Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Paard etterig tijdens opzadelen

 
Profiel   

Als je echt om dit paard geeft en de oorzaak wil weten zou ik toch een echte zadelmaker laten komen om te kijken wat die zegt en wellicht nog een dierenarts.
Anders zou ik het leasecontract ontbinden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:51 



 
Profiel   

Eerst dierenarts. De rug moet behandeld worden. Dat gaat niet vanzelf over als er een passend of zelfs geen zadel meer op ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 12:01 



 
Profiel   

Popstra schreef
Eerst dierenarts. De rug moet behandeld worden. Dat gaat niet vanzelf over als er een passend of zelfs geen zadel meer op ligt.


De zadelmaker gaat ook eerst kijken of er rugproblemen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 12:21 



 
Profiel   

Zonnebloem92 schreef
Als je echt om dit paard geeft en de oorzaak wil weten zou ik toch een echte zadelmaker laten komen om te kijken wat die zegt en wellicht nog een dierenarts.
Anders zou ik het leasecontract ontbinden.


Afspraak is gemaakt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 12:21 



 
Profiel   

manubres schreef
Mijn eerste gedachte is ook...dit paard geeft veel signalen dat er iets niet goed is. Aan jou om er wat mee te doen. En daar ben je al mee begonnen door dit topic aan te maken om even te sparren... en niet om afgezeken te worden.

Vroeger werd bij paarden die dit gedrag vertoonde gezegd/gedacht...aanpakken...Maar gelukkig weten we tegenwoordig wel beter. Het paard probeert je wat te vertellen. Zelf zou ik zeggen lease een ander paard als je wil rijden. Maar ik las al dat je dat niet wil omdat dit paard de liefde van je leven is....
Als dat echt zo is dan moet je je eigen doelen aanpassen aan het paard.

Het beste zou zijn als het paard eens helemaal nagekeken wordt. Maar als je echt alles in kaart wil brengen kost het wel veel geld. Maar als je sowieso al weet dat peesblessure nog herstellende is zou ik sowieso niet gaan longeren en rijden. Door een pijnlijke pees kan het ook zijn dat een paard gaat compenseren in rest van het lichaam, dus gaat er steeds meer pijn doen.

Zelf heb ik ook een paard dat geblesseerd was en waar ik niet op kon rijden, daar ben ik heel rustig gaan opbouwen met werk aan de hand. En inmiddels vind ik dat nog bijna leuker dan rijden. Misschien zou je daar samen wat plezier aan kunnen beleven. Of samen wandelen.


Zeker van plan, zadelmaker afspraak staat die gaat kijken of er ook rugproblemen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 12:23 



 

zadelmaker kan niet zien of er rugproblemen zijn, dat kan alleen een foto en/of echo duidelijk maken

ik zou een andere volgorde kiezen, eerst veterinair en dan alle symptoombestrijders

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 12:29 



 
Profiel   

Nah ik weet een zadelmaker die met thermografie kijkt hoe de rug eraan toe is.
Hij voelt ook weldegelijk kritisch of een paard mogelijk pijn heeft, dus zo zwart-wit is het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 13:25 



 

moonfish13 schreef
Nah ik weet een zadelmaker die met thermografie kijkt hoe de rug eraan toe is.
Hij voelt ook weldegelijk kritisch of een paard mogelijk pijn heeft, dus zo zwart-wit is het niet.


dat is ook zo, ken ze ook, maar dan nog weet ik niet wat er echt aan mankeert en moet ik alsnog foto's of een echo laten maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 14:01 



 
Profiel   

MCE schreef
moonfish13 schreef
Nah ik weet een zadelmaker die met thermografie kijkt hoe de rug eraan toe is.
Hij voelt ook weldegelijk kritisch of een paard mogelijk pijn heeft, dus zo zwart-wit is het niet.


dat is ook zo, ken ze ook, maar dan nog weet ik niet wat er echt aan mankeert en moet ik alsnog foto's of een echo laten maken

Maar je weet dus wel dat er wat speelt!
Ik heb door de zadelmaker mijn rug meermaals laten fotograferen, en mijn fysio zag éxact al mijn probleempunten zitten.
En ook bij de huisarts, men dacht aan gewenning aan pijnstilling terwijl ik een terugval had, en op de thermografie zag je dat terug.
Gewoon vuurrood tot wit.
En trust me dan heb je echt pijn.
In dit geval is dit al een goede stap en wie weet doet rust ook al wonderen als het niet klopt.
Ik zou niet gelijk een echo laten maken bij mijn pony, tenzij nodig een fysio erbij maar vooral eerst die rug rust geven.
En zeker weten dat het zadel past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 14:15 



 
Profiel   

Maar rug problemen kunnen Zo uitgebreid zijn, dat een fysio of zadelpasser echt niet kan bepalen of rust voldoende is of wat nu überhaupt de oorzaak van die pijn is. Er kan een ontsteking zitten...artrose in de facet gewrichten diep onder de ruggengraat, kissing spines...alleen te zien met behulp van een echo en niet enkel opgelost met wat rust maar met serieus door een arts laten behandelen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 14:31 



 
Profiel   

Dat kan ts pas doen zodra er toestemming voor gegeven wordt door de eigenaar.
En ok kissing spine, je kunt het niet heel toveren enkel goed managen dmv trainen.
En goed managen, is neem ik aan altijd je doel.
Zelf ken ik zat mensen die zadelproblemen hebben gehad, en iedereen heeft het opgelost dmv rust, fysio, oefeningen en een passend zadel op een uitzondering na.
Daarbij bleek dat de oorzaak in de schouder zat na een periode rust, dit was ook een manegepaard trouwens.
Paard is na de rustperiode en revalidatie die niet aansloeg naar een kliniek gebracht en daar bleek het gewoon niet oplosbaar.
Waarschijnlijk heeft dit paard ooit een trap tegen de schouder gehad met nare gevolgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 15:10 



 
Profiel   

Er hebben idd al meerdere mensen hier die opmerking gegeven, je zegt zelf dat jouw lease paardje herstellende is van een pees blessure, en bovendien ook nog eens heel gevoelig is aan zijn rug, dit zijn duidelijk rode vlaggen, jij zegt de manege controleert en betaald de verzorging, je kan er dus bijna blindelings bij denken/zeggen dat er weinig of geen extra verzorging zal gebeuren.
Jullie geven aan het paard niet te willen/kunnen kopen maar zelf wil je blijkbaar ook niet echt gaan investeren in extra verzorging en controle door dierenarts.
Met een peesblessure en een gevoelige rug ga je niet rijden of al zeker niet zomaar longeren, en jullie doen blijkbaar maar gewoon voort. Maar jullie zeggen wel we zien hem zo graag ((((Dood)))))
Denk eens goed na , hier klopt dus duidelijk iets niet héééé.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 22:07 



 
Profiel   

aeolusnr1 schreef
Er hebben idd al meerdere mensen hier die opmerking gegeven, je zegt zelf dat jouw lease paardje herstellende is van een pees blessure, en bovendien ook nog eens heel gevoelig is aan zijn rug, dit zijn duidelijk rode vlaggen, jij zegt de manege controleert en betaald de verzorging, je kan er dus bijna blindelings bij denken/zeggen dat er weinig of geen extra verzorging zal gebeuren.
Jullie geven aan het paard niet te willen/kunnen kopen maar zelf wil je blijkbaar ook niet echt gaan investeren in extra verzorging en controle door dierenarts.
Met een peesblessure en een gevoelige rug ga je niet rijden of al zeker niet zomaar longeren, en jullie doen blijkbaar maar gewoon voort. Maar jullie zeggen wel we zien hem zo graag ((((Dood)))))
Denk eens goed na , hier klopt dus duidelijk iets niet héééé.


Ik heb hierop getemd!

Ouder topic en niet bepaald opbouwend naar TS

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 09:07 



 
Profiel   

Mijn paard werd ook heel boos als ik met het zadel aan kwam. Beet er naar en altijd oren in haar nek. Liet me niet meer opstappen en met afstappen heel boos. Ze heeft me een paar flinke rodeos gegeven.

Ze is op de foto gezet en de fysio is geweest. Dat maakte al een wereld van verschil. Toen heb ik een andere zadelmaker erbij gehad en er is een zadel helemaal aan haar aangepast en die paste perfect. Ze doet niet boos meer, laat me gewoon op en afstappen en is helemaal tevreden. Ik kon het bij de zadelmaker meteen merken of ze een zadel goed vond of niet.

Mijn pony daarintegen kan ik het zadel achterstevoren leggen en dan zal ze nog gewoon haar best doen. Die geeft nooit iets aan. Nu heeft ze ook haar eigen zadel en loopt veel beter. Sommige paarden zijn gewoon heel gevoelig op het zadel en geven duidelijk aan dat het niet oké is voor ze. Luister hier naar naar. Dat kan heel veel narigheid schelen voor je paard en voor jou ;)

Sommige mensen horen hun dier fluisteren en sommigen horen hem nog niet schreeuwen. Jou paard schreeuwt dat er iets niet goed is. Daarbij is hij ook nog geblesseerd. Dat beïnvloed het hele lijf. Zelf zou ik nu niet rijden als je niet weet hoeveel pijn en ongemak hij heeft.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 10:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen