Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gedragsverandering bij opdoen deken

 
Profiel   

Ik heb een paard wat zich anders gaat gedragen zodra ze een deken op krijgt.

Ze staat in de zomer bijna 24 uur per dag buiten en in de winter gaat ze in de nacht naar binnen.

Ik scheer haar niet, maar omdat ik haar wel 3 tot 4 keer per week rij zou ik haar toch graag een regendekentje op doen zodat haar vacht niet enorm dik wordt en ze niet iedere keer zo vies is.

Op stal is er niks aan de hand, maar zodra ik haar in de wei zet blijft ze in een hoek staan en komt daar niet meer uit. Ze loopt maximaal 10 - 15 meter weg maar komt dan ook snel weer terug de hoek in. Ze heeft een enorm grote wei met gras tot haar beschikking en staat samen met 2 andere merries. Dit gaat altijd heel goed en ze staan meestal lekker met zijn drietjes bij elkaar.

Maar telkens al ik haar een deken op doe wil ze dus niet meer verder de wei in...

Ik heb al geprobeerd om met haar naar achter te lopen en dan los te laten maar dan rent ze dus gewoon terug. Ook heb ik al verschillende keren met haar door de wei gewandeld en haar laten grazen, dit gaat prima zolang ik haar vast heb. Heb haar ook al gelongeerd met deken en dat doet ze gewoon braaf. Ze is er ook niet bang van en met wandelen en op stal is er dan ook niks aan de hand, maar zodra ik haar in de wei zet en los laat blijft ze dus in een hoek hangen.

Heb ook al verschillende dekens en pasvormen geprobeerd maar dat maakt allemaal geen verschil.

Als ze dit gedrag blijft vertonen dan ga ik de deken toch aflaten, vind het wel belangrijk dat ze zich gewoon lekker voelt en met haar vriendjes de wei door loopt, maar wilde eerst kijken of er hier misschien mensen zijn die dit herkennen en hier wellicht een oplossing voor hebben.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 22:21 



 
Profiel   

Ik denk dat het paard duidelijk is in haar feedback. Er zijn meer paarden die een deken niet fijn vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 22:41 



 
Profiel   

Het doet me met name denken aan onze hond.. Zo gauw ze een jasje aankrijgt kan en wil ze opeens niks meer.. :')
Denk toch dat ze zich er niet comfortabel in voelt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 22:46 



 
Profiel   

Is ze alleen in haar hoekje? Of heeft ze daar wel contact met andere paarden? Kan het zo zijn dat ze het lastig vind om met andere paarden te contacten door deken of dat er misschien paarden aan haar deken trekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 00:21 



 
Profiel   

Past de deken wel goed? Kan maar zo te strak of te hoog zijn aan de voorkant?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 04:00 



 
Profiel   

Ik ken n paard met een hyper gevoelige schoft. Met een zadel is het te doen, goed passend zadel, goed opzadelen. Maar een deken blijft lastig. Die moet echt goed passen, bont op de schoft, voorzichtig opdoen. Zou er zoiets aan de hand kunnen zijn met jouw paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 06:03 



 
Profiel   

Misschien reageren de andere paarden anders op haar nu ze een deken op heeft of wijzen ze haar daar zelfs om af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 06:41 



 
Profiel   

wat gebeurd er zodra je de deken dan weer afdoet??? als ze dan wel naar de kudde loopt en weer normaal is dan denk ik dat ze je heel duidelijk maakt dat ze geen deken wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 06:44 



 
Profiel   

Een deken opdoen tegen een dikke vacht heeft sowieso geen enkele zin. De vacht maken ze op licht aan niet op temperatuur. Een regendeken zorgt alleen maar ervoor dat de haren plat gaan liggen dus het lijkt dunner maar is dat niet.

Ik zou eens kritisch kijken naar de pasvorm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 06:51 



 
Profiel   

Past je deken goed en is het fijn zittend materiaal?
Misschien dat het kraakt of schuurt, eng geluid maakt… waardoor ze niet durft te bewegen…
Je zou het eens met een andere deken kunnen proberen, evt een zweetdeken die zacht is en niet knispert of schuurt om te kijken wat er dan gebeurt.


Laatst bijgewerkt door Nouvel op 04-10-21 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 06:53 



 
Profiel   

Reageert ze anders op andere paarden als ze een deken op heeft? Gaat ze ook in een hoekje staan als ze alleen op de wei staat met deken? Sommige paarden willen wel eens anders op hun kuddegenootjes reageren als ze ineens een deken op hebben.

Heb je geëxperimenteerd met verschillende voeringen? Mijn paard houdt niet van fleece bijvoorbeeld dus ik heb alleen dekens met een gladde voering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 07:19 



 
Profiel   

Bedankt iedereen voor de reacties!

- Ze staat nooit alleen buiten, altijd met de 2 andere merries die ook een deken op hebben. Ze zitten niet aan elkaars deken en ze vind de deken bij de andere paarden ook niet eng.

- Ik heb al veel verschillende dekens, pasvormen en materialen geprobeerd, maar het lijkt geen verschil te maken.

- Zoals gezegd gaat de deken gewoon af als ze dit gedrag blijft vertonen, maar ik wilde eerst eens horen of meer mensen een soortgelijke ervaring hebben.

- Ze is niet bang voor de deken of het geluid, ik kan haar met de deken longeren of gaan wandelen en dat is geen enkel probeem, ze laat dan ook geen ander gedrag zien. Ook met opdoen is er niks aan de hand.

- Paard is al door verschillende experts helemaal doorgelicht en zou dus lichamelijk eigenlijk nergens last van mogen hebben.

- Als ik de deken op doe en diezelfde dag weer afhaal blijft ze in haar hoek staan. Als ik haar in de ochtend geen deken opdoe loopt ze gewoon de hele wei door.

- Dekens die ik heb geprobeerd hebben een gladde voering, fleece vind ik sowieso niet fijn. Een deken had een bontje bij de hele schoft maar maakte geen verschil. Bilriemen heb ik er al afgehaald.


Laatst bijgewerkt door Lobke1998 op 04-10-21 08:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 08:05 



 
Profiel   

heb je ook geprobeerd zonder bilriemen?
mijn merrie vond die heel vervelend.


Laatst bijgewerkt door ellepel op 04-10-21 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 08:07 



 
Profiel   

Hoe lang heb je het geprobeerd? Als in hoe lang heb je dr met 1 deken de hele dag zo laten staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 08:07 



 
Profiel   

ellepel schreef
heb je ook geprobeerd zonder bilriemen?
mijn merrie vond die heel vervelend.


Ja de bilriemen heb ik er direct afgehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 08:10 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Hoe lang heb je het geprobeerd? Als in hoe lang heb je dr met 1 deken de hele dag zo laten staan?


Ik hen het nu 3x geprobeerd en dan om de dag. Dus de ene dag met deken naar buiten en de andere dag zonder.

Ze staat er dan wel meteen de hele dag mee buiten omdat ik niet van de staleigenaar kan verwachten dat hij aan het wisselen blijft.

Gister heeft ze door het slechte weer maar 6 / 7 uurtjes buiten gestaan, dus al die tijd met deken en zodra ze op stal komt gaat de deken weer af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 08:14 



 
Profiel   

Ik denk dat je paard het niet fijn vind.
Mijn paard vind alle dekens ook niet fijn. Helaas heeft hij zomereczeem en heeft dus niet zoveel te willen want alleen smeren en supplementen is niet genoeg dus hij moet er een deken bij op, maar er zijn er maar een paar die hij accepteert. De bucas en de sweetitch leg ik zonder problemen op en gaat vrolijk verder met waar hij mee bezig was, eten spelen etc, maar zo'n pyjama model hoef ik hem echt niet om te doen. Hij word dan direct sip, zijn blik veranderd en hij blijft in een hoekje staan en beweegt niet meer tot ik die deken afhaal. En dat is echt die deken. Dat zit hem gewoon niet lekker en hij vertelt dat ook duidelijk. Luisteren en kijken naar je paard. Ze geven het echt wel aan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 08:15 



 
Profiel   

Hmm ja ik zou dr dan eerst even wat langer naar buiten gooien met dr deken. Nu went ze er ook niet aan. Als het echt niet gaat ok, maar na 1 dag met 8 uur op de wei is de noodzaak er ook nog niet.

Mits de deken goed past..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 08:47 



 
Profiel   

Lobke1998 schreef
- Als ik de deken op doe en diezelfde dag weer afhaal blijft ze in haar hoek staan. Als ik haar in de ochtend geen deken opdoe loopt ze gewoon de hele wei door.


Dit vind ik dan wel gek. Als het echt de deken zou zijn die haar irriteert, dan zou het moment dat die afgaat toch een gigantische opluchting moeten zijn. Maar dan blijft ze dus alsnog in de hoek staan. Heel gek en ik zou niet weten wat de oorzaak kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 08:48 



 
Profiel   

Heb je al geprobeerd haar 's avonds met het deken op stal te zetten en 's ochtends dan op de wei te zetten?
Misschien denkt ze dat het deken zoiets als een zadel is en dat het betekent dat ze niet op eigen houtje op stap mag gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 08:58 



 
Profiel   

Heeft ze het juist door de regendeken niet koud en zoekt ze daarom het warmste hoekje uit?
Alleen een regendeken is niet voldoende voor warmte dat is echt puur als het regent. Ik zou eens een 50 grand opgooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 09:01 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Heeft ze het juist door de regendeken niet koud en zoekt ze daarom het warmste hoekje uit?
Alleen een regendeken is niet voldoende voor warmte dat is echt puur als het regent. Ik zou eens een 50 grand opgooien.


Dit is echt heel erg achterhaalde info…
Mijn koukleum merrie staat nu geschoten onder een regendekentje en die is echt lekker warm eronder.

Wat Sclimpre zegt vind ik best wel logisch klinken eigenlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 09:03 



 
Profiel   

Mijn paard geeft ook duidelijk aan dat ze een deken maar stom vind. Als ik die opleg omdat ze om wat voor reden droog moet zijn, bijv osteo die komt, dan kijkt ze me aan met moet dit? Die staat lekker zonder. Training pas ik indien nodig aan in de winter (gelukkig is ze oud en ivm blessureleed ook al die tijd niet echt fanatiek gereden, maar ook ivm leeftijd hoeft het niet meer fanatiek.) Poetsen, tja ze gaat in de winter vaak als een varkentje mee. Als dr zadelplek schoon is, is het voor ons goed. De modder in dr manen en billen hebben wij geen last van hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 09:06 



 
Profiel   

Hier ook een paard gehad wat een pesthekel had aan een deken. Toen hij op leeftijd was en zichzelf minder goed warm kon houden wel een deken op gedaan als het echt te koud voor hem was, maar ik had dan altijd een 'zielig' paard.

Andersom heb ik ook een paard gekend die bij haar baasje kwam vragen om een deken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 09:16 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
StalNollie schreef
Heeft ze het juist door de regendeken niet koud en zoekt ze daarom het warmste hoekje uit?
Alleen een regendeken is niet voldoende voor warmte dat is echt puur als het regent. Ik zou eens een 50 grand opgooien.


Dit is echt heel erg achterhaalde info…
Mijn koukleum merrie staat nu geschoten onder een regendekentje en die is echt lekker warm eronder.

Wat Sclimpre zegt vind ik best wel logisch klinken eigenlijk


Je kan het achterhaald vinden, mijn 2 paarden staan onder een 0 gram koud op hun rug en mijn ruin met rugproblemen wordt daar ook niet beter van.
Met 50 gram wel een prima temperatuur onder de dekens.
Ook ik zou eens een wat warmere deken proberen.

Ik heb trouwens jaren dekens op gehad tegen de aanmaak van haar. Wel hele dagen op dat werkte prima. De hals had dan duidelijk meer vacht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 09:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen