Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Verlatings angst, vriendin overleden

 
Profiel   

Vandaag een indrukwekkend dagje gehad.
Na een paar jaar rommelen met ppid en hb, was het zondag klaar, het ging niet meer.
Vandaag is ze ingeslapen.
De merrie van m’n schoonmoeder en schoonzus. De weg naar afgelopen zondag was lastig en frustrerend, maar dat is’een heel ander verhaal.
Vandaag mocht ze eindelijk verlost worden van de pijn.

Haar groep bestaat uit 2 pony ruinen bijde 20 plussers en en een ezel ruin.
Nu dus nog de 3 ruinen. De oudste, mijn schatje, hing ontzettend aan haar. Ook doordat ze een paar jaar met z’n tweeen hebben gestaan.
Wel is er tussen hun iets aan afstand ontstaan door haar pijn.
Tja en nu is hij zijn houvast kwijt.
Tijdens het inslapen liep hij er gewoon los bij op het land. Toen ze neer viel kwam er paniek, bij haar als reactie op het bewustzijn verlies, bij hem door haar reactie.
Hij begon haar te roepen en te gillen van onmacht, zelfs de DA had nog niet zo’n heftige reactie gezien van een achterblijver.
Gelukkig leek hij wat te kalmeren naarmate ze langer geen reactie meer gaf. De andere 2 gingen gewoon door met hun dag taak (eten), had ze ook een groener stukje gegeven.
Maar ze kan natuurlijk niet op het land blijven liggen, vol in het zicht. ( door omleidingen nu extra druk, stond al iemand aan de deur over of er iets mis was). Dus na zons ondergang heeft de buurman haar naar de weg verplaatst.
Sindsdien loopt hij te zoeken en te roepen, het doet mij meer pijn dan het gemis van de merrie. Hij volgt het spoor door het land, rende ongecontroleerd achter de trekker aan, gewoon naar om te zien.

Weten jullie hoe ik hem kan ondersteunen, hij valt snel af en is ook niet de jongste meer (29). En een stress kip.
Ik heb een poosje bij hem gezeten, maar dat helpt natuulijk maar gedeeltelijk. Kan er ook niet volledig bij blijven ivm kindjes en werk.
Het is nog maar net gebeurt, dat weet ik, maar wie weet is er iets dat hem kan helpen.
Ook wil ik het gewoon even kwijt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 21:58 



 
Profiel   

Ach wat een nare situatie, dat gaat door merg en been hè :(:)

Heeft hij wel echt bij haar (lichaam) kunnen zijn, en er aan kunnen snuffen enzo?
Of alleen maar van een afstandje kunnen kijken?

Zo'n opa van 29 daar maak je je toch extra zorgen over, als die zo over de flos gaat....helemaal in het donker :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 22:02 



 
Profiel   

Mijn ruin heeft begin juli 2 dagen naast zijn dode moeder gewaakt. ( uit zichzelf gestorven op vrijdagavond en wegens trouwfeest bij de buren bewust tot zondagavond achterin laten liggen)
De eerste nacht lagen er dekens overheen. Die had hij tegen de ochtend verwijderd. Daarna een zeil erover gelegd, maar dat begon hij er ook meteen vanaf te slopen. Met stroomdraadje bleef hij eraf. Maar stond er dus wel het hele weekend naast.
Toen we haar zondagavond verplaatsten was hij serieus over zijn toeren. Pas toen we mijn merrie met veulen bij hem gezet hebben, was hij weer een beetje in normale doen. Maar hij heeft toch zeker een week erg droevig rond gelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 22:16 



 
Profiel   

pmarena schreef
Ach wat een nare situatie, dat gaat door merg en been hè :(:)

Heeft hij wel echt bij haar (lichaam) kunnen zijn, en er aan kunnen snuffen enzo?
Of alleen maar van een afstandje kunnen kijken?

Zo'n opa van 29 daar maak je je toch extra zorgen over, als die zo over de flos gaat....helemaal in het donker :(:)


Hij heeft er 4 uur lang bij kunnen staan en ook echt aan kunnen raken. Hij heeft haar gebeten, haren geyrokken en besnuffeld, nog net niet geslagen. Expres los bij haar. De paniek kwam toen ze verplaatst moest worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 22:27 



 
Profiel   

Ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft. Rouwen mag en dat kan niet in 4 uurtjes. Zal mss nog even duren, maar op den duur wordt het vast minder. Hopelijk kan hij het aan met zijn bejaarde leeftijd.

Zelf heb ik toen ik mijn ruin moest laten inslapen van tevoren met zijn moeder een gesprek met een dierentolk gedaan. Alles uitgelegd wat er ging gebeuren...Maar heb hem niet bij haar in het zicht laten inslapen. Maar normaal was ze al helemaal gestrest als hij uit haar wei ging, maar toen hij wegging om ingeslapen te worden was ze heel rustig en ging ze gras eten. Of het door de voorbereiding kwam weet ik niet maar het was wel heel apart. Maar dat helpt je voor nu niks natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 22:45 



 
Profiel   

Na 2 dagen was de ergste paniek er wel af, werd nog ge-appt door een buurman over de onrust. Even uitgelegd, ze hebben zelf ook veel diertjes en paarden, die snapte het gelukkig.
Voor hem is het fijn dat het slecht weer is, dan wordt de shet niet zoveel gereden, hij kleeft nu daaraan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 14:41 



 
Profiel   

Wat een nare situatie! Fijn om te horen dat het nu al wat beter gaat met hem en dat de buren ook begripvol zijn. Wellicht inderdaad een fijn idee dat de shet er nog even bij blijft staan, dan heeft ie gelukkig nog een maatje. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 10:48 



 
Profiel   

Sterkte met de merrie.. :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 12:02 



 
Profiel   

Ach wat triest, was de merrie nog bij bewustzijn toen ze neer ging? want wat ik heb meegemaakt tot nog toe is dat ze eigenlijk pas neergingen als ze al "weg" waren zeg maar. Die paniek zal er denk ik niet aan bijgedragen hebben. Het klinkt ook alsof hij niet echt begrijpt wat er is gebeurd, het mooiste is inderdaad als ze twee dagen afscheid kunnen nemen of in ieder geval zolang totdat ze het zelf opgeven en accepteren. Maar ik begrijp dat zoiets lastig kan zijn.

Het enige wat ik kan zeggen is dat het tijd nodig heeft..het is kennelijk een onzeker paard die veel steun uit zijn omgeving nodig heeft. Wellicht dat zo'n dier gesprek nog iets kan toevoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 13:59 



 
Profiel   

De merrie was nog wakker dat ze neer ging, dat heeft zeker meegespeeld.

Het eerste rondje met de shet is ook achter de rug, hij heeft voor zijn karakter geen kik gegeven.
Maar dat ik ze gisteren op de andere wei liet, liep hij eerst het sleep spoor van de merrie en naar het hek.

Eigenlijk lijkt het boven verwachting goed te gaan, hij is iets mat/tam, maar geen extremen. Hij eet goed en doet gewoon zijn ding.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 10:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen