Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuw paard, gevallen bij zadelpassen - wat nu?

 
Profiel   

Het lastige is dat jonge paarden, maar dat kan net zo goed met oudere paarden, op een bepaald punt ook vol zitten.
Een goed(daarmee bedoel ik uitgebreid/compleet) pasconsult voor mens en paard duurt gewoon *piep* lang.(2 uur is niets..)
Veel langer dan voor het paard functioneel is. Die is wsl door alle indrukken na 10 minuten rijden al "klaar".
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:44 



 
Profiel   

Bedankt voor je uitleg @siskeh! Ik was ook wel benieuwd. We hebben het zadel er wel zonder dekje opgelegd om even te kijken, maar aansingelen/rijden wel met dekje gedaan. Ook even een paar passen in stap na het aansingelen. Om enkel even te kijken zou het wel kunnen dus? Maar niet met singel aan en met rijden?

Edit: @Sizzle: bedankt voor de uitleg. Zoals hierboven omschreven, kan om even op de rug te leggen wel zonder dekje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:45 



 
Profiel   

Paard is pas 4 en al een jaar onder het zadel. Dus heel vroeg ingereden. Daarnaast is ze net verhuisd en het duurt vaak wel een half jaar of langer voor een paard echt goed is gewend. Jij bent nu gewond en bent wat angstig, je paard heeft net wat slechte ervaringen gehad (misschien vind ze ook mannen wel eng, ken veel merries die dat hebben).

Ik zou lekker een maandje of 2-3 rust nemen, en lekker wandelen, spelen en eventueel wat grondwerk doen, maar even niet rijden, vooral leuke en ontspannen dingen samen doen. Stap dan in het nieuwe jaar weer op, dan is het leed vergeten en de gewenning stukken beter.

Ze is nog zo jong, dat ik eigenlijk vind dat ze sowieso best een flinke pauze kan gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:46 



 
Profiel   

Mijn paard krijgt binnenkort ook een nieuw zadel bij de zadelpasser, al is hij nog niet helemaal zadelmak. Het zadel wat de vorige eigenaar voor hem had gekocht toen hij 1,5 was (Ja ik weet het |o -:(- ) paste natuurlijk niet meer dus tijd voor een zadel wat hem wel past en niet gaat knellen tijdens het zadelmak maken.

Ik heb met de zadelmaker ook afgesproken om alleen te longeren met het zadel op. Of mijn billen er in passen kunnen we ook vanaf de grond bekijken. Ik ga ook voor een tweedehands zadel of eentje met een verwisselbare boom zodat deze aangepast kan worden waar nodig. Liever eentje die goed zit en dat het zadelmak maken een goede ervaring word dan het toch maar even met een te klein zadel blijven doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:48 



 
Profiel   

Laure, ja daar ontkom je eigenlijk ook niet echt aan tijdens de eerste pas fase, maar ik hield het met rijden graag veilig voor de klant :P

Passen kan inderdaad veel te lang duren voor het paard. In dat geval kun je beter eerst in stand echt een goede voorselectie doen en dan zadels achterlaten om een weekje later terug te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:48 



 
Profiel   

Het kan zeker wel, maar: het is állemaal input op je paard..de een geeft er niets om, de andere wel.
Ik heb een schat van een ruin, maar die heeft heel vaak "ff" een schrikmoment als je een zadel(iets eigenlijk al) op legt en dan moet hij héél even schakelen, doe dat bijvoorbeeld 5x met 5 verschillende zadels, dat zal voor hem al een ding zijn. Maar ik heb er ook 1, zelf zadelmak gemaakt ook, met de 2e keer opzadelen lette ik niet op en flikkerde het zadel aan de andere kant er weer af(simpel boomloos ding) maar die verblikte er gewoon niet van, die kan je wsl wel 20 zadels opleggen(bij wijze van)

Ik pas ook gewoon zonder dekje, met dekje kan je niet "kaal" passen in mijn ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:51 



 
Profiel   

@Hevonen: paard is nog geen jaar onder het zadel, ze is met 3,5 ingereden. Nog steeds jong, akkoord maar ze is ook niet hard/vaak in het werk gezet. Vaak een aantal weken vakantie gehad op de wei. Aangezien de levertijden voor nieuwe zadels hier variëren tussen 3 en 8 maand wil ik toch wel al passen en bestellen. Ze heeft daarna nog de hele winter rust totdat we een passend zadel hebben en dus kunnen opbouwen. Ik ben het zeker met je eens hoor, maar zie het net iets genunanceerder. Als ik nu nog 3 maanden wacht heb ik pas binnen een jaar een nieuw zadel dat past (worst case scenario natuurlijk). Ik hoef niet meteen intensief te rijden nu, maar een jaar wachten met een nieuw paard gaat me net iets te ver :+

Sizzle en siskeh bedankt voor de uitgebreide uitleg en de tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 22:01 



 
Profiel   

Van te voren al flink selecteren in de zadels. De zadels die niet in je budget passen en de zadels die voor jou niet fijn zijn (passen op een bok) hoeven al helemaal niet op je paard te komen.

Daarna wordt het lastiger. Misschien aan de longeerlijn passen. Denk dat de zadelpasser dit ook wel vaker mee maakt. Even overleggen lijkt me een slim plan,

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 19:04 



 
Profiel   

Wat is de reden dat je paard zo fris is? Het lijkt me niet dat een paard dat lekker in zijn vel zit (en zijn energie voldoende in de weide of paddock kwijt kan) zo heftig reageert op een zadel wat misschien iets anders voelt? Het helemaal niet passen lijkt me niet, daar kijkt een zadelmaker wel naar voor diegene er een ruiter op zet.
Ik zie vaak paarden die zo reageren omdat ze simpelweg hun energie anders niet kwijt kunnen, dat komt ontzettend vaak voor bij paarden die veel op stal staan en relatief heel weinig vrije beweging krijgen.

Is het een idee om je paard vanaf nu meer op de weide te zetten bijvoorbeeld, zodat ze geen opgepropte energie in zich heeft als de zadelmaker weer komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 19:28 



 
Profiel   

Zelf dacht ik ook dat als je paard misschien wat te veel krachtvoer krijgt, ze ook heel fris kan worden, is wel iets om nog even na te gaan.
Verder is dit een probleem wat heel veel voorkomt, je wil voor je jonge paard een goed zadel als je begint met rijden, maar ze zijn nog niks gewend, hoe doe je dat dan..
In eerste instantie moet het gewoon goed op je paard liggen en ik zelf voel wel als ik erop zit in stap of het voor mij ook goed is.
Dus ik weet niet of jij dat ook kan inschatten in stap, als iemand er gewoon even naast loopt kun je dat vast wel proberen na het longeren.
Daar kan de zadelmaker ook wel mee helpen als ze ook instructrice is.
Maar als je het te spannend vindt moet het niet hoor, je kan er ook gewoon de tijd voor nemen, niks moet alles mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 19:58 



 
Profiel   

Die zadelmaker valt ook wel wat over te zeggen...

Wil je eerst zadel 1 verkopen, gelukkig boven je budget want je gaf zelf al aan dat ie eigenlijk te klein was voor jou zelf, dus niet kopen, want dan zit je waarschijnlijk te ver achter in het zadel, op de lepel, dat geeft geen goede drukverdeling voor een jong paard, je paard gaf een bok, dus dat geeft al aan dat je paard het er niet mee eens was...

Zadel 2 ging in de mist, je kwam ten val, gezien de reactie van je paard vond ze dat helemaal niets.

Zadel 3 gaf hij zelf aan dat de boom te smal is, daar moet je dan niet mee willen rijden, welke leeftijd het paard ook heeft...

Tip: koop geen nieuw zadel, laat de rug van je merrie goed opmeten en goed adviseren door een zadelpasser die zelf geen zadels verkoopt.
Ga vanuit deze meting op zoek naar een goed 2de hands zadel, jonge paarden groeien nog enorm,en moeten nog ontwikkelen in bespiering, waardoor ze bijna elk half jaar andere maat zadel nodig zijn, zo zonde om nu een nieuw zadel te kopen die over een maand of wat al niet meer zal passen.
Denk je juiste zadel te hebben gevonden, vraag dan verkoper of je mag passen en laat dan zadelpasser opnieuw komen om te beoordelen, en kijk of het of goed zit of dat ze door kleine aanpassing passens kan maken.
En bij zo'n jong dier zou ik sporen achterwege laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 22:46 



 
Profiel   

Laure schreef
Ik hoef niet meteen intensief te rijden nu, maar een jaar wachten met een nieuw paard gaat me net iets te ver

Je hebt haar gelijk de eerste dagen al aan het halster gelongeerd, en gestapt.

En hoe lang is de periode tussen aankomst en deze passessie?

Paarden hebben tijd nodig om te wennen, zeker een half jaar. Ik doe de eerste maand niets anders dan paard binnen, paard buiten, voeren, mesten, paard wat gezelschap houden (ik ga er vaak bij zitten in de box) en that's it.

Geef je paard tijd om al die indrukken (andere omgeving, vinden ze SUPER spannend) andere paarden, andere mensen, een andere routine, enzovoorts, te verwerken. En als je dan na die maand dingen gaat vragen, vraag dingen die ze heel goed snappen en niet fout gaan doen. Op die manier zet je je paard en jezelf up voor succes.

Een zadelpassessie is voor je paard echt heel intensief. Heel veel prikkels, en voor een paard dat zich nog niet veilig en vertrouwd voelt in haar nieuwe omgeving, en bij jou, voor een paard wat écht nog heel jong is, gewoon echt te veel.

Je zult echt geen jaar hoeven wachten, maar er zijn slimmere manieren om sneller aan een passend zadel te komen, waarbij je niet het paard over de toeren jaagt.
Hevonen schreef
Ik zou lekker een maandje of 2-3 rust nemen, en lekker wandelen, spelen en eventueel wat grondwerk doen, maar even niet rijden, vooral leuke en ontspannen dingen samen doen. Stap dan in het nieuwe jaar weer op, dan is het leed vergeten en de gewenning stukken beter.


Ik ga hierin mee. Ik vind dit echt een heel verstandig advies.
Bedenk ook dat je echt een jaar nodig hebt om je paard goed te leren kennen, en vanaf het moment dat je gaat rijden, staat er zeker een jaar voor jullie samen echt een goede basis hebben. Neem alle tijd die ervoor is.

Take all the time you need, so it takes less time.
Geduld, en denk aan je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 23:19 



 
Profiel   

Gooiske schreef
Die zadelmaker valt ook wel wat over te zeggen...

Wil je eerst zadel 1 verkopen, gelukkig boven je budget want je gaf zelf al aan dat ie eigenlijk te klein was voor jou zelf, dus niet kopen, want dan zit je waarschijnlijk te ver achter in het zadel, op de lepel, dat geeft geen goede drukverdeling voor een jong paard, je paard gaf een bok, dus dat geeft al aan dat je paard het er niet mee eens was...

Zadel 2 ging in de mist, je kwam ten val, gezien de reactie van je paard vond ze dat helemaal niets.

Zadel 3 gaf hij zelf aan dat de boom te smal is, daar moet je dan niet mee willen rijden, welke leeftijd het paard ook heeft...

Tip: koop geen nieuw zadel, laat de rug van je merrie goed opmeten en goed adviseren door een zadelpasser die zelf geen zadels verkoopt.
Ga vanuit deze meting op zoek naar een goed 2de hands zadel, jonge paarden groeien nog enorm,en moeten nog ontwikkelen in bespiering, waardoor ze bijna elk half jaar andere maat zadel nodig zijn, zo zonde om nu een nieuw zadel te kopen die over een maand of wat al niet meer zal passen.
Denk je juiste zadel te hebben gevonden, vraag dan verkoper of je mag passen en laat dan zadelpasser opnieuw komen om te beoordelen, en kijk of het of goed zit of dat ze door kleine aanpassing passens kan maken.
En bij zo'n jong dier zou ik sporen achterwege laten.

Sporen? Nee dat zou ik bij dit jonge paard zeker ook niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 08:33 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Passen zonder ruiter, en op rustige momenten gebruiken om te rijden. Dan na een tijdje zadel laten controleren. Zoals je ook bij een totaal groen paard doet. Dan pas je ook eerst zonder ruiter.

Zo doe ik het ook altijd. Maar dat is dan inderdaad op paarden die rijden met zadel nog niet kennen.

TS het kan voor jouw jonge paard gewoon even te veel geweest zijn. Het is best een hoop, nieuwe omgeving, nieuwe mensen, en dan ook nog een passessie in combinatie met jouw spanning. Probeer bovenstaande of zoek inderdaad een ruiter die wil testen. En neem vooral de tijd en ga er niet op als het niet goed voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 08:43 



 
Profiel   

Waarom ga je de eerste keer rijden met sporen?
Maar goed daar gaat het niet om :D


Ik vind het ook bijzonder dat er zadels zijn die jou al niet passen.
Dat te klein voor jou had op een bok al eruit gekomen. Daar ga je een paard al niet mee lastig vallen.
Ook het boven budget laat je gewoon niet passen. Dat vind ik echt commercieel van de passer om te hopen dat het past en jou over te halen tot duurder.
Zo'n iemand mag dan eigenlijk al vertrekken. Gelukkig laat je nu dus ook een ander komen.

Hoe nu verder.
Heb je angst, of valt dat mee.
Zijn er zadels van stalgenoten die redelijk passen? Waar je dan rustig eens op eigen tempo weer een rondje kunt rijden?
Of zoek idd iemand die een tijd wil rijden voor je. Maar dan heb je ook een zadel nodig.
Ook zonder rijden kun je redelijk zien of een zadel past. En op de bok of jij past en hoe het voor jou voelt.

2 jaar terug ook mijn 2 jonkies zo een zadel laten aanmeten, daarna pas zadelmak gemaakt en na een poosje rijden pas weer laten controleren en dan helemaal met rijden erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 08:49 



 
Profiel   

Hier ga ik wel mee met DP hoor. Te klein voor jou en te krap voor het paard. Waarom gaat een zadelpasser dat in vredesnaam uitproberen? Snap wel dat de merrie het daar niet mee eens is. Dus inderdaad een andere zadelmaker laten komen die goed bekend staat en met veel ervaring.

Verder kan het zijn dat de merrie toch wat sensibeler is dan je dacht. En een verhuizing is natuurlijk best stressvol. Zoveel nieuwe indrukken en een zadelpassessie kan net even wat teveel voor haar zijn geweest.

Ik begrijp de adviezen wel van rustig aan en een paar maanden laten wennen.
Aan de andere kant is het wel aan te raden om een paard als het al een jaar onder het zadel is gewoon naar de leeftijd natuurlijk - te gaan rijden. Vooral in het begin en juist om te kijken of er geen verborgen gebreken zitten. Als je het paard eerst een paar maanden vrij geeft wordt het alweer een stuk moeilijker verborgen gebreken te ontdekken als ze er zitten en aan te tonen dat die er al voor aankoop zaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:36 



 
Profiel   

Ik denk dat de meeste tips al gegeven zijn, ik heb daar weinig aan toe te voegen. Het lijkt mij dat het emmertje van je paard is overgelopen. Net beleerd, nieuwe stal, nieuwe eigenaar, nieuw zadel en wellicht een wat onzekere ruiter.

Overigens is zadelpassen überhaupt al een hele tour. Ik heb een 12-jarige ruin, heel koel in het koppie, en ten tijde van het zadelpassen had ik hem al een jaar en stonden we ook een jaar op deze stal. En zelf hij werd op een gegeven moment chagrijnig en nors van al het gesjor, op en afgestap. Dus het zadel testen op een rustig moment lijkt mij een heel goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:42 



 
Profiel   

Wat veel wordt vergeten is dat paarden structuur nodig hebben. Nu is een verhuizing best stressvol, maar in de meeste gevallen kun je niet voorkomen dat een paard moet verhuizen.
Wat je wel kan doen is je houden aan de routine die het paard gewend was. Hoeveel beweging kreeg ze, op welke tijden, hoeveel voer en wat voor voer.
Als je na de verhuizing de routine aanhoudt die het paard gewend was, dan geeft dat houvast aan het paard.
En kun je daarna langzaam verandering daarin aanbrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:21 



 
Profiel   

Toen ik mijn jonkie ging inrijden, had ik ook dat kip- en ei probleem.
Hoe vindt je een passend zadel voor een paard dat nog geen zadel kent?

Om die reden ben ik met boomloos begonnen. Dat is in elk geval iets makkelijk aan te meten.
Na het zadelmak maken overgegaan naar een zadel waarvan het kopijzer kan worden aangepast.
Daar hebben heel wat maatjes kopijzer in gezeten, soms in een paar maanden tijd meerdere maten groter!
Voordat er een boomzadel opging, heb ik eerst zelf in een grote winkel een helemaal zadels gepast,
zodat ik wist welke zadels bij mijn lichaam pasten en welke absoluut niet.
(dat had ik voor aanschaf van het boomloze zadel overigens ook al gedaan)

Neem dus in elk geval een zadel dat makkelijk aanpasbaar is, vooral in de breedte, want als er spiertjes op komen, dan is elk zadel snel te klein.
Helemaal als ik lees dat zadels "boven budget" zijn.
Als je nu kiest voor een zadel dat nauwelijks kan meegroeien met je paard, dan ga je het financieel echt zwaar krijgen, want dat worden dan een hoop verschillende zadels de komende jaren.

Er zijn meerdere merken zadels die wisselbare kopijzers hebben.
Sommige van kunststof. Lang niet zo duur als lederen zadels.
Dit type zadels is vaak ook makkelijk (en voordelig) aan te komen, omdat veel mensen die juist gebruiken bij jonge paarden.
(tweede voordeel: je raakt zo'n zadel ook weer makkelijk tweedehands kwijt)
Kan best zijn dat het niet het lekkerste zadel is voor jezelf, belangrijkst is, dat het goed op je paard past en je billen en benen ook goed in dat zadel passen.
Pas als je paard over een aantal jaar volgroeid is (en goed in de bespiering zit), pas dan ga je zoeken naar een zadel waar je zelf ook het gelukkigst mee bent (mits het natuurlijk ook het perfecte zadel is voor je paard)

Voor als je weer opstapt: de tip van een bodyprotector had ik al langs zien komen; zelf zou ik er nog een airbagvest aan toevoegen.
Na mijn eerste vliegles in jaren, had mijn zelfvertrouwen ook een klein deukje opgelopen, vooral omdat ik door mijn hogere leeftijd kennelijk niet meer zo flexibel val als vroeger.
Een airbagvest erbij gaf mij in elk geval een extra veilig gevoel.

Verder, tip voor dit moment;
je hebt een jonkie, laat die even lekker bijkomen.
Neem les, maar ga voorlopig eerst eens een tijdje alleen met grondwerk aan de gang.
En dan bedoel ik niet alleen rondjes laten rennen / longeren, maar echt grondwerk a la natural horsemanship, parelli of wat dan ook.
Geef het de tijd dat jij en je paard elkaar goed leren kennen.
Werk aan vertrouwen met je paard, als je paard vertrouwen in je heeft als je er naast staat, dan zal het vertrouwen makkelijker komen als je er op stapt. Paard kent je stem, je weet dan hoe die op je stem reageert, je stem is zo belangrijk. Als hij het dan spannend vindt als je opstapt, dan kun je met je stem al zo veel winnen.

Je hebt een jonkie en geen kant en klaar wedstrijdpaard, paard kent nog weinig en is niks gewend.
Juist met goed grondwerk leer je je paard goed kennen, en andersom geldt dit ook.
Rijden is op dit moment gewoon echt niet belangrijk, dat komt vanzelf.
Ga leuke dingen doen, leer je paard met je spelen (ja dat moet je ze leren, de eerste keer dat mijn paard een grote bal zag, wist die echt niet wat die er mee moest doen. Nu maak je hem dolgelukkig met een spelletje met de bal, is op zich al een super oefening voor de spiertjes. (verzamelt dan maximaal, draait galop pirouettes, is heel intrinsiek bezig, allemaal bewegingen die hij zelf toont zonder dat er ook maar 1 opgeknoopt hulpteugeltje aan te pas komt, en zonder dwang)

Als je dit geduld niet hebt, en alleen zo snel mogelijk zo veel mogelijk wil rijden....
Dan heb je volgens mij het verkeerde paard gekocht, sorry als dat niet leuk klinkt.
Een "ingereden" 3 jarige is gewoon nog lang niet "af".
Er zijn inderdaad paarden, die al heel jong heel zwaar aan het werk worden gezet (kijk bijvoorbeeld naar de hengstenkeuringen).
Afgezien van de vraag of dit goed is voor het paard, kun je je ook afvragen of elk paard dit kan.
Je hebt een puppy paard. Niet elke pup wordt even snel (mentaal) volwassen.
Sommige paarden zijn laatbloeiers.

Ik hoop dat je je vertrouwen terugvindt en dat je een fijne tijd met je paard tegemoet gaat.
En voor je paard hoop ik dat die een baas heeft gekregen die begrip heeft voor een jong paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:26 



 
Profiel   

Babootje schreef
Wat veel wordt vergeten is dat paarden structuur nodig hebben. Nu is een verhuizing best stressvol, maar in de meeste gevallen kun je niet voorkomen dat een paard moet verhuizen.
Wat je wel kan doen is je houden aan de routine die het paard gewend was. Hoeveel beweging kreeg ze, op welke tijden, hoeveel voer en wat voor voer.
Als je na de verhuizing de routine aanhoudt die het paard gewend was, dan geeft dat houvast aan het paard.
En kun je daarna langzaam verandering daarin aanbrengen.


Dat was hier ook de tip toen ik een paard kocht wat wel vaker kon ontploffen bij vreemde dingen aan het lijf. Had niks te maken met te veel energie of vreemde ruiter/omgeving. Hij was erg gevoelig op lijf en kon bij een verandering dus ontploffen. Verkoper zei juist dat we gewoon door moesten gaan met het ritme en dat werkte juist goed. Dat snapte hij.

Ik logeerde dus ook met zadelpassen, maar helaas ook pas nadat ik er de 1e keer keihard af gevallen was. Helaas dachten zowel instructie die ervaring had met jonge paarden als zadelmaker dat het passen wel zonder dekje kon. Niet dus. Maar ook zadels die op het oog goed leken konden tijdens het rijden ineens toch niet goed zijn. Omdat hij dat blijkbaar toch niet prettig vond tijdens het lopen. Ik logeerde dus altijd een paar rondjes als er iets veranderd was. Als een zadelmaker dat niet wil afwachten is hij niet geschikt voor ons.

Ook huidige paard ben ik meteen gaan rijden na verhuizing. Ja, zij had er last van en was erg onrustig, maar juist tijdens het rijden en werken was ze rustig en braaf, want dat was bekend. Geen lastige dingen, maar gewoon simpel rijden. Ik heb nog geen enkel paard gehad wat dat niet kon naast het gewoon elkaar leren kennen. Dus als je je er prettiger bij voelt, vooral doen. Maar iemand die het anders doet doet het niet meteen fout. Waarom zou rijden of gewoon wat wandelen of longeren ineens slechter zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:41 



 
Profiel   

Love2sk8 schreef
Wat is de reden dat je paard zo fris is? Het lijkt me niet dat een paard dat lekker in zijn vel zit (en zijn energie voldoende in de weide of paddock kwijt kan) zo heftig reageert op een zadel wat misschien iets anders voelt? Het helemaal niet passen lijkt me niet, daar kijkt een zadelmaker wel naar voor diegene er een ruiter op zet.
Ik zie vaak paarden die zo reageren omdat ze simpelweg hun energie anders niet kwijt kunnen, dat komt ontzettend vaak voor bij paarden die veel op stal staan en relatief heel weinig vrije beweging krijgen.

Is het een idee om je paard vanaf nu meer op de weide te zetten bijvoorbeeld, zodat ze geen opgepropte energie in zich heeft als de zadelmaker weer komt?

Heb je al veel jonge paarden onder je kont gehad?
Deze reactie is heel normaal voor een jong dier, niet meer van maken dan het is.

Avalanche; dat wachten heb ik nog nooit gedaan, gewoon meteen mee in de routine. Niet te veel tamtam rond maken. Daar wordt niemand beter van.

TS: Sizzle geeft hier imo erg goed advies. :) Laat je niet gek maken, kijk zo nuchter mogelijk naar wat hier gebeurt is; een jong paard heeft een normale reactie gegeven die helaas niet zo leuk was voor jou. Meer was het niet. Neem bij de volgende sessie je tijd en kijk eventueel inderdaad of iemand anders misschien kan rijden zodat je zelf weer op je gemak kan op bouwen. :)

Ts:

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:43 



 
Profiel   

Eens ayasha :j en met sizzle idd

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:44 



 
Profiel   

wat vervelend zeg maar ik denk de reactie van je merrie op het zadel was. als ze zo vurig ineens reageert. geeft ze ws duidelijk aan dat dat zadel niet goed was. Ik zou volgende week zadel erop leggen dan eerst logeren met zadel, kijken hoe ze reageert. en een zadel wat niet in je budget past laten liggen. Als ze onder de lounge goed reageert kan je erop aan de longe.. kan jij je focussen op het zadel in stap aan de longe.. een goede zadelpasser ziet dan vrij snel of het een goed passend zadel voor je is.. Iemand anders laten rijden zoals bij je zus kan maar dan nog wil je neem ik aan zelf t zadel ook ff voelen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 12:11 



 
Profiel   

Ik heb echt veel aan de reacties hier.
Ik ga niet op iedereen apart reageren, maar hier even de belangrijkste dingen:

Grondwerk zijn we mee bezig. Spelenderwijs volgen, stoppen, achteruit, volgen met de voorhand als ik draai, ... Dit dit ze allemaal heel ontspannen in de bak waar we ook rijden/longeren. Ze kan dan echt ontspannen, dus het is niet dat de omgeving voor haar nog heel spannend is. Ze loopt voor de rest ook als een hondje achter mij aan, dus dat vertrouwen komt volgens mij wel goed.


Het rijden met sporen bij het testen... :D ik wou ze uitdoen, de vorige eigenaresse zei dat ik ze mocht aanhouden want zij reed ook met sporen. Ik had alleen prikkertjes en zij wieltjes, dus paard was het niet gewoon.


Het zadel dat de klein was... Mijn billen pasten er wel is, mijn benen kwamen iets te veel aan de wrong. Ik had op voorhand ook niet de prijs van dat zadel gevraagd, het werd pas vermeld toen ik er op zat. Dus daar leg ik ook niet meteen de fout bij de zadelverkoper.


Het plan voor volgende week is ook zeker longeren bij elk zadel. Ze laat nu duidelijk merken welk zadel haar niet zint. Pas als ze braaf is kunnen we dit testen in stap en eventueel draf. De zadelpasser is op de hoogte van de ervaring, ze gaven zelf al aan dat ze de tijd nemen. Ik ga hier ook zeker op staan tijdens de sessie.
Ze verdelen meerdere merken. Mijn voorkeur gaat ook naar een aanpasbaar zadel. Hiervoor is het budget ook groter hoor. Ik wil alleen niet nu investeren in een duur zadel dat beperkt aanpasbaar is. Ik heb niet het budget om elke 6 maanden 3-4 duizend euro te betalen voor een nieuw zadel :+
Budget is dus zeker gerelateerd aan het soort zadel dat we vinden.

Van de vorige eigenaresse kwam ook het advies om de routine zo veel mogelijk over te nemen, vandaar ook de keuze om haar niet volledig stil te zetten.


Voor de opmerkingen ivm jong paard en aan het werk te zetten:
Ik weet dat ik een jong paard heb gekocht. Hier moeten niet alle knopjes opzitten en ze moet ook niet elke dag/elke week rijden. Dat is niet mijn ambitie :) Ik heb ook geen wedstrijd ambitie. Over een paar jaar eens proberen kan wel eens leuk zijn, maar dit moet allemaal niet.
Lekker op het gemakje trainen, opbouwen en we zien wel hoever en waar we komen. In de zomermaanden kan ze hier ook 24/24 op de weide op vakantie. Het is een van de weinige stallen die de paarden in de winter ook dagelijks op de wei zet. Ik zou ze graag langer op de wei hebben overdag, maar die keuze heb ik hier in de omgeving niet. Paard staat bewust op +20km van huis, waar ik langs een van de drukste punten in Antwerpenmoet omdat ik ze liever op deze kleinschalige en rustige stal zet met dagelijks weide of paddock ipv een stal waar ze 24/24 op stal staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:04 



 
Profiel   

Klinkt alsof je het super goed oppakt TS! :D goed bezig :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen