Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Kunnen dieren van je en elkaar houden?

 
Profiel   

Dat kan zeker wel.
Onze edelpapegaai kreeg verschrikkelijke heimwee toen hij bij de vogelarts moest blijven en zat alleen nog maar met zijn rug naar je toe in zijn couveuze. Hij wilde ook niet meer eten.
Wij werden toen gebeld of we naar de kliniek wilden komen, want ze maakten zich zorgen om hem. En toen hij mijn stem hoorde kwam hij uit zijn hoekje, stapte op en begon weer te eten <3
Dit is natuurlijk maar één voorbeeld waarom ik denk dat hij van ons houdt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 14:58 



 
Profiel   

Toevallig vandaag een filmpje gezien waar diverse diersoorten hun verzorgers na lange tijd weer zien. En zonder uitzondering reageerden ze uitgelaten en begroeten de mensen op de manier waarop ze ook een soortgenoot zouden begroeten. Dus ja, ik weet wel zeker dat dieren onderling en ook dat dieren met mensen banden aan kunnen gaan die heel diep zijn. Dat kun je wat mij betreft liefde noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 15:19 



 
Profiel   

Tja, wat is houden van? Ik denk dat we als mens weten wat we daarmee bedoelen, maar of dat dan voor ons allemaal hetzelfde is?

Mensen die verliefd zijn, roepen soms best snel; ik hou van je. Maar is dat dan al zo? Verliefdheid kan heftig zijn.

Dieren van ons? Op hun manier wel. Maar zal elke keer per dier en situatie ook weer verschillend zijn. Officieel mijn hond, maar mn vader zorgde er meer voor en die hond kwijnde echt weg toen mn vader overleed. De andere hond had daar minder last van.

Dieren die erg gericht zijn op de baas, veel samen zijn, dingen ondernemen, zullen best sterke gevoelens hebben. Zat dieren die dan bijv stoppen met eten als de baas er een tijd niet is, of erger.

Paarden hebben hun voorkeuren. Mijn man en ik verzorgen onze paarden samen en we houden van allemaal evenveel, maar toch is er wel een soort "natuurlijke" verdeling.

Of dieren van elkaar houden? Dat denk ik wel. Maar ik denk ook dat er een grens aan zit, omdat veel dieren ook een sterke overlevingsdrang hebben.
Onze 2 ruintjes leefden al 17jr 24/7 samen en toen de ene overleed, leek de ander zich wel te redden, maar zag al snel dat hij toch aftakelde. Hij hing enorm aan me en we hebben veel extra zorg en aandacht gegeven, maar hij heeft het toch niet gered en is 6 maanden later ingeslapen.

De andere 3 zijn moeder, zoon en dochter. Mensen hebben daar altijd wel een theorie over, maar ik denk echt dat er wel herkenning en echte liefde is.
Ik haalde de zoon op en hij en moeders hadden elkaar ruim 16jr niet gezien ongeveer. Dat was echt herkenning en liefde vanaf dag1.
Zus is er 2jr geleden bij gekomen en tussen moeder en dochter was er herkenning, maar ook wat aftasting.
Broer en zus, waren vanaf dag 1 vreselijk klef en die kennen elkaar echt niet. Maar blijkbaar is er toch herkenning van iets eigens of de reactie van de moeder.

Wij laten dieren wel afscheid nemen en ze krijgen daarvoor alle tijd. Maar toch zien we daarna nog verdriet en gemis. Ondanks dat ze wel doorgaan.

Bij de laatste, onze shet, die ook mee ging wandelen met de honden, wilden vooral de honden ook echt afscheid nemen.

En soms zijn dieren gewoon niet gemaakt om alleen te zijn en missen ze een maatje als die wegvalt. Onze kat, had er echt moeite mee toen de oudere kat heel plotseling overleed. Hij heeft geen afscheid kunnen nemen.

Maar denk dat zelfs wilde dieren ook hun afscheid nemen en manier van verdriet hebben. We hebben hier diverse soorten vogels, wat nesten elk jaar, maar ook de dieren die daarop jagen. Of het echt instinct is of liefde, weten we natuurlijk niet. Maar imo wordt te snel gezegd dat dieren het uit instinct doen en geen liefde kennen.
Ene vogel is ook totaal anders in de zorg dan de andere.

Wij hebben ook nog 2 varkens. Zijn ooit bij elkaar gezet, 2 soorten en gaat goed. Eentje is een maatje kwijtgeraakt en dat schijnt bij varkens echt heel naar te zijn, dus ik hou mn hart vast. Zomaar koppelen en een varken erbij is ook niet even gedaan, tenzij ze jonger zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 15:38 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Dat kan zeker wel.
Onze edelpapegaai kreeg verschrikkelijke heimwee toen hij bij de vogelarts moest blijven en zat alleen nog maar met zijn rug naar je toe in zijn couveuze. Hij wilde ook niet meer eten.
Wij werden toen gebeld of we naar de kliniek wilden komen, want ze maakten zich zorgen om hem. En toen hij mijn stem hoorde kwam hij uit zijn hoekje, stapte op en begon weer te eten <3
Dit is natuurlijk maar één voorbeeld waarom ik denk dat hij van ons houdt.


Laatst was er iets op tv dat ze mensen bij bijv hun kat op bezoek laten komen, omdat artsen heel moeilijk hun vooruitgang of achteruitgang kunnen beoordelen als dieren zo zielig in hun hokje zitten. Juist als de eigenaar komt, zien ze gedrag waar ze voor het herstel wat aan hebben om te beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 15:40 



 
Profiel   

Ja dat denk ik wel. Als ik kijke naar bijvoorbeeld mijn konijnen hoe erg die op elkaar gesteld waren. Toen er een dood ging merkte je ook dat de ander minder beweeglijk was en minder goed at.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 11:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen