Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verzorgster durft niet door te pakken

 
Profiel   

senna21 schreef
Om als ruiter en paard naar elkaar toe te kunnen groeien, is een veilige ruimte (en tijd) nodig. Rijden langs de openbare weg is dat niet. Misschien is rijden in de bak aan de longe een optie? Het klinkt alsof je paard ook bij jou veel ruimte krijgt om haar eigen ding te doen.
En 6x rijden is echt weinig om elkaar te leren kennen. Laat haar les nemen en gun haar om te leren.
Lukt dat niet, vraag ik mij af of het wel verstandig is.


Oh we hebben een rijbak, drie zelfs. Dat is het probleem niet zo. Maar in de bak kan ik haar niet verder helpen en zowel de eigenaresse van stal die zelf instructrice is, als twee andere instructeurs zeiden na een poging Nala in de bak te laten lopen “ga maar liever naar buiten, ze heeft hier duidelijk zo’n hekel aan dat het haar nog bijna het plezier in het gereden worden ontneemt, en dat wil je ook niet”.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:39 



 
Profiel   

Heb je weleens positief belonen geprobeerd? Want als ik jouw berichten zo lees, train je door druk te geven en beloon je door druk weg te halen, klopt dat?

Wat als je gaat belonen op wat wel goed gaat? Een leuke bijkomstigheid daarvan is dat paarden het werk dan namelijk wel heel leuk gaan vinden, en veel gehoorzamer worden, want dat loont. Groot voordeel is ook dat het je eigen mindset verandert, want ipv kijken wat er niet goed gaat, ben je nu gefocust op beloon-momenten, waardoor je gaat zien hoeveel er goed gaat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:43 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Heb je weleens positief belonen geprobeerd? Want als ik jouw berichten zo lees, train je door druk te geven en beloon je door druk weg te halen, klopt dat?

Wat als je gaat belonen op wat wel goed gaat? Een leuke bijkomstigheid daarvan is dat paarden het werk dan namelijk wel heel leuk gaan vinden, en veel gehoorzamer worden, want dat loont. Groot voordeel is ook dat het je eigen mindset verandert, want ipv kijken wat er niet goed gaat, ben je nu gefocust op beloon-momenten, waardoor je gaat zien hoeveel er goed gaat :)


Zo werk ik altijd, heel veel positief bekrachtigen en bijna nooit met druk (want zover hoef ik niet eens te komen, stem of een kleine lichaamsbeweging is genoeg). Maar nu gaat er iets al fout en is er hierin niks positief te belonen, want ze vraagt om te stoppen en dat gebeurt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:47 



 
Profiel   

Maar dan kun je het moment belonen dat ze iets naar voren gaat, toch? Elke voorwaartse reactie is reden voor een groot feest. Voedselbeloning werkt echt prima voor die dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:50 



 
Profiel   

Nala schreef
Avalanche81 schreef
Heb je weleens positief belonen geprobeerd? Want als ik jouw berichten zo lees, train je door druk te geven en beloon je door druk weg te halen, klopt dat?

Wat als je gaat belonen op wat wel goed gaat? Een leuke bijkomstigheid daarvan is dat paarden het werk dan namelijk wel heel leuk gaan vinden, en veel gehoorzamer worden, want dat loont. Groot voordeel is ook dat het je eigen mindset verandert, want ipv kijken wat er niet goed gaat, ben je nu gefocust op beloon-momenten, waardoor je gaat zien hoeveel er goed gaat :)


Zo werk ik altijd, heel veel positief bekrachtigen en bijna nooit met druk (want zover hoef ik niet eens te komen, stem of een kleine lichaamsbeweging is genoeg). Maar nu gaat er iets al fout en is er hierin niks positief te belonen, want ze vraagt om te stoppen en dat gebeurt niet.


Ik weet niet of je er voor open staat, maar kijk eens naar de 'horsenality's' van Parelli. Ik heb zelf een Left Brain Introvert en herken wel wat in jouw paard. Ook bij paarden die niet naar voren gemotiveerd lijken kun je zorgen dat ze dat wel (in beperkte mate) leuk gaan vinden. Het is wel een soort van omdenken :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:53 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Maar dan kun je het moment belonen dat ze iets naar voren gaat, toch? Elke voorwaartse reactie is reden voor een groot feest. Voedselbeloning werkt echt prima voor die dingen.


Volgens mij verwarren we nu twee dingen, het in de bak trainen en de problemen buiten. En zoals ik al zei: zo oefenen we al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:53 



 
Profiel   

Nala schreef
Avalanche81 schreef
Maar dan kun je het moment belonen dat ze iets naar voren gaat, toch? Elke voorwaartse reactie is reden voor een groot feest. Voedselbeloning werkt echt prima voor die dingen.


Volgens mij verwarren we nu twee dingen, het in de bak trainen en de problemen buiten. En zoals ik al zei: zo oefenen we al.


Het zijn twee dingen die wel een relatie hebben. Jij vindt in de bak werken niet (heel erg) belangrijk, jouw bijrijdster vindt zeer directe reactie op een kleine hulp bij het buitenrijden niet heel erg belangrijk. Kun je inschatten wat ze zou doen als de nood aan de man is (als in: paard galoppeert op een drukke weg af?). Als je verwacht dat ze dan wel de controle zou pakken, is het dus een verschil in aanpak en moet je je afvragen of je kunt leven bij een overall andere aanpak van het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:59 



 
Profiel   

Nala schreef
Avalanche81 schreef
Maar dan kun je het moment belonen dat ze iets naar voren gaat, toch? Elke voorwaartse reactie is reden voor een groot feest. Voedselbeloning werkt echt prima voor die dingen.


Volgens mij verwarren we nu twee dingen, het in de bak trainen en de problemen buiten. En zoals ik al zei: zo oefenen we al.

Maar het kwartje is nog niet gevallen, want ze heeft een hekel aan bakwerk. En dan heb je het doel van R+ gemist. Het doel is de mindset veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 18:00 



 
Profiel   

Je zegt dat jouw bijrijdster niet doorpakt bij jouw paard. Maar jij pakt ook niet echt door bij jouw bijrijdster ;) .
Bij jouw paard ben je duidelijk, zo streng als nodig en zo lief als nodig. Met duidelijke instructies naar paard.

Doe dat ook naar de bijrijdster. Gewoon als je niet met paard bezig bent, ga je met haar praten.
Je geeft aan waar je mee zit, welk gevaar jij ziet en dan "eis" je van haar dat ze er op de juiste manier mee omgaat. Leg het uit en geef duidelijk aan waarom je het zo wilt. Dat het op termijn wel losser mag, maar dat je in deze fase een bepaalde strengheid verwacht omdat het anders gewoon onveilig is.

Die duidelijkheid ben je verschuldigd aan jouw paard, de bijrijdster en alle omstanders. Niet omdat je gemeen of bruut bent, maar gewoon... voor de veiligheid

Dusse.. even doorpakken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 18:03 



 
Profiel   

assie schreef
Je zegt dat jouw bijrijdster niet doorpakt bij jouw paard. Maar jij pakt ook niet echt door bij jouw bijrijdster ;) .
Bij jouw paard ben je duidelijk, zo streng als nodig en zo lief als nodig. Met duidelijke instructies naar paard.

Doe dat ook naar de bijrijdster. Gewoon als je niet met paard bezig bent, ga je met haar praten.
Je geeft aan waar je mee zit, welk gevaar jij ziet en dan "eis" je van haar dat ze er op de juiste manier mee omgaat. Leg het uit en heeft duidelijk aan waarom je het zo wilt. Dat het op termijn wel losser mag, maar dat je in deze fase een bepaalde strengheid verwacht omdat het anders gewoon onveilig is.

Die duidelijkheid ben je verschuldigd aan jouw paard, de bijrijdster en alle omstanders. Niet omdat je gemeen of bruut bent, maar gewoon... voor de veiligheid

Dusse.. even doorpakken ;)



Daar heb je wel gelijk in! Ik ben een stuk beter in dieren trainen dan in communiceren met mensen :')



turtlelito schreef
Nala schreef
Zo werk ik altijd, heel veel positief bekrachtigen en bijna nooit met druk (want zover hoef ik niet eens te komen, stem of een kleine lichaamsbeweging is genoeg). Maar nu gaat er iets al fout en is er hierin niks positief te belonen, want ze vraagt om te stoppen en dat gebeurt niet.


Ik weet niet of je er voor open staat, maar kijk eens naar de 'horsenality's' van Parelli. Ik heb zelf een Left Brain Introvert en herken wel wat in jouw paard. Ook bij paarden die niet naar voren gemotiveerd lijken kun je zorgen dat ze dat wel (in beperkte mate) leuk gaan vinden. Het is wel een soort van omdenken :D .


In principe sta ik daar zeker voor open! Al ben ik wat huiverig, een “officiële pat parelli instructeur” vertelde mij over een jonge laat geruinde en wat onstuimige ruin bij ons op stal doodleuk: “ja, dat beest moet gewoon eens in een stal opgesloten worden en geslagen totdat ie links niet meer van rechts kan onderscheiden, dan snapt ie wie de baas is!” Ik stond er nogal gechoqueerd naast, laten we maar zeggen.


turtlelito schreef
Nala schreef

Volgens mij verwarren we nu twee dingen, het in de bak trainen en de problemen buiten. En zoals ik al zei: zo oefenen we al.


Het zijn twee dingen die wel een relatie hebben. Jij vindt in de bak werken niet (heel erg) belangrijk, jouw bijrijdster vindt zeer directe reactie op een kleine hulp bij het buitenrijden niet heel erg belangrijk. Kun je inschatten wat ze zou doen als de nood aan de man is (als in: paard galoppeert op een drukke weg af?). Als je verwacht dat ze dan wel de controle zou pakken, is het dus een verschil in aanpak en moet je je afvragen of je kunt leven bij een overall andere aanpak van het rijden.


Een andere aanpak mag natuurlijk, maar ik wil het gewoon duidelijk hebben. Voor mijn merrie is het ook niet prettig de ene dag haar zin zonder consequenties door te mogen duwen, en er dan de volgende dag voor gestraft te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 18:05 



 
Profiel   

Zo zwart wit ligt dat niet. Paarden kunnen prima onderscheid maken tussen verschillende mensen. Mijn paard mag van mij stalbaas dingen die ze van mij niet mag en andersom. En dat weet ze, en dus doet ze bepaalde dingen bij mijn stalbaas wel, die ze bij mij niet doet, en andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 18:12 



 

Als ik heel eerlijk ben, ik zou er dood nerveus van worden, een eigenaar die zo als een adelaar er bovenop zit.
Ik snap dat je de touwtjes in handen wilt houden, maar ik denk ook dat je zelf een obstakel bent in deze.
Het meisje is onzeker, maar moet buiten rijden met een constant corrigerende eigenaar er naast. Na zes keer open je een topic op bokt, ik hoop echt dat ze hier niet mee leest, want dan wordt ze nog een stuk onzekerder.
Is er geen instructie die jij vertrouwd en die met de hele situatie objectiever om kan gaan, zodat jij een goed gevoel hebt en zij zich meer op haar gemak voelt?
Laat ze gewoon in de bak met instructie de eerste tijd, zodat ze wat kennis kan maken met Nala en zelf wat kan gaan doen in een veilige omgeving. Dat Nala dat even niet gezellig vindt, dat zij dan maar even zo, tis immers maar tijdelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 00:06 



 

Ja, het is ook maar net hoe de bijrijdster zich voelt. Zeker met een pony met gebruiksaanwijzing is het misschien fijn als de eigenaar erbij is, mits je je maar niet zo bekeken/beoordeeld voelt.

Nala schreef
(*knip*)Nala is absoluut niet nerveus. Het is gewoon een heel rustig en resoluut “stoppen? Nee hoor, ik loop door” of “stappen? Nah, hier kun je ook lekker rennen!” En dan draaft of galoppeert ze gewoon aan en gaat tot waar ze zin in heeft of normaal gesproken van mij mag. We hebben vaste paden waar we sneller kunnen, maar als ik haar rijd ook gaat ze ook alleen maar als ik zeg dat het mag. Soms probeert ze toch en corrigeer ik dat binnen de eerste paar passen al meteen met stem (en soms ook meteen teugel).

Haha, wat een pony :D Maar dit is wel érg lastig voor een andere ruiter. Zo te lezen zoekt Nala het randje graag op om haar eigen plan te trekken, maar ben jij uiteindelijk degene die beslist. Maar dit fijne lijntje tussen jouw grenzen en Nala's initiatief is voor een andere bijrijder wel heel erg lastig op te bewaken, denk ik. Zeker als je gewend bent dat een paard pas draaft of galoppeert als jíj daar een hulp voor geeft. Zou het kunnen helpen als je zelf ook wat consequenter bent, dus minder initiatief van Nala toestaan? Ik roep ook maar wat, maar deze post viel me op.

Jullie komen er hopelijk wel uit! Fijn dat ze zich aan de afspraken houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 00:24 



 
Profiel   

Kijk, ik was de eerste die zei: kan het zijn dat ze onzeker is doordat jij er bij bent.

Maar de laatste pagina's vind ik dan misschien weer het andere uiterste :o . Soms vraagt het type paard ook wel om ergens 'bovenop' te zitten i.m.o.

Dat je als eigenaar weet dat je het type paard hebt wat grenzen opzoekt ( wat ik lees in TS haar posts) : dat maakt ook wel dat het paard vraagt dat je er boven op zit bij een bijrijder denk ik.

Ik heb dat soort paarden ook, als ik die 2 maanden laat rijden door zo'n type bijrijder gebeuren er niet perse ongelukken, maar je bent wel je basis kwijt en moet als eigenaar steeds aan de bak om te corrigeren.

Dat maakt het paard niet een vervelend paard, of de bijrijder een slechte bijrijder. Maar dan is die match er niet. En ja, zoiets kan je al wel in 6 keer zien. Wat zeg ik, dat kan je na 1 keer rijden soms al zien.

Dus even over een andere boeg TS: wat is de reden dat je door zou gaan met deze bijrijder? Doe je dat dan voor je paard/jezelf/het uiteindelijke doel wat je had?

Of doe je dat dan voor het laten ontwikkelen van de bijrijder? Want dat is voor mij geen reden om een bijrijder te hebben( hoe hard ook om dat te zeggen, maar haar probleem is niet jouw probleem)


Overigens zou ik met voedselbeloning( als je daar al mee wil werken, mijn ding is het bijvoorbeeld niet :o ) voorlopig alleen zelf aan de gang gaan met dit paard, of je bijrijder dit met instructie laten doen. Voedselbeloning+paard wat grenzen opzoekt+onzekere 16 jarige= mogelijk groter probleem dan wat je nu hebt :+ . Ik heb regelmatig het resultaat van verkeerd werken met voedselbeloning mogen zien en dan mag je echt mega consequent zijn om dat op te lossen, dat zie ik je bijrijder nu niet doen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 05:31 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips! Ze is inderdaad wel een karaktertje ja, en ik ga nog eens goed bij mezelf te rade met wat Ruitje allemaal aankaartte. Want dat is inderdaad hoe ik ook denk en waar ik huiverig voor ben.

En wat betreft “ik hoop dat ze dit niet leest”: ze zit niet op bokt, en spreekt geen Nederlands.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 07:26 



 
Profiel   

Ik vind je bezorgdheid zeker niet onterecht. Buitenrijden is echt wel iets wat snel riskant kan zijn. En dan zijn basisdingen als tempo, gang en richting kunnen bepalen toch wel nodig. Dus daar even bij ondersteunen vind ik echt niet erg.

Wat mijn ervaring is, is dat buitenrijpaarden met vaste ruiter niet altijd makkelijk te rijden zijn door anderen. Vaak is er een heel eigen taaltje ontstaan en zijn deze paarden weinig verdraagzaam voor andere ruiters hierdoor. Juist bij die paarden heb je of een heel universele ruiter nodig of begeleiding met 'ik doe het zo bij haar'.

Zeker omdat de ruiter jong is en onervaren, en jullie enkel buiten rijden, zou ik echt wel begeleiden. Of je dat zelf moet doen of beter eens aan je lesgever kunt overlaten, kan ik van hieruit niet zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 11:41 



 
Profiel   

Het gaat ondertussen al beter, ik heb haar eerst tijdens een wandeling proberen uit te leggen hoe ze moet denken "Je hebt een broer, toch? Als hij iets doet wat jij niet wilt, blijf je dan ook zo lief en onderdanig?" En whops, daar kwam al een stuk meer assertiviteit :+

En daarna tijdens een buitenrit even een stukje gewisseld, waarbij ik Nala dan even iets harder aan moest pakken als gewoonlijk om het eerdere "lakse" rijden weer even te "resetten", maar niks dat ook maar in de verste verte bruut te noemen is. Toen het "Vraag... geen antwoord? beveel" principe uitgelegd (één keer been, geen reactie? Meteen been en tik. En dan niet kietelen met de zweep maar duidelijk zijn). Toen merkte ze dat Nala dan veeeel prettiger te rijden is. Toen snapte ik ook waarom Nala zo tegendraads bij haar deed, want Nala houdt ontzettend van duidelijkheid. En steeds maar kleine schopjes als aansporen zonder reactie te verwachten... dan zag je de irritatie bij Nala letterlijk groeien van "in godsnaam pak door of hou op me lastig te vallen" _O- En dan gaat ze staken, zich opkroppen tot een klein propje met de handrem erop, vies kijken, etc... Één keer duidelijk, al is dat dan met toch wel een redelijke zwiep van de zweep, en de oren gaan een seconde naar achter waarna ze vrolijk met de oortjes naar voren doet wat je vraagt, want dan hou je na je vraag ook op met zeuren ipv steeds maar door te drammen zonder reactie.

Waarom ik deze ellenlange uitleg hier zo schrijf? Geen idee :+

Maar tldr: Het gaat beter! We zijn er nog niet, maar ze snapt meer wat ik bedoel en na iedere keer dat Nala wel meteen braaf reageerde vroeg ik doodleuk: "En? Hoe vaak moest je aandrijven of ho zeggen?" "Een keer" "Rijdt prettiger he?" "Ja" "En voel je je nu een dierenbeul/bruut?" gevolgd door een schaapachtig "Nee" :') (Natuurlijk allemaal met een vrolijke toon gebracht).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:11 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat ik het mooi en nobel vind dat je een bijrijder deze kans wil geven. Fijn dat er vooruitgang geboekt wordt. Aangezien Nala eigenlijk alleen buiten gereden wordt zou ik wel goed monitoren of de situatie straks daadwerkelijk veilig genoeg is voor de bijrijder om alleen te kunnen rijden.

Moet ook wel zeggen dat het me, zeker voor zo'n jonge bijrijder, lastig lijkt om een paard direct buiten te leren kennen. In de bak is er meer ruimte om foutjes te maken en elkaar af te tasten. De reacties van een paard op je hulpen te testen. Buiten zijn er veel meer afleidingen en kunnen er makkelijker gevaarlijke situaties ontstaan. Ik vind het dus niet zo gek dat het lastig is voor een bijrijder om dat vanaf het begin goed te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:28 



 
Profiel   

Mooie update TS. Herkenbaar ook.

Ik heb hier ook zo'n tante. Ik rij niet maar longeer met enkele of dubbele longe. Twee tongklikjes (western opleiding) is het commando voor draf. Ik vraag het 1x en wil een reactie. Soms heeft arabierig typje een mindere dag (hengstig, veel stress enz.) en wil ik het wel eens 2x vragen maar 3x is een tikje met de zweep. Dan krijg ik een lelijk uithalend achterbeentje en de keer daarna weet ze het ineens weer ... 2 tongklikjes is draven.
Werkt zoveel fijner dan al dat halve getrut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 14:19 



 

Goed opgelost, TS! Fijn dat het al beter gaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 06:57 



 
Profiel   

Nou, even minder nieuws. Helaas zijn we voorlopig weer bijrijdster-loos.

Deels omdat het toch de bedoeling is haar ooit alleen naar buiten te laten, en ik twijfel of ik dat echt ooit met een gerust geweten toe kan laten.

Maar vooral omdat ik het gevoel heb ze niet meer te kunnen vertrouwen. Op 22.11 hoorde ik dat onze stalhoudster positief getest was, wat ik ook meteen de verzorgster mededeelde, zodat ze zelf konden beslissen of ze nog wilden komen, en of we ons dan misschien buiten (bijvoorbeeld aan het einde van de straat) pas zouden treffen. Dit was volgens hen niet nodig, maar toch heb ik ze voor de zekerheid voor die week afgezegd.
24.11 vroeg de stalhoudster of de ouders gezond waren, aangezien ze volgens haar corona-app op 13.11 in contact geweest zou zijn, en beide ouders en haar broertje toen erbij op stal waren. Hierop vroeg ik dit aan de moeder, waarna ze aangaf dat ze "50/50 gezond waren, want haar man was op 15.11 positief getest, en haar zoon een paar dagen later, maar moeder en dochter nog steeds niet, dus wij zullen wel wat meer imuun zijn." Ik was nogal not amused, en heb vandaag nog eens nagerekend... De dochter is op 18.11 en 20.11 hier geweest, terwijl ze dus al wisten dat haar vader toen positief was. Ze hebben me niet gewaarschuwd, niks gezegd, niks. Dus ik heb me die beide dagen ook meerdere uren zonder masker in haar buurt begeven, want ik zag geen gevaar. Ik ben gewoon ontzettend pissig nu dat ik er pas achter kwam toen ik het zelf navroeg... Dat is in mijn mening geen fatsoen en heeft mijn vertrouwen in hen ook meer geschaad als het gestuntel met Nala.

Ik heb me om andere redenen in de tussentijd twee keer getest, en zowel ik als mijn vriend als mijn ouders zijn nog steeds negatief, gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 13:32 



 
Profiel   

Als je je bijrijdster/verzorgster niet meer kan vertrouwen wordt het wel heel lastig om samen verder te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 13:35 



 
Profiel   

Hé gats, ja ik snap je helemaal. Het is zo simpel, iedereen weet inmiddels hoe het werkt, en dan toch gewoon doorleven en andere mensen in gevaar brengen. Fijn als het met een sisser afloopt, maar dat kan ook anders lopen en dat weet je van te voren gewoon niet.

En dat inderdaad in combinatie met het gestuntel, laat dan maar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel eens aan je topic gedacht heb hoor, ook omdat ik zelf in zo'n situatie zat waarbij ik dus ook de stekker er uit heb getrokken. Dit is dan toch beter zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 13:37 



 
Profiel   

Ik heb precies iets gemist, maar het gaat toch over de stalhouder en haar ouders? Ik heb precies niet begrepen wat de bijrijdster heeft gedaan in dit verhaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:03 



 
Profiel   

Stalhouder heeft opheldering gevraagd aan bijrijder over gestest zijn ouders ivm melding app. Deel familie bijrijder was positief getest en toch is bijrijder dat wetende zonder overleg gekomen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen