Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Gedragsverandering bij opdoen deken

 
Profiel   

pluisje88 schreef
StalNollie schreef
Heeft ze het juist door de regendeken niet koud en zoekt ze daarom het warmste hoekje uit?
Alleen een regendeken is niet voldoende voor warmte dat is echt puur als het regent. Ik zou eens een 50 grand opgooien.


Dit is echt heel erg achterhaalde info…
Mijn koukleum merrie staat nu geschoten onder een regendekentje en die is echt lekker warm eronder.

Wat Sclimpre zegt vind ik best wel logisch klinken eigenlijk


Bron? Dat het achterhaald is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 13:02 



 
Profiel   

Op dit moment is het in de nacht op stal nog te warm om de deken op te doen, dan ben ik bang dat ze gaat zweten.

Een 50 grams heb ik ook al geprobeerd (dat was de deken met het bontje bij de schoft) maar dat maakte geen verschil. Toen ik gister onder haar 0 grams regendeken voelde was het gewoon lekker warm ondanks de regen dus ik denk niet dat het daaraan ligt.

Op een mooie dag als vandaag staat ze uiteraard gewoon zonder deken, maar omdat het een merrie is die lastig op gewicht te houden / krijgen is (ze is nu net eindelijk goed op gewicht na heel wat puzzelen) lijkt het me fijn als ik haar op de echt koude dagen wat kan ondersteunen met een dekentje zodat er niet teveel energie gaat zitten in het warm blijven.

Merrie heeft een wat traumatisch verleden en heeft wel meer gekke trekjes, maar ik vind het dus inderdaad ook vreemd dat ze wel in de hoek blijft staan als ik de deken dezelfde dag eraf haal.
Alsof het dan echt 'tussen de oren' zit.

In die hoek is het niet warmer of staat er niet minder wind, juist als ze naar de andere kant van de wei zou lopen kan ze onder een boom of langs een haag gaan staan dus dat zou je dan eerder verwachten als ze het koud zou hebben.

Ik wil nog een keer een stapmolendeken proberen omdat ze dan bij de schouders niets heeft, als dat ook niet werkt dan wordt het denk ik gewoon zonder deken naar buiten en alleen met hevige sneeuw / storm een dekentje op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 16:05 



 
Profiel   

en als je die hoek afzet dan?
puur even om te kijken wat ze dan doet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 16:11 



 
Profiel   

Dan blijft ze gewoon langs die draad oplopen / staan :+

Ze heeft nu in 3 dagen dat ze die deken op had die hoek ook al helemaal stuk gelopen, soms loopt ze een meter of 10 weg, gaat wat grazen maar komt toch weer terug.

Er is geen paniek, ze staat gewoon rustig, kijkt blij, eet gras en hooi en wandelt een beetje rond.

Als je haar verder niet kent en je komt langsrijden dan zou je niet zeggen dat er iets 'mis' is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 16:14 



 
Profiel   

dan zeg ik: deken af :-) als ze zonder deken happy door de wei loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 21:31 



 
Profiel   

Gini schreef
Lobke1998 schreef
- Als ik de deken op doe en diezelfde dag weer afhaal blijft ze in haar hoek staan. Als ik haar in de ochtend geen deken opdoe loopt ze gewoon de hele wei door.


Dit vind ik dan wel gek. Als het echt de deken zou zijn die haar irriteert, dan zou het moment dat die afgaat toch een gigantische opluchting moeten zijn. Maar dan blijft ze dus alsnog in de hoek staan. Heel gek en ik zou niet weten wat de oorzaak kan zijn.


Als je een deken om doe geeft dit een gevoel en lichte druk op het lichaam. Denk aan een strak tshirt. Maar als je hem af doet dan blijft het gevoel nog even in het lichaam zitten door de herinnering die het lichaam opbouwt. Voor sommigen geeft dit een heel prettig en veilig gevoel. Als je een paard hebt zoals deze dan kan het inderdaad helpen om haar in beweging te zetten. Omdat ze dan beweegt wil dat niet zeggen dat het prettig voelt. Voor sommige paarden kan een hele lichte deken al te veel druk op het lichaam geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:01 



 
Profiel   

Als het om 'durven bewegen' gaat zou ik af en toe eens een rondje longeren met de deken aan. En ruimschoots belonen.
Een paard kan best leren dat een deken geen belemmering is.


Ik mis ook even de soortgenoten/de kudde in dit verhaal. Waar lopen zij? Staat ze alleen of met de anderen in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:16 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Als het om 'durven bewegen' gaat zou ik af en toe eens een rondje longeren met de deken aan. En ruimschoots belonen.
Een paard kan best leren dat een deken geen belemmering is.


Ik mis ook even de soortgenoten/de kudde in dit verhaal. Waar lopen zij? Staat ze alleen of met de anderen in de wei.


Dan heb je maar half gelezen. De TS zegt dat er met longeren en wandelen geen probleem is en dat ze met twee andere merries (beide ook onder een deken) in de wei staat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen