Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Onzeker paard

 
Profiel   

Mijn paard is nogal braaf. Te braaf als je het mij vraagt. Als ik aan hem zou vragen of hij door een hoepel wil springen dan doet hij dat, één twee drie misschien vier keer en daarna lijkt het wel alsof hij beseft dat hij dat helemaal niet durft. En dan raakt hij in de staak. Staat stil, keert naar binnen en is even niet aanspreekbaar. Vervolgens is het alsof hij totaal niet weet wat ik bedoel als ik het weer van hem vraag.

Hij is nog jong en het gevolg is dat ik denk dat ik hem iets leer terwijl hij in werkelijkheid over zijn eigen grenzen gaat en alleen maar onzekerder wordt.

Onder het zadel zijn we de fase voorbij dat ik alleen maar stilstond tijdens de les. Met veel belonen zonder druk (dus alleen maar zitten) begint het zachtjes aan weer op rijden te lijken (stappen dan hè, meer is het nog niet)
Als mijn instructeur langs de bakrand staat wil hij alleen maar bij haar zijn. Hij vind blijkbaar steun aan mensen. Dus als ik hem aan de hand train of wandel dan merk ik niets van zijn onzekerheid, maar als ik er op zit ben ik blijkbaar niet in zijn wereld en is hij zo onzeker.

Wie kent dit en heel graag tips (ik raak lichtelijk gefrustreerd en dat willen we niet)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 21:56 



 
Profiel   

Ik mis wat achtergrond informatie, hoe oud is je paard, in hoe verre is hij beleerd? Wat doe je verder met hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 12:17 



 
Profiel   

Is het heel toevallig een tinker of een andere import?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 12:19 



 
Profiel   

Ga eens lange teugelen met hem. Lijkt makkelijk maar is voor zo’n paard een enorme stap naar onafhankelijkheid. Mijn haf was/is ook hele onzeker maar haalt veel steun uit mij vanaf de grond. Door mezelf meer naar achter te plaatsen moet hij het nu zelf gaan proberen.

Ik ben begonnen met opbouwen door hem aan de leadrope voor me uit te sturen. Je vraagt hem dus de cirkel op te gaan en wandelt vervolgens schuin naast/achter hem mee. Een beetje alsof je gaat longeren maar dan de hele bak door. Dat was in het begin al eng zat voor hem (want ik liep opeens op 2 meter afstand ipv voor hem). Daarna teugels eraan en naast zijn schouder meelopend, dit opgeschoven tot bij zijn heup.

Geeft net even andere dynamiek en bouwt het zelfvertrouwen op.

En nu je dus weet dat hij snel overvraagt is. Knip alles klein op en neem de tijd voor nieuwe dingen. Niet in 1x iets gaan doen maar smeer dat uit over meerdere sessies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 12:27 



 
Profiel   

boris_rakker schreef
Ga eens lange teugelen met hem. Lijkt makkelijk maar is voor zo’n paard een enorme stap naar onafhankelijkheid. Mijn haf was/is ook hele onzeker maar haalt veel steun uit mij vanaf de grond. Door mezelf meer naar achter te plaatsen moet hij het nu zelf gaan proberen.

Ik ben begonnen met opbouwen door hem aan de leadrope voor me uit te sturen. Je vraagt hem dus de cirkel op te gaan en wandelt vervolgens schuin naast/achter hem mee. Een beetje alsof je gaat longeren maar dan de hele bak door. Dat was in het begin al eng zat voor hem (want ik liep opeens op 2 meter afstand ipv voor hem). Daarna teugels eraan en naast zijn schouder meelopend, dit opgeschoven tot bij zijn heup.

Geeft net even andere dynamiek en bouwt het zelfvertrouwen op.

En nu je dus weet dat hij snel overvraagt is. Knip alles klein op en neem de tijd voor nieuwe dingen. Niet in 1x iets gaan doen maar smeer dat uit over meerdere sessies.


Super tip! Wat je ook kunt proberen is grondwerk en dan de balken op de grond als afscheiding gebruiken. Jij aan de ene kant en hij aan de andere kant. Zeker voor een jong paard is dit al een uitdaging. Je kunt het uitbreiden door een balk iets te verhogen en of 2 balken er tussen te nemen. Hoe meer jij afstand van hem kan nemen en hij succes op zijn eigen benen kan behalen, des te beter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 09:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen