Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

3,5 jarige met trauma

 
Profiel   

Onderstaande merrie is 3,5 jaar oud, nog niet bereden (ook voorlopig nog niet van plan), sinds 3 maanden in Nederland en sinds 2 maanden in mijn bezit.
Toen ik haar 2 maanden geleden kocht was ze erg mager en zat van top tot teen onder de korsten.
Ons vermoeden is dat ze met een groep paarden een vrachtwagen in is geloodst en zo op transport naar Nederland is gekomen.

Ik ben begonnen met grondwerk en 2 keer per week longeren aan de enkele lijn en aan de dubbele lijnen. Ze pakt alles heel erg snel op. Na 3 keer longeren zaten de stemhulpen er al perfect in. En natuurlijk heeft ze streken. Dat is normaal met die leeftijd.

Ze had, toen ik haar kocht, een lange korst in haar kootholte rechts achter. Dit is ook waar het probleem zit.
We mogen er op geen enkele manier aan zitten. Links achter kunnen we inmiddels oppakken. Maar dit hebben we ook echt heel goed moeten oefenen. Rechts achter slaat ze het licht uit je ogen.
Er is daar wat gebeurd. Iets in de vorm van in een draad blijven hangen o.i.d.

Het "stomme" is dat we er wel aan kunnen zitten met poetsen. Ook de beenbanden van haar deken vast maken kan gewoon.
Maar haar hoef pakken gaat echt niet.

We zijn bezig met oefenen met oppakken d.m.v. een longeerlijn er omheen doen. Dit doet ze dan wel weer goed. Maar eraan komen mag niet.

Lichamelijk is alles uitgesloten. Haar hoef zelf ziet er ook harstikke goed uit. Daarom moet het echt een trauma zijn.
Ik ben er ook echt van overtuigd dat dit goed gaat komen. Hier gaan we ook alle tijd voor nemen die ze nodig heeft.

Maar wat ik mij afvraag is of er hier mensen zijn die eenzelfde met hun paard mee hebben gemaakt.
En dan zijn natuurlijk alle tips welkom.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:18 



 
Profiel   

Sneu is dat altijd he, je wilt soms niet weten wat die dieren meemaken.
Ik zou eens kijken of je met een bepaalde trainingsmethode hieraan kan werken. Maar het kan ook zijn dat ze even tijd nodig heeft. Wat als je de korst even laat gaan en wacht tot het hersteld is? Of is het al hersteld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:27 



 
Profiel   

Earth schreef
Sneu is dat altijd he, je wilt soms niet weten wat die dieren meemaken.
Ik zou eens kijken of je met een bepaalde trainingsmethode hieraan kan werken. Maar het kan ook zijn dat ze even tijd nodig heeft. Wat als je de korst even laat gaan en wacht tot het hersteld is? Of is het al hersteld?


Soms zou je willen dat ze kunnen praten. En vertellen wat er gebeurd is.
Alle korsten zijn inmiddels weg en ze is nu bijna helemaal goed op gewicht. De korst in haar kootholte is ook weg.
De hoefsmid is ook al geweest. Voor stond ze op ijzers. Die heb ik eraf laten halen. Achter kon hij uiteraard niet aan komen. Maar dat was voor nu ook niet nodig zei hij. Haar hoeven zien er prima uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:31 



 
Profiel   

Ja lastig is dat. Ik zou dan eens kijken hoe je haar kun desensibiliseren met dat been. Daar zijn vast goede methodes voor te vinden, maar die heb ik zo niet voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:35 



 
Profiel   

Uit welk land komt je paard? I.v.m. dat er in sommige landen wat anders met paarden wordt omgegaan dan hier gebruikelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:49 



 
Profiel   

anjali schreef
Uit welk land komt je paard? I.v.m. dat er in sommige landen wat anders met paarden wordt omgegaan dan hier gebruikelijk is.


Ik heb contact gehad met de importeur die in het paspoort vermeld staat. Die zegt doodleuk: "Wij hebben haar in Nederland gekocht". En meer krijg ik er niet uit.
Het vermoeden is dat ze uit Portugal komt. Maar dat weet ik niet zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:52 



 
Profiel   

Wynona1985 schreef
Soms zou je willen dat ze kunnen praten.

Paarden kunnen prima praten. Mensen kunnen vaak niet luisteren.

Wat je kunt doen is clicker training. Leer je paard dat klik = voertje.
Dan kun je dus beginnen met aanraken van voorbeen (want niet spannend) met een zweepje. Niet slaan, gewoon kriebelen. Zodra ze het been beweegt, klik en belonen. Dan verplaats je het beloon moment naar het optillen van het been. Dit bij allebei de voorbenen doen. Zodra ze dat snapt, achterbenen hetzelfde proces. Super consequent zijn in het belonen.

Daarna, als ze ze op commando optilt, ga je hetzelfde doen met aanraking.
Wynona1985 schreef
Lichamelijk is alles uitgesloten. Haar hoef zelf ziet er ook harstikke goed uit. Daarom moet het echt een trauma zijn.
Ik ben er ook echt van overtuigd dat dit goed gaat komen. Hier gaan we ook alle tijd voor nemen die ze nodig heeft.

Denk dat het gewoon heel zeer heeft gedaan, en dat ze de plek associeert met pijn.
Wat je doet met clicker training, is de associatie veranderen. Jij zet er geen druk meer op (vandaar ook de reactie) maar het paard doet het nu uit eigen beweging, en dus is er geen stress.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:54 



 
Profiel   

Wat doet ze als je de hoef borstelt?

Als het puur om het oppakken gaat, zou het feitelijke probleem ook nog in de andere voet kunnen zitten, als dat ze niet het volle gewicht op die voet wil hebben.

Als het echt om het oppakken gaat; wat doet ze als je er een touw langs legt en zo de voet oppakt?
Neem een zacht, katoenen touw dat lang genoeg is, zodat je uit de buurt bent, mocht ze in het rond gaan slaan.
Leg het touw hoog rond het been en laat het rustig naar beneden zakken. Let goed op haar reacties; zorg dat je de ruimte hebt om je uit de voeten te maken!
Bij twijfel: laat het touw los. Paard niet belonen of straffen, gewoon niks doen. Touw bij elkaar pakken en als het kan, opnieuw beginnen. Heeft ze spanning opgebouwd? Niks doen, eerst spanning weg, daarna verder kijken.


Zou het kunnen zijn dat ze haar gekluisterd hebben om d'r te dekken?
Wat doet ze als een ruin interesse toont in haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:55 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Dan kun je dus beginnen met aanraken van voorbeen (want niet spannend) met een zweepje. Niet slaan, gewoon kriebelen. Zodra ze het been beweegt, klik en belonen. Dan verplaats je het beloon moment naar het optillen van het been. Dit bij allebei de voorbenen doen. Zodra ze dat snapt, achterbenen hetzelfde proces. Super consequent zijn in het belonen.


Uiteraard al geprobeerd, maar met zweepje kan je er gewoon aan zitten. Met een borstel ook.
We hebben een handje aan een stok gemaakt. Hiermee kunnen we er ook aan zitten.
Maar zodra je het been op wilt pakken haalt ze uit.
De voorbenen is trouwens geen probleem. Links achter ook niet. Alleen rechts achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:59 



 
Profiel   

ikke schreef
Wat doet ze als je de hoef borstelt?

Als het puur om het oppakken gaat, zou het feitelijke probleem ook nog in de andere voet kunnen zitten, als dat ze niet het volle gewicht op die voet wil hebben.

Als het echt om het oppakken gaat; wat doet ze als je er een touw langs legt en zo de voet oppakt?
Neem een zacht, katoenen touw dat lang genoeg is, zodat je uit de buurt bent, mocht ze in het rond gaan slaan.
Leg het touw hoog rond het been en laat het rustig naar beneden zakken. Let goed op haar reacties; zorg dat je de ruimte hebt om je uit de voeten te maken!
Bij twijfel: laat het touw los. Paard niet belonen of straffen, gewoon niks doen. Touw bij elkaar pakken en als het kan, opnieuw beginnen. Heeft ze spanning opgebouwd? Niks doen, eerst spanning weg, daarna verder kijken.


Zou het kunnen zijn dat ze haar gekluisterd hebben om d'r te dekken?
Wat doet ze als een ruin interesse toont in haar?


Haar hoef borstelen is geen enkel probleem.
We hadden eerst ook het vermoeden dat het probleem misschien aan de andere kant zou zitten. Maar zodra we haar been "oppakken" met een longeerlijn er omheen, tilt ze hem wel netjes op en is er niks aan de hand.

Naar andere paarden, merrie of ruin, is ze heel sociaal.
Naar mensen toe die ze niet kent niet.
Het is echt puur als je hem met je handen wilt pakken.


Laatst bijgewerkt door Wynona1985 op 07-11-21 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:03 



 
Profiel   

Wij hadden er vroeger ook zo 1, hebben geoefend met een bezemsteel waarop we een gevulde handschoen bevestigd hebben. Daarmee overal aanraken en als hij sloeg bleven we aaien met die handschoen tot hij zijn been neerzette en dan pas wegnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:03 



 
Profiel   

MelissaV schreef
Wij hadden er vroeger ook zo 1, hebben geoefend met een bezemsteel waarop we een gevulde handschoen bevestigd hebben. Daarmee overal aanraken en als hij sloeg bleven we aaien met die handschoen tot hij zijn been neerzette en dan pas wegnemen.


Ja klopt! Dat hebben wij ook gemaakt. Maar daarmee kunnen we haar werkelijk overal aanraken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:04 



 
Profiel   

Wynona1985 schreef
MelissaV schreef
Wij hadden er vroeger ook zo 1, hebben geoefend met een bezemsteel waarop we een gevulde handschoen bevestigd hebben. Daarmee overal aanraken en als hij sloeg bleven we aaien met die handschoen tot hij zijn been neerzette en dan pas wegnemen.


Ja klopt! Dat hebben wij ook gemaakt. Maar daarmee kunnen we haar werkelijk overal aanraken.

En als je daarmee iets maakt dat je de voet soort van hetzelfde kunt vast pakken als de manier waarop je hem oppakt?
Daarnaast vroeg ik mij af, heeft er al iemand die geen weet heeft van het probleem geprobeerd haar voeten op te pakken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:06 



 
Profiel   

Kan je het been wel overpakken vanuit de longeerlijn naar je hand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:06 



 
Profiel   

tamary schreef
Kan je het been wel overpakken vanuit de longeerlijn naar je hand?


Nee helaas. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:07 



 
Profiel   

Goede smid zoeken die met jonge paarden werkt en die goed kan vasthouden :D :D

Heb je het paard niet laten keuren dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:08 



 
Profiel   

Wynona1985 schreef
Avalanche81 schreef
Dan kun je dus beginnen met aanraken van voorbeen (want niet spannend) met een zweepje. Niet slaan, gewoon kriebelen. Zodra ze het been beweegt, klik en belonen. Dan verplaats je het beloon moment naar het optillen van het been. Dit bij allebei de voorbenen doen. Zodra ze dat snapt, achterbenen hetzelfde proces. Super consequent zijn in het belonen.


Uiteraard al geprobeerd, maar met zweepje kan je er gewoon aan zitten. Met een borstel ook.
We hebben een handje aan een stok gemaakt. Hiermee kunnen we er ook aan zitten.
Maar zodra je het been op wilt pakken haalt ze uit.
De voorbenen is trouwens geen probleem. Links achter ook niet. Alleen rechts achter.

Dat begrijp ik. Daarom zeg ik ook: beloon moment verplaatsen, en beginnen met iets wat geen probleem is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:09 



 
Profiel   

MelissaV schreef
En als je daarmee iets maakt dat je de voet soort van hetzelfde kunt vast pakken als de manier waarop je hem oppakt?


Daar was ik nog niet opgekomen! Een soort van ouderwetse zwemhaak, maar dan kleiner.

MelissaV schreef
Daarnaast vroeg ik mij af, heeft er al iemand die geen weet heeft van het probleem geprobeerd haar voeten op te pakken?


Ik vind het een beetje genant, maar ja. De hoefsmid.
We hebben het expres niet verteld, omdat hij er dan blanco in zou gaan. Hij heeft mij dat ooit verteld dus nu tegen hem kunnen gebruiken haha :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:10 



 
Profiel   

Babootje schreef
Goede smid zoeken die met jonge paarden werkt en die goed kan vasthouden :D :D

Heb je het paard niet laten keuren dan?


Maar het probleem is dat de hoefsmid het been niet op kan pakken en daarom ook niet vast kan houden.

Ik heb het paard niet laten keuren door een veearts. Een buigproef achter gaat sowieso niet. Voor zelf gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:11 



 
Profiel   

Wynona1985 schreef
MelissaV schreef
En als je daarmee iets maakt dat je de voet soort van hetzelfde kunt vast pakken als de manier waarop je hem oppakt?


Daar was ik nog niet opgekomen! Een soort van ouderwetse zwemhaak, maar dan kleiner.

MelissaV schreef
Daarnaast vroeg ik mij af, heeft er al iemand die geen weet heeft van het probleem geprobeerd haar voeten op te pakken?


Ik vind het een beetje genant, maar ja. De hoefsmid.
We hebben het expres niet verteld, omdat hij er dan blanco in zou gaan. Hij heeft mij dat ooit verteld dus nu tegen hem kunnen gebruiken haha :+


Ja desnoods met plooibaar ijzerdraad binnen in de handschoen of iets in die aard, zodat je inderdaad een soort vishaak idee hebt.

Oké ze doet het dus ook als er geen voorkennis is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:14 



 
Profiel   

Wynona1985 schreef
We hebben het expres niet verteld,

Dat is eigenlijk niet zo netjes....

Zoek een smid die dat wel kan. Dan zul je het er juist van tevoren bij moeten vertellen. Eentje die veel met jonge paarden werkt en veel geduld heeft. Die zijn er namelijk, in ieder geval die van mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:15 



 
Profiel   

Wynona1985 schreef
Daar was ik nog niet opgekomen! Een soort van ouderwetse zwemhaak, maar dan kleiner.

Zou ik niet doen. Als ze panikeert en erin blijft hangen, ben je nog verder van huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:15 



 
Profiel   

Ze heeft waarschijnlijk gewoon de link gelegd dat aanraken van de wond pijn doet, dat zou ik nou niet meteen een trauma noemen.
Ik heb dat ook wel eens gehad met een paard met onbehandelde rotstraal aan 4 benen. Sloeg je inderdaad gericht naar je hoofd. Die heb ik met longeerlijn om de voet (zonder overpakken) en praam stapje voor stapje bekapt, gewoon maximaal 1 minuut per dag met 1 kant ingeklemt tegen de muur en streng optreden met draaien in mijn richting. Na zo‘n 6 maanden kon ik hem normaal oppakken. De hoefsmid ging nog een half jaar langer overheen. Uiteindelijk gewoon normaal verkooponderzoek kunnen doen en bij de nieuwe eigenaren is ze zelfs op ijzers gegaan.
Met geduld en no-nonse zonder zijden handschoendjes aanpak komt dat heus wel goed.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 07-11-21 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:16 



 
Profiel   

Je moet zoiets wel zeggen voordat je er een hoefsmid of iemand anders aan waagt.Mijn keuze zou zijn om het paard te drogeren als er echt iets gedaan moet worden zoals noodzakelijke hoefverzorging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:16 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Dat begrijp ik. Daarom zeg ik ook: beloon moment verplaatsen, en beginnen met iets wat geen probleem is.


Dat werkt helaas niet. Alles gaat goed. En dan kan je een miljoen keer belonen. Steeds een stapje verder. Dat gaat allemaal goed.
Totdat je het been op wilt pakken. Dan valt er niks meer te belonen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen