Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oud paard heeft niet geleerd vast te staan.

 
Profiel   

Ik heb een merrie van 21 jaar. Ze is schaapmak. Borstelen, zadelen enz. doen we terwijl ze gewoon los staat. Maar een heel enkele keer moet ze even vast staan. En dan blijkt dat ze dit bij vorige eigenaren nooit goed geleerd heeft. Soms is er niets aan de hand, maar als ze voelt dat ze vaststaat, kan ze helemaal in paniek raken, steigeren, voorbenen uitslaan en achterover klappen. Dat is echt gevaarlijk.
Heeft iemand tips of ideeën hoe ik haar dat alsnog op een veilige en rustige manier kan leren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 15:35 



 
Profiel   

over gaan op altijd vast staan en niet enkele x. Lang touw nemen en aan safety haak zetten, gaat ze hangen dan krijgt ze touw. Dat geeft vaak genoeg vertrouwen dat ze er geen moeite meer voor gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 15:43 



 
Profiel   

Waarom moet ze vast staan als ze los netjes blijft staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 15:49 



 
Profiel   

Indd, als zij braaf stilstaat, waarom dan vastzetten? Paard heeft er duidelijk een trauma aan, lijkt me niet dat ze in 21 jaar noóit heeft vastgestaan als paard zijnde, vandaag denk ik aan een trauma.
Mocht je die er echt nog uit willen trainen, zal ik daar les voor nemen, wij kunnen vanaf hier(scherm) niet precies zien wat er gebeurd natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 16:35 



 
Profiel   

Waarom? Ik wil graag dat ze veilig vast kan staan. Laatst was de dierenarts met haar bezig. Ik werd even weggeroepen, liet haar aan een los touw staan, dus de dierenarts zette haar automatisch vast om bij de achterhand te werken. Ai. Vriendinnetjes die meekomen uit school, bij de manege rijden en hier lekker gaan poetsen en troetelen, zetten haar vast. Omdat we dat zelf niet nodig hebben, denken onze meiden er vaak niet aan dat het een probleem kan zijn. Ik vind dat niet veilig voor de pony en de meiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 17:21 



 
Profiel   

Dan zeg je tegen de vriendinnetjes en de dierenarts dat vastzetten niet kan :)*

Mijn oude paard kon ik op een bekende plek vastzetten, op een nieuwe plek niet.
En nieuw duurde wel een half jaartje.
Dus op veel plaatsen stond hij los en had ik zelf het touwtje vast.
Trainen daarop had geen zin, het was een pure paniek reactie dan.
Dat hoorde bij hem, dat was wie hij was. Hij is er zonder onveilige situaties 26 mee geworden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 17:27 



 
Profiel   

Duidelijk zeggen dus dat ze niet vast kan staan.
Heb zelf ook een paard van veulen af aan gehad ( is ingeslapen helaas) die dus echt niet vast wou staan. Heb m zelf opgevoed en dus na verloop van tijd de hoop laten varen. Een euh/ nee was genoeg om m stok stijf stil te laten staan. Bij beslaan, inspannen noem maar op. Waarom veranderen als het zo ook gaat.
Oja, ooit weggebracht om m voor de kar te laten beleren. Die zouden m wel even leren vast te staan. Met een koeienhalsband. Nou niet dus. Dus lekker zeggen, laat maar losstaan.
Desnoods kaartje aan het halster. Laat t touwtje maar hangen anders gaat t mis. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 17:31 



 
Profiel   

We zetten onze paarden vast omdat ze niet netjes stil blijven staan en niet weg lopen. Als je paard wel gewoon stil staat zonder weg te lopen is het vast staan dus overbodig

Ik zou gewoon aangeven dat ze niet vast kan staan. Je kan bijvoorbeeld ook een heel kort touwtje aan het halster doen op de poetsplaats dan doen mensen haar ook niet vast uit automatisme

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 17:33 



 
Profiel   

Ik heb ook zown portret hier. Kan ook niet vast staan. Was 16 toen hij bij ons kwam en heeft me drie halsters en bult touwen gekost.
Ik ben er mee opgehouden, was geen eer aan te behalen dus heb hem maar geleerd dat hij dan maar gewoon stil moet staan. Af en toe moet het even in z'n herinnering geprent worden maar gaat verder prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 17:42 



 
Profiel   

Ik snap dan weer wel dat je het ook fijn vindt als ze veilig vast kan staan. Dit aanleren zul je net als bij een jong veulen moeten benaderen. Hier gebruik ik het liefst een buis of tralies van de stal voor. Sla het touw een paar keer kruislings om de buis of vlecht het door de tralies een paar keer heen en weer. Gaan ze hangen komt het langzaam los. Maar jij hebt tijd om dan wel te corrigeren. Ga er van uit dat het wel wat oefening vraagt als in meerdere keren per week tijdens het poetsen. Paard moet vertrouwen krijgen dat als ze druk achter de oren voelt ze alleen een stap naar voren hoeft te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 17:45 



 
Profiel   

Wilmamarjon schreef
Ik heb een merrie van 21 jaar. Ze is schaapmak. Borstelen, zadelen enz. doen we terwijl ze gewoon los staat. Maar een heel enkele keer moet ze even vast staan. En dan blijkt dat ze dit bij vorige eigenaren nooit goed geleerd heeft. Soms is er niets aan de hand, maar als ze voelt dat ze vaststaat, kan ze helemaal in paniek raken, steigeren, voorbenen uitslaan en achterover klappen. Dat is echt gevaarlijk.
Heeft iemand tips of ideeën hoe ik haar dat alsnog op een veilige en rustige manier kan leren?


Gewoon accepteren. En die enkele keer dat het moet even iemand het touwtje vast laten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 18:04 



 
Profiel   

Ik heb het mijn paard met een longe geleerd, die door de ring liep en waarvan ik het uiteinde vasthield. Is een beetje gedoe, maar eigenlijk went het best snel. Natuurlijk belonen als het goed gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 18:06 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Ik heb het mijn paard met een longe geleerd, die door de ring liep en waarvan ik het uiteinde vasthield. Is een beetje gedoe, maar eigenlijk went het best snel. Natuurlijk belonen als het goed gaat.


Dat lijkt me een fijne tip waarvan ik het gevoel heb dat hij bij haar en mij past. Dit ga ik proberen. Het geeft niet als we vaak moeten oefenen, als ik haar maar kan bijbrengen dat er niets engs aan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 18:15 



 
Profiel   

Met jouw instelling lukt dat heus wel. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 19:03 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Ik heb het mijn paard met een longe geleerd, die door de ring liep en waarvan ik het uiteinde vasthield. Is een beetje gedoe, maar eigenlijk went het best snel. Natuurlijk belonen als het goed gaat.

Dit inderdaad. Alleen gebruik ik dan een lange leadrope omdat ik een longe niet fijn in de hand vind.
Ik heb het mijn paarden wel aangeleerd, maar ze staan eigenlijk altijd los. Sowieso bij een dierenarts of welke behandelaar dan ook heeft vasthouden mijn voorkeur. Als er iets is wat ze eng vinden of zeer doet dan moet je mee kunnen bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 19:17 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Ik heb het mijn paard met een longe geleerd, die door de ring liep en waarvan ik het uiteinde vasthield. Is een beetje gedoe, maar eigenlijk went het best snel. Natuurlijk belonen als het goed gaat.

Zo gebruik ik ‘m ook inderdaad, zowel voor jonkies als voor paarden die vaststaan moeilijk vinden. Je kunt de lijn even vasthouden en wat tegendruk geven en tegelijk aan de achterkant eventueel aanmoedigen om naar voren te gaan ipv tegen te hangen, maar ook in het begin gewoon meegeven tot ze weer stil staan en daarna weer via de lijn door de ring naar voren vragen. Dat kun je als eerste oefening sowieso doen: je zet het paard ver van de ring, doet de lijn door de ring en vraagt het paard voorwaarts door druk op de lijn te zetten. Een 2e persoon kan van achteren aan moedigen (let op een veilige afstand). Zodra de reactie de goede kant op is, haal je de druk er vanaf. Dan herhalen. Je kunt een touwhalster gebruiken (maar niet om daadwerkelijk mee aan te binden!) en voor je eigen veiligheid handschoenen dragen. In jouw geval wellicht ook een cap, als je paard de neiging heeft om te steigeren of te slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 19:22 



 
Profiel   

Dankjewel voor jullie reacties. Los bij het gewone verzorgen en vasthouden bij dierenarts etc.heeft ook mijn voorkeur, maar de ervaring van de afgelopen anderhalf jaar heeft geleerd dat er soms iets onverwachts gebeurt, waardoor het anders gaat. Daarom vind ik het fijn om het haar wel te gaan leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 19:31 



 
Profiel   

Mijn stalgenootje had hetzelfde, met name ook voor vervoer op de trailer. Ze vervoerde dan maar los, maar paard is toen een keer als een soort slangenpaard met haar hoofd en hals onder de stang gekomen. Dus ze is haar paard nu toch aan het leren (met de longeerlijnmethode) om vast te staan aan een touwtje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 19:34 



 
Profiel   

Oudere paarden leren vaststaan is erg moeilijk. Dat moet je jonge veulens aanleren als ze nog niet zo sterk zijn en je makkelijk kan corrigeren. Met oudere paarden is dat bijna onmogelijk tenzij je de mogelijkheid hebt om ze aan twee kanten vast te zetten met iets erachter waardoor ze niet heel ver naar achteren kunnen. En het beste werkt dan van die dikke rubberen lijnen die niet veel rekken maar wel wat. En dan oefenen.
Maar als het niet hoeft dan niet toch? Als ze lief stilstaat lijkt het me prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 20:06 



 
Profiel   

Tja. Ik heb met mijn paard veel geprobeerd- gewoon los staan, dan met touwtje door een ring en nu kan ik haar ook laten staan met het touw een paar keer om een balk geslagen.
Dat geeft niet vanzelf mee, en ze blijft binnen die ruimte staan.

Maar echt vast vast doe ik niet meer, is mij te link (mijn paard is nu 13)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 20:28 



 
Profiel   

je kunt niet gewoon je touw zo doen?

[ img ]


geen knoop er in, dus geen paniek als ze naar achter stapt
maar ze staat wel bij de ring.
hangen moet je echt niet willen,daar gaan paarden echt kapot van.
gewoon bij je paard blijven, leren dat het daar blijft en moet je weg dan neem je je paard gewoon mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 20:34 



 
Profiel   

Ik heb een Blocker Tie Ring en dat werkt super. Hij werkt wel het fijnst met een leadrope...
Heb ik gekocht omdat mijn eerdere paard door trekken zijn nekband heeft beschadigd. Mijn nieuwe paard had nooit eerder vast gestaan en heb het gelijk met de Blocker Tie Ring gedaan. Ze raakte even in paniek, maar kreeg toen touw en daarna gelijk rustig. Nu staat ze braaf vast, maar ik durf niet meer zonder ring...ze hoeven maar 1x echt flink te trekken en ze kunnen beschadiging in hun nek krijgen....

https://youtu.be/ITRSkhhMmcI

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 21:12 



 
Profiel   

ellepel schreef
je kunt niet gewoon je touw zo doen?

[ [url=m/Tkku0A.jpg]Afbeelding[/url] ]


geen knoop er in, dus geen paniek als ze naar achter stapt
maar ze staat wel bij de ring.
hangen moet je echt niet willen,daar gaan paarden echt kapot van.
gewoon bij je paard blijven, leren dat het daar blijft en moet je weg dan neem je je paard gewoon mee?


Dit is ook hoe ik het doe en dat werkt prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 05:24 



 
Profiel   

Good luck zou ik zeggen... Hebben heel lang een pony gehad met hetzelfde probleem. Ook echt met veel liefde, volhardendheid en geduld geprobeerd om haar te leren vaststaan... Resultaat.. We hebben het uiteindelijk maar gewoon opgegeven. Niemand werd er blij van. Die pony konden we overigens nog op de snelweg loslaten staan bwvs. Staan was staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 05:51 



 
Profiel   

Hoe goed wijkt je paard voor druk in alle situaties waar ze niet vaststaat? Volgt ze meteen het gevoel van de lijn zodra je ook maar licht contact pakt zonder aarzelen, of krijg je eerst een momentje weerstand voor ze meegeeft en volgt?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 06:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen