Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 102 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard inslapen.

 
Profiel   

Als ie helemaal op de foto is geweest kan die rx perfect zijn. Paard van vriendin was rx 1000% maar toch op weke delen en neurologisch kapot.

Kennisje heeft een paard gekocht, rx goed met 1tjes en een enkele 2. Paard na vrij korte tijd kreupel, zat toch wat in de knie wat vanuit de hoek waar de foto is genomen niet zichtbaar was..

Met andere woorden.. rx is ook niet heilig.

En net zoals iemand anders aangeeft.. je kan niet alles redden, of je dat moer willen laat ik in het midden.

Plus dan financieel ook een keer een plafond bereikt is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 11:19 



 
Profiel   

Het is zo toch niet te zeggen voor mensen op Bokt? Het gaat om een best belangrijke beslissing en die neem je niet door hier adviezen in te winnen bij mensen die het paard niet zien.

Je zegt dat echt alles bekeken is; meerdere dierenartsen erbij een oste, foto's zijn gemaakt etc. Ook scopie van de maag? Want zomaar vanaf de buitenkant zeggen dat hij geen maagzweren heeft is te makkelijk, zeker als het om een dodelijke beslissing gaat.

Hoe wordt het paard gehouden? Komt het buiten en kan het daar vrij rennen, dus geen postzegel? Staat hij alleen of met soortgenoten? Is er te eten? Gras en of hooi? En dan niet uren zonder.

Hoeveel hardvoer gaat erin?

Hoe werd hij voor jou gehouden?

Wie is die expert? Iedereen kan zich trainer/expert noemen, maar dat zegt me niks. Als iemand zegt; dat fix ik wel even, is dat nogal een andere insteek dan vanaf de start op basis van vertrouwen gaan werken, wat echt maanden kost.
Zo een "expert" stapt er ook niet op dag 1 of 2 gelijk op doorgaans.

Als je dit paard een kans wil geven, zoek je iemand die met probleem paarden werkt vanuit HMS of jer verkoopt hem als probleem/project paard. En dan echt alleen aan een volwassen persoon die echt weet waar hij/zij aan gaat beginnen.

Inslapen kan en is misschien nodig, maar dat is zo niet te zeggen. Wel zou ik als ouder mijn kind van 14 er niet meer op of bij willen.

Bij een volgend paardje heel goed laten keuren, meerdere keren uitproberen en ook goed kijken naar het management en de begeleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:08 



 
Profiel   

Hier valt geen advies op te geven.
Ja hij zou helemaal door de molen zijn gehaald, en gezond zijn.
Maar een prof zegt dat hij toch maar ingeslapen moet worden.
Ik ben dan wel benieuwd wat voor prof dat is.
Sommige worden zo genoemd terwijl ik bij die mensen gillend weg zou rennen, dus mij zegt dat niets.

Mocht dit topic kloppen is er maar 1 de dupe, het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:10 



 
Profiel   

Deze vragen zijn (volgens mij) nog niet beantwoord

Hoe word het paard gehouden? Box, wei, paddock en hoe Lang etc
Welke professionele paarden gedragtherapeuten zijn er geweest?
Is er naar HKO gekeken?

Ben hier wel benieuwd naar

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:13 



 
Profiel   

Rennie89 schreef
Deze vragen zijn (volgens mij) nog niet beantwoord

Hoe word het paard gehouden? Box, wei, paddock en hoe Lang etc
Welke professionele paarden gedragtherapeuten zijn er geweest?

Ben hier wel benieuwd naar
hij staat nu overdag vanaf 9 uur tot 7 uur op wei en in de winter stond hij 3/4 uur in de paddock. Gedragstherapeuten hou ik prive.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:15 



 
Profiel   

Gedragstherapeuten spelen een grote rol in deze beslissing, als je bij mensen bent geweest die niet het beste uit je paard kunnen halen is het spijtig als je om die reden je gezonde paard laat gaan. Ik zelf heb geen ervaringen met therapeuten dus ik kan geen tips of advies geven in deze maar wellicht andere bokkers

Het is een hele lastige situatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:17 



 
Profiel   

Dat is nog steeds weinig info.

Hoe groot is die wei? Kan hij daar echt rennen? Staat hij alleen?
Hoe groot was die paddock? Met of zonder eten? Alleen of samen?

Wat voer je? Hardvoer kan echt een probleem zijn bij paarden als mensen verkeerd voeren. Krijgt hij voldoende goed hooi? Een paard mag niet uren zonder ruwvoer staan, ook 's nachts niet.

Gedragstherapeut wil je prive houden, maar dan kan je hier ook niet vragen of die expert juist zit.

Ik heb ook weleens een paardje (gehad) die de ene heel lief vond en de ander bij stond te huilen. Als het paard iets mankeert, bijv neurologisch zou dat ook wel uit te zoeken zijn.
Maar als het gedrag is door verkeerde training, slechte basis, slecht management/voeren etc, dan kan het bij de juiste mensen goed komen.

Maar dat is dan niet bij jou, hoe rot dat ook klinkt. 14 is gewoon echt jong en dan neem je die risico's niet.

Een goede expert neemt maanden de tijd voor zo een paard. Alleen een hele goede expert kan vrij snel zien of er echt neurologisch iets compleet mis is. Maar teveel mensen zijn tegenwoordig expert, dus dat is voor Bokt niet te beoordelen nu.

Normaal laat een veearts een paard ook niet inslapen omdat het vervelend is of iemand er vanaf valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:20 



 
Profiel   

De info van TS komt maar met mondjesmaat binnen en zo blijft dit topic maar een vaag verhaal.
Je ouders willen het dier laten inslapen, dus eigenlijk is er al een besluit genomen? Op welke termijn wordt het dier ingeslapen? Is daar al concreet over gesproken? Valt er nog iets aan die beslissing te doen?

Ik vind het echt een gek verhaal. Geen enkele dierenarts kan iets concreet vinden, maar iedereen zegt wel inslapen? Is het dan niet gewoon een kwestie van opvoeden? Een paard dat geleerd heeft dat bokken werkt om onder het rijden uit te komen, gaat daar natuurlijk niet vanzelf spontaan mee ophouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:54 



 
Profiel   

Een veearts gaat een paard echt nooit zomaar laten inslapen. Die moet dat echt wel kunnen verantwoorden en zal niet klakkeloos aannemen dat een paard gek is in zijn hoofd.........

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 13:03 



 
Profiel   

Superponny, ik heb het topic nog eens doorgelezen en wat ik volgens mij gelezen heb is ,dat het paard kuren gaat vertonen zodra deze onder het zadel is en zodra er wat van het dier gevraagd wordt. (galopperen).

Als TS mijn dochter zou zijn, dan ging het paard er absoluut uit. Was er trouwens nooit aan begonnen in de 1e plaats.

Het paard heeft waarschijnlijk het streepje gekregen door eerdere mankementen en de daarbij behorende ervaringen. Ik heb ooit eens te maken gehad met een paard, dat op hol geslagen was. Deze ging weg via de paardenslager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 13:56 



 
Profiel   

Paardenli schreef
Zwepen en bijzet heb ik er nooit bij gehad aangezien je dan het probleem steeds vergroot. Niet zomaar zulke dingen bedenken als je niet zeker weet wat er speelt!!


Paardenli schreef
geerke schreef
Bokt hij ook als je hem longeert?

Verschilt heel erg kwa wat en welke keer doe ik een zadel erop tijdens longeren is het explosief heeft hij alleen hoofdstel krijg ik ook vaak explosieve reacties maar is het met bijzet dan is hij vaak rustig ook omdat hij dan natuurlijk wat meer rond is


Hoezo, ik dacht dat je geen bijzet gebruikte?
Paard kan ook in de krul gereden/gezet worden en daardoor herhaaldelijk pijnklachten krijgen. Veel zgn. professionals rijden hun paard ook met de hand in de krul, dus ook daardoor kan paard in verzet gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 14:00 



 
Profiel   

nikkel schreef
Superponny, ik heb het topic nog eens doorgelezen en wat ik volgens mij gelezen heb is ,dat het paard kuren gaat vertonen zodra deze onder het zadel is en zodra er wat van het dier gevraagd wordt. (galopperen).

Als TS mijn dochter zou zijn, dan ging het paard er absoluut uit. Was er trouwens nooit aan begonnen in de 1e plaats.

Het paard heeft waarschijnlijk het streepje gekregen door eerdere mankementen en de daarbij behorende ervaringen. Ik heb ooit eens te maken gehad met een paard, dat op hol geslagen was. Deze ging weg via de paardenslager.


Ja? Ik heb het topic ook gelezen.

Er valt via internet helemaal niks over te zeggen. TS is 14 en als ouder zou ik dit ook niet willen nee.

Maar we weten verder niks, dus kunnen niet oordelen waar het aan ligt. Er is echt veel te weinig info.

Een veearts komt het niet inslapen. Slager kan, maar dat is ene keus. Er is nog steeds een goede kans dat dit bij de juiste persoon een prima paardje is/wordt. Ken er zat die gewoon tijd nodig hebben bij d ejuiste persoon.

Maar nee, niet bij een 14 jarige. Dat heb ik ook gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 14:32 



 
Profiel   

Klinkt als kissing spines.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 22:07 



 

geerke schreef
Klinkt als kissing spines.


Hoe kun je dat zeggen op basis van alleen maar tekst zonder het paard te zien of te kennen of röntgenfoto's te zien? Volgens TS is de rug trouwens op de foto geweest en was er niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 22:23 



 
Profiel   

Ik krijg het zelfde gevoel als in Elisa haar eerste zin. De schrijfstijl verandert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 23:01 



 
Profiel   

Paardenli schreef
Heey, ik ben een meisje van 14 en heb een paard van 9 die gekocht is met: gedragsproblemen oftewel bokken tot je eraf ligt zomaar explosief reageren etc

Dus jullie wisten (als ik het goed begrijp) bij de aankoop dat het paard gedragsproblemen had? Wat deed het paard precies bij de vorige eigenaar en hoe lang heeft diegene het paard gehad? Hoe lang vertoond het paard dit gedrag al? Is het een merrie of ruin?

De eerste keer dat ik op hem reed heeft hij gelijk gebokt maar was het eigenlijk altijd bij de galop. Later heeft hij het nog wel gedaan maar minder.

Het werd minder. Wat was de reden dat jullie terwijl het minder werd, het paard uiteindelijk toch hebben laten onderzoeken?

Toen kwamen we erachter dat hij meerdere blessures had etc ook foto’s gemaakt was later niks meer fout

Welke blessures kwamen er allemaal uit de onderzoeken. En hoe zijn deze blessures behandeld? Hiermee bedoel ik revalidatie, medicatie, therapieën, voedingssupplementen enz.

dus ging ik er weer op na een paar maanden, de eerste dagen liep hij niet en de dagen erna ging hij extreem bokken of steigeren dat het gevaarlijk werd. (Mijn instructeur stond erbij) toen ben ik eraf gevallen en is mijn arm uit de kom gekomen dus kon ik niet rijden. Nu heb ik hem bij iemand staan die hem zou beoordelen en proberen te trainen. Hij heeft gebeld met dit word hem niet hij is te gevaarlijk.

Hoe lang staat het paard daar? En wat is de onderbouwing van zijn bevindingen?
i]Ik snap dat je moeder zo reageert. Maar misschien is weggeven met het eerlijke verhaal ook een optie? Een mening geven is heel moeilijk, met weinig informatie. Het lijkt er op dat de "pijn" nog tussen de oren zit. En dat het paard een trauma heeft ontwikkeld. Als het paard verkeerd begrepen wordt, dan kan het inderdaad steeds gevaarlijker worden
.

Nu heeft mijn moeder gezegd dat we hem gaan inslapen omdat hij te gevaarlijk word voor iedereen. Ik weet niet of dit de juiste beslissing is maar omdat meerdere zeggen hij is gevaarlijk weet ik het niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 23:37 



 
Profiel   

Wat TS wel kan doen is, met de vingertoppen de rug en direct naast gelegen huid elke cm1 aftasten om te voelen of er ergens temperatuur verschil zit, of een huidverdikking.
Mij heeft dit in het verleden geholpen bij een paard met een verborgen rug probleem. Er zat op een bepaalde plaats temperatuur verschil, het paard is daarna aan de rug geholpen en het probleem opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 07:48 



 
Profiel   

nikkel schreef
Wat TS wel kan doen is, met de vingertoppen de rug en direct naast gelegen huid elke cm1 aftasten om te voelen of er ergens temperatuur verschil zit, of een huidverdikking.
Mij heeft dit in het verleden geholpen bij een paard met een verborgen rug probleem. Er zat op een bepaalde plaats temperatuur verschil, het paard is daarna aan de rug geholpen en het probleem opgelost.

TS succes verder met welke beslissing dan ook.


Rug is op de foto geweest las ik. Ik vroeg het ook al. Vaak komt dit staakgedrag uit rug of halsproblemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 07:58 



 
Profiel   

Paard kan op de foto goed zijn en toch KS hebben. Ik vermoed niet dat er foto's gemaakt worden van een paard mét ruiter op z'n rug :+
Als pas onder belasting de doornuitsteeksels tegen elkaar komen is het helemaal niet raar als een paard gaat staken of protesteren.
Daarnaast zijn er ook aandoeningen waarbij de weke delen van de rug ontstoken raken of verslappen - zie je niets van op foto, geeft hetzelfde gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 08:09 



 
Profiel   

Ibbel, wat jij beschrijft is juist. Zelfs indien een probleem volgens iedereen opgelost zou moeten zijn, kan het probleem nog in het hoofd zitten, door associatie gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 08:12 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Paard kan op de foto goed zijn en toch KS hebben. Ik vermoed niet dat er foto's gemaakt worden van een paard mét ruiter op z'n rug :+

:j en een paard kan KS hebben en toch geen enkel probleem hebben met een ruiter op zijn rug :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 08:49 



 
Profiel   

Heeft er al eens iemand (een dierenarts, kliniek) een foto gemaakt van het hoofd? Ook paarden zijn gevoelig voor tumoren. Heb een geweldig paard gekend, met 13j kreeg hij een tumor op de hersenen en leek hij eerst speels, testte hij de ruiter weer ... gedrag beetje onvoorspelbaar. Later ging dit paard zich gedragen naar de straffen die hij kreeg bij bepaalde oefeningen (wil zeggen: hij onthield enkel de minder leuke kanten van bereden worden) en uiteindelijk heeft iemand het lef gehad om hem via de dierenartsenschool te laten doorlichten. Hij had dus al een tijdje die tumor ... na enkele maanden van stille hoop hebben we afscheid genomen van deze kanjer! Ook hij had blessures opgelopen door die tumor, al wist m'n toen nog niet waar dat vandaan kwam.
Dus enerzijds vind ik het eng om hem te laten inslapen zonder te weten wat er aan de hand is, anderzijds begrijp ik de angst van je ouders en daardoor het zekere voor het onzekere nemen, want ook na de diagnose zou het kunnen zijn dat je afscheid moet nemen.
Mocht je ooit voor een nieuw paard willen gaan ... laat je dan goed adviseren door ervaren mensen, spreek een prijs af voor hun diensten en weet dat zij ook niet alleswetend zijn, zij kunnen zich ook laten beetnemen, maar die kans is wel kleiner!
Hopelijk heb je snel meer zekerheid over wat er met je paard aan de hand is en kan je ermee verder!

Ik blijf duimen voor je! Sterkte jongedame, je bent moedig maar wees alsjeblief niet overmoedig. Die blessure die je nu hebt opgelopen, die blijft altijd nazinderen, dus blijf niet koppig doordoen, je hebt nog een heel leven voor je! Fingers crossed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:06 



 
Profiel   

Ik snap zelf niet zo goed wat er mis is met euthanaseren in dit geval... Dat is voor paard en ruiter de enige optie zonder risico voor gezondheid/welzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:19 



 
Profiel   

Ik hoop dat dit een echt account is maar het is wel een beetje frappant.
De schrijfstijl verandert inderdaad en daarnaast kloppen er dingen ook niet.
Daarnaast, ik weet niet hoe laat jullie mochten gaan slapen als je 14 was, maar ik vind half 12 best wel heel laat :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:40 



 
Profiel   

lies_sparkle schreef
Ik hoop dat dit een echt account is maar het is wel een beetje frappant.
De schrijfstijl verandert inderdaad en daarnaast kloppen er dingen ook niet.
Daarnaast, ik weet niet hoe laat jullie mochten gaan slapen als je 14 was, maar ik vind half 12 best wel heel laat :Y)

Met een gsm tegenwoordig kunnen tieners gewoon vanop hun bed internetten :) WiFi uitzetten heeft geen zin als er 4G is :')

Stel dat dit verhaal klopt en ouders paard willen laten inslapen. Dan zou ik er niet verbaasd om zijn dat TS de slaap niet kan vinden en aan Het piekeren is.

Is het verhaal niet waar... Jammer dan voor al diegene die tips en advies gegeven hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 09:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 102 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen