Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard reageert heftig op dingen als ik op hem zit

 
Profiel   

Hi!

Mijn paard reageert helaas erg heftig zodra er iets gebeurd, wanneer ik op hem zit. (Dichtbij hem met ongeveer een straal van 1,5m) Als ik er af ben is het geen probleem. Hij vind het wel spannend en zet dan wel een stap opzij maar daar blijft het bij.

Voorbeelden:

1: wanneer mijn instructeur ergens staat en ik rij er langs dan “springt” hij van de instructeur weg. Ik probeer hem dan wel af te leiden door hem wat meer been te geven zodat hij op mij let.

2: zodra er een paard sneller dan stap gaat en langs hem gaat. Gaat hij er of vandoor of springt ook weer opzij.

3: iemand wilt hem aansingelen oid en stapt dan opzij. Momenteel los ik het op met de persoon van voren laten te komen, laten snuffelen en dan rustig naar het paard zijn zijkant lopen.

Ik merk dat hij helaas ook een “trauma” heeft opgelopen sinds ik er van rechts af ben gevallen. Zo vind hij helaas alles wat er op rechts gebeurd nog enger.

Ik vind het erg moeilijk hoe ik hier mee om moet gaan en hoor dan ook graag tips hoe ik het kan oplossen. Of dat er een bepaald beroep is die mij hier mee kan helpen.

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 20:12 



 
Profiel   

Heeft hij nr 2 ook aan de hand? Dan zou ik zelf denken namelijk aan de ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 20:24 



 
Profiel   

Kairos schreef
Heeft hij nr 2 ook aan de hand? Dan zou ik zelf denken namelijk aan de ogen.


Ik heb dat nog niet geprobeerd.

Voor mijn idee zijn zijn ogen prima! Hij is heel erg alert denk ik. Hij vind geluiden die hij niet kan plaatsen dan ook erg eng… hij is nog redelijk groen en moet veel leren. Maar ik merk helaas dat hij op deze punten heftiger is gaan reageren dan eerst

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 20:28 



 
Profiel   

Heb je al eens schriktraining gedaan?

Dus paar objecten in de piste zetten. Aan de hand erlangs af gaan en daarna onder het zadel (aangezien daar het probleem ligt).

Ik heb een vluchter gehad. Die vond ook enorm veel dingen eng onder het zadel wat aan de hand niet eng was... Ook voornamelijk rechts van hem. Ogen nagekeken door dierenarts, die waren gewoon prima. Heb er zelf eigenlijk geen oplossing voor gevonden. Paard is uiteindelijk verkocht en rijdt succesvol dressuurwedstrijden met nieuwe eigenaar. :)


Misschien is je paard ook gewoon te fel gefocust op jou en schrikt hij daarom als er plots iets of iemand passeert naast hem? Al zou die een ander paard toch wel moeten horen aankomen?


Hoe reageert je paard als je met je armen beweegt als je op hem zit? Is die rechts dan ook schrikkeriger?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 20:39 



 
Profiel   

Hoe lang heb je hem al? Die van mij had er ook een handje van. Alles wat (onverwacht) bewoog of geluid maakte was eng. Laat staan als ik zelf wat deed.

Ik heb er eigenlijk nooit aandacht aan besteed. Schrikken? Oké, volgende rondje gaan we er weer langs. Braaf paard en weer door. Nu vind ze eigenlijk alles oké, en als het wel spannend is zijn de schrikreacties al een stuk minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 20:51 



 
Profiel   

Mijn paard deed het alleen vreemd genoeg als hij ergens last van had, zoals pijn en zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 20:53 



 
Profiel   

Ik ben paar jaar geleden van mijn paard gevallen tijdens mijn les omdat er vanachter een paard kwam die gallopswissels deed en mijn paard schrok. De week erop hetzelfde verhaal, een paard in galop van achter en daar ging ik weer in het zand. Sinds dat moment vond hij alles wat in draf of galop langs kwam eng en sprong dan opzij. Ik ben eerst gaan trainen vanaf de grond met paarden die langs kwamen op flinke afstand en dit met hulp uitgebouwd naar rijden, maar het blijft voor hem spannend omdat ik het ook spannend vindt. Eerst uitzoeken of het minder zicht is van je paard en dan eerst aan de hand gaan werken tot dat er geen spanning meer is. En misschien kan iemand je erbij helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 20:53 



 
Profiel   

Een soort van zelf bedachte aan de hand. Langs paraplu’s (vond hij wel spannend maar uiteindelijk viel het mee), over het zeil maakt hem niks uit. Regelmatig gaat de bladblazer of de grasmaaier er langs. Heeft hij allemaal geen last van.

Naar mijn idee is hij dus totaal niet gefocust op mij. Of nou ja wel wat maar niet genoeg. Aan zijn oren te zien houdt hij dan ook de hele tijd de omgeving in de gaten en hoort dus ook prima wanneer er een ander paard langs komt.

Met de armen bewegen vind hij eng/spannend. Links kan ik wat naar voren hangen en zijn hoofd aaien rechts springt hij het liefst naar links. Maar met veel rust en geduld laat hij het toe

Art_Ificious schreef
Heb je al eens schriktraining gedaan?

Dus paar objecten in de piste zetten. Aan de hand erlangs af gaan en daarna onder het zadel (aangezien daar het probleem ligt).

Ik heb een vluchter gehad. Die vond ook enorm veel dingen eng onder het zadel wat aan de hand niet eng was... Ook voornamelijk rechts van hem. Ogen nagekeken door dierenarts, die waren gewoon prima. Heb er zelf eigenlijk geen oplossing voor gevonden. Paard is uiteindelijk verkocht en rijdt succesvol dressuurwedstrijden met nieuwe eigenaar. :)


Misschien is je paard ook gewoon te fel gefocust op jou en schrikt hij daarom als er plots iets of iemand passeert naast hem? Al zou die een ander paard toch wel moeten horen aankomen?


Hoe reageert je paard als je met je armen beweegt als je op hem zit? Is die rechts dan ook schrikkeriger?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 20:54 



 
Profiel   

Het is dus echt een dingetje met rechts...

Misschien komt dat door ons als ruiter... Wij doen immers altijd alles links. Links opzadelen en links opstappen en paard links begeleiden. Dus alles links :')

Probeer wat meer dingen op rechts te doen. Met mijn pony uit beschrijving ben ik namelijk ook rechts gaan begeleiden, vond die heel spannend in begin en begreep het niet goed. Rechts opstappen (moet je wat handigheid ik krijgen maar uiteindelijk lukt dat echt wel hoor) of gewoon langs rechts over hem heen hangen als je opstappen zelf niet lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 21:01 



 
Profiel   

Ja sinds ik er 3 keer van af ben gevallen via rechts vind hij het echt spannend de rechterkant…

Met rechts begeleiden heeft hij tot nu toe geen problemen gehad. Rechts opstappen is inderdaad een hele goede! Die ga ik zeker rustig aan trainen.

Bedankt voor de tip!

Art_Ificious schreef
Het is dus echt een dingetje met rechts...

Misschien komt dat door ons als ruiter... Wij doen immers altijd alles links. Links opzadelen en links opstappen en paard links begeleiden. Dus alles links :')

Probeer wat meer dingen op rechts te doen. Met mijn pony uit beschrijving ben ik namelijk ook rechts gaan begeleiden, vond die heel spannend in begin en begreep het niet goed. Rechts opstappen (moet je wat handigheid ik krijgen maar uiteindelijk lukt dat echt wel hoor) of gewoon langs rechts over hem heen hangen als je opstappen zelf niet lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 21:05 



 
Profiel   

Klinkt alsof hij geen vertrouwen heeft in jou. Dat kan je het beste oplossen met grondwerken, met goede les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 21:55 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Mijn paard deed het alleen vreemd genoeg als hij ergens last van had, zoals pijn en zo.


Dit heeft die van mij dus ook , blijft wel elke keer weer zoeken wat , meestal de maag .
Mss eens monitoren wanneer en hoe het paard reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 06:48 



 
Profiel   

Mits lichamelijk alles oké is (lichamelijk komt altijd voor gedrag); je paard klinkt onzeker onder het zadel. Ga werken aan zijn zelfvertrouwen, niet door desensibiliseren (je wil je paard niet minder gevoelig maken, maar zelfverzekerder) maar door hem leren wat de goede antwoorden zijn. Er zijn diverse (grondwerk)methoden die inzetten op zelfvertrouwen en lerend vermogen van het paard, waarna ook behandeld wordt hoe je het vervolgens in het zadel oppakt. Denk aan TRT method, Featherlight Horsemanship etc. Misschien zijn er instructeurs in je omgeving die op deze manier werken en met je mee willen kijken om je paard zelfverzekerder te maken onder het zadel. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 06:59 



 
Profiel   

ElmoVelo schreef
Ja sinds ik er 3 keer van af ben gevallen via rechts vind hij het echt spannend de rechterkant…

Een vraag die bij mij opkomt, reageert hij hetzelfde als er een andere (evaren) ruiter op hem zit ?
Het zou ook kunnen dat jij het inmiddels zelf spannend vind en je paard jouw spanning overneemt.
Ik zeg niet dat het zo is, maar misschien ook nog een optie naast andere dingen die al genoemd zijn.

Omdat je zegt dat hij nog groen is en veel moet leren lijkt (meer) vertrouwen aan de hand opbouwen ook een goede optie. Als hij daar nog relaxter wordt en jou (nog) meer vertrouwt als leider (al zeg ik liever vivover :D ) op de grond heb je daar onder het zadel alleen maar meer profijt van.
En lichamelijk ongemak (ook op het zadel) al uitgesloten ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 07:07 



 
Profiel   

ElmoVelo schreef
Hi!

Mijn paard reageert helaas erg heftig zodra er iets gebeurd, wanneer ik op hem zit. (Dichtbij hem met ongeveer een straal van 1,5m) Als ik er af ben is het geen probleem. Hij vind het wel spannend en zet dan wel een stap opzij maar daar blijft het bij.

Voorbeelden:

1: wanneer mijn instructeur ergens staat en ik rij er langs dan “springt” hij van de instructeur weg. Ik probeer hem dan wel af te leiden door hem wat meer been te geven zodat hij op mij let. Doet hij dit ook bij andere mensen of alleen bij de instructeur? het klinkt als angst voor mensen

2: zodra er een paard sneller dan stap gaat en langs hem gaat. Gaat hij er of vandoor of springt ook weer opzij. Dit heeft te maken met angst, waarschijnlijk is je paard laag in rangorde en bang voor andere paarden. Ik zou dit eens gaan oefenen met iemand anders in de bak erbij, heel rustig en gewoon voorlopig alleen even met z'n tweeen rijden oid totdat dat goed gaat en dan rustig uitbouwen

3: iemand wilt hem aansingelen oid en stapt dan opzij. Momenteel los ik het op met de persoon van voren laten te komen, laten snuffelen en dan rustig naar het paard zijn zijkant lopen.
Dit zou een maagzweer kunnen zijn of een slecht passend zadel, belangrijk om beide uit te sluiten. Het kan ook zijn dat het wederom zijn angst voor mensen is, ik denk dat je dit al goed op lost.

Ik merk dat hij helaas ook een “trauma” heeft opgelopen sinds ik er van rechts af ben gevallen. Zo vind hij helaas alles wat er op rechts gebeurd nog enger.
Ja een paard is een vluchtdier en een mens die er af valt lijkt op een roofdier die ze bij de schoft grijpt en er dan weer af valt. Ik zou hier wel rustig mee oefenen, juist in kleine stapjes en met vertrouwen dingen rechts gaan doen. Wellicht met prof hulp, hier in mag hij wel wat desensibiliseren

Ik vind het erg moeilijk hoe ik hier mee om moet gaan en hoor dan ook graag tips hoe ik het kan oplossen. Of dat er een bepaald beroep is die mij hier mee kan helpen. Ik zou ook gaan voor een grondwerkinstructeur in eerste instantie die ervaring heeft met bange paarden en gedragsproblemen, kijk naar Tristan Trucker methode, featherlight horsemanship etc. Ik denk dat het goed is om hier hulp bij te krijgen

Alvast bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 07:24 



 
Profiel   

Nee, dus ik gok ook dat hij inderdaad daar nog heftiger door reageert door mijn spanning. Wat ik wel gek vind is dat hij op vakantie met buitenritten door de bossen niks deed en het leek ook na de vakantie over te zijn maar hij gaat er weer op reageren.

Naar mijn idee leek mij dat hij me wel goed vertrouwd.
Denk aan slootjes springen in een parcour waar hij toch echt naar keek, hele kijkerige plankjes waar hij dan met mijn positieve aanmoediging overheen gaat, met de crossles was er een greppel waar hij niet overheen durfde met de instructrice ernaast wou hij er echt niet overheen, maar zodra ik ernaast liep ging hij er zo overheen.
Hij is erg eenkennig en als het kan heeft hij liever niet dat ze dan ook aan hem zitten.

Het zadel is pas nog gecontroleerd, dus die moet goed liggen


jetm schreef
ElmoVelo schreef
Ja sinds ik er 3 keer van af ben gevallen via rechts vind hij het echt spannend de rechterkant…

Een vraag die bij mij opkomt, reageert hij hetzelfde als er een andere (evaren) ruiter op hem zit ?
Het zou ook kunnen dat jij het inmiddels zelf spannend vind en je paard jouw spanning overneemt.
Ik zeg niet dat het zo is, maar misschien ook nog een optie naast andere dingen die al genoemd zijn.

Omdat je zegt dat hij nog groen is en veel moet leren lijkt (meer) vertrouwen aan de hand opbouwen ook een goede optie. Als hij daar nog relaxter wordt en jou (nog) meer vertrouwt als leider (al zeg ik liever vivover :D ) op de grond heb je daar onder het zadel alleen maar meer profijt van.
En lichamelijk ongemak (ook op het zadel) al uitgesloten ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 09:56 



 
Profiel   

Bij alle mensen reageert hij met een bocht, maar bij mijn instructeur iets heftiger. Terwijl hij niks agressiefs tegenover het paard heeft gedaan.

Ik heb mijn paarden aan huis. Hij is de grootste en loopt letterlijk door iedereen heen.
We hadden hem afgelopen jaar in de Equusir staan. Daar kwam oa uit dat hij de hoogste is in de kudde, maar hij heeft geen idee hoe het werkt. Dat merk ik dan ook hij zonder enige reden de rest wegjaagt.
Ook is die angst voor anderen sinds kort pas gebeurd. Erg galoppeerde een paard langs mij heen en ineens schoot hij er vandoor en daarna reageerde hij alleen nog maar zo heftig

Hij heeft idd last van zijn maag. We hebben hem nu voor de 2e keer op omeprazol staan, maar het werkt niet. We willen ook geen scopie doen, want het is een heftige luchtzuiger en als hij 24 uur niet mag eten en hij had geen maagzweer dan ontwikkelt hij er dan wel 1.
Zadel recent nog nagekeken.

Ik ga zeker is kijken naar een grondwerkinstructeur. Dankjewel voor het meedenken!



Elisa2 schreef
ElmoVelo schreef
Hi!

Mijn paard reageert helaas erg heftig zodra er iets gebeurd, wanneer ik op hem zit. (Dichtbij hem met ongeveer een straal van 1,5m) Als ik er af ben is het geen probleem. Hij vind het wel spannend en zet dan wel een stap opzij maar daar blijft het bij.

Voorbeelden:

1: wanneer mijn instructeur ergens staat en ik rij er langs dan “springt” hij van de instructeur weg. Ik probeer hem dan wel af te leiden door hem wat meer been te geven zodat hij op mij let. Doet hij dit ook bij andere mensen of alleen bij de instructeur? het klinkt als angst voor mensen

2: zodra er een paard sneller dan stap gaat en langs hem gaat. Gaat hij er of vandoor of springt ook weer opzij. Dit heeft te maken met angst, waarschijnlijk is je paard laag in rangorde en bang voor andere paarden. Ik zou dit eens gaan oefenen met iemand anders in de bak erbij, heel rustig en gewoon voorlopig alleen even met z'n tweeen rijden oid totdat dat goed gaat en dan rustig uitbouwen

3: iemand wilt hem aansingelen oid en stapt dan opzij. Momenteel los ik het op met de persoon van voren laten te komen, laten snuffelen en dan rustig naar het paard zijn zijkant lopen.
Dit zou een maagzweer kunnen zijn of een slecht passend zadel, belangrijk om beide uit te sluiten. Het kan ook zijn dat het wederom zijn angst voor mensen is, ik denk dat je dit al goed op lost.

Ik merk dat hij helaas ook een “trauma” heeft opgelopen sinds ik er van rechts af ben gevallen. Zo vind hij helaas alles wat er op rechts gebeurd nog enger.
Ja een paard is een vluchtdier en een mens die er af valt lijkt op een roofdier die ze bij de schoft grijpt en er dan weer af valt. Ik zou hier wel rustig mee oefenen, juist in kleine stapjes en met vertrouwen dingen rechts gaan doen. Wellicht met prof hulp, hier in mag hij wel wat desensibiliseren

Ik vind het erg moeilijk hoe ik hier mee om moet gaan en hoor dan ook graag tips hoe ik het kan oplossen. Of dat er een bepaald beroep is die mij hier mee kan helpen. Ik zou ook gaan voor een grondwerkinstructeur in eerste instantie die ervaring heeft met bange paarden en gedragsproblemen, kijk naar Tristan Trucker methode, featherlight horsemanship etc. Ik denk dat het goed is om hier hulp bij te krijgen

Alvast bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 10:03 



 
Profiel   

Ik zal er is naar gaan kijken! Bedankt!

Leo schreef
Mits lichamelijk alles oké is (lichamelijk komt altijd voor gedrag); je paard klinkt onzeker onder het zadel. Ga werken aan zijn zelfvertrouwen, niet door desensibiliseren (je wil je paard niet minder gevoelig maken, maar zelfverzekerder) maar door hem leren wat de goede antwoorden zijn. Er zijn diverse (grondwerk)methoden die inzetten op zelfvertrouwen en lerend vermogen van het paard, waarna ook behandeld wordt hoe je het vervolgens in het zadel oppakt. Denk aan TRT method, Featherlight Horsemanship etc. Misschien zijn er instructeurs in je omgeving die op deze manier werken en met je mee willen kijken om je paard zelfverzekerder te maken onder het zadel. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 10:04 



 
Profiel   

Jemig, heftig verhaal. Hoe gaat het nu. Heb je al grondwerk geprobeerd want dat was zeker een goede tip. Het klinkt inderdaad als een heel onzeker paardje. Maar als hij jong is zal hij zeker nog niet uitgegroeid zijn en dus misschien nog niet de balans in zijn eigen lichaam gevonden. Hier kan langzaam grondwerk zeker mee helpen.

De kans op een maagzweer door het luchtzuigen maakt het er niet makkelijker op. Wel kun je kijken hoe je zijn onzekerheid op alle vlakken kunt aanpakken. Heel veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 09:40 



 
Profiel   

anitaroot schreef
Jemig, heftig verhaal. Hoe gaat het nu. Heb je al grondwerk geprobeerd want dat was zeker een goede tip. Het klinkt inderdaad als een heel onzeker paardje. Maar als hij jong is zal hij zeker nog niet uitgegroeid zijn en dus misschien nog niet de balans in zijn eigen lichaam gevonden. Hier kan langzaam grondwerk zeker mee helpen.

De kans op een maagzweer door het luchtzuigen maakt het er niet makkelijker op. Wel kun je kijken hoe je zijn onzekerheid op alle vlakken kunt aanpakken. Heel veel succes!


Hi! Wat lief dat je er nog naar vraagt. Ik heb grondwerk geprobeerd als in: longeren, voor hem staan en mijn vader er aan de zijkant recht op af laten lopen, naast hem springen, op het zadel kloppen en er bij springen. Hij gaf totaal geen kick. Alleen bij het laatste vond hij wat spannender. Op de een of andere reden vind hij het spannend onder het zadel, maar ernaast doet hij minder moeilijk. Terwijl ik er dan ook bij ben, dus of het aan het vertrouwen aan mij ligt vraag ik me af.

Hij wordt in juli 9 jaar, maar was nog erg groen toen we hem kochten. (Inmiddels bijna een jaar geleden. Wat vliegt de tijd) Denk aan slechte balans met galop, geen goede bochten kunnen maken etc.

Wat ik gedaan heb bij het rennen voor andere paarden is naar de verenigingslessen blijven gaan en laten wennen. In het begin heb ik het voornamelijk proberen te ontwijken paarden die van achter langs kwamen. En steeds wat meer opgebouwd door een paard er langs te laten gaan etc. Op wedstrijd vind hij het in de in rijhal spannend, maar als ik blijf rijden doet hij verder niks.

Mijn vader singelt hem altijd na als ik er op zit en mijn paard weet nu ook dat hij geen kwaad doet en vind het ook steeds minder spannend.

Helaas vind hij mijn instructeur nog wel spannend, maar dat komt hopelijk ook vanzelf. Het kwartje moet nog vallen dat mijn instructeur ook niets doet alleen ons helpen.

Over de maagzweer: we hebben 24/7 ruwvoer ter beschikking en ik hoop van harte dat dat genoeg is om een maagzweer tegen te gaan. We hebben hem ook een tijdje behandeld met medicatie ervoor. Ivm dat we het idee hadden dat hij een (oudere) maagzweer daar had zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 22:09 



 
Profiel   

Wat een mooie vooruitgang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:43 



 
Profiel   

Heb je het idee dat de medicatie geholpen heeft bij de zweer? dit kan wel de spanning voor het zadel/ aansingelen verklaren. Klinkt verder alsof jullie heel goed bezig zijn geweest. Veel is natuurlijk een kwestie van wennen, opbouwen, desensibiliseren etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:53 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Heb je het idee dat de medicatie geholpen heeft bij de zweer? dit kan wel de spanning voor het zadel/ aansingelen verklaren. Klinkt verder alsof jullie heel goed bezig zijn geweest. Veel is natuurlijk een kwestie van wennen, opbouwen, desensibiliseren etc.


Nee. Als ik eerlijk ben merk ik geen verschil.
Zoals ik wel vaker zeg is hij echt een merrie in een ruinen lichaam. :D Bij aansingelen wordt hij soms nog wel is wat happerig. En doet hij soms best humeurig tegen over de rest van de kudde.

Dat zal het idd zijn! Maar vond het toen wel echt een ‘tegenslag’ aangezien hij dat daarvoor niet deed en naar mij idee plotseling ermee begon.

Ben blij dat we weer de stijgende lijn te pakken hebben! Zo heeft hij ook 2 weken geleden een mooie eerste plaats gehaald in de BB80! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:05 



 
Profiel   

Niet alle reacties gelezen.
Heeft je paard voldoende rust in zijn huisvesting situatie? Oftewel, voelt hij zich veilig, kan hij ontspannen (genoeg) eten en rusten en slapen?
Een overprikkeld en/of gestresst paard kan schrikachtig reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:08 



 
Profiel   

Nikass schreef
Niet alle reacties gelezen.
Heeft je paard voldoende rust in zijn huisvesting situatie? Oftewel, voelt hij zich veilig, kan hij ontspannen (genoeg) eten en rusten en slapen?
Een overprikkeld en/of gestresst paard kan schrikachtig reageren.


Zeker! Loopt 24/7 buiten met een droge schuilstal. En hij heeft 24/7 beschikking over hooi.
Vooral in de zomer lag hij dagelijks lekker plat op de grond :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen