Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

omdraaien tijdens buitenrit

 
Profiel   

Onze pony heeft sinds 3 weken iets nieuws. Tijdens buitenrit gaat hij ineens op een bepaalde plek stilstaan en draait om.. in de zin van.. en nu weer terug naar huis. Hij heeft het zowel bij het alleen op stap gaan als met een ander paard erbij. Hij is lichamelijk in orde en als ik even kort optreed dat het toch echt de bedoeling is dat we de ronde afmaken geeft hij snel over en loopt hij verder en ook dan heeft hij de oortjes erop. Hij heeft het zowel als hij voor op loopt als achteraan.. We hebben deze pony nu ruim een jaar en gaan gemiddeld 1 x per week naar buiten soms een week niet soms 2 of 3 x. De route is afwisselend van afstand van 30 min tot 1.5 uur en van strand of duin tot door t dorp.. de andere dagen variëren we ook in het werk. rijden in de bak, een sprongetje. lange lijnen, grondwerk. knuffelen en poetsen en een dagje paard zijn en niks hoeven. In de bak heeft hij het niet en het is ook niet elke keer dat we naar buiten gaan. Hij is bijna nergens bang voor en het gebeurd ook niet tijdens een eng moment oid.. hij kan zomaar denken.. en nu weer terug. vaak combineer ik de buitenritjes met snackpauzes dat hij mag eten van de struiken. Zijn er meer bokkers die dit wel eens hebben?? en wat doen jullie? Ik geef vooralsnog niet toe en overtuig hem wel om door te lopen.. de ene keer is het na twee keer been goed de andere keer is hij toch wat standvastiger.. Het kan zijn dat hij geen zin heeft op dat moment maar ja ik ga niet halverwege de rit omdraaien en weer terug. soms heeft hij het ook als we al op 3/4 van de rit zijn.. Ik kan er niet echt de vinger opleggen wat het is. Ik heb het idee dat hij het heerlijk vind naar buiten en met zijn buitenrijmaatje is hij altijd chill. Mss het tijd van het jaar???
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 11:35 



 
Profiel   

lnvdh schreef
Onze pony heeft sinds 3 weken iets nieuws. Tijdens buitenrit gaat hij ineens op een bepaalde plek stilstaan en draait om.. in de zin van.. en nu weer terug naar huis. Hij heeft het zowel bij het alleen op stap gaan als met een ander paard erbij. Hij is lichamelijk in orde en als ik even kort optreed dat het toch echt de bedoeling is dat we de ronde afmaken geeft hij snel over en loopt hij verder en ook dan heeft hij de oortjes erop. Hij heeft het zowel als hij voor op loopt als achteraan.. We hebben deze pony nu ruim een jaar en gaan gemiddeld 1 x per week naar buiten soms een week niet soms 2 of 3 x. De route is afwisselend van afstand van 30 min tot 1.5 uur en van strand of duin tot door t dorp.. de andere dagen variëren we ook in het werk. rijden in de bak, een sprongetje. lange lijnen, grondwerk. knuffelen en poetsen en een dagje paard zijn en niks hoeven. In de bak heeft hij het niet en het is ook niet elke keer dat we naar buiten gaan. Hij is bijna nergens bang voor en het gebeurd ook niet tijdens een eng moment oid.. hij kan zomaar denken.. en nu weer terug. vaak combineer ik de buitenritjes met snackpauzes dat hij mag eten van de struiken. Zijn er meer bokkers die dit wel eens hebben?? en wat doen jullie? Ik geef vooralsnog niet toe en overtuig hem wel om door te lopen.. de ene keer is het na twee keer been goed de andere keer is hij toch wat standvastiger.. Het kan zijn dat hij geen zin heeft op dat moment maar ja ik ga niet halverwege de rit omdraaien en weer terug. soms heeft hij het ook als we al op 3/4 van de rit zijn.. Ik kan er niet echt de vinger opleggen wat het is. Ik heb het idee dat hij het heerlijk vind naar buiten en met zijn buitenrijmaatje is hij altijd chill. Mss het tijd van het jaar???



Supervervelend is dat.
Ik heb er een in training gehad die dat ook deed en waarbij het steeds erger werd (omdat de ruiter er steeds banger door werd, je angst versterkt zijn reactie!). Opeens worden ze onzeker en draaien zich om en zijn dan met geen mogelijkheid meer terug om te draaien.
Zijn oplossing was om heel standvastig te blijven en hem niet te laten winnen, ik liet hem vaak een paar passen achterwaarts gaan in de goede richting en dan werd ie het zo zat dat hij zich weer liet omdraaien en we onze weg konden vervolgen.
Na een tijdje bevroor hij alleen, dan liet ik hem even staan, adem halen, klopje op de hals en met een los contact teugel weer aansporen naar voren.
Belangrijk is om meteen in te grijpen als hij draait en meteen te ontspannen als hij de goede kant weer op gaat. Zoals Warwick Schiller zou zeggen "Make the wrong things hard and the right things easy"

Vergeet dus vooral niet te belonen en ontspannen zodra hij weer omgedraaid is!

Sterkte en succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 11:43 



 
Profiel   

ik wordt gelukkig niet bang ervan en hij gaat idd ook wel in zijn achteruit. Ik heb gewoon geen idee waarom hij dit ineens doet.. mss uitproberen??? Ik hoop niet dat het erger wordt want het is zo n chill buitenrijpaard.. los teugeltje en gaan. zodra hij gaat beloon ik hem ook meteen, en zijn oortjes staan er ook gewoon weer op zodra ik hem overtuigd heb.. ik ben ook wel eens van positie veranderd.. van voorop naar achterop of andersom maar dat maakte geen verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 11:46 



 
Profiel   

Mijne doet het standaard al van heel in het begin (al 11 jaar lang dus). Ik kan niet anders dan hard doorpakken anders blijft ze het doen.
Volgens mij is het typisch kuddegedrag om absoluut terug te willen naar de kudde. Ik kan je niet vertellen waarom hij het nu plots doet, maar ik vermoed dat het echt is omdat hij nu zo gehecht is aan de stal/kudde dat het achterlaten onrust geeft. Je mag nog een goede duidelijke leider zijn, je kan natuurlijk geen paardenmaatjes vervangen.
In mijn geval gaat het om een heel sociale onderdanige merrie. Als haar enige weidemaatje mee is doet ze het dus niet. Ik zie eerlijk gezegd ook niet wat je anders kunt doen als door te zetten zoals je nu al doet.
Ik lees dus mee, misschien dat anderen hier een heel andere visie hebben op dit soort problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 12:08 



 
Profiel   

hij doet het dus ook als er een kuddegenootje meegaat. onze kudde bestaat uit 6 en vaak ga ik met 1 of twee ervan naar buiten.. mss is het idd dat hij zich nu helemaal happy de pappie voelt in de kudde dat zou wel fijn zijn maar ja we zetten gewoon maar door. gelukkig is hij tot nu toe nog steeds te corrigeren.. maar hij deed t dus al ruim een jaar niet en nu ineens sinds 3 a 4 weken.. en de ene keer niet de andere keer weer wel... en zonder aanleiding dat ik denk.. dit is er nu aan de hand of dat zou het kunnen zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 12:13 



 
Profiel   

Ik kan enkel bedenken; wat doe jij? Ben jij op bepaalde punten iets minder zelfvezekerd? Zijn er momenten dat je (okal merk je dat niet bewust) meer in gedachte bent\afgeleid in het gesprek met een stalgenootje?
Mijn shetlander kan het met lange lijnen ook wel eens doen, ik heb het simpel opgelost door een zweepje naar boven en beneden te zwaaien nog voordat hij zich volledig om kan draaien, dus niet raken, maar gewoon een grens stellen met de zweepje en als hij er zelf tegen aanloopt, tja, dan merkt hij die grens. Je zou het eens kunnen proberen.
Verder gewoon heel duidelijk zijn van wat je wilt, rijd een lijn naar een boom in de verte en het maakt niet uit hoe je er komt (achterwaarts, zijwaarts, etc) zolang je maar je doel behaald om bij die boom aan het einde van het pad te komen, dan weet je paard ook waar hij aan toe is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 12:20 



 
Profiel   

Hoe oud is het paard?
Ik zoe deze problemen vaak na ongeveer 6-12 maanden na aankoop. Juist omdat het paard zo goed beleerd is en braaf is wordt het te vanzelfsprekend genomen en er weinig echt aan gereden. Kleine signalen worden dan gemist tot het paard ineens achteruit gaat lopen, om gaat draaien, niet meer van het erf weg wil of zelfs gaat stijgeren.
Bijna altijd ligt de oorzaak in gebrek aan bevestiging, beloning en tijdige correctie omdat hij immers altijd wel braaf is.
Grote kans dat het begonnen is met net wat minder reactie op het been, niet gemerkt omdat je in gesprek was bijv. Dag later staat het paard een seconde stil, maar niet echt aandacht aan besteed, dag 3 loopt het achteruit: „hûh waar komt dat ineens vandaan?“

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 12:23 



 
Profiel   

Die van mij heeft dit ook gehad. De eerste jaren prima alleen zijn rondje buiten. Tot hij opeens wat begon te twijfelen. Daardoor werd ik onzekerder, hij nog onzekerder en het werd van kwaad tot erger. Tot hij op een gegeven moment zich opeens omdraaide, ik eraf lazerde en mijn rug brak.

je begrijpt, toen ik hersteld was, was het vertrouwen bij beide helemaal nul. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer van het erf. Ik kon gelukkig nog wel met anderen naar buiten, maar ik wilde ook gewoon alleen kunnen blijven gaan.

toen hij 20 was, heb ik hem verhuisd naar een andere stal. De bak werd wat lastig voor zijn leeftijd, dus ik heb bedacht dat ik de laatste jaren gewoon wilde genieten van alleen buiten rijden. Eerst aan mijn eigen onzekerheid gewerkt. Toen eerst met hem gaan wandelen en in het bos opgestapt. Dat ging bij die van mij gelukkig wel goed. Daarna kon ik ook op het erf weer opstappen.

Hij bleef wel bij splitsingen graag voor de kortste weg naar huis willen kiezen, maar ik loste dat op door te draven vlak voor dat punt, zorgen dat ik hem voor was zeg maar en hij niet de tijd kreeg om te twijfelen..

lang verhaal kort. Vaak komt het toch uit onzekerheid ruiter. Bij die van mij was dat in ieder geval wel zo. En meters blijven maken. Ik merk dat ik als ik nu naar het bos ga (dat doe ik niet zo vaak meer en alleen nog wandelend omdat hij met pensioen is) hij het meer spannend vindt dan vroeger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 12:34 



 
Profiel   

Onzekerheid of domweg gebrek aan bevestiging.
Stel dat jij iedere dag super werk levert maar niemand erkend dat op de juiste momenten dat je iets knaps gedaan hebt omdat de baad niet merkte dat het knap was, dan is de kans groot dat je steeds net wat minder je best doet.
Met paarden is dat echt niet anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 12:41 



 
Profiel   

T zijn net kinderen he, ze verzinnen altijd wel weer wat nieuws, even grenzen opzoeken. Gewoon aanhouden of er voorbij draven als hij een vast punt heeft...vaak slijt het wel na een tijdje. Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 12:44 



 
Profiel   

En niet alleen corrigeren maar ook op andere willekeurige momenten uitbundig loven.
Een braaf ding dat goed gereden is kan iets super spannend vinden en dan enkel 4x zijn oor heen en weer draaien. Als de ruiter dat totaal mist omdat die aan een lang teugeltje wat zit te flierenfluiten dan heb je de gevoelens van je paard daarmee totaal genegeerd terwijl je eigenlijk had moeten zeggen hoe knap hij was door zo braaf te blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 12:46 



 
Profiel   

Mijn huidige merrie deed het ook toen ze jong was op bepaalde plekken. In het begin ging mijn vader dan mee op de fiets, zodat hij haar aan kon drijven. Maar op een gegeven moment kon ik het zelf oplossen, omdat ik de signalen vooraf begon te herkennen. Deed ze het, dan kon ik haar direct weer de goede richting opdraaien. Daarna heb ik haar geleerd dat het helemaal niet erg is dat ze even stil gaat staan op een plek wat ze spannend vind. En daarna heb ik haar geleerd, dat ze er best op af mag lopen. Toen ze dit door kreeg is ze nooit meer omgekeerd. Een mooi voorbeeld hiervan is van afgelopen zomer. Op een bepaalde plek hing een plastic lint. Zat nog wel een weg tussen. Maar merkte dat ze het spannend vond. Ze wilde eerst wel omdraaien. Maar zag haar nadenken en ipv omdraaien ging ze dus stil staan. Uiteraard flink beloond hiervoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:07 



 
Profiel   

bedankt voor de reacties

hij doet het op diverse punten dus niet op een bepaalde plek. en de ene keer wel de andere keer niks aan de hand
het is idd wel zo dat doordat hij zo chill is ik bij alle spannende dingen denkt.. oowww daar loopt ie zo voorbij, en dat doet ie dan ook. Ik beloon hem wel onderweg heel vaak ook op onverwachte momenten.. geef hem een knuffel of een aai zeg dat ie braaf is.. hou ff pauze dat ie mag knabbelen etcetc. De rustige ritjes met een stagenootje zijn idd wel van de koeteldekoet.. teugeltje lang.. beetje kletsen beetje om me heen kijken op gaan in de natuur...pony belonen onderweg daar weer ff stappen daar weer een drafje daar een galopje.. en bij terugkomst een lekkere beloning.. Ik ga de komende tijd eens meer op zijn oren en houding letten. heb niet het idee dat ik " enge " dingen mis maar het kan idd zo zijn omdat hij zo chill is dat ik signalen mis... zelf ben ik echt ontspannen.. ik heb nul momenten dat ik denk..dit vind ik spannend...mijn vorige pony ging wel eens aan de kletter met me als die schrok. deze nog nooit. doet hooguit vijf stappen versneld vooruit maar als ik dan" ho maar" roep stopt ie en dan beloon ik hem ook.. Ik vind mezelf juist mss iets te lief tijdens het rijden... hij mag lekker eten onderweg als we wat bosjes tegenkomen.. krijgt lang teugeltje maar mss ben ik te lief??? ik ga eens opletten.. sizzle, hij is 10 en ik heb hem nu ruim een jaar. heeft nog nooit een pas verkeerd gezet waardoor ik nooit een seconde bang ben geweest op hem. maar wat je zegt mss ben ik te lief.. ik beloon hem wel om veel dingen, als we zo ontspannen buiten zijn ben ik zo verliefd op hem dat ik hem wel dood kan knuffelen.. maar goed ik ga eens opletten....en meer eraan rijden.. mss helpt het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 13:44 



 
Profiel   

Wat fijn dat je zoveel vertrouwen hebt in je pony. Ik herken het gevoel van verliefd zijn. Ja, soms zijn we dan ook te lief. Super goed dat je ook nog naar zijn signalen gaat kijken. Zit er ook verschil in het tijdstip van de dag of het weer. Dit soort zaken kunnen ook een rol spelen. Voor nu vooral veel rijplezier.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 10:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen