Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kan een paard permanent uitgesloten worden in de kudde?

 
Profiel   

Ik vroeg me af of mensen hier nog ervaring hebben met paarden die uitgesloten worden uit een kudde? En dan puur omwille van karakter/leeftijd/...?

Het is gelukkig niet van toepassing op mijn eigen paarden, maar sinds lange tijd (en dan spreek ik over enkele maanden) wordt een paardje uitgesloten van de kleine kudde.

Initieel stonden 3 paarden bij elkaar. Daar zijn er uiteindelijk 2 van mij, en de ruin, bij gekomen. Na een paar dagen viel het al op dat mijn twee beestjes snel deel werden van een geheel. De ruin daarentegen niet.

Ze staan 24/7 buiten, met een kudde van 6 paarden (ruinen & merries door elkaar). Deze (na-)zomer stonden ze met z'n allen op een grote weide. Daar viel het op dat het ene paardje, een jonge ruin, vaak niet in de groep stond maar wat verder.

Nu de herfst in het land is, staan ze met z'n allen op een winterpaddock. Nu valt het daar erg op dat het ruintje er niet bij hoort. Wanneer ze met z'n allen eten, staat hij ver van de hooibakken. O wee als hij dichter komt, want dan wordt hij aangevallen. Wanneer ze met z'n allen staan te dutten, is hij aan het eten.
Persoonlijk vraag ik me af of er iets medisch aan de hand is, want het lijkt me zo straf dat hij na maanden samen staan, nog steeds niet toegelaten wordt in de bende. Hij is in ieder geval niet de vrolijke zelve die hij voorheen was. Normaal is het een enorme speelvogel, maar de laatste maanden (sinds ze met z'n allen samen staan) komt daar niks van in huis.

Vandaar even de vraag of mensen hier nog ervaring mee hebben?

Note: het is niet mijn paard - dus suggesties etc. zal ik niet kunnen uitvoeren. Topic werd gestart uit interesse.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 10:58 



 
Profiel   

Ach gos, wat zielig. Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk. Onze pony was de laagste in rang maar mocht er wel bij staan met eten. Overigens niet bij alle paarden. Bij bepaalde paarden mocht dat echt niet, Nu waren daar meerdere plekken voor ze om te eten. Wellicht dat dat scheelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 11:55 



 
Profiel   

Soms passen paarden niet bij elkaar.Net zoals niet alle mensen,toch ook groepsdieren,zomaar met elkaar kunnen opschieten.Het vervelende voor paarden is dat ze meestal samen in een omheinde wei staan en niet zelf naar andere,betere,vriendjes kunnen gaan zoeken.Als een paard van mij echt zou worden aangevallen door anderen dan zou ik een andere wei\groep voor hem zoeken.In het geval van ts is er gelukkig geen sprake van agressie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 11:57 



 
Profiel   

Niqui schreef
Ach gos, wat zielig. Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk. Onze pony was de laagste in rang maar mocht er wel bij staan met eten. Overigens niet bij alle paarden. Bij bepaalde paarden mocht dat echt niet, Nu waren daar meerdere plekken voor ze om te eten. Wellicht dat dat scheelt.


1 van mijn 2 dieren is ook laagste in de rang, de ander is de leider van de groep. Maar ook daar mag mijn "laagste ranger" ook gewoon mee eten. Niet bij alle paarden mag ze even dicht komen staan, maar ik weet dat ze niks tekort komt op dat vlak.

anjali schreef
Soms passen paarden niet bij elkaar.Net zoals niet alle mensen,toch ook groepsdieren,zomaar met elkaar kunnen opschieten.Het vervelende voor paarden is dat ze meestal samen in een omheinde wei staan en niet zelf naar andere,betere,vriendjes kunnen gaan zoeken.Als een paard van mij echt zou worden aangevallen door anderen dan zou ik een andere wei\groep voor hem zoeken.In het geval van ts is er gelukkig geen sprake van agressie?


Nee, geen sprake van agressie. Hij mag er gewoon niet bij; maar verder laten ze hem wel met rust. Eigenares denkt er sterk aan om te verhuizen, want ze ziet haar paardje zo wegkwijnen, wat ik begrijp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 12:04 



 
Profiel   

Stond dit dier hiervoor ookal laag in de rangorde? Ik ken wel dat paarden die laag in de rangorde staan vaak weg gejaagd worden maar meestal mogen ze er na een tijdje toch gewoon bij staan. Is hij kreupel of is er iets anders aan de hand? dat er iets medisch onder kan liggen vind ik geen gekke gedachte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 12:07 



 
Profiel   

Staat hij al lang in deze groep en heeft hij misschien een bijzondere kleur?
Op onze oude stal werden paarden van een andere kleur (spierwit of erg bont) wat lastiger opgenomen in de groep, duurde een stuk langer maar kwam uiteindelijk altijd wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 12:12 



 
Profiel   

Mijn opa had een merrie die haar eigen kudde maakte.
Zij besloot welke daarbij hoorde en een ander werd weggestuurd.
Ook als 1 van "haar" kudde contact wilde maken met dat paard joeg zij de nieuwe weg.
Op een gegeven moment deed haar eigen kudde dat uit zichzelf.
Als er een nieuw paard was en zij mocht dat paard dan hoorde die bij haar kudde, mocht zij die niet.. dan was dat andere paard gewoon de pineut.

Hij heeft toen maar 2 groepen gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 12:12 



 
Profiel   

Ach gut, wat sneu. Misschien is dat paard net even een kneusje in een groepje bullebakken. Zeker als het beestje in die kudde niet gelukkig is (en dus wegkwijnt) denk ik dat het een goede optie om naar een andere kudde te zoeken. Is dit de enige kudde op jullie locatie?

Het zou trouwens kunnen dat jouw "kneusje" meekomt, omdat hij "hoort" bij je andere paard, die wel leider is. Zo kan hij dan een beetje meeliften.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 12:15 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd naar wat meer info over het paardje en de andere kuddegenoten. Leeftijd, ras, wat wordt er mee gedaan etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 12:18 



 
Profiel   

Ik zie dit in onze groep paarden ook, wij hebben begin van de zomerweide een nieuw paard geïntroduceerd en die heeft nu een maand of 5 later nog steeds niet echt aansluiting gevonden.
Alleen bij het andere paard van dezelfde eigenaar en als die weg is mag ze een beetje bij 1 andere. Ze staat dus ook laag in de rangorde, maar in de voorgaande kuddes was er niets aan de hand. Dus het is ook niet dat ze nergens bij mocht of geen vrienden kan maken.
Maar ze hoort er niet helemaal bij. Terwijl in onze kudde echt een aantal heel sociaal zijn en allemansvrienden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 12:20 



 
Profiel   

Amy223 schreef
Ik ben wel benieuwd naar wat meer info over het paardje en de andere kuddegenoten. Leeftijd, ras, wat wordt er mee gedaan etc.


Paardje is een Fjord, en is dit jaar (dacht ik) 2 jaar geworden. Of is ondertussen al 2,5 jaar. Dus jong en niet abnormaal dat hij wat onderin de rang bengelt - alleen was dit voorheen anders. Ik ken het paardje al eventjes en in zijn vorige kudde stond hij bovenaan de rangorde.
Momenteel wordt er enkel nog grondwerk mee gedaan. Ik denk dat ze 1x per week iets met hem doet.

mylittlejoy schreef
Ach gut, wat sneu. Misschien is dat paard net even een kneusje in een groepje bullebakken. Zeker als het beestje in die kudde niet gelukkig is (en dus wegkwijnt) denk ik dat het een goede optie om naar een andere kudde te zoeken. Is dit de enige kudde op jullie locatie?

Het zou trouwens kunnen dat jouw "kneusje" meekomt, omdat hij "hoort" bij je andere paard, die wel leider is. Zo kan hij dan een beetje meeliften.


Helaas inderdaad de enige kudde. En mijn kneusje heeft inderdaad meegelift op het 'succes' van m'n ander paard. Hij beschermde haar toen ze met z'n tweetjes geïntroduceerd werden, al hebben ze ondertussen andere vriendjes gemaakt.

maitestar23 schreef
Staat hij al lang in deze groep en heeft hij misschien een bijzondere kleur?
Op onze oude stal werden paarden van een andere kleur (spierwit of erg bont) wat lastiger opgenomen in de groep, duurde een stuk langer maar kwam uiteindelijk altijd wel goed.


Valkkleur (Fjord), maar mijn laagste ranger is een bont paardje & een andere ruin is een appaloosa. Bleke kleuren kennen ze dus wel.

Brainless schreef
Mijn opa had een merrie die haar eigen kudde maakte.
Zij besloot welke daarbij hoorde en een ander werd weggestuurd.
Ook als 1 van "haar" kudde contact wilde maken met dat paard joeg zij de nieuwe weg.
Op een gegeven moment deed haar eigen kudde dat uit zichzelf.
Als er een nieuw paard was en zij mocht dat paard dan hoorde die bij haar kudde, mocht zij die niet.. dan was dat andere paard gewoon de pineut.

Hij heeft toen maar 2 groepen gemaakt.


Hé, wat gek! Nu is het wel zo dat de appaloosa het "gestart" heeft. Hij joeg hem echt weg de eerste keren dat ze met z'n allen samen kwamen te staan. Nu is het hier ook iedereen die het om hem gemunt heeft wanneer hij dichter komt te staan. Door kleinschaligheid zal splitsen niet mogelijk zijn, maar eigenares zal wss ander plekje zoeken voor haar beestje. Ik zou in haar geval ook hetzelfde doen, aangezien splitsen/andere kuddes niet mogelijk zijn.


Elisa2 schreef
Stond dit dier hiervoor ookal laag in de rangorde? Ik ken wel dat paarden die laag in de rangorde staan vaak weg gejaagd worden maar meestal mogen ze er na een tijdje toch gewoon bij staan. Is hij kreupel of is er iets anders aan de hand? dat er iets medisch onder kan liggen vind ik geen gekke gedachte.


Ik ken het paardje al een tijdje en op zijn vorig plekje stond hij praktisch bovenaan de rangorde. Hij stond in een grotere kudde, met een aantal "dulle merries" waar alle andere paarden ruimte voor maakten terwijl hij er doodleuk mee stond te kroelen & weg te duwen wanneer ze in de weg stonden.

Daarom vind ik het zo gek dat het nu de omgekeerde wereld is. Tot in het extreme toe.
Verder is hij niet kreupel, eet goed,... Wel al gehoord dat hij in het werk ook lomer is, niet vooruit te branden. Al heb ik hem zelf nog niet aan het werk gezien. Ik heb de eigenares verteld dat ik toch eens zijn bloed zou laten trekken maar zij denkt niet dat er iets medisch aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 12:20 



 
Profiel   

Lenexa schreef
Ik zie dit in onze groep paarden ook, wij hebben begin van de zomerweide een nieuw paard geïntroduceerd en die heeft nu een maand of 5 later nog steeds niet echt aansluiting gevonden.
Alleen bij het andere paard van dezelfde eigenaar en als die weg is mag ze een beetje bij 1 andere. Ze staat dus ook laag in de rangorde, maar in de voorgaande kuddes was er niets aan de hand. Dus het is ook niet dat ze nergens bij mocht of geen vrienden kan maken.
Maar ze hoort er niet helemaal bij. Terwijl in onze kudde echt een aantal heel sociaal zijn en allemansvrienden zijn.


Daar herken ik mijn kneusje in. Ze is erg selectief in haar vrienden en heeft er nu 2 waar ze half half mee in connectie staat. Meestal staat ze ook wel alleen als die twee er niet zijn, maar zo ken ik d'r al heel haar leven. Verder is ze prima happy.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 12:23 



 
Profiel   

Wij hebben dit ook gehad op mijn eerste stal. Twee merries en een ruin waren samen echt een kliekje en een merrie hing er buiten. Werd niet weggejaagd maar hoorde er ook niet bij

Eigenaresse is uiteindelijk van stal veranderd en in de nieuwe groep gaat het een stuk beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 12:32 



 
Profiel   

Tja, in de natuur worden jonge hengsten ook verstoten uit de kudde. Die moeten hun eigen boontjes leren doppen en een eigen kudde vinden. Mogelijk is de samenstelling van deze kudde gewoon niet geschikt voor een jonge man.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 13:00 



 
Profiel   

Ah, als hij in de vorige kudde bovenaan in rang stond, is er best kans dat hij daarom nu niet toegelaten wordt. En idd omdat hij ook nog jong is, vaak zijn ze dan solitair of worden ze niet makkelijk geaccepteerd. Dus het is wellicht niet zo heel gek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 13:10 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Staat hij al lang in deze groep en heeft hij misschien een bijzondere kleur?
Op onze oude stal werden paarden van een andere kleur (spierwit of erg bont) wat lastiger opgenomen in de groep, duurde een stuk langer maar kwam uiteindelijk altijd wel goed.


Ja mijn ervaring is ook dat paarden soms discrimineren op kleur. Mijn bonte is nooit opgenomen in een kudde van effen donkere paarden. Na een hele tijd zijn we verhuisd en daar was hij direct beste maatjes met een andere bonte. Toeval of niet, ik ben er wel van overtuigd dat paarden op een bepaalde manier kunnen selecteren en ook elkaar soms permanent niet liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 13:18 



 
Profiel   

Paarden sluiten ook buiten op kleur, is algemeen bekend dacht ik :)
Schimmels worden ook vaak buiten gesloten.
In een groep met allemaal donkere kleuren vallen zij teveel op en brengen daarmee de kudde in gevaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 13:27 



 
Profiel   

Earth schreef
Ah, als hij in de vorige kudde bovenaan in rang stond, is er best kans dat hij daarom nu niet toegelaten wordt. En idd omdat hij ook nog jong is, vaak zijn ze dan solitair of worden ze niet makkelijk geaccepteerd. Dus het is wellicht niet zo heel gek.


Inderdaad heb ik dit ook zien gebeuren bij erg jonge paarden die eerst hoog in rang stonden. Die waren plat gezegd nog niet goed opgevoed en hadden geen respect voor andere paarden. Was voor mensen bijna niet te zien, maar hun eigen onbeschoftheid werd wel degelijk opgepikt door de paarden.

Je zou het nog even aan kunnen kijken (hopelijk gaat het steeds wat beter) of tijdelijk de kudde splitsen en kijken wat daaruit terecht komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 13:30 



 
Profiel   

Bij ons gebeurd echt verstoten alleen bij zieke paarden..dan wil de kudde niets van het paard weten. Zodra hij weer beter was, was dat probleem direct opgelost.
Nu lopen die van ons wel echt in een vaste kudde, geen maandelijkse wisselingen. Dan is het vaak ander gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 13:40 



 
Profiel   

hier juist dat als er een ziek paard was dat er juist andere paarden bij bleven alsof ze die dan willen beschermen.
zeker de oudere merries willen zich wel eens afzonderen als ze niet lekker zijn,maar dan gaat er altijd wel wat bij staan.

maar als het jonge paardje in dit geval zo verjaagd word als de groep eet.
zijn er wel voldoende eetplekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 20:05 



 
Profiel   

Je kunt er van alles achter gaan zoeken maar meestal is er gewoon doodsimpel geen match.
Een groepje van 6 is geen natuurlijke kudde te noemen, dat is gewoon een groepje die waarschijnlijk onder elkaar hun maatje hebben waarbij deze geen aansluiting vond. Dat kan prima zijn vanwege de leeftijd want een 2,5 jarige ruin hoort te kunnen klooien en etterbakken. Heeft de rest daar geen zin in dan zullen ze hem dus afwijzen.
Ik zou hem verhuizen naar een groepje jonge beesten waarmee hij lekker kan racen en ravotten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 20:42 



 
Profiel   

Ach, ja mijn shetlander mag er ook niet altijd bij maar die heeft zijn veilige eigen plekje en 'mag' soms even gezellig mee eten aan de kar.
Zou toch ook voor het jonkie een beter plekje vinden(Al kan jij daar niks mee ts) En misschien hooi op 3 plaatsen aanbieden, dan hoeft hij niet uren te staan wachten. Het kan best nog komen hoor, in de toekomst, maar soms ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 20:51 



 
Profiel   

ellepel schreef
hier juist dat als er een ziek paard was dat er juist andere paarden bij bleven alsof ze die dan willen beschermen.
zeker de oudere merries willen zich wel eens afzonderen als ze niet lekker zijn,maar dan gaat er altijd wel wat bij staan.

maar als het jonge paardje in dit geval zo verjaagd word als de groep eet.
zijn er wel voldoende eetplekken?

Ik heb ook wel eens gezien dat andere paarden juist heel bezorgd zijn als er een ziek is. Net als mensen zijn alle paarden individuen en onderling verschillend in hun gedrag.Dat is meestal niet te voorspellen en vandaar soms moeilijk om een harmonieuze groep samen te stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 10:19 



 
Profiel   

Wat sneu voor het beestje :(:)

Ik kan me ook wel voorstellen dat hij in de vorige groep nog als "het veulen" werd gezien door de andere dieren en dat hij zich nu nog zo probeert op te stellen en dat niet gewaardeerd wordt nu hij een puber is. Meestal willen ruinen van deze leeftijd toch lekker klieren en doen en niet iedereen zit daar op te wachten :=

Hopelijk kan eigenaresse een clubje vinden met (ook) wat leeftijdsgenootjes, en dat het beestje daar meer op zijn plek is want dit is wel ontzettend sneu zo, daar wordt zo'n diertje ook niet sociaal (of gelukkig :(:) ) van.

Hier hadden we wel in een heel klein groepje een keer een Haflinger merrie + veulen erbij.
En die merrie lag ook net niet helemaal lekker maar die reageerde ook niet goed zeg maar, als ze even aan de kant moest van de anderen bleef ze zo onnozel staan en daar werden ze dan pissig van.

Andere paardjes gingen wel gewoon even aan de kant en dan blijft het bij even lelijk kijken, maar hier werd het echt bijten en trappen, super sneu want was een lief dier :(:)


Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-11-21 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 10:32 



 
Profiel   

Hier de eigenaar van een paard dat ook niet opgenomen werd in een bepaalde kudde. Ik heb het 2 maanden de tijd gegeven maar zag hem wegzakken. Viel teveel af omdat hij nergens rustig kon eten en belangrijkste sloom omdat hij simpelweg te weinig slaap kreeg. Hij moest altijd waakzaam zijn en dat koste bakken met energie.

Ik heb hem dus verhuist en hier werd hij wel meteen opgenomen in de kudde. Ik heb er nu wel voor gekozen om hem ‘s nachts in het begin wel op stal te zetten zodat hij zeker in rust kon eten en slapen. Inmiddels is dit niet meer nodig.

Waarom hij in de kudde niet geaccepteerd werd? Weet jij het weet ik het… ik heb met dit paard op 2 andere stallen gestaan. Meegehad naar clinics etc. Nooit problemen gehad. Sociaal paard, geen leider maar laat zich de kaas niet van het brood eten. Maar met deze kudde klikte het gewoon niet. Het andere nieuwe paard werd zonder problemen opgenomen in de kudde.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 10:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen