Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard etterig tijdens opzadelen

 
Profiel   

Knikmops57 schreef
Herstellende van een peesblessure en aan de longe....??

Daar gaat het nu niet om.. Ga het nu niet meer doen wist echter niet dat dit verkeerd was.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:59 



 
Profiel   

Rosaliedv schreef
bigone schreef
Tja, niet meer leasen en een ander paard leasen? Snap niet dat jullie je voor het karretje van de manege laten spannen.

Kan ik niet over mijn hart verkrijgen het is de liefde van mijn leven.


Maar als het de liefde van je leven is ga je er toch niet op rijden als je weet dat dat hem pijn doet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:01 



 
Profiel   

Kan ik niet over mijn hart verkrijgen het is de liefde van mijn leven.[/quote]

Maar als het de liefde van je leven is ga je er toch niet op rijden als je weet dat dat hem pijn doet?[/quote]

Ik heb eigenaresse/zadelmaker zadel laten nakijken en zei dat het nog goed lag waar ik zelf bij was. Dierenarts geweest en die zei dat hij nog gezond is en nergens last van heeft. Mensen van de manege zeggen dat hij in de 2de pubertijd zit. Als alles erop lijkt dat hij geen pijn heeft hoe moet ik dan in hemels naam nog weten dat hij pijn heeft aangezien ik alles heb gedaan wat ik kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:10 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Rosaliedv schreef
Rustiger aan doen wat betreft het rijden kan niet aangezien hij dan ontploft van energie en dan zichzelf beschadigd en heel de stal aangort trapt

staat hij dan niet buiten in de wei nu het nog zomer is? Of op een hele grote paddock samen met een ander waar hij kan spelen en rennen om zijn energie kwijt te raken.

Betreffende je vraag.
Dat paard is heel duidelijk. Geen twijfel mogelijk dat er iets mis is.
Dat kan 1 ding zijn maar ook meerdere.
Van niet passend zadel tot maagzweren tot last van dat been.
Maar ook zijn energie dus niet kwijt kunnen en dus psychisch ongelukkig.


Hij staat vanaf 6u s'ochtends tot 18u s'avonds buiten in de wei samen met zijn vriendjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:12 



 
Profiel   

Mars schreef
Ach, het dier geeft allerlei signalen dat hij niet lekker in zijn vel zit en wordt alsnog 6 dagen in de week gewerkt. Ik zou van wel minder zuur worden. En dan ook nog met een twijfelachtig zadel en peesblessure.

Hier gaat meer mis dan je als leaser kunt oplossen vrees ik. Jammer dat de term ‘etteren’ valt. Dit is namelijk de enige manier die het paard heeft om jou te vertellen dat hem iets dwars zit.


Vindt dit erg onnodig, ik doe ook maar mijn best het feit dat ik hier kom vragen om hulp is niet een teken dat ik afgezeikt wil worden. Ik ben niet achterlijk maar ik doe mijn best voor zo ver het kan. De term etteren word gebruikt doordat iedereen zegt dat hij in de 2de pubertijd zit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:13 



 
Profiel   

Rosaliedv schreef
Hij staat vanaf 6u s'ochtends tot 18u s'avonds buiten in de wei samen met zijn vriendjes.

Dat is super om te horen!
Dan hoef je ook niet zo vaak te rijden omdat hij dan teveel energie heeft, zoals je eerder schreef.
Dan ontploft hij om andere reden, niet voor dat uurtje minder rijden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:14 



 
Profiel   

The_Cat schreef
Omdat ze het paard graag zien. Meer maneges die daar op uitmelken spijtig genoeg :(
Anders had dit paard misschien al snel frikandel geweest, nu is het nog een bron van inkomen


We zitten echter niet in een paarden film. Het is of bij mij en alleen ik rij hem of hij wordt 7 dagen in de week 3x gereden. Sorry maar dan maar zo.. Een frikandel is hij te duur voor gelukkig

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:15 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Rosaliedv schreef
Hij staat vanaf 6u s'ochtends tot 18u s'avonds buiten in de wei samen met zijn vriendjes.

Dat is super om te horen!
Dan hoef je ook niet zo vaak te rijden omdat hij dan teveel energie heeft, zoals je eerder schreef.
Dan ontploft hij om andere reden, niet voor dat uurtje minder rijden :)


Ik zal het aanpassen, Hoe vaak zou dan wel goed zijn? Om de dag? Zadelmaker komt 1 deze dagen die gaat ook kijken of er rug en buik problemen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:18 



 
Profiel   

Maar als het de liefde van je leven is ga je er toch niet op rijden als je weet dat dat hem pijn doet?[/quote]

Ik heb eigenaresse/zadelmaker zadel laten nakijken en zei dat het nog goed lag waar ik zelf bij was. Dierenarts geweest en die zei dat hij nog gezond is en nergens last van heeft. Mensen van de manege zeggen dat hij in de 2de pubertijd zit. Als alles erop lijkt dat hij geen pijn heeft hoe moet ik dan in hemels naam nog weten dat hij pijn heeft aangezien ik alles heb gedaan wat ik kan[/quote]

Maar welk zijn de kwalificaties van de eigenaresse om het zadel te checken? Het kan op het blote oog wel goed liggen, maar misschien is er iets mis met de vulling, drukt het toch ergens, is er in het zadel iets stuk?
Als hij daarvoor braaf was, en nu niet zou ik niet meteen denken aan de 2de pubertijd. Het is lastig om te oordelen zonder scans ook. Een peesblessure is echt een heel moeilijk en gevoelig iets. Misschien compenseert hij ergens bij. Het is lastig om te zeggen zonder het natuurlijk ook te zien.
Fijn om te horen dat hij al wel op de weide staat

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:18 



 
Profiel   

Wat verdrietig voor dit paard en wat een kwalijke zaak van de manege

De dierenarts kan wel zeggen dat er niks aan de hand is maar is hij onderzocht op basis van de symptomen die hij vertoont?

Een tweede puberteit is onzin, dit soort gedragingen komen voort uit ongemak en moeten gehoord worden niet afgestraft. Niet dat ik zeg dat jij dit doet maar veel mensen hun oplossing voor 'vervelende' paarden is straffen.

Je zult moeten kiezen ts,
Blijven leasen en de problemen negeren
Leasen en de problemen zelf laten onderzoeken
Of stoppen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:19 



 
Profiel   

Behalve ongemak, zou het ook nog iets anders kunnen zijn?

Je geeft aan dat de peesblessure al van enige tijd geleden is en dat het enige wat hij nu eigenlijk niet mag doen springen is. Verder dat hij regelmatig gecontroleerd wordt door de DA. Hij staat ook voldoende buiten om energie kwijt te kunnen raken.

Zou het zomaar kunnen zijn dat jij (en je moeder) misschien iets minder consequent en minder streng voor hem zijn? Je zegt dat het gedrag er eerst nog niet was (terwijl hij toen ook al zijn peesblessure had) , dat jullie hem nu een half jaar leasen en dat hij nu langzaam maar zeker dit gedrag gaat vertonen.

Kan het zijn dat je net niet streng genoeg bent om te vragen of hij zijn hoef wil geven? Om hem te vragen om stil te staan tijdens het borstelen? Dat hij dus een klein beetje de grenzen aan het opzoeken is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:20 



 
Profiel   

Rosaliedv schreef
Knikmops57 schreef
Herstellende van een peesblessure en aan de longe....??

Daar gaat het nu niet om.. Ga het nu niet meer doen wist echter niet dat dit verkeerd was.

Dat jij dat niet weet is natuurlijk niet erg.
Daarvoor rij en lease je ook op een manege. Om daar van te leren. :j

Maar de eigenaar hoort dat wel te weten.
Die hoort ook te onderzoeken wat er is.
Want een paard dat pubert...dat is kletspraat. Ja ik hoor het vaker maar dat is echt dom gezwets in de ruimte van de mensen die dat beweren.

Puberen is iets wat een mens doet als hormonen gaan veranderen omdat ze van kind naar volwassen gaan. Een brein die daar moeite mee heeft.
Een paard zou betreft dat puberen als ze 2 jaar zijn.

De rest is de manier van praten door het paard.
Hij doet dat met kleine en als die niet begrepen worden door grotere signalen te geven.
Dat kan van in het begin zijn door de oren iets in de nek te leggen, maar later misschien wel volledig trappen.
Want hoe moet hij anders uitleggen aan die 2 benige dat er wat mis is?
Hij kan niet zeggen met woorden ik heb pijn.

Ik begrijp dat jij als 16 jarige niet veel kunt doen.
Maar zo door gaan is ook niet eerlijk voor het paard.
Er is iets, en dat iets moet gevonden worden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:22 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Wat verdrietig voor dit paard en wat een kwalijke zaak van de manege

De dierenarts kan wel zeggen dat er niks aan de hand is maar is hij onderzocht op basis van de symptomen die hij vertoont?

Een tweede puberteit is onzin, dit soort gedragingen komen voort uit ongemak en moeten gehoord worden niet afgestraft. Niet dat ik zeg dat jij dit doet maar veel mensen hun oplossing voor 'vervelende' paarden is straffen.

Je zult moeten kiezen ts,
Blijven leasen en de problemen negeren
Leasen en de problemen zelf laten onderzoeken
Of stoppen


het is zeg maar 2 keuzes;
1. Leasen en problemen zelf oplossen
2. Stoppen en paard 3x op een dag zonder een dag vrij met alle problemen door laten lopen
die vind ik echter niet zo lastig

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:24 



 
Profiel   

Ik ben het met Apple eens. Is ook een goede kans op. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:25 



 
Profiel   

Tsja... wat ik nu ga zeggen is waarschijnlijk hard.
Nou ja niet waarschijnlijk... maar deze situaties zitten erg in mijn allergie :')

Het is niet bedoelt om op je in te hakken TS... maar je praat veel voor jezelf goed, ten koste van, dus ik hoop dat het je ogen opend.

Maar als ik zou moeten kiezen tussen dagelijks pijn lijden of een frikandel in... kan je voor mij echt de mayo alvast gaan pakken.

Waarom?
Het paard geeft hele duidelijke pijn signalen aan.
"Tweede pubertijd" is onkundig gezwets van mensen die zonder wroeging lekker willen doorhobbelen op een beest met pijn...
Paarden doen niet aan pesten, etteren of een tweede pubertijd, daar hebben ze simpelweg de hersencapasiteit niet voor. Het zijn kuddedieren. Alles is oorzaak-gevolg en gevoel-instinct.
Het zijn duidelijke signalen die je paard tegen je schreeuwt... aan jou de taak om van je wolk af te komen en het beest de behandeling te geven die hij nodig heeft: oorzaak vinden en rust en herstel gunnen.

Als de tijd buiten klopt, is het ws ook geen energie te veel... maar ook een van de signalen die het paard af geeft.
Voor een herstellend paard is die tijd buiten en verder lekker wandelen oid echt prima zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:26 



 
Profiel   

mirm schreef
Ik ben het met Apple eens. Is ook een goede kans op. :j

Dat kan....maar bijten tijdens het aansingelen vind ik daar niet bij passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:27 



 
Profiel   

Hij is gevoelig op de rug schrijf je....hij heeft dus vreselijke rug pijn. Vandaar ook het zuur zijn tijdens het zadelen. Het paard wil je dit op zijn manier zo duidelijk maken
Een DA zal nog even harder op de rug drukken en je zult zien dat het dier dan in elkaar krimpt van de pijn. Hij zal daar voor behandeld moeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:28 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd wat de zadelmaker zegt deze week :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:30 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Tsja... wat ik nu ga zeggen is waarschijnlijk hard.
Nou ja niet waarschijnlijk... maar deze situaties zitten erg in mijn allergie :')

Het is niet bedoelt om op je in te hakken TS... maar je praat veel voor jezelf goed, ten koste van, dus ik hoop dat het je ogen opend.

Maar als ik zou moeten kiezen tussen dagelijks pijn lijden of een frikandel in... kan je voor mij echt de mayo alvast gaan pakken.

Waarom?
Het paard geeft hele duidelijke pijn signalen aan.
"Tweede pubertijd" is onkundig gezwets van mensen die zonder wroeging lekker willen doorhobbelen op een beest met pijn...
Paarden doen niet aan pesten, etteren of een tweede pubertijd, daar hebben ze simpelweg de hersencapasiteit niet voor. Het zijn kuddedieren. Alles is oorzaak-gevolg en gevoel-instinct.
Het zijn duidelijke signalen die je paard tegen je schreeuwt... aan jou de taak om van je wolk af te komen en het beest de behandeling te geven die hij nodig heeft: oorzaak vinden en rust en herstel gunnen.

Als de tijd buiten klopt, is het ws ook geen energie te veel... maar ook een van de signalen die het paard af geeft.
Voor een herstellend paard is die tijd buiten en verder lekker wandelen oid echt prima zat.


Het stukje van de majo heeft me eerlijk gezegd een beetje aan het lachen gemaakt. Nogmaals ik wist niet beter en de andere zadelmaker is een afspraak mee gemaakt. Het was eerder de keuze laat ik hem 3x op een dag met pijn lopen of 1x op een dag en ga ik wat doen aan waar die pijn heeft. We gaan nu 2/3x in de week vrij geven, buitenritten vindt tie het einde dus dat gaan we eventueel ook meer doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:32 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Ik heb het topic verplaatst van HAR naar OPG (Omgang en Paardengedrag).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:34 



 
Profiel   

Jammer dat je het over afzeiken hebt TS, volgens mij doe ik dat nergens. De manege heeft hierin meer schuld dan jij. Zeker als je zo jong bent en nog niet alle signalen juist weet op te pikken en interpreteren die het paard geeft.
Eeuwig jammer dat veel bedrijven dit zo aanpakken en geld voor welzijn gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:35 



 
Profiel   

Mars schreef
Jammer dat je het over afzeiken hebt TS, volgens mij doe ik dat nergens. De manege heeft hierin meer schuld dan jij. Zeker als je zo jong bent en nog niet alle signalen juist weet op te pikken en interpreteren die het paard geeft.
Eeuwig jammer dat veel bedrijven dit zo aanpakken en geld voor welzijn gaat.


Sorry dat heb ik dan totaal verkeerd begrepen. Ik ben hier uiteraard ook niet heel blij mee dat er hier zo mee om wordt gegaan bij de manege..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:36 



 
Profiel   

Dat is ook het hele probleem in deze lease constructies... links of rechtsom, manege eigenaar zal aan het paard verdienen.

Maar als leaser heb je ook rechten, ik zou minimaal met de eigenaar gaan praten over het nakijken van het paard...
En anders, zou ik daar mijn geld niet meer heen brengen.
Als ze er verder niks mee willen doen.

Vroeger ook een leasepaardje gehad, maar die manege eigenaar was prima voor zijn beesten. Merrie bleek op den duur ook artrose te hebben en heeft daarna lekker tussen zijn jonge spul op het land gestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:42 



 
Profiel   

Als het dier een peesblessure heeft snap ik de lease constructie wel. Met manegewerk gaan ze eerder stuk dan in lease.en ze brengen toch nog wat op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:44 



 
Profiel   

Mijn eerste gedachte is ook...dit paard geeft veel signalen dat er iets niet goed is. Aan jou om er wat mee te doen. En daar ben je al mee begonnen door dit topic aan te maken om even te sparren... en niet om afgezeken te worden.

Vroeger werd bij paarden die dit gedrag vertoonde gezegd/gedacht...aanpakken...Maar gelukkig weten we tegenwoordig wel beter. Het paard probeert je wat te vertellen. Zelf zou ik zeggen lease een ander paard als je wil rijden. Maar ik las al dat je dat niet wil omdat dit paard de liefde van je leven is....
Als dat echt zo is dan moet je je eigen doelen aanpassen aan het paard.

Het beste zou zijn als het paard eens helemaal nagekeken wordt. Maar als je echt alles in kaart wil brengen kost het wel veel geld. Maar als je sowieso al weet dat peesblessure nog herstellende is zou ik sowieso niet gaan longeren en rijden. Door een pijnlijke pees kan het ook zijn dat een paard gaat compenseren in rest van het lichaam, dus gaat er steeds meer pijn doen.

Zelf heb ik ook een paard dat geblesseerd was en waar ik niet op kon rijden, daar ben ik heel rustig gaan opbouwen met werk aan de hand. En inmiddels vind ik dat nog bijna leuker dan rijden. Misschien zou je daar samen wat plezier aan kunnen beleven. Of samen wandelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen