Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

3,5 jarige met trauma

 
Profiel   

Maar je pakt hem niet op met wat ik zei. Je leert je paard zelf het been op te tillen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:18 



 
Profiel   

Aangezien ik geen reactie krijg op mijn vraag.. Ik neem aan dat je paard niet is gekeurd?
Je kunt natuurlijk ook geen kreupelheidsonderzoek doen op die manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:18 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Maar je pakt hem niet op met wat ik zei. Je leert je paard zelf het been op te tillen.


Ik wil hem wel oppakken, maar dat gaat niet.
We doen het nu met een longeerlijn er omheen. En dat is geen enkel probleem. Dan tilt ze haar hoef netjes op. Maar je kan hem niet zelf oppakken of vanuit de longeerlijn overpakken.
Zelf optillen doet ze hartstikke netjes. En natuurlijk krijgt ze daar een beloning voor. Maar daarmee komen we helaas niet verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:20 



 
Profiel   

Babootje schreef
Aangezien ik geen reactie krijg op mijn vraag.. Ik neem aan dat je paard niet is gekeurd?
Je kunt natuurlijk ook geen kreupelheidsonderzoek doen op die manier.


Ik heb 8 minuten geleden jou gequote ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:21 



 
Profiel   

Wynona1985 schreef
Avalanche81 schreef
Maar je pakt hem niet op met wat ik zei. Je leert je paard zelf het been op te tillen.


Ik wil hem wel oppakken, maar dat gaat niet.


........ dat is ook het punt wat ik maak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:24 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
........ dat is ook het punt wat ik maak?


Dan begrijp ik je denk ik niet.
De oplossing die je bied hebben we al gedaan. Maar dat werkt niet. Want alles gaat en dat wordt ook allemaal beloond. Tot het punt van oppakken. En dan valt er niks meer te belonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:25 



 
Profiel   

Nou nou, trauma is wel een heel heftig woord hoor... Kan door vanalles komen, misschien heeft iemand wel goedbedoeld de plek proberen te behandelen en deed dat zeer.

Niet alles wat een paard meemaakt en daar op latere leeftijd nog op reageert heet trauma. Aangeleerd gedrag, ja...

Maar ze is nog jong en met geduld, oefenen en vooral ook zorgen dat iedereen veilig blijft kom je ver.

Ik zou eens wat Googlen op hoe gedragstrainers dit soort problemen aanpakken en dan aan de slag.
Wees blij met kleine vooruitgang, beloon veel, stop op tijd na even oefenen.

Mijn ervaring is dat achtervoeten best even kunnen wachten op de smid meestal.
Laat de smid komen voor de voorvoeten en een koekje. En vraag hem desnoods even de achterbenen aan te raken zonder op te tillen. En zodra je zelf meer kan vraag je de smid bijvoorbeeld de hoef even kort op te tillen.

Als het echt moet, dan vraag je de veearts of hij ook komt om te verdoven. Of je verdooft zelf met bijvoorbeeld een tranquigel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:26 



 
Profiel   

Wynona1985 schreef
Maar het probleem is dat de hoefsmid het been niet op kan pakken en daarom ook niet vast kan houden.

Ik heb het paard niet laten keuren door een veearts. Een buigproef achter gaat sowieso niet. Voor zelf gedaan.


Correctie: Jouw smid kan het been niet oppakken. Wil niet zeggen dat een andere hoefsmid dit niet kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:28 



 
Profiel   

Babootje schreef
Wynona1985 schreef
Maar het probleem is dat de hoefsmid het been niet op kan pakken en daarom ook niet vast kan houden.

Ik heb het paard niet laten keuren door een veearts. Een buigproef achter gaat sowieso niet. Voor zelf gedaan.


Correctie: Jouw smid kan het been niet oppakken. Wil niet zeggen dat een andere hoefsmid dit niet kan.


Mee eens! Het is mijn hoefsmid niet gelukt.
Ons lukt het ook (nog) niet na 2 maanden.

Nou staat mijn veearts er wel om bekend goed te zijn met jonge paarden en moeilijke paarden.
Ik zou geen andere weten in de buurt die het zou kunnen doen -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:30 



 
Profiel   

Wynona1985 schreef
Avalanche81 schreef
........ dat is ook het punt wat ik maak?


Dan begrijp ik je denk ik niet.
De oplossing die je bied hebben we al gedaan. Maar dat werkt niet. Want alles gaat en dat wordt ook allemaal beloond. Tot het punt van oppakken. En dan valt er niks meer te belonen.

Ok een stappen plan dan.
Raak been (waar het niet spannend is) aan met zweepje. Paard beweegt = beloning.
Dan verplaats je het beloningsmoment naar zelf optillen = beloning.
Dan raak been aan waar het wel spannend is = paard beweegt been = beloning.
Tot paard hem zelf optilt (je pakt hem dus niet op) beloning.
Dan ga je van boven naar beneden, en elk stukje wat je verder komt = beloning.

Dan beide dingen combineren en belonen. Het kan zijn dat je er een week over doet, maar op deze manier heb je het meestal in een dag of wat voor elkaar zonder stress bij het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:32 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Nou nou, trauma is wel een heel heftig woord hoor... Kan door vanalles komen, misschien heeft iemand wel goedbedoeld de plek proberen te behandelen en deed dat zeer.

Niet alles wat een paard meemaakt en daar op latere leeftijd nog op reageert heet trauma. Aangeleerd gedrag, ja...

Maar ze is nog jong en met geduld, oefenen en vooral ook zorgen dat iedereen veilig blijft kom je ver.

Ik zou eens wat Googlen op hoe gedragstrainers dit soort problemen aanpakken en dan aan de slag.
Wees blij met kleine vooruitgang, beloon veel, stop op tijd na even oefenen.

Mijn ervaring is dat achtervoeten best even kunnen wachten op de smid meestal.
Laat de smid komen voor de voorvoeten en een koekje. En vraag hem desnoods even de achterbenen aan te raken zonder op te tillen. En zodra je zelf meer kan vraag je de smid bijvoorbeeld de hoef even kort op te tillen.

Als het echt moet, dan vraag je de veearts of hij ook komt om te verdoven. Of je verdooft zelf met bijvoorbeeld een tranquigel.


Het is gelukkig nog geen moeten. Haar achterhoeven en benen zijn prima.
Maar ik ben wel van mening dat het een trauma is. De wond die ze had en precies die hoef die we niet op kunnen pakken. Ik denk echt dat er iets gebeurd is.

Ik heb grondwerk les van iemand die veel ervaring heeft met het oplossen van problemen. En die heeft het met de longeerlijn eromheen laten zien.
Ik heb ook nog contact gehad met andere hierover en die geeft dezelfde tip.
Dit gaat ook gewoon goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:33 



 
Profiel   

Toch een andere lesgever zoeken dan, want dit is echt niet een heel lastig probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:34 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
ote]
Ok een stappen plan dan.
Raak been (waar het niet spannend is) aan met zweepje. Paard beweegt = beloning.
Dan verplaats je het beloningsmoment naar zelf optillen = beloning.
Dan raak been aan waar het wel spannend is = paard beweegt been = beloning.
Tot paard hem zelf optilt (je pakt hem dus niet op) beloning.
Dan ga je van boven naar beneden, en elk stukje wat je verder komt = beloning.

Dan beide dingen combineren en belonen. Het kan zijn dat je er een week over doet, maar op deze manier heb je het meestal in een dag of wat voor elkaar zonder stress bij het paard.


Precies zo gedaan! Ze tilt haar been ook gewoon zelf op. Totdat je haar been wilt pakken. Dat laat ze echt niet toe.
Maar dit doen we dus al 2 maanden zonder resultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:37 



 
Profiel   

Waar in de buurt zoek je.
Smeden zijn bij uitstek vakmensen die dat veel tegenkomen, maar niet iedere smid is daar even goed in of heeft het geduld dat hiervoor nodig is.
Je zou ook kunnen informeren bij een kliniek. Die hebben ook vaak een ervaren smid lopen. Als je denkt aan verdoven zou ik dat in ieder geval doen bij iemand met ervaring.

Het is niet altijd een kwestie van aangeleerd gedrag als gevolg van een wond. Het kan ook iets zijn van balans, zodat ze het moeilijk vindt om nu juist dat been met de oude wond hoog genoeg op te tillen.
Probeer het eens met steun aan de andere kant van het been dat je wil optillen door haar tegen een wandje aan te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:38 



 
Profiel   

Ongeacht de oorzaak, de oplossing is in dit geval redelijk hetzelfde. Desensitizing, leren balanceren, werken in stappen, timing, beloning, korte sessies.

Als je denkt dat je zelf niet vooruitkomt. Dan kan je er een goede trainer bijhalen.
Kost wat, maar zij zijn ervaren, professioneel en lossen het meestal op voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:40 



 
Profiel   

Babootje schreef
Waar in de buurt zoek je.
Smeden zijn bij uitstek vakmensen die dat veel tegenkomen, maar niet iedere smid is daar even goed in of heeft het geduld dat hiervoor nodig is.
Je zou ook kunnen informeren bij een kliniek. Die hebben ook vaak een ervaren smid lopen. Als je denkt aan verdoven zou ik dat in ieder geval doen bij iemand met ervaring.

Het is niet altijd een kwestie van aangeleerd gedrag als gevolg van een wond. Het kan ook iets zijn van balans, zodat ze het moeilijk vindt om nu juist dat been met de oude wond hoog genoeg op te tillen.
Probeer het eens met steun aan de andere kant van het been dat je wil optillen door haar tegen een wandje aan te zetten.


Ik zit in de regio Voorne-Putten.
Mijn eigen smid heeft aardig wat ervaring met moeilijke paarden. Maar die is letterlijk weg getrapt.
Meerdere malen geprobeerd, maar kreeg het echt niet voor elkaar. Het werd er juist erger door, want mijn merrie werd steeds pissiger en ging steeds heftiger uithalen. We moesten gedwongen stoppen, want het werd echt gevaarlijk.
En daarna weer met de longeerlijk eromheen en dat ging prima.

Naast een wand zetten hebben we nog niet gedaan. Dat ga ik morgen gelijk proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:45 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Ongeacht de oorzaak, de oplossing is in dit geval redelijk hetzelfde. Desensitizing, leren balanceren, werken in stappen, timing, beloning, korte sessies.

Als je denkt dat je zelf niet vooruitkomt. Dan kan je er een goede trainer bijhalen.
Kost wat, maar zij zijn ervaren, professioneel en lossen het meestal op voor je.

Dit idd.

Wynona1985 schreef
Totdat je haar been wilt pakken. Dat laat ze echt niet toe.

Dan is de tussenstap te groot geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:46 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Dan is de tussenstap te groot geweest.


Ik zal je heel eerlijk zeggen dat ik niet weet welke stap er nog tussen zou moeten.
Misschien langer aaien met de zweep? Langer haar been zelf op laten tillen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:48 



 
Profiel   

Er zijn wel aanrakingen te bedenken die lijken op het omsluiten van het been zonder het been daadwerkelijk te pakken.

Wynona1985 schreef
Mijn eigen smid heeft aardig wat ervaring met moeilijke paarden. Maar die is letterlijk weg getrapt.
Meerdere malen geprobeerd, maar kreeg het echt niet voor elkaar. Het werd er juist erger door, want mijn merrie werd steeds pissiger en ging steeds heftiger uithalen. We moesten gedwongen stoppen, want het werd echt gevaarlijk.
En daarna weer met de longeerlijk eromheen en dat ging prima.



In principe is het ook niet aan een smid om dit soort risico's te lopen. Hij komt bekappen niet trainen.

Veel smeden zijn ervaren, handig en kunnen en willen dingen oplossen voor je, en dat is soms gewoon fijn. In zulke gevallen te lastig, tijdrovend en ook nog gevaarlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:50 



 
Profiel   

Tot hoe hoog kun je haar been wel aanraken?
Ik zou vanaf dat punt steeds een klein beetje lager gaan. Iedere keer dat dat goed gaat = belonen.
En zoals al gezegd, korte trainingssessies.
Met 5 cm per dag ben je ook vanzelf onderaan het been :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:54 



 
Profiel   

Als je haar voet met een lijn vast hebt, kun je dan wel borstelen? Dus zonder de intentie dat je de voet vast pakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:54 



 
Profiel   

lies_sparkle schreef
Tot hoe hoog kun je haar been wel aanraken?
Ik zou vanaf dat punt steeds een klein beetje lager gaan. Iedere keer dat dat goed gaat = belonen.
En zoals al gezegd, korte trainingssessies.
Met 5 cm per dag ben je ook vanzelf onderaan het been :)


Aanraken lukt volledig. Ze doet het pas zodra ze weet dat je haar been op wilt pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:00 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Als je haar voet met een lijn vast hebt, kun je dan wel borstelen? Dus zonder de intentie dat je de voet vast pakt?

Nee, want dan denkt ze dat je haar been vast wilt pakken. Zodra ze het vermoeden hebt dat je haar been vast wilt pakken doet ze het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:02 



 
Profiel   

Wynona1985 schreef
lies_sparkle schreef
Tot hoe hoog kun je haar been wel aanraken?
Ik zou vanaf dat punt steeds een klein beetje lager gaan. Iedere keer dat dat goed gaat = belonen.
En zoals al gezegd, korte trainingssessies.
Met 5 cm per dag ben je ook vanzelf onderaan het been :)


Aanraken lukt volledig. Ze doet het pas zodra ze weet dat je haar been op wilt pakken.


Dus de druk is haar te veel, misschien kun je dan proberen lichtjes wat te knijpen in het been en de voet zodat ze de druk leert te tolereren. Dan op het teentje zetten en zo rustig door.
Maar je moet echt heel veel geduld hebben, is ook best lastig. Denk dat je goed op weg bent TS :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:02 



 
Profiel   

Kan het misschien zo zijn dat het gewoon allemaal even teveel is?
Elke dag ben ik hiermee bezig. Misschien heeft ze "rust" nodig.
Bijvoorbeeld een week, 2 weken of misschien wel een maand die achterkant laten voor wat het is. En het daarna weer opnieuw gaan oefenen.

In 3 maanden tijd is er natuurlijk onwijs veel gebeurd voor haar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen