Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

3,5 jarige met trauma

 
Profiel   

Aangezien je haar wel mag aanraken.
Je zou dan als tussenstapje de hoef wel kantelen zeg maar. Maar niet optillen.
Zoiets wordt ook gedaan bij paarden die door hb o.i.d. hun been niet kunnen optillen. Maar dan kan de smid wel de hoef bekappen.
Als dit goed gaat steeds een stapje verder met optillen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:06 



 
Profiel   

lies_sparkle schreef
Dus de druk is haar te veel, misschien kun je dan proberen lichtjes wat te knijpen in het been en de voet zodat ze de druk leert te tolereren. Dan op het teentje zetten en zo rustig door.
Maar je moet echt heel veel geduld hebben, is ook best lastig. Denk dat je goed op weg bent TS :)


Nog niet geprobeerd. Dat is ook een optie! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:07 



 
Profiel   

Hoi, overdrijf je niet een beetje over hoe ze bij jou kwam?
Ik kan me het filmpje herinneringen toen ze gebracht werd en er een prachtige jonge pony van de klep kwam
Er was geen rib te zien, wel een jonkie wat nog moet doorgroeien een prachtige pony

En met de rest zal het vast goedkomen jij en je zus en moeder hebben ervaring zat met moeilijke ponys

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:10 



 
Profiel   

mirgino schreef
Hoi, overdrijf je niet een beetje over hoe ze bij jou kwam?
Ik kan me het filmpje herinneringen toen ze gebracht werd en er een prachtige jonge pony van de klep kwam
Er was geen rib te zien, wel een jonkie wat nog moet doorgroeien een prachtige pony

En met de rest zal het vast goedkomen jij en je zus en moeder hebben ervaring zat met moeilijke ponys

Succes!


Hoi Mirjam!! Nee ik overdrijf niet. Vraag maar na. ;)
Ze is nog steeds te mager. Mag nog aardig wat bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:11 



 
Profiel   

Wynona1985 schreef
mirgino schreef
Hoi, overdrijf je niet een beetje over hoe ze bij jou kwam?
Ik kan me het filmpje herinneringen toen ze gebracht werd en er een prachtige jonge pony van de klep kwam
Er was geen rib te zien, wel een jonkie wat nog moet doorgroeien een prachtige pony

En met de rest zal het vast goedkomen jij en je zus en moeder hebben ervaring zat met moeilijke ponys

Succes!


Hoi Mirjam!! Nee ik overdrijf niet. Vraag maar na. ;)
Ze is nog steeds te mager. Mag nog aardig wat bij.

Plaats dat filmpje dan hier ben benieuwd wat men er van vind

Ze is jong en niks mager met ribben die je ziet, of ze moet dat nu hebben maar op het filmpje toen ze bij jou kwam was ze prachtig

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:15 



 
Profiel   

Tenzij het over fysieke problemen gaat (iets wat moet genezen) lost rust de meeste (al bevestigde) gedragingen niet op.

Het paard heeft het gedrag al opgeslagen en zal waarschijnlijk na weken of maanden niks simpelweg zijn oude gedragspatronen weer oppakken.

Het kan best dat je soms even geen progressie lijkt te maken. Of zelfs minder ver komt dan gisteren. Niks mis mee.
Gewoon hetgene wat wel lukt dagelijks/meerdere malen per week blijven bevestigen en positief maken.
Dan slijt dat er alvast goed in als nieuwe 'gewoonte'.
En dan af en toe weer kijken of je een stukje verder kan komen zonder verwachting dat dat lukt. Maar wel met rust en ontspanning overtuiging.

Het paard op de foto lijkt me trouwens prima op conditie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:17 



 
Profiel   

mirgino schreef
Wynona1985 schreef

Hoi Mirjam!! Nee ik overdrijf niet. Vraag maar na. ;)
Ze is nog steeds te mager. Mag nog aardig wat bij.

Plaats dat filmpje dan hier ben benieuwd wat men er van vind

Ze is jong en niks mager met ribben die je ziet, of ze moet dat nu hebben maar op het filmpje toen ze bij jou kwam was ze prachtig


Ik nodig je uit om nu nog te komen kijken Mirjam. Zelfs nu zie je haar ribben nog. En het is sinds ongeveer een week dat hij heupbotten niet meer uitsteken.
Maar iedereen bij ons op stal en zus en moeder kunnen dit bevestigen. Vraag maar na.
Ik weet niet hoe ik fimpjes moet plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:19 



 
Profiel   

Maar 't is toch niet omdat je paard mager is, dat ze getraumatiseerd is?
Het gedrag doet me vooral denken aan een kind, wat een zere voet heeft en waar je dan niet aan mag komen.
Maar dat is ook een kwestie van vertrouwen. Ik mag bij mijn paard altijd aan zere plekjes komen, ze laat ze vaak zelf zien, omdat ze weet dat ik haar help.

Trauma is een ding bij paarden, dat bestaat. Maar een paard leeft in het nu, en heeft een associatie met jou. Het is niet omdat andere mensen dingen gedaan hebben, dat jouw paard ook verwacht dat jij dat doet. Paarden kunnen prima onderscheid maken tussen mensen.
Mijn paard weet dat ik niet degene ben die haar bekap. Zij weet ook dat ik niet haar vorige eigenaar ben, dat ik de cues anders geef dan haar vorige eigenaar deed, dat ik op een andere manier met haar omga, en dus reageert zij anders op mij. Zij snapt ook dat ik degene ben die clicker training met haar doe, en andere mensen niet.
Bij mij komt ze op commando, andere mensen moeten haar gaan halen.

Punt is: je paard leeft in het NU. Ze reageert in het nu op jou. Niet op de importeur, niet de vorige eigenaar, niet de fokker. Ze reageert op JOU. En dus is het aan jou om dit op te pakken, want hoe naar het ook klinkt, het is ook een reflectie op wat jij doet.

En steeds hetzelfde blijven doen, zal steeds hetzelfde resultaat geven. En dus is het aan jou om iets op een andere manier te gaan doen, waarmee je dus ook een ander resultaat krijgt. De methode van desensitize, en positive reinforcement (clicker training) is een methode die echt werkt bij elk paard. Het werkt ook bij kippen en zelfs katten.

Rust is niet de oplossing, een andere manier van werken is de oplossing. Longeerlijnen, haken en weet ik wat allemaal gaan je niet helpen en kunnen resulteren in een permanent kapot paard. Dus leg al die zooi alsjeblieft aan de kant, en ga doen wat wel werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:28 



 
Profiel   

Ik vind een stokje of touw best kunnen hoor als hulpmiddel. Zodat je een beetje op afstand kan blijven voor je eigen veiligheid.

Als ze uit reflex een keer slaan en je staat daar net voorovergebogen met je hoofd... Dat is gevaarlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:31 



 
Profiel   

Stokje of zweepje wel. Ik ben minder enthousiast over touw. Paarden kunnen dan serieus in paniek raken en dan heb je nog een groter probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:33 



 
Profiel   

Maar ben je ook van zelf op laten tillen naar voet proberen beet te pakken gegaan? Want daar heb je ook nog tig dingen tussen. Zelf op laten tillen terwijl jij ernaast staat, daarna terwijl je kont aanraakt en ga zo maar door. Echt de voet beetpakken hoeft niet eens om er wat mee te doen. Dus kan ze al zelf optillen als jij ernaast staat zoals je zou doen bij optillen? En kan ze dit als je de kont aanraakt, bovenbeen aanraakt, hak aanraakt enzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:35 



 
Profiel   

Ik ga alle tips meenemen en rustig verder oefenen. Ben zelf ook een stukje vertrouwen kwijt geraakt door wat ik heb gezien wat ze doet en kan doen.
En haar vertrouwen in ons zal ook moeten groeien, want ze is er natuurlijk nog maar heel kort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:56 



 
Profiel   

Wynona1985 schreef
Ineke2 schreef
Als je haar voet met een lijn vast hebt, kun je dan wel borstelen? Dus zonder de intentie dat je de voet vast pakt?

Nee, want dan denkt ze dat je haar been vast wilt pakken. Zodra ze het vermoeden hebt dat je haar been vast wilt pakken doet ze het.

Dan zou ik beginnen met aanraken waar nog wel mag en zo steeds een stukje verder ( over een langere periode nemen en geduld hebben)

Komt vast goed, succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 16:13 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Stokje of zweepje wel. Ik ben minder enthousiast over touw. Paarden kunnen dan serieus in paniek raken en dan heb je nog een groter probleem.


Maar touwtje zit toch niet vast om het been?
Althans ik gebruikte een halstertouw had beide uiteinden vast, geen pus om het been. Als je je hand opent is het los. Sta je wel wat veiliger door iets met afstand bij rondvliegende benen.


Wat doet het paard als je haar wat de eten geeft tijdens het oefenen? Dan ligt de aandacht ergens anders door de afleiding en gaat het misschien makkelijker.

Tussenstap als het been omhoog is met het touwtje kan aanraking met een afwasborstel zijn.

Bedenk ook dat als je een Iberische paard hebt ze waarschijnlijk zeer gevoelig zijn. Teveel intentie op een bepaalde plek maakt ze achterdochtig en dan kunnen ze kiezen voor de aanval als verdediging. Minder focus en meer "lucht" kan al helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 16:26 



 
Profiel   

Er is eigenlijk in eerste instantie niet eens perse een noodzaak om met de hand over te pakken. Als je handig bebt kun je ook eerst gewoon vanuit de longe ondersteuning werken.
Je moet gewoon niet verwachten dat het in 4 weken over is en soms moet je wat meer middelen inzetten (verdoving/praam/oor omvouwen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 18:35 



 
Profiel   

Iemand opperde hier al clickertraining maar daar is niet op gereageerd. Clickertraining werkt heel effectief bij dit soort trauma's, en het werkt nog snel ook. Enige probleem: je moet wel de techniek van het clickeren goed onder de knie hebben om dit goed toe te kunnen passen. Dus je moet wel even in de techniek duiken of iemand vragen te helpen die goed is met clickeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 19:20 



 
Profiel   

AstridJ schreef
Iemand opperde hier al clickertraining maar daar is niet op gereageerd. Clickertraining werkt heel effectief bij dit soort trauma's, en het werkt nog snel ook. Enige probleem: je moet wel de techniek van het clickeren goed onder de knie hebben om dit goed toe te kunnen passen. Dus je moet wel even in de techniek duiken of iemand vragen te helpen die goed is met clickeren.

Dat was ik. Clicker training werkt ontzettend goed voor deze dingen idd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 21:13 



 

Volgens mij ben je gewoon goed bezig TS, enkel tijd is de juiste oplossing lijkt me :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 21:29 



 
Profiel   

Dit topic is geopend door een niet toegestaan schaduwaccount dat is geband daarom hier een slotje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 07:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen