Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verzorgster durft niet door te pakken

 
Profiel   

Zoals de titel al zegt, we hebben een leuke verzorgster gevonden die ook haar afspraken nakomt (eindelijk!)… maar… ze is ondertussen zo’n 6 keer komen rijden/grondwerken en het gaat op zich goed, maar ze durft niet echt door te pakken.

Voorbeeldje: we zijn op buitenrit (zij erop, ik loop ernaast) en ik zeg “we stoppen even”. Ze zegt ho en trekt minimaal aan de teugels, maar mijn merrie loopt gewoon door. Pas na zo’n 10 passen staan ze stil, maar “op hete kolen”, klaar om weer door te lopen. Als ik erop zit en ho zeg staat ze binnen 1 pas stil, aan een lange teugel, en kun je een bom ernaast laten ontploffen.

Naar eigen zeggen durft ze niet door te pakken omdat ze haar geen pijn wil doen, maar ik heb haar al vaak uitgelegd dat ze zo toelaat dat Nala beslist wat we doen en niet zij. In de bak zou het me niet boeien, maar mijn merrie is in de bak echt een vreselijke draak en een gevecht om zelfs maar in stap te houden (ipv stilstaan), dus zijn we altijd buiten. Ook heb ik haar al vaker uitgelegd dat het alleen maar erger wordt des te meer zij toelaat. Dat ze dus steeds hardhandiger en hardhandiger zal moeten worden als ze haar er altijd mee weg laat komen. Ook laat ze haar gewoon aandraven en aangalopperen als Nala daar zin in heeft (nu is ze meestal wat trager dus snap ik dat ze blij is met wat meer initiatief, maar toch). Ik gebruik haar initiatief ook graag, maar zet haar altijd weer eerst terug in stap en laat haar pas gaan als ik het zeg.

Verder zijn ze wel echt leuk samen, maar bekruipt me het gevoel dat dit zo vrij linke soep wordt… we komen bij veel drukke straten en stoplichten en dergelijke, en dan is ho echt gewoon ho alsof je aan de grond genageld staat.

Wat moet ik doen? Ben ik te snel en verwacht ik te snel te veel? Nu dat ik eigenaar ben ipv verzorger/bijrijder is het toch heeeel anders zo.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:00 



 
Profiel   

Uitleggen helpt niet, maar gewoon gaan "lesgeven" dat ze kan ervaren dat het ook werkt.(of eventueel een andere instructeur erbij waarvan je weet dat die dit wel goed en duidelijk kan overbrengen)
Ze "begint" goed(kleine hulpen) nu doorzetten.
Het doel van de verzorger is neem ik aan ook dat ze op een bepaald punt het zonder jou kan, dat is in dit geval nog niet veilig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:04 



 
Profiel   

Is het niet een idee om haar een keer 1 of meerdere lessen te laten volgen? :) Het lijkt me ook logisch dat zij nog even moet wennen, maar ik snap dat jij bang bent dat het paard anders de overhand neemt. en lijkt me ook begrijpelijk dat zij hem geen pijn wil doen. Les lijkt me een goede manier om hier een middenweg in te vinden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:04 



 
Profiel   

Paardenlogica in de mensenwereld = ziekenhuis.

Nala zal de verzorger ook geen pijn willen doen, maar als Nala de beslissingen moet/mag nemen zal dat dus wel het resultaat zijn. Mens is verantwoordelijk voor de veiligheid van beide, daar zijn zachte hulpen inderdaad het fijnst voor, maar dan moeten die wel zo zelfverzekerd gegeven worden dat die zachte hulp ook inderdaad genoeg is.

Les zal niet zo zeer helpen, de verzorger zal op een andere manier naar zacht, lief en samenwerken met moeten kijken dan vrijblijvende verzoeken in 3voud indienen wat ze nu doet. En mogelijk ook in andere zaken doet. Assertief zal ze moeten worden en dat is niet agressief/gemeen/etc. Vraagt een stuk zelfverzekerdheid en ook jezelf toestemming geven om grenzen te stellen en die te bewaken.


Laatst bijgewerkt door tamary op 13-11-21 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:04 



 
Profiel   

Heb je de rollen al een keer omgedraaid? Dat jij laat zien wat je doet met je stem/lichaam waardoor ze echt stil staat, terwijl je verzorger meefietst. Sommige dingen zijn voor jou waarschijnlijk een totaal automatisme terwijl je verzorger nog niet zo goed weet hoe en wat.

Daarnaast mag je best aangeven wat je belangrijk vindt en waarom, maar aan elkaar wennen kost ook gewoon tijd. Als het verder wel klikt en ze komt haar afspraken na zou ik het misschien niet zomaar opgeven. Maar het moet uiteraard boven alles wel veilig blijven, dus ik snap je lastige afweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:06 



 
Profiel   

Nou, als ik je verhaal zo lees lijkt me je angst dat dit een keer misgaat best gegrond. Zeker als Nala de grenzen steeds meer gaat opzoeken en jouw bijrijder keer op keer de bevestiging aan Nala geeft dat ze niet consequent kan zijn.
Ik zou dan liever nu te horen krijgen als bijrijder dat je er geen vertrouwen in hebt en niet wilt dat het helemaal misgaat, dan dat het wél helemaal misgaat en 1) ik me daar als bijrijder niet zo bewust van was, en 2) ik misschien ook nog wel in het ziekenhuis beland.
Ik zou toch eens een stevig gesprek met haar aangaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:06 



 
Profiel   

siskeh schreef
Uitleggen helpt niet, maar gewoon gaan "lesgeven" dat ze kan ervaren dat het ook werkt.(of eventueel een andere instructeur erbij waarvan je weet dat die dit wel goed en duidelijk kan overbrengen)
Ze "begint" goed(kleine hulpen) nu doorzetten.
Het doel van de verzorger is neem ik aan ook dat ze op een bepaald punt het zonder jou kan, dat is in dit geval nog niet veilig.


Ja precies. Ze begint inderdaad goed, net zoals ik het haar geleerd heb. Eerst stem, dan klein, dan duidelijk. Zodat Nala snapt dat het het prettigst is als ze meteen op stem reageert. Helaas heeft ze het nu zo ver door laten gaan dat ze op stem en klein niet meer reageert en zich tegen duidelijk ook probeert te verzetten. Ik heb inderdaad ook geprobeerd het duidelijk te zeggen, maar wil het voor haar ook leuk houden en niet de hele tijd haar moeten dwingen “bruut” (haar woorden) te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:07 



 
Profiel   

Kan het zijn dat ze juist onzeker is omdat jij er bij bent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:07 



 
Profiel   

Les is helaas geen optie, in de bak is ze echt verschrikkelijk traag en tegendraads en is stilstaan het liefste wat ze wil. Dus dat helpt in dit geval niet. Ik ken geen instructeurs die meegaan op buitenrit, bestaan die?

Ik ben van plan vanavond haar moeder even hierover te appen met de vraag dit nog niet met de bijrijdster te bespreken. Ze is 16 dus ik denk dat dit beter is.

Ruitje, dat zou heel goed kunnen! Maar mijn merrie is ook heel erg op mij gericht en ik kan met mijn stem nog aan de noodrem trekken. Zonder zou ik haar zoals het nu gaat echt niet naar buiten laten, of misschien aan een halstertouw of longe die haar ouders dan vasthouden als noodrem.

Jette, nee nog niet. Ik wil haar ook niet ontmoedigen door haar “aan de neus te hangen” hoe goed en braaf Nala bij mij luistert. Ze gaat alle stappen door die ik ook doe maar mist het “dwingende”/assertieve gevoel erachter.


Laatst bijgewerkt door Nala op 13-11-21 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:12 



 
Profiel   

Nala schreef
Les is helaas geen optie, in de bak is ze echt verschrikkelijk traag en tegendraads en is stilstaan het liefste wat ze wil. Dus dat helpt in dit geval niet. Ik ken geen instructeurs die meegaan op buitenrit, bestaan die?

Ik ben van plan vanavond haar moeder even hierover te appen met de vraag dit nog niet met de bijrijdster te bespreken. Ze is 16 dus ik denk dat dit beter is.

Ruitje, dat zou heel goed kunnen! Maar mijn merrie is ook heel erg op mij gericht en ik kan met mijn stem nog aan de noodrem trekken. Zonder zou ik haar zoals het nu gaat echt niet naar buiten laten, of misschien aan een halstertouw of longe die haar ouders dan vasthouden als noodrem.


Lijkt mij dat dat best te overleggen valt :) Je hoeft natuurlijk ook niet een enorme buitenrit te maken, desnoods alleen een stukje van het erf af of je spreekt ergens buiten de stal af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:15 



 
Profiel   

Moet zeggen dat ik liever zijn verzorgster zou hebben als eentje die meteen in de teugels hangt . Dit is haar wel te leren dat ze wat strenger moet zijn . Inderdaad misschien zelf keer erop en het haar voordoen hoe hij het doet ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:21 



 
Profiel   

In de IJslanderwereld gaat bijna iedere instructeur mee op buitenrit. Fiets mee en gaan.

Vraag het gewoon aan de instructeur. Een goede staat hier ook voor open. Kies een rondje van 20 minuten om te beginnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:26 



 
Profiel   

Ik zal eens op zoek gaan, ik heb namelijk zelf geen instructeur.

Ik zal het de volgende keer inderdaad voorstellen, dat ik eens een rondje/stukje “voorrijd”.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:32 



 
Profiel   

Is er geen mogelijkheid om op groter terrein dan de rijbak te oefenen? Heb bijvoorbeeld eens meegemaakt dat een weiland gebruikt werd of een buitenterrein wat omheind is bij een stal maar niet per se de rijbak. Zo kun je veilig blijven met oefenen. Instructeur mee op buitenrit is ook een goed idee. Een paard is bij een verzorgster echt anders als er een instructeur mee is dan een eigenaar. Bovendien is de leeftijd ook een factor vaak zijn pubers zelf zoekende naar zekerheid en dat helpt ook niet.
Zou de oplossing zoeken in veiligheid en haar niet alleen naar buiten laten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 15:59 



 
Profiel   

Nala schreef
Les is helaas geen optie, in de bak is ze echt verschrikkelijk traag en tegendraads en is stilstaan het liefste wat ze wil. Dus dat helpt in dit geval niet. Ik ken geen instructeurs die meegaan op buitenrit, bestaan die?

Ok maar wat als ze beloond wordt voor wat ze wel goed doet? Want als je kunt rijden natuurlijk leuk maken. Je kan werken met beloning tijdens het rijden, waardoor je zelf ook veel meer gefocust bent op wat er wél goed gaat ipv in het negatieve blijft hangen. Dat is zowel voor jou als je paard, als je verzorgster een heel stuk leuker. Dus als Nala afremt: goed zo!!! Dat is braaf!!! (aai haar, voedselbeloning (heel motiverend voor paarden) verzin het maar. Wat er maar werkt. In de baan kun je hetzelfde doen. En omdat paarden altijd trek hebben, en altijd lekkere dingen willen, maakt het rijden in de baan een stuk leuker.


Nala schreef
Naar eigen zeggen durft ze niet door te pakken omdat ze haar geen pijn wil doen

wat lief! Klinkt als een leuke meid die om het paard geeft :) ik snap haar. Ik wil mijn paard ook geen pijn doen. Ik doe dat alleen als het echt onveilig wordt. Maar in ieder ander geval probeer ik dat te voorkomen, en zoek een oplossing die wél werkt.
Nala schreef
ze is ondertussen zo’n 6 keer komen rijden/grondwerken en het gaat op zich goed, maar ze durft niet echt door te pakken.

Maar als ze nog maar 6 keer geweest is, is het toch logisch dat de merrie haar nog niet als leider ziet? Dan is het verstandig om aan de connectie te werken, en zorgen dat merrie goed gaat luisteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 16:17 



 
Profiel   

Ze wordt uiteraard uitgebreid beloond voor alles wat ze wél goed doet. Daar ligt ook heel erg de focus. Daarom is het ook zo moeilijk om aan te kaarten dat ze iets écht veel beter moet gaan doen voordat het mis gaat. Dat ze na 6 keer nog moet bewijzen dat ze de baas is kan ik nog wel snappen, maar ondanks iedere keer erop hameren na 6 keer nog steeds niet ook maar proberen door te pakken en haar iedere keer met meer ipv minder weg laten komen, daar maak ik me zorgen om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 16:25 



 
Profiel   

Snap ik hoor, en het klinkt ook niet heel veilig. Als je haar graag wilt houden, en het klinkt wel echt als een leuk meisje, zou ik de focus leggen op grondwerk in de bak, tot de merrie goed genoeg luistert. Ho gaat denk ik super goed in de bak, dan beloon je dat daar, dan een keer op het pad, en nog op een andere plek. Wat dat doet is dat het commando niet meer plaatsgebonden is, en dus ook voor merrie overal geldt. Is dat een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 16:45 



 
Profiel   

In mijn ogen gaat dit vroeg of laat fout. Met wat pech beland je verzorgster in het ziekenhuis en heb jij een paard die teveel vrijheid heeft gehad, en daar loop jij dan ook tegenaan.

Ik heb ook zo'n bijrijder gehad, ook 16, de mond best groot over wat ze allemaal kon en hoeveel ervaring ze had, maar dat viel gewoon wat tegen. Geeft niet, ze is ook nog jong, en ik snap het wel.. maar toen het langzaam van kwaad naar erger ging, ben ik er wel mee gestopt. Ik wil geen ongelukken en die waren er wel gekomen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 16:51 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Snap ik hoor, en het klinkt ook niet heel veilig. Als je haar graag wilt houden, en het klinkt wel echt als een leuk meisje, zou ik de focus leggen op grondwerk in de bak, tot de merrie goed genoeg luistert. Ho gaat denk ik super goed in de bak, dan beloon je dat daar, dan een keer op het pad, en nog op een andere plek. Wat dat doet is dat het commando niet meer plaatsgebonden is, en dus ook voor merrie overal geldt. Is dat een idee?


Dat is zeker een idee en ga ik proberen!

Zorro: ik zit inderdaad met het gevoel van “is dit een tikkende tijdbom en moet ik het nu afkappen?”


Laatst bijgewerkt door Nala op 13-11-21 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 17:17 



 
Profiel   

Leuk! :D hou me op de hoogte als je wilt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 17:20 



 
Profiel   

Misschien moet ze ook echt even bewust worden van hoe serieus je dit probleem vindt.
Ik zou, naast alle goede tips die al gegeven zijn, misschien toch ook even duidelijk maken wat de consequenties zijn.
Bijv. wat er zoal kan gebeuren maar ook zeker dat het misschien zo niet door kan blijven gaan en dat ze uiteindelijk dan misschien zelfs zal moet stoppen met rijden van Nala.
Sommige mensen moet je echt even wakker schudden zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 17:29 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Misschien moet ze ook echt even bewust worden van hoe serieus je dit probleem vindt.
Ik zou, naast alle goede tips die al gegeven zijn, misschien toch ook even duidelijk maken wat de consequenties zijn.
Bijv. wat er zoal kan gebeuren maar ook zeker dat het misschien zo niet door kan blijven gaan en dat ze uiteindelijk dan misschien zelfs zal moet stoppen met rijden van Nala.
Sommige mensen moet je echt even wakker schudden zeg maar.


Ik ga het inderdaad nog eens nog wat duidelijker zeggen, misschien is het inderdaad gewoon nog niet doorgedrongen. Ergens ben ik echter ook bang haar dan nog onzekerder te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 17:39 



 
Profiel   

Mooi dat je dit onderkent als mogelijk probleem in wording. Het meisje is 16, die zou ik persoonlijk aanspreken, niet de ouders.

Qua begeleiding zou ik beginnen met toch eens samen in een relatief veilige omgeving zoals een bak samen kijken naar de verschillen in rijden tussen jullie. Hoe doe jij iets en wat is het effect? Je zou er ook naast kunnen lopen en haar laten voelen door samen, in stap, de teugels vast te houden, hoeveel druk jij op de teugels neemt om Nala bijvoorbeeld te laten stoppen. Doe je verder nog wat met je houding, zit en ademhaling? Neem dat ook mee, zodat je verzorgster het totaalplaatje meekrijgt.

Als dit wat beter gaat kan je dit weer samen buiten doen. Daarbij kan jij eerst rijden en uitleg geven en laten zien en zij meefietsen en dan de volgende keer of halverwege wisselen.

Les laten nemen bij een instructeur is ook een optie. Kan best zijn dat de verzorgster het van een meer professioneel iemand beter aanneemt dan van de eigenaresse want daar hangt toch waarschijnlijk wat meer druk aan van het goed willen doen. Bij een wat neutralere instructeur is "fouten maken" minder erg. Ik zou er dan ook niet als een havik bovenop gaan zitten als je verzorgster les krijgt.

Er zijn overigens wel instructeurs die meegaan op buitenrit. Met mijn vorige instructrice ging ik samen met haar en haar paard op buitenrit op mijn mafje. Ik liep tegen wat dingen aan en samen op buitenrit gaan heeft een en ander verhelderd. Ik heb er veel aan gehad.

Met mijn huidige instructeur werk ik met de dubbele lijnen en dat doen we ook op straat, zodat mijn arabierig typje daar ook went. Ik doe het werk en hij loopt mee. Of rent mee, als we wat drafstukjes meenemen. Als je goed vantevoren afspreekt wat de verwachtingen zijn, zijn er vast mogelijkheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 17:57 



 
Profiel   

Zoals hier al vaker is gezegd.
Uiteindelijk is het alleen maar heel fijn dat dit meisje niet direct heel hard is want ze zachter leren worden is vaak veel moeilijker.

Buitendat zal ze het gewoon nog moeten leren zoals je zelf ook ooit deze assertiviteit hebt moeten leren. Mij lijkt het dat iemand van 16 hier al volwassen genoeg voor is om gewoon haar te leren.

Ik geef zelf les, ook op buitenrit. En daarbij komt het inderdaad vaker voor dat ik heel even opstap om te laten zien wat ik bedoel. Want tussen uitleggen en zien zit nog een heel groot verschil. (Waarbij ik keer op keer de gaveren blijf opnoemen van wat er kan gebeuren als je niet assertief bent)

Het lijkt alsof je een heel leuke verzorgster heb gevonden dus ik zou het zeker niet op zo een korte periode hier op stuk laten lopen.
Iedereen heeft het ooit moeten leren en nu is het aan jou om je kennis en kunde door te geven. Maar dat kost tijd dus tot die tijd gewoon zorgen dat je ze goed genoeg ondersteund op de momenten Waar het wat spannender is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 18:55 



 
Profiel   

Ik zal inderdaad proberen wat meer voor te doen. Toen ik zelf rond dezelfde leeftijd begon met bijrijdpaarden werd ik ook nogal vrij gelaten a la “het paard leert je wel hoe het gereden wil worden”, de meeste eigenaren zag ik maar een keer of zelfs helemaal nooit. Dus het is voor mij ook moeilijk inschatten hoe je je als eigenaar het beste gedraagt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 20:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen