Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard etterig tijdens opzadelen

 
Profiel   

Goedemorgen,
Ik heb even een vraag. Sinds een half jaar geleden ben ik begonnen met het volledig leasen van een vroeger manege paard. Nu ben ik samen met mijn moeder de enige die erop rijden. Het is een grote kwpner met een typisch manege zadel, geen verkeerd zadel maar het zal vast niet 100% passend zijn. Maar hij gedraagt zich nogal etterig de laatste tijd. Hij wil zijn hoef niet geven tijdens het hoeven uitkrabben, draait de kont naar me toe wanneer ik aankom zetten met het zadel, bijt tijdens het aansingelen en opzadelen en tijdens het poetsen staat hij nooit meer netjes stil. Hij wordt 1x inde week gelogeerd 1x/2x in de week een buitenrit 1x heeft hij vrij en voor de rest wordt hij gewoon gereden. Hij heeft een peesblessure die al ruim een jaar aan het herstellen is maar mogen nog niet van de dierenarts springen dus het rijden is of met neckrope of gewone dressuur. Weet iemand waarom hij zich zo kan gedragen?
Geen idee of de topic hier goed staat
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:01 



 
Profiel   

Laat een zadelmaker komen en laat het paard nakijken door een dierenarts...

Al het bovengenoemde negatieve gedrag zijn uitingen dat er pijj is/er iets niet goed zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:05 



 
Profiel   

Dat kan van alles zijn. Slecht passend zadel, maagzweer, last van z'n rug. Het paard is nog wel van de manege? Ik zou het aangeven bij de eigenaar van het paard en die kan kijken of hij er wat mee kan doen. Zijn de medische kosten voor de eigenaar of voor jullie? Want je zou dan ook zelf een zadelmaker of dierenarts erbij kunnen halen als dat mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:07 



 
Profiel   

Inderdaad zadelmaker er bij, en waarom zoveel belasten als de peesblessure nog helend is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:11 



 
Profiel   

Selina schreef
Dat kan van alles zijn. Slecht passend zadel, maagzweer, last van z'n rug. Het paard is nog wel van de manege? Ik zou het aangeven bij de eigenaar van het paard en die kan kijken of hij er wat mee kan doen. Zijn de medische kosten voor de eigenaar of voor jullie? Want je zou dan ook zelf een zadelmaker of dierenarts erbij kunnen halen als dat mag.

Hij is nog van de manege die betalen dus ook medische kosten etc. Ze is zelf zadel maker en zegt dat het goed ligt en de dierenarts komt sowieso 1x in de 2 maanden om zijn pees na te kijken. Hij is wel erg gevoelig op de rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:15 



 
Profiel   

Ik denk je het antwoord zelf ook al wel zal weten. Het zijn allemaal tekenen van pijn, en dat is heel veel werk voor een paard dat herstellend is van een peesblessure. Nu de vraag is, wat kunnen jullie hier aan doen als het niet jullie paard is. Dan komen de vragen van Selina inderdaad naar boven. Wie draagt de kosten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:15 



 
Profiel   

The_Cat schreef
Ik denk je het antwoord zelf ook al wel zal weten. Het zijn allemaal tekenen van pijn, en dat is heel veel werk voor een paard dat herstellend is van een peesblessure. Nu de vraag is, wat kunnen jullie hier aan doen als het niet jullie paard is. Dan komen de vragen van Selina inderdaad naar boven. Wie draagt de kosten?

De manege, de peesblessure is 2 jaar geleden gebeurt. Hij heeft half jaar stil gestaan en alleen maar een half uurtje gelopen. De pees wordt goed in de gaten gehouden en hij is dunner dan dat hij eerst was dus dat gaat zeker de goede kant op. Het punt is ik kan wel van alles gaan zeggen tegen de manege eigenaresse maar de vraag of ze het echt uitvoerd is de volgende vraag. Paard overkopen is geen optie hoe graag ik het wil

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:20 



 
Profiel   

Rustiger aan doen wat betreft het rijden kan niet aangezien hij dan ontploft van energie en dan zichzelf beschadigd en heel de stal aangort trapt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:22 



 
Profiel   

Rosaliedv schreef
Rustiger aan doen wat betreft het rijden kan niet aangezien hij dan ontploft van energie en dan zichzelf beschadigd en heel de stal aangort trapt


Hoe vaak komt het paard buiten?

Ik zou om eerlijk te zijn niet meer op dit paard rijden voordat je weet wat hem pijn doet. Als dat geen optie is, is dit paard misschien niet geschikt als leasepaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:28 



 
Profiel   

Rosaliedv schreef
Rustiger aan doen wat betreft het rijden kan niet aangezien hij dan ontploft van energie en dan zichzelf beschadigd en heel de stal aangort trapt

staat hij dan niet buiten in de wei nu het nog zomer is? Of op een hele grote paddock samen met een ander waar hij kan spelen en rennen om zijn energie kwijt te raken.

Betreffende je vraag.
Dat paard is heel duidelijk. Geen twijfel mogelijk dat er iets mis is.
Dat kan 1 ding zijn maar ook meerdere.
Van niet passend zadel tot maagzweren tot last van dat been.
Maar ook zijn energie dus niet kwijt kunnen en dus psychisch ongelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:28 



 
Profiel   

Ik ga waarschijnlijk iets heel vervelends zeggen.

Dit paard is momenteel stuk. En er wordt op gereden terwijl het stuk is. Heeft een peesblessure en het zadel doet hem mogelijk pijn. Waarom blijf je door rijden/doorgaan terwijl het dier duidelijk laat merken dat er iets mis is?

En dat de dierenarts niet komt omdat de manege betaald, dat is natuurlijk ook heel vreemd. Je laat het toch nakijken?

Ik zie dat je 16 bent. Wie bekostigd de lease van dit paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:29 



 
Profiel   

Ach, het dier geeft allerlei signalen dat hij niet lekker in zijn vel zit en wordt alsnog 6 dagen in de week gewerkt. Ik zou van wel minder zuur worden. En dan ook nog met een twijfelachtig zadel en peesblessure.

Hier gaat meer mis dan je als leaser kunt oplossen vrees ik. Jammer dat de term ‘etteren’ valt. Dit is namelijk de enige manier die het paard heeft om jou te vertellen dat hem iets dwars zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:31 



 
Profiel   

Rosaliedv schreef
The_Cat schreef
Ik denk je het antwoord zelf ook al wel zal weten. Het zijn allemaal tekenen van pijn, en dat is heel veel werk voor een paard dat herstellend is van een peesblessure. Nu de vraag is, wat kunnen jullie hier aan doen als het niet jullie paard is. Dan komen de vragen van Selina inderdaad naar boven. Wie draagt de kosten?

De manege, de peesblessure is 2 jaar geleden gebeurt. Hij heeft half jaar stil gestaan en alleen maar een half uurtje gelopen. De pees wordt goed in de gaten gehouden en hij is dunner dan dat hij eerst was dus dat gaat zeker de goede kant op. Het punt is ik kan wel van alles gaan zeggen tegen de manege eigenaresse maar de vraag of ze het echt uitvoerd is de volgende vraag. Paard overkopen is geen optie hoe graag ik het wil


Grof gezegd, andermans problemen moet je niet overkopen. Er is weinig dat je kunt doen voor een manege paard vrees ik. Behalve misschien de leasing opzeggen en kiezen voor een gezonder paard. Maar jij gaat weinig kunnen oplossen als het paard van een manege is vrees ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:32 



 
Profiel   

Wat je kunt proberen is extra dikke schapenbont pad onder het zadel leggen en een ergonomische singel. Niet goedkoop beiden.
Als je gaat zadelen combineer het met wat leuks en neem de tijd. Bv, Leg het zadel erop, heel losjes aantrekken de singel, zodat het zadel er niet af kan vallen, ga dan bv haar laten grazen of stukje wandelen, iets doen wat ze leuk vindt. Dan tussendoor voorzichtig nasingelen maar niet op zijn allerstraks.
Misschien dat je zo, net als ik bij mijn paard, het gedrag kunt veranderen. Mijn gevoelig paardje had gewoon spanning en door er in het begin naast te lopen en haar de tijd te geven en bij het opstappen na het opstappen vitamine snoepje te geven werd het minder en minder tot het over was.
Bijten heeft ze nooit gedaan. Maar ze was zuur en dat is helemaal over gegaan. Minder werken en wandelingen maken is ook gezellig voor jullie band.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:33 



 
Profiel   

Mars schreef
Ach, het dier geeft allerlei signalen dat hij niet lekker in zijn vel zit en wordt alsnog 6 dagen in de week gewerkt. Ik zou van wel minder zuur worden. En dan ook nog met een twijfelachtig zadel en peesblessure.

Hier gaat meer mis dan je als leaser kunt oplossen vrees ik. Jammer dat de term ‘etteren’ valt. Dit is namelijk de enige manier die het paard heeft om jou te vertellen dat hem iets dwars zit.


Precies, 6 dagen aan de bak terwijl er wat is.
En helemaal eens met het dik gedrukte.
Hij ettert niet hij schreeuwt! Hij zal eerder vast gefluisterd hebben maar werd niet gehoord.
Nu schreeuwt hij en word het nog gezien als etteren.


Eigenlijk zou je geen cent naar zulke manege moeten brengen als ze zo met hun paarden omgaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:39 



 
Profiel   

Manege vangt geld voor een paard dat in de lessen niet inzetbaar is wegens peesblessure en jullie zitten met de gebakken peren. En ik denk niet dat de manege gaat investeren in zadelmakers en dierenartsen.

Ik zou maar 1 ding doen en dat is dat leasecontract zo snel mogelijk ontbinden en tot die tijd niet meer rijden.


Laatst bijgewerkt door Ibbel op 21-09-21 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:39 



 
Profiel   

Mars schreef
Ach, het dier geeft allerlei signalen dat hij niet lekker in zijn vel zit en wordt alsnog 6 dagen in de week gewerkt. Ik zou van wel minder zuur worden. En dan ook nog met een twijfelachtig zadel en peesblessure.

Hier gaat meer mis dan je als leaser kunt oplossen vrees ik. Jammer dat de term ‘etteren’ valt. Dit is namelijk de enige manier die het paard heeft om jou te vertellen dat hem iets dwars zit.



Hier ben ik het helemaal mee eens. Sneu dat er op maneges zo met paarden wordt omgegaan. Stukke paarden die nog 6 dagen moeten werken is natuurlijk bizar.

Of zelf alle kosten betalen (da, zadelmaker) of stoppen zou ik zeggen. Loopt het dier kreupel/onregelmatig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:40 



 
Profiel   

Wat rot voor jou en voor het paard. Paard geeft duidelijk aan dat hij pijn heeft/niet lekker in zijn vel zit. Als je pas 16 bent en het ook nog niet jouw paard is, kan ik me voorstellen dat je je machteloos voelt.

Zadel kan een probleem zijn, pezen kunnen een probleem zijn, rug of buik kunnen pijnlijk zijn, of het gebit. Maneges gaan vaak (gelukkig niet altijd) erg slordig met hun dieren om. Ze moeten vooral geld opbrengen en niet te veel kosten.

Als jouw leasepaard de hele dag met andere paarden buiten loopt zal zijn energieniveau echt niet idioot hoog worden, tenzij hij veel krachtvoer krijgt.

Longeren kan trouwens erg belastend zijn voor een beschadigde pees; die kleine cirkels in een vaak mulle bak zijn zwaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:45 



 
Profiel   

Veraaaaah schreef
Mars schreef
Ach, het dier geeft allerlei signalen dat hij niet lekker in zijn vel zit en wordt alsnog 6 dagen in de week gewerkt. Ik zou van wel minder zuur worden. En dan ook nog met een twijfelachtig zadel en peesblessure.

Hier gaat meer mis dan je als leaser kunt oplossen vrees ik. Jammer dat de term ‘etteren’ valt. Dit is namelijk de enige manier die het paard heeft om jou te vertellen dat hem iets dwars zit.



Hier ben ik het helemaal mee eens. Sneu dat er op maneges zo met paarden wordt omgegaan. Stukke paarden die nog 6 dagen moeten werken is natuurlijk bizar.

Of zelf alle kosten betalen (da, zadelmaker) of stoppen zou ik zeggen. Loopt het dier kreupel/onregelmatig?

Nee hij loopt helemaal zuiver hier let ik ook op aangezien ik ook met hart en ziel van dit beesie hou maar ik kan gewoon niet alles

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:46 



 
Profiel   

Tja, niet meer leasen en een ander paard leasen? Snap niet dat jullie je voor het karretje van de manege laten spannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:48 



 
Profiel   

Omdat ze het paard graag zien. Meer maneges die daar op uitmelken spijtig genoeg :(
Anders had dit paard misschien al snel frikandel geweest, nu is het nog een bron van inkomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:49 



 
Profiel   

bigone schreef
Tja, niet meer leasen en een ander paard leasen? Snap niet dat jullie je voor het karretje van de manege laten spannen.

Kan ik niet over mijn hart verkrijgen het is de liefde van mijn leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:50 



 
Profiel   

Rosaliedv schreef
bigone schreef
Tja, niet meer leasen en een ander paard leasen? Snap niet dat jullie je voor het karretje van de manege laten spannen.

Kan ik niet over mijn hart verkrijgen het is de liefde van mijn leven.

Dan zul je zelf wat aan zijn ongemak moeten doen.
Laat een zadelmaker komen en koop daar een zadel van.
Laat de dierenarts komen en vertel wt hij doet met zadelen.
Dan kan hij de rug, tanden en maag onderzoeken.
Rij niet zo vaak maar ga lekker wandelen.
En zorg dat hij veel los buiten komt, als dat nu niet is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:51 



 
Profiel   

Herstellende van een peesblessure en aan de longe....??

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:53 



 
Profiel   

Wat vervelend voor het paard! Dit zijn echt uitingen van pijn. Dus ik zou er zeker niet meer mee gaan rijden. Wat de eigenaresse ook zegt. Ik zou zelf zeggen dat je heel graag wilt dat een dierenarts hem goed nakijkt en als dat niet gedaan wordt dat je dan stopt met leasen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen