.....

Maar ik weet ook van een ruin die nooit naar de merries om keek; totdat ie een poos ergens in training had gestaan. Sindsdien dekt ie alles wat zich aanbiedt.......

Kortom: ik zou me er niet zo druk om maken want alle adviezen ten spijt, je hebt niet eens garantie tot de deur.


Slecht advies....

Een merrie raakt niet drachtig zoals dit bij een hengst gebeurt, een hengst dekt dus een paar keer en dan is het klaar.
Een ruin houdt niet op. Hij dekt daardoor veel te vaak, en kan hiermee schade en infecties toebrengen aan merries.
Voor de ruin zelf is het ook niet heilzaam. Dus prachtig verhaal, maar alleen nuttig als je graag van je paard af wil....

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 07:05 



 
Profiel   

Ninx schreef
Slecht advies....

Een merrie raakt niet drachtig zoals dit bij een hengst gebeurt, een hengst dekt dus een paar keer en dan is het klaar.
Een ruin houdt niet op. Hij dekt daardoor veel te vaak, en kan hiermee schade en infecties toebrengen aan merries.
Voor de ruin zelf is het ook niet heilzaam. Dus prachtig verhaal, maar alleen nuttig als je graag van je paard af wil....

Dat heet hygiëne maar daar doen we niet aan zodra het om paarden gaat; dan moet de natuur het opeens maar regelen.

Mijn oude merrie had een vriendje, ze hebben het jarenlang gedaan en dat heeft een keer geleid tot wat problemen en ook toen was het advies van de dierenarts: hygiëne.

Een andere merrie is ook jarenlang gedekt, nooit problemen mee gehad.
Beide ruinen waren echter wel beleeft en voorzichtig met hun merries. DAT is waar het punt zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 07:35 



 
Profiel   

ikke schreef
Ninx schreef
Slecht advies....

Een merrie raakt niet drachtig zoals dit bij een hengst gebeurt, een hengst dekt dus een paar keer en dan is het klaar.
Een ruin houdt niet op. Hij dekt daardoor veel te vaak, en kan hiermee schade en infecties toebrengen aan merries.
Voor de ruin zelf is het ook niet heilzaam. Dus prachtig verhaal, maar alleen nuttig als je graag van je paard af wil....

Dat heet hygiëne maar daar doen we niet aan zodra het om paarden gaat; dan moet de natuur het opeens maar regelen.

Mijn oude merrie had een vriendje, ze hebben het jarenlang gedaan en dat heeft een keer geleid tot wat problemen en ook toen was het advies van de dierenarts: hygiëne.

Een andere merrie is ook jarenlang gedekt, nooit problemen mee gehad.
Beide ruinen waren echter wel beleeft en voorzichtig met hun merries. DAT is waar het punt zit.


Een hengst dekt 1, 2 of 3x tamelijk kort na elkaar in het seizoen... dan krijgt hij een 'seintje' dat de merrie drachtig is houdt op ;-)
Een ruin gaat door, en door, en door...... dat gaat niet alleen over hygiene maar ook fysieke schade van de schede of penis.

Bovendien kan het funest zijn voor de rug van de merrie en de benen van de ruin.

Nu zien de meeste mensen niet eens wanneer hun paard wel een 'probleem' heeft, dus dit soort anekdotische verhalen zijn niet zoveel waard.

Je bent als mens verantwoordelijk voor het welzijn van je dieren. Een ruin in een gemengde kudde die dekt is een onnatuurlijk gebeuren dat door de mens plaatsvindt.
Het is aan de mens het ook op te lossen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 07:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen