Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Boos op paard

 
Profiel   

Hey allemaal,

Ik heb al jaren een Haflinger Jessie, die is inmiddels 16.

Ongeveer 2,5 week geleden besloot ik lekker rustig dressuur te rijden in de avond. Rustig, want ondertussen stopte ik nog een laatste hap volkorenbrood in mijn mond. Terwijl ik slikte, maakte Jessie plotseling een rare beweging, geschrokken van iets? Nou ja, ik schrok ook en slikte te hard. Even een pijnscheut in mijn keel, maar die trok gelijk weer weg. De volgende dag aan het ontbijt, ik slik en KLIK, ik slik weer KLIK. Ik kijk om me heen, een muis? Komt het geluid van buiten? Nou ja, ik eet verder. Weer slik, KLIK. Het komt toch niet uit mijn keel?! Ja, dus, nu voel ik het ook. Alsof er iets klikt/knakt/kraakt bij elke slikbeweging. Verschrikkelijk.

Volledig in paniek bel ik de huisarts. Ik word begroet met het bericht dat de praktijk ivm trainingsdoeleinden gesloten is. NEEE, denk ik, het is vrijdag! Gelukkig is er wel een assistente die toch opneemt. Ik leg de situatie uit, ze overlegt met een aanwezige arts. Mogelijk is het slijmvlies geïrriteerd? Er word me op het hart gedrukt dat het vanzelf overgaat, binnen 48 uur zou alles weer in orde moeten zijn. Maandag lijkt het idd minder, dus ik bel de huisarts niet, maar tijdens het eten van krieltjes in de avond is het er weer. Een hoorbare en voelbare klik elke keer als ik slik.

Ondertussen heb ik het idee dat ik op een andere manier slik puur om die klik te proberen te ontwijken. Meer gespannen en angstig. Er ontstaan vergezochte angsten: Wat als er eten of speeksel in mijn luchtpijp komt door het anders slikken?

De volgende dag bel ik direct de huisarts en donderdag mag ik langskomen. De huisarts hoort mijn klacht, voelt mijn keel en constateert enkel overbelasting. Zou vanzelf weg moeten trekken, maar kan even duren,

Normaal zou zoiets heel erg geruststellen, maar ja, slikken doe je de hele dag. En als je dan elke keer een klik/krak hoort, ben je echt niet gerust. Ik at ondertussen veel minder, dus de kilo's vlogen eraf. Daaropvolgende maandag dus toch maar weer de huisarts gebeld. Assistente las notitie van huisarts voor: met hals en keel niets aan de hand. Ze vond het onnodig dat ik weer kwam, maar de dokter zou mij bellen tijdens het telefonische spreekuur de volgende dag. Hij verwees mij door naar KNO. Afspraak gemaakt en ik kan de 21ste terecht.

Ondertussen popt en klikt het in mijn keel als ik slik. Soms zelfs best hard. Mijn keel is geïrriteerd en ik ben 6 kilo lichter in 2,5 week. Ook heb ik ineens last van overmatig boeren, gal/slijm in mijn keel. En tja, niets is leuk. Ben benieuwd naar de 21ste, nog 8 dagen en wie weet langer deze hel (als de KNO arts hier ook niets mee kan)

Wie is Jessie ook alweer? Ik heb Jessie al 2,5 week niet gezien. En ik merk ook dat ik de behoefte niet meer heb om naar de manage te gaan. Ik voel me best boos tov Jessie. Door paardrijden de rest van mijn leven een klikkende keel? Nooit meer vrolijk eten? Alleen door Jessie die ineens iets raars deed?

Nu weet ik dat velen van jullie weleens gevallen zijn oid. Hoe gaan jullie daarmee op?

Ik weet namelijk niet wat ik moet doen. Hoe dan ook wil ik Jessie even niet zien. Misschien als die klik ooit wegtrekt weer
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:40 



 
Profiel   

Is het al herfstvakantie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:42 



 
Profiel   

Is dit serieus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:42 



 
Profiel   

Vervelende situatie. Ik snap je boosheid terwijl het altijd jouw keuze is om met een vluchtdier om te gaan. Paarden kunnen onverwachte dingen doen, zo zijn ze nou eenmaal.

Maar ik snap je wel hoor, misschien reageert er iemand die ook iets heeft gekregen (of overgehouden) aan een ongeluk met paard en hoe diegene daarmee omgaat.

Sterkte met je keel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:44 



 
Profiel   

Storm schreef
Is dit serieus?


Ja, als jij op je paard zit en valt en je tanden breekt, wil ik zien hoe jij je voelt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:44 



 
Profiel   

Stuur Jessie hier maar heen. ;-)

Ik heb zo'n "klik" met slikken weleens als ik een stressvolle dag gehad heb, en dus verkeerd/oppervlakkig geademd heb. Komt bij mij dan dus door een gespannen middenrif.


Laatst bijgewerkt door Matheno op 13-10-21 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:45 



 
Profiel   

Biks2 schreef
Vervelende situatie. Ik snap je boosheid terwijl het altijd jouw keuze is om met een vluchtdier om te gaan. Paarden kunnen onverwachte dingen doen, zo zijn ze nou eenmaal.

Maar ik snap je wel hoor, misschien reageert er iemand die ook iets heeft gekregen (of overgehouden) aan een ongeluk met paard en hoe diegene daarmee omgaat.

Sterkte met je keel!


Bedankt, gelukkig zorgt een vriendin die naar dezelfde manege gaat voor Jessie, maar zelf wil ik er nu niet meer heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:45 



 
Profiel   

Matheno schreef
Stuur Jessie hier maar heen. ;-)


-O- zou serieus gratis weggeven, maar ja, zal je zien dat ik toch spijt krijg over 3 maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:46 



 
Profiel   

kluun1985 schreef
Storm schreef
Is dit serieus?


Ja, als jij op je paard zit en valt en je tanden breekt, wil ik zien hoe jij je voelt...


Al breek ik al mijn botten, ik word niet boos op mijn paard omdat ik zo stom ben om te eten te paard. En dan 2,5 week niet naar je paard gaan _-:(
Echt, je bent niet wijs. Ik geloof ook niks van dit topic en als het wel waar is, dan ben je geen paard waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:47 



 
Profiel   

Paardrijden neemt nou eenmaal risico's met je mee, en eten terwijl je op een paard zit is ook niet het meest verstandige... En ook, ik denk dat je gewoon de KNO even af moet wachten. Heel vervelend dat je het hebt, maar aanstellen is ook een vak zeg. Je kan nog eten en ademhalen.

Erg oneerlijk naar je paard om daar boos op te zijn, wees boos op jezelf. Geef jezelf een schop onder de kont en ga heen.


Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 13-10-21 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:47 



 
Profiel   

Bijzonder topic TS, je bent boos op je paard omdat die een gekke beweging maakt.

Zou boos op mezelf zijn, je gaat toch niet zitten eten op je paard. Je veroorzaakt dit zelf he, niet je paard, kom op zeg.

Je reactie klinkt als zeer kinds en zeer overdreven. Stress zal een rol spelen. Maar om daarom je paard zo te behandelen (of niet eens te zien zoals nu) dat is wel erg extreem.
Mag hopen dat het dier wel lekker zijn stal uit komt en wordt verzorgt verder?

Iig beterschap, hopelijk is het over voor je bij de KNO bent!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:47 



 
Profiel   

Even om samen te vatten. Je paard maakte een onverwachte beweging, daar schrok jij van waardoor je je keel hebt overbelast door gek te slikken. Waarna je daar enorm op zit te hyperfocussen en eetproblemen ontwikkeld. Klopt?

Het is niet echt fair naar je paard toe om die daar de schuld van te geven natuurlijk. Dat dier doet wat het doet, reageert op de omgeving. Bepaald niet om jou eens even een hak te zetten.


Laatst bijgewerkt door troi op 13-10-21 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:47 



 
Profiel   

kluun1985 schreef
Ongeveer 2,5 week geleden besloot ik lekker rustig dressuur te rijden in de avond. Rustig, want ondertussen stopte ik nog een laatste hap volkorenbrood in mijn mond. Terwijl ik slikte, maakte Jessie plotseling een rare beweging, geschrokken van iets?


Jesse is niet de schuldige maar kijk eens in de spiegel en zoek eerst eens de fout bij jezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:47 



 
Profiel   

Ik dacht ook al :? Maar ok, even voorvhet geval dat ..

Eten te paard is ook niet heel verstandig om te doen. En een paard blijft een vluchtdier. Als ik boos zou moeten blijven na letsel ben ik mijn hele leven voortaan boos. Dat is het me niet waard. Dier heeft niet bewust gedacht ik ga mijn berijder pijn doen.

Kno arts rustig afwachten, probeer desnoods vloeibaar voedsel en ga naar je? bejaarden pony. Ah pony is nu 16 ipv 36


Laatst bijgewerkt door karuna op 13-10-21 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:47 



 
Profiel   

Goed verhaal, lekker kort ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:48 



 
Profiel   

Afgaande op eerdere berichten is dit topic denk ik inderdaad of niet serieus, óf TO heeft iets aan de hand. Misschien rekening mee houden met reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:48 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Afgaande op eerdere berichten is dit topic denk ik inderdaad of niet serieus, óf TO heeft iets aan de hand. Misschien rekening mee houden met reageren.


Dat denk ik, gezien de eerdere berichten

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:50 



 
Profiel   

Heel apart verhaal hoor. Ik zou in ieder geval wat er ook gebeurt nooit boos worden op mijn paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:50 



 
Profiel   

kluun1985 schreef
Storm schreef
Is dit serieus?


Ja, als jij op je paard zit en valt en je tanden breekt, wil ik zien hoe jij je voelt...


Ik ben er twee keer flink door mijn pony eraf gebokt (energie teveel). Na 5 minuten was het alweer goed. Het gebeurd en het is absoluut geen reden ok boos te zijn/blijven op je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:51 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Afgaande op eerdere berichten is dit topic denk ik inderdaad of niet serieus, óf TO heeft iets aan de hand. Misschien rekening mee houden met reageren.


Nee hoor, dit idiote verhaal heeft ook al in aangepaste vorm op een ander forum gestaan. Vooral negeren zou ik zeggen, dan houdt het vanzelf op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:52 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Bijzonder topic TS, je bent boos op je paard omdat die een gekke beweging maakt.

Zou boos op mezelf zijn, je gaat toch niet zitten eten op je paard. Je veroorzaakt dit zelf he, niet je paard, kom op zeg.

Je reactie klinkt als zeer kinds en zeer overdreven. Stress zal een rol spelen. Maar om daarom je paard zo te behandelen (of niet eens te zien zoals nu) dat is wel erg extreem.
Mag hopen dat het dier wel lekker zijn stal uit komt en wordt verzorgt verder?

Iig beterschap, hopelijk is het over voor je bij de KNO bent!


Ik vrees dat dit chronisch is nu. En ja, dan moet ik Jessie toch weg doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:52 



 
Profiel   

Ik ben zelfs meerdere keren in het ziekenhuis gekomen na de val van mijn paard. Maar nooit, nooit gaf ik hem de schuld, enkel mijzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:53 



 
Profiel   

Dramaqueen... Ik zou je Haf inderdaad maar weg doen, je bent je paard niet waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:53 



 
Profiel   

Een paard kan schrikken, jij ook. Ik vind het toch wel krom dat je boos op een paard blijft om iets wat een paard is namelijk een vluchtdier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:54 



 
Profiel   

Storm schreef
Ik ben zelfs meerdere keren in het ziekenhuis gekomen na de val van mijn paard. Maar nooit, nooit gaf ik hem de schuld, enkel mijzelf.


Wat? Oke, ik ben heel anders, stel dit was door mijn ouders gebeurd, dan was ik ook echt een tijdje goed boos op hun.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen