Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst begint drachtige merrie te bespringen

 
Profiel   

Hoi iedereen,

Onze dekhengst staat samen met onze merrie die nu 3 maand drachtig is van hem. Het gaat eigenlijk heel goed tussen hun het meeste van de tijd en ik wil de hengst ook liever niet alleen zetten.
Maar nu de laatste tijd probeert hij soms echt op mijn merrie te springen en echt meerdere keren proberen terwijl mijn merrie hem dan ook wel wegstampt of gaat lopen. Maar ik merk wel dat ze dit niet leuk vind. Ze is zeker nog drachtig want is deze week nog gescand geweest.
Is er iets wat ik kan doen om dit gedrag te stoppen? Het gebeurt toch wel bijna dagelijks een keer…
Dit was in het begin niet, en de rest van de dag staan ze ook gezellig samen te eten en te rusten enz..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 10:57 



 
Profiel   

Je laat een hengst bij je merrie staan en bent verbaasd dat hij haar dekt? Tja…

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:28 



 
Profiel   

Mars schreef
Je laat een hengst bij je merrie staan en bent verbaasd dat hij haar dekt? Tja…

Verbaasd? Er zijn zoveel hengsten dat bij merries staan 24/7. Is niet zo uitzonderlijk hoor :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:31 



 
Profiel   

Je weet wel hoe je merrie drachtig is geworden enzo? Qua hoe dat werkt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:32 



 
Profiel   

Mars schreef
Je weet wel hoe je merrie drachtig is geworden enzo? Qua hoe dat werkt?

Er zijn ook genoeg bokkers die een hengst bij drachtige merrie's hebben lopen. Ik denk zomaar dat die dat niet doen als de hengst die merrie's elke dag probeert te dekken (met alle risico's van dien voor beiden.)

Dus ja, ik snap wel dat TS hier ietwat verbaast over is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:34 



 
Profiel   

Dit gedrag kan je stoppen door ze uit elkaar te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:36 



 
Profiel   

Mars schreef
Je weet wel hoe je merrie drachtig is geworden enzo? Qua hoe dat werkt?

Wat is dat nou weer voor rare opmerking. Het is helemaal niet zo logisch dat een hengst een drachtige merrie dekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:38 



 
Profiel   

Ik vind het ook opvallend/opmerkelijk gedrag. Een hengst zal een merrie die drachtig is normaal met rust moeten laten, genoeg mensen die drachtige merries juist als gezelschap gebruiken voor een hengst.

Helaas is de meest veilige en simpele oplossing in dit geval om ze uit elkaar te halen. Je kan het er ook op gokken dat je merrie de hengst nog gaat opvoeden en dit gedrag corrigeert, maar dat is wel op risico dat er (ernstige) verwondingen kunnen ontstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:41 



 
Profiel   

Mars schreef
Je weet wel hoe je merrie drachtig is geworden enzo? Qua hoe dat werkt?

Wat een belachelijke reactie. Heb je zelf wel dekhengsten of ervaringen hiermee?
Dekhengsten lopen vaker in kuddes bij merries die ze mogen dekken. Mijn hengst dekt ook op de bok en natuurlijk aan de hand. Mijn eigen merries lopen er normaal bij en zijn drachtig van de 1 ste keer nog nooit problemen gehad. Maar nu bij de drachtige merrie waar hij bij staat probeert hij plotst na 3 maand op haar te springen het komt niet tot dekken want merrie slaat hem natuurlijk weg of loopt weg de rest van de tijd staan ze gewoon gezellig samen te eten rusten, spelen etc…
Ik heb liever mijn hengst met zijn eigen merrie 24/7 dan dat ik hem moet opsluiten dat noem ik paard onwaardig ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:43 



 
Profiel   

Heeft de merrie zonder dat je het weet verworpen?

Zo niet, dan zou ik voor de veiligheid van beiden ze toch uit elkaar halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:46 



 
Profiel   

mooney schreef
Ik vind het ook opvallend/opmerkelijk gedrag. Een hengst zal een merrie die drachtig is normaal met rust moeten laten, genoeg mensen die drachtige merries juist als gezelschap gebruiken voor een hengst.

Helaas is de meest veilige en simpele oplossing in dit geval om ze uit elkaar te halen. Je kan het er ook op gokken dat je merrie de hengst nog gaat opvoeden en dit gedrag corrigeert, maar dat is wel op risico dat er (ernstige) verwondingen kunnen ontstaan.

Juist dit. Bedankt. Hier heb ik iets aan. Verwondingen zijn er niet al een geluk en hij is ook totaal niet agressief maar hij probeert wel haar te verleiden hoofd tegen haar aan strelen en dan wilt hij springen en loopt men merrie wel weg met veel gepiep en geroep van beide of geeft ze een trap (nooit raak, maar dat vind hij leuk )
Vind het gewoon bizar dat hij dit nu begint te doen terwijl hij dit gedrag nooit eerder had.
Als het echt nodig is haal ik ze wel apart maar dan moet hij alleen en dat vind ik wel zielig maar wil ook niet dat mijn merrie er onder zou lijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:47 



 
Profiel   

Jolynne schreef
Heeft de merrie zonder dat je het weet verworpen?

Zo niet, dan zou ik voor de veiligheid van beiden ze toch uit elkaar halen.

Nee niet verworpen, dierenarts heeft deze week nog komen scannen omdat ik dat ook dacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:48 



 
Profiel   

Over het algemeen kun je de hengst prima bij drachtige merries laten, dus ook ik vind de vraag van TS terecht.

Hij staat er dus al langer bij en heeft dat gedrag dus sinds kort? Je kan proberen iets van Monnikspeper te geven, maar als hij de merrie echt blijft lastig vallen dan zou ik ze uit elkaar halen. Ook voor de hengst zijn veiligheid. De merrie zal van zich af meppen (terecht!) en dat kan natuurlijk verkeerd uitpakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:51 



 
Profiel   

Merrie heeft geen cystes op de eierstokken waardoor ze feromonen verspreid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:57 



 
Profiel   

Jessix schreef
Over het algemeen kun je de hengst prima bij drachtige merries laten, dus ook ik vind de vraag van TS terecht.

Hij staat er dus al langer bij en heeft dat gedrag dus sinds kort? Je kan proberen iets van Monnikspeper te geven, maar als hij de merrie echt blijft lastig vallen dan zou ik ze uit elkaar halen. Ook voor de hengst zijn veiligheid. De merrie zal van zich af meppen (terecht!) en dat kan natuurlijk verkeerd uitpakken.


Ja ze staan al samen van eind juli dus toch al even. Mijn merrie zelf vind het niet fijn en loopt weg, mept ook wel maar niet raak ( ze is eigenlijk ‘te lief’ om hem op zijn plek te zetten)
Monnikspeper aan de hengst kan ik wel proberen, misschien is hij wat gefrustreerd maar weet ook niet waarom ze staan lekker hele dag buiten op 1hectare en onbeperkt hooi etc ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:59 



 
Profiel   

Absolem schreef
Merrie heeft geen cystes op de eierstokken waardoor ze feromonen verspreid?

Nee geen cystes op de eierstokken dat is gecontroleerd voor dekken MAAR ze staat wel op regumate, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Ze krijgt wel degelijk extra hormonen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:00 



 
Profiel   

Waarom regumate wanneer ze drachtig is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:08 



 
Profiel   

bambi_didi schreef
Absolem schreef
Merrie heeft geen cystes op de eierstokken waardoor ze feromonen verspreid?

Nee geen cystes op de eierstokken dat is gecontroleerd voor dekken MAAR ze staat wel op regumate, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Ze krijgt wel degelijk extra hormonen…


Dat kan er zeker wel effect op hebben, de hormonen worden dan toch wat anders beïnvloed, met welke reden staat ze tijdens de dracht op de regumate? Heeft ze eerder verworpen of andere hormonale problemen gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:12 



 
Profiel   

De verhouding 1 op 1 werkt niet voor alle hengsten.
Ik zou hem voorlopig apart zetten om de merrie geen stress en verwondingen te bezorgen.

Mensen die ik ken waarbij de hengst prima in de kudde kan lopen hebben meerdere merries bij 1 hengst, daar heerst een gezonden rangorde en de hengst kan ik het voorjaar/zomer prima zijn ei kwijt in het dekseizoen.

Mijn eigen kudde bevat 2 ruinen en tot voorkort 1 jong hengstje, die was zo op orde dat hij zelfs echt de kans niet kreeg maar te denken dat hij wat mocht dekken maar, 1 op 1 zal dit lastig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:14 



 
Profiel   

Ik snap dat van de regumate ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:15 



 
Profiel   

nikkel schreef
Ik snap dat van de regumate ook niet.

Dat kan je ook niet snappen zonder achtergrond.

Er zijn best wel wat medische aspecten waar het ingezet kan worden. Niet alleen bij lege hormonale merries. Wordt soms zelfs ingezet bij ruinen of hengsten bij hormonale problematiek...
Maar "wij" kennen vaak alleen het normale gebruik.

Dus nee, ik vind het niet meteen gek.
Al denk ik wel dat het iets kan doen qua afgifte feromonen waardoor de hengst dit kan gaan doen.
Zeker omdat het geen normaal gedrag is, een drachtige merrie dekken als de hengst dat normaliter niet doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:19 



 
Profiel   

Beste is en blijft in mijn opinie, scheiden van de hengst en merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:27 



 
Profiel   

bigone schreef
Waarom regumate wanneer ze drachtig is?

Officiële uitleg ‘’ Tijdens de eerste veertig dagen van de dracht is het primaire corpus luteum de enige bron van progesteron (Allen, 2001). Progestagenen voorkomen de vrijstelling van GnRH, stimuleren de endometriumproliferatie en remmen de uteruscontracties. Vanaf veertig dagen dracht ontstaan de endometriale cups. Deze hormoon- producerende structuur ontstaat uit trofoblastcellen die het endometriumepitheel hebben geïnvadeerd. De cup- cellen produceren equine choriongonadotrofine (eCG), een hormoon dat ervoor zorgt dat er secundaire corpora lutea gevormd worden. Deze secundaire corpora lutea hebben als taak voldoende hoge concentraties progeste- ron te produceren om de dracht in stand te houden. Vanaf dag 70 begint de fetoplacentale unit met de aanmaak van progestagenen. Dit zorgt ervoor dat de dracht in stand wordt gehouden ook nadat de cupcellen immunologisch worden uitgestoten na 120 dagen dracht.
Normaal worden prostaglandinen (PGF2α) gebruikt voor alle indicaties waarbij het corpus luteum in re- gressie dient te gaan, onder andere het opwekken van een abortus vóór de veertigste dag van de graviditeit. Prostaglandinen veroorzaken, naast uteriene contracties, ook regressie van het corpus luteum graviditatis, waar- door er embryonale sterfte optreedt. Deze luteolyse ver- oorzaakt drie à vier dagen later het optreden van de oestrus. Bij drachtige merries daalt rond dag twintig de serum progesteronconcentratie snel tot beneden de 2ng/ml na een PGF2α−toediening (McKinnon, 2000).
Shideler et al. (1982) toonden aan dat op dag zeven- tig van de dracht, na ovariëctomie, de dracht bij de mer- rie toch in stand kan gehouden worden door het toedienen van progesteron of het oraal actieve syntheti- sche progestageen, altrenogest (Regu-Mate®). Een dosis van 0,044 mg / kg LG per dag volstaat. Geen van de andere synthetische progestagenen kan echter de dracht in dergelijke condities onderhouden (Daels et al., 1996).
Altrenogest (allyl-trenbolone) is een synthetische steroïdprogestageen, dat actief is bij het paard en dat kan worden gebruikt voor de preventie van vroege abor- tus of embryonale sterfte. ‘’

Dus om het zo te zeggen. Haar ‘geel lichaam’ maakte te weinig hormonen waardoor ze het vruchtje niet houd daarom word regumate gegeven tot 120 dagen daarna neemt de placenta de hormonen afgifte volledig over en moet regumate niet meer gegeven worden. Moest je merrie bv moeite hebben met innestelen van de vrucht (abortus voor de 40 dagen) word er vaak vanaf 1 dag na de sprong regumate toegediend tot na de 1 ste scan (18 dagen)
Dit is niet zo uitzonderlijk. Ken wel meerdere dekmerries die op regumate staan tot 120 dagen of bij innesteling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:30 



 
Profiel   

nikkel schreef
Ik snap dat van de regumate ook niet.

Bij deze ; *\o/*
Officiële uitleg ‘’ Tijdens de eerste veertig dagen van de dracht is het primaire corpus luteum de enige bron van progesteron (Allen, 2001). Progestagenen voorkomen de vrijstelling van GnRH, stimuleren de endometriumproliferatie en remmen de uteruscontracties. Vanaf veertig dagen dracht ontstaan de endometriale cups. Deze hormoon- producerende structuur ontstaat uit trofoblastcellen die het endometriumepitheel hebben geïnvadeerd. De cup- cellen produceren equine choriongonadotrofine (eCG), een hormoon dat ervoor zorgt dat er secundaire corpora lutea gevormd worden. Deze secundaire corpora lutea hebben als taak voldoende hoge concentraties progeste- ron te produceren om de dracht in stand te houden. Vanaf dag 70 begint de fetoplacentale unit met de aanmaak van progestagenen. Dit zorgt ervoor dat de dracht in stand wordt gehouden ook nadat de cupcellen immunologisch worden uitgestoten na 120 dagen dracht.
Normaal worden prostaglandinen (PGF2α) gebruikt voor alle indicaties waarbij het corpus luteum in re- gressie dient te gaan, onder andere het opwekken van een abortus vóór de veertigste dag van de graviditeit. Prostaglandinen veroorzaken, naast uteriene contracties, ook regressie van het corpus luteum graviditatis, waar- door er embryonale sterfte optreedt. Deze luteolyse ver- oorzaakt drie à vier dagen later het optreden van de oestrus. Bij drachtige merries daalt rond dag twintig de serum progesteronconcentratie snel tot beneden de 2ng/ml na een PGF2α−toediening (McKinnon, 2000).
Shideler et al. (1982) toonden aan dat op dag zeven- tig van de dracht, na ovariëctomie, de dracht bij de mer- rie toch in stand kan gehouden worden door het toedienen van progesteron of het oraal actieve syntheti- sche progestageen, altrenogest (Regu-Mate®). Een dosis van 0,044 mg / kg LG per dag volstaat. Geen van de andere synthetische progestagenen kan echter de dracht in dergelijke condities onderhouden (Daels et al., 1996).
Altrenogest (allyl-trenbolone) is een synthetische steroïdprogestageen, dat actief is bij het paard en dat kan worden gebruikt voor de preventie van vroege abor- tus of embryonale sterfte. ‘’

Dus om het zo te zeggen. Haar ‘geel lichaam’ maakte te weinig hormonen waardoor ze het vruchtje niet houd daarom word regumate gegeven tot 120 dagen daarna neemt de placenta de hormonen afgifte volledig over en moet regumate niet meer gegeven worden. Moest je merrie bv moeite hebben met innestelen van de vrucht (abortus voor de 40 dagen) word er vaak vanaf 1 dag na de sprong regumate toegediend tot na de 1 ste scan (18 dagen)
Dit is niet zo uitzonderlijk. Ken wel meerdere dekmerries die op regumate staan tot 120 dagen of bij innesteling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:31 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
bambi_didi schreef
Nee geen cystes op de eierstokken dat is gecontroleerd :D voor dekken MAAR ze staat wel op regumate, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Ze krijgt wel degelijk extra hormonen…


Dat kan er zeker wel effect op hebben, de hormonen worden dan toch wat anders beïnvloed, met welke reden staat ze tijdens de dracht op de regumate? Heeft ze eerder verworpen of andere hormonale problemen gehad?


Heb hieronder even de uitleg gedaan waarom zij er op staat, dat ik daar zelf niet aan heb gedacht!! Ze zit nu ook net over haar 70 dagen en dan is er ook weer een hormonale verandering. Ga me even verdiepen op die feromonen kan er wel veel mee te maken hebben, top!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen