Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuw paard, gevallen bij zadelpassen - wat nu?

 
Profiel   

Ik open eigenlijk nooit topics op bokt, ik hoop dat het hier goed staat.
Ik weet ook niet echt of dit een vraag is, maar ik moet het alleszins van mij afschrijven. Het wordt waarschijnlijk een lang verhaal, excuses :o

Sinds kort heb ik mijn eerste eigen paard gekocht. Ter info, ik ben beginnen rijden toen ik 8 was (nu 30). Als kind/tiener hebben we altijd eigen paarden gehad, mijn ouders betaalden alles. Ik heb altijd recreatief dressuur gereden. Toen mijn ouders gescheiden zijn heb ik nog enkele jaren samen met mijn zus een paard gehad, maar na mijn studies ben ik hiermee gestopt. Na een aantal jaren werken, begon het opnieuw te kriebelen en ben ik paarden gaan bijrijden van anderen (halve stal). Een kleine maand geleden heb ik besloten om hiermee te stoppen en mijn eigen paardje te kopen.

Ik was al weken online aan het kijken naar paarden en na aanmoediging van familie toch eens gaan kijken. Het tweede paardje was een jonge merrie die geadverteerd stond als heel braaf. Bij het gaan kijken was ik op slag verliefd. De merrie werd voorgereden en daarna heb ik er zelf mee gereden. Ze bokte wel even op mijn sporen, die ze niet gewoon was. Voor de rest was ze in omgang en aan de hand ook heel braaf.
Een weekje later later keuren en nog een week later werd ze gebracht naar haar nieuwe stal. (4jaar, 1j zadelmak)



Ik heb de eerste dagen haar vooral wat gelongeerd aan het halster en losgelaten/aan de hand gestapt in de paddock. Op de wei stond ze wel heel onrustig, verder was ze in omgang nog steeds heel braaf en lief.
Mijn zadel en hoofdstel dat ik nog had van vroeger passen niet. Dus heb ik een afspraak gemaakt bij een erkende zadelpasser. Ik had wel wat stress die dag, de eerste keer opstappen op een jong paard op een nieuwe locatie... Ze stond toen 2,5 weken op de nieuwe stal.

Voordat de zadelpasser er was heb ik ze gelongeerd en ze leek heel rustig. Nadien nog even geborsteld, maar dan moesten we wachten op de zadelmaker die te laat was. Bij het opmeten/uitleg merkte ik wel dat de merrie wat gestresst was. Ze laat dit niet snel zien en het is heel subtiel. Uiteindelijk hebben we een paar zadels gepast en gingen we het eerste zadel testen. Ook hier heb ik ze eerst aan de longe genomen, ze leek kalm dus ben ik opgestapt. Het zadel voelde wel goed, maar de zadelpasser vond het net wat te klein voor mij (17"). In galop vertrok ze wel met te veel enthousiasme, maar ze zit zacht en kwam daarna braaf terug. Ze gaf klein bokje, maar ook dit was eerder een vreugdebokje/fris zijn.



Het eerste zadel bleek toch ruim boven mijn budget te zijn en we probeerden een tweede zadel. Het op- en afzadelen deden we in de piste, ze bleef echt braaf en rustig staan. Ik heb wel de fout gemaakt van op te stappen zonder te longeren met het tweede zadel. Ik voelde direct dat ik minder stevig zat op dit zadel en de merrie was ineens ook heviger. Haar draf werd echt een showdraf en ze begon ineens te huppelen in galop (heel traag, bijna ter plaatse, maar wou niet goed terugkomen). Toch nog twee cirkels in draf en ineens lag ik er naast.

Ze sprong naar voren, en bij het landen op de voorbenen bokte ze hard en hoog met haar hoofd tussen haar benen. Ik zag de omheining van de bak nog dichterbij komen want ik werd echt gelanceerd en kon met geen mogelijkheid blijven zitten. Ik ben gevallen op mijn onderrug en had meteen pijn. Ik ben ook even blijven liggen, want ik geraakte niet goed recht. Al snel bleek dat ik niet meer in staat was om nog op te stappen. Zelfs gewoon stappen ging moeilijk, mijn rechterbeen kreeg ik niet meer omhoog of opzij.

Achteraf gezien had ik wel al signalen kunnen herkennen en vroeger afstappen, dat is nu natuurlijk makkelijk gezegd.



Paard afgezadeld, de zadelpasser stelde voor om iemand anders te bellen of nog een andere keer terug te komen. Ze had nog een zadel binnen mijn budget, maar het was net te smal. Ze zei dat het geen kwaad kon om hiermee even te rijden om nadien een zadel op maat te bestellen.



Ik heb een andere zadelmaker gebeld die volgende week kan komen, met meer zadels in mijn budget. Ze zijn ook op de hoogte van het verhaal.
Maar ik heb nu al stress als ik hier aan denk. Het zal natuurlijk niet helpen als ik tijdens het zadels passen opnieuw zoveel stress heb op een jong paard. In tussentijd rijden gaat niet, want ik heb geen zadel. Ik sta op een kleine stal waar niet veel mensen rijden, dus lenen wordt ook moeilijk.
Mijn zus heeft een springzadel van Ikonic dat mogelijks wel zou kunnen passen. Ze heeft ervaring met jonge paarden en is niet bang om op te stappen. Ik heb gevraagd of ze deze merrie eens zou willen rijden, zodat ik kan zien hoe ze bij een andere ruiter reageert. Helaas heeft mijn zus al enkele keren last-minute deze afspraak afgezegd en kan ik niet echt op haar rekenen.



Wie heeft nog tips om het zadelpassen volgende week te overleven?
De laatste keer dat ik viel (6jaar geleden) heb ik een stukje van een ruggewervel gebroken, dus de schrik zit er nu wel behoorlijk in eerlijk gezegd...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 17:02 



 
Profiel   

Kan je geen instructrice vinden die met haar eigen zadel even komt rijden?
Dan is je paard waarschijnlijk een stuk braver met passen straks.
En als je dan je eigen zadel hebt nog ene paar keer bij diegene lessen tot je genoeg vertrouwen hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 17:06 



 
Profiel   

Geen optie om aan de longeerlijn te rijden? Dat je ook wat meer kan focussen op hoe het zadel zit en je misschien ook net wat veiliger mee voelt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 17:08 



 
Profiel   

Niet zelf opstappen. Je vertrouwt het al niet en voor een gevoelig paard kan een ander zadel best even wennen zijn. Sowieso is voor een jong paard dat al even niet gereden is het heftig als je dan gereden hebt, afzadelt, weer opzadelen en weer opstappen. Dat is helemaal buiten de structuur die ze kennen en de reactie daarop is, denk ik, niet vreemd.

Ik zou dus echt even informeren naar een handige ruiter in je omgeving, liefst die veel zadelmak maakt en handig is en die het zadel passen en de eerste keren rijden daarna voor je laten doen. Kost even wat maar je vertouwen en plezier is veel meer waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 17:09 



 
Profiel   

Heb je instructie?

Ik zou zoeken naar iemand die een paar keer jouw paard kan rijden en jou kan helpen weer in het zadel te stappen en daarin ook te begeleiden. Zo kan je het paard overnemen wanneer ze fijn loopt of braaf is.


Overigens lijkt mij de reactie van jouw paard eerder op het zadel dan op frissigheid of spanning.

Desnoods stel je de zadelmaker uit tot je het zelf weer aandurft en je paar een aantal keer gereden is zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 17:10 



 
Profiel   

Tjonge.Als ik jou was zou ik even rustig aan doen!Dat gedoe met zadels was duidelijk te veel voor je jonge paard.Denk ook aan je eigen gezondheid.Kun je het zadel niet kopen waar ze aan gewend was bij haar vorige eigenaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 17:15 



 
Profiel   

Laat hem maar even een paar keer lekker doorrijden door een meer ervaren ruiter/je instructeur voor die tijd, en rij zelf even aan de lijn bij het passen. Beter voor je zelfvertrouwen, en dan kan je instructeur meteen met je meekijken hoe je zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 17:19 



 
Profiel   

Ik zou zeker iemand anders vragen om even te rijden. Het klinkt ook als een reactie op een zadel, al dan niet icm met dat een zadelpasconsult ook gewoon rete spannend is voor een jong paard.

Aan de longe doen zou ik alleen doen als degene die longeert én rete handig en het paard goed in kan schatten. Anders is het schijnveiligheid en heb je alleen nog vele malen meer ellende áls er iets gebeurd.
Ik ben overigens iemand die wél de paarden vasthoud/longeert met zadelmak maken, maar dit doe ik ook alleen bij paarden die ik zelf heb opgeleid en op dat punt durf ik mijn hand er voor in het vuur te steken dat er niets gebeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 17:25 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik lig hier al een week van wakker en het helpt wel om jullie reacties te lezen.

Ik had de intentie om les te nemen eens ik het zadel heb. Ik heb al een aantal keer bij die persoon les gevolgd en ben wel fan van zijn aanpak. Hij rijdt ook paarden voor anderen.
Heb hem net naar aanleiding van jullie reacties een bericht gestuurd met de vraag of hij ze alvast een paar keer zou willen rijden en dat ik kan opstappen als het goed voelt.

Bedankt!

toevoeging: mijn vriend kan mee, maar kent niets van paarden. De zadelmaker die volgende week komt is ook een instructrice. Ik ken ze verder niet, maar ze zou hier inderdaad wel bij kunnen helpen.
Aan de longe bokt ze af en toe ook wel eens als ze fris staat, maar meestal loopt ze echt maar een beetje rond te sloffen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 17:26 



 
Profiel   

Niet alle 4 jarigen zijn opstappen en wegrijden. Ze zijn er uiteraard wel, maar je moet een 4 jarige wel zien als eentje die nog veel moet leren. Heb je bewust voor een jong dier gekozen? Als jij het nu spannend vind dan moet je niet zelf opstappen, daar komen ongelukken van en naast dat dat vervelend is voor jouzelf kun je daar ook het paard een rugzakje meegeven. Ik zou op zoek gaan naar een instructeur die ervaring heeft met jonge paarden en je daarmee kan begeleiden. Het is heel goed om hulp te vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 17:41 



 
Profiel   

@har166: nee, ik ben niet bewust op zoek gegaan naar een jong paard. Volgens de vorige eigenaresse (tevens ook fokker) was het wel opstappen en wegrijden. Ze kon 3 weken stilstaan, even jongeren en wegrijden. Ook bij het kijken voor aankoop werd het paard uit de paddock gehaald, opgezadeld en stapte ze er zo op zonder longeren, zonder cap. Ik heb genoeg rij ervaring, maar niet jonger dan 5jaar. Ik zit dus ook al een hele week hiermee in mijn hoofd met de schrik dat ik een foute keuze heb gemaakt. Hoewel ik bij het bezichtigen en de keuring hier wel het volste vertrouwen in had.
In omgang is het trouwens het liefste/braafste paard dat ik ken. Ook de staleigenaar zegt dat ze in de stal en omgang (naar de wei brengen) echt wel braaf is en respect heeft.

Instructeur wil er wel mee rijden, maar we moeten even kijken of zijn zadel zou passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 18:19 



 
Profiel   

Neem les. Maar dat was je al van plan begrijp ik.De eerste tijd met een nieuw paard is altijd moeilijk,ook als het al een ouder dier is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 18:28 



 
Profiel   

Ik denk dat het goed is dat iemand anders nu inderdaad even de overgang van zadels doet, en als je een keer gezien hebt dat het goed ligt, en je paard ook heeft ervaren dat het goed ligt, gaat het vast weer zo goed.

Ook denk ik dat het kan dat een paard 'zo opstappen en rijden' is, maar tegelijkertijd dat het emmertje kan overlopen. Dat merk je niet aan het begin, na een tijd stilstaan of andere dingen, maar juist aan het eind van een aantal indrukken die moeilijk voor haar waren. En misschien dat er ook nog wel wat gebeurt in de wisselwerking tussen jullie, maar uit hoe je het beschrijft lijkt het nog steeds een heel lief paard dat lief blijft tot de boel overliep. Als je dat dan voor bent dan wordt haar vermogen om dat op te vangen ook steeds groter, en kunnen jullie vast nog veel plezier hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 18:30 



 
Profiel   

Je hebt dus een heel duidelijk paard gekocht, eerste zadel was goed maar buiten budget, tweede zadel paste niet en je lag er naast. Volgende week passen terwijl je er zelf op gaat is niet slim want ze voelt ook ongetwijfeld jouw spanning dus schiet je er weinig mee op. Bel de fokker en vraag of je tijdelijk , bvb voor drie maanden het zadel kunt lenen/huren. Vertrouwd voor je paard en dan rustig toe werken naar het volgende pas moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 18:42 



 
Profiel   

Er zijn al goede tips gegeven, ik zou met jouw verleden een bodyprotector dragen, dit kan je ook een wat veiliger gevoel geven. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 19:05 



 
Profiel   

Qua passen zou ik proberen of de zadelmaker wil passen zonder ruiter, en dan zelf het zadel even op een bok proberen. Dan kan je daarna met een passend zadel rustig gaan opbouwen, en tegen de tijd dat je weer vertrouwd kunt rijden kan de zadelmaker nog eens op controle komen voor de puntjes op de i. Zo zou ik het doen. Denk dat de tijdsperiode te kort is om het paard goed vertrouwd te maken om heel eerlijk te zijn. Weer een andere ruiter met weer een ander zadel lijkt mij niet bevorderlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 19:31 



 
Profiel   

Passen zonder ruiter, en op rustige momenten gebruiken om te rijden. Dan na een tijdje zadel laten controleren. Zoals je ook bij een totaal groen paard doet. Dan pas je ook eerst zonder ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 19:42 



 
Profiel   

Ik zie dat je van Antwerpen bent. Misschien dat je dat al geprobeerd hebt maar zadelmakers De Clerck in Berchem is nog altijd een bekende zadelmaker in in Antwerpen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 19:50 



 
Profiel   

Ik heb nu al twee keer een zadel laten passen zonder te rijden, 1x omdat het paard nogal een trauma had, en we mede daardoor een nieuw zadel wilden, en 1x omdat het paard nog niet beleerd was. Zadel gepast, bij de onbeleefde nog even aan de longe maar bij de andere alleen stilstaand.

En dan na een tijdje rijden nog een keer laten controleren en eventueel aanpassen als ik wel kon rijden. Dat ging ook prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 19:57 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Passen zonder ruiter, en op rustige momenten gebruiken om te rijden. Dan na een tijdje zadel laten controleren. Zoals je ook bij een totaal groen paard doet. Dan pas je ook eerst zonder ruiter.

Als het paard zó groen is zou ik dit ook laten doen.
Of inderdaad vragen aan de zadelpasser of hij/zij de longeerlijn wilt vasthouden. Tenzij je rug nogsteeds niet helemaal 100% is, ik heb ook tot 2 keer toe die fout gemaakt om te snel op te stappen.. |(

Maar ik herken je verhaal.. Ook de angst. Maakt het natuurlijk wel erger voor het paard. Succes met het besluit nemen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 20:11 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips.

@ward: het is niet De Clerck, aangezien ik nogal wisselend commentaar heb gelezen. Het is een team van meerdere zadelpassers die in heel België komen en ook msfc gecertificeerd zijn. De persoon die bij mij zal langskomen is ook instructrice en ze geeft ook les in longeren. Dat geeft mij dus wel enigzins wat vertrouwen voor die dag.

Ik ga even bekijken of de merrie in tussentijd een paar keer gereden kan worden door iemand met meer ervaring. Afhankelijk van hoe ze dan reageert en loopt kan ik er dan op het einde hopelijk zelf nog even op om vertrouwen op te bouwen.
Indien nodig ook deze persoon mee naar het zadelpassen en bij het zadelpassen kijk ik even of we zonder ruiter kunnen passen indien mogelijk. Dit zal dan afhankelijk zijn van hoe vaak ze gereden zal worden komende 2 weken en hoe ze hierop reageert.

Bedankt iedereen voor de reacties! Door het van mij af te schrijven merk ik dat de stress toch al een beetje aan het afnemen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 20:32 



 
Profiel   

Ik heb zelf 9 jaar als zadelpasser gewerkt en kan alleen maar bevestigen dat dit voor jonge paar ontzettend stressvol is.
Ik nam altijd minimaal 2x zo lang bij jonge paarden en gaf ze ruim tijd om met de situatie om te gaan. In sommige gevallen betekend dat meerdere zadels achter laten voor een paar dagen.

Wat jou gebeurd is, valt absoluut te voorkomen.
Mijn advies: laat je niet onder druk zetten. Als je pasrd steeds tussen door even weer aan de longe moet of gewoon even 10 rondjes aan de hand moet stappen, dan moet dat.
Jonge paarden bij voorkeur ook niet zonder dekje passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 20:46 



 
Profiel   

Waarom niet passen zonder dekje, Sizzle?

Mijn paard is binnenkort toe aan zijn eerste zadel, dus ben wel benieuwd naar de redenatie en evt. tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:31 



 
Profiel   

Fillis schreef
Waarom niet passen zonder dekje, Sizzle?

Mijn paard is binnenkort toe aan zijn eerste zadel, dus ben wel benieuwd naar de redenatie en evt. tips!


Ik denk dat Sizzle hetzelfde zal zeggen, maar het gevoel van zonder dekje is compleet anders.
Dus tenzij je paard daar aan gewend is, is dat geen goed moment om dat uit te proberen.
Idem voor als je paard altijd "droog" gereden word en je dan je paard zeiknat uit de regen trekt, en dan gaat rijden, ook dan voelt het zadel+dekje anders, wat met jonge paarden nog wel eens voor een interessante trainingssessie kan zorgen.

Idem trouwens met voor het opstappen nog ff aansingelen, goed, maar daar daarna wél eerst een rondje weer stappen voordat je opstapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:38 



 
Profiel   

Fillis schreef
Waarom niet passen zonder dekje, Sizzle?

Mijn paard is binnenkort toe aan zijn eerste zadel, dus ben wel benieuwd naar de redenatie en evt. tips!


Jonge paarden hangen vaak nog heel erg vast aan hele kleine signalen die ze gebruiken om het leven te begrijpen. Als je zonder dekje past dan heb je continue wissel van materiaal en temperatuur. Het gebeurd dan regelmatig dat zelfs brave dieren ineens een regelrechte rodeo geven.
Zo moet je ook enorm oppassen met kunststof op een jong ding dat enkel leer gekend heeft in zijn korte zadelmakke leventje. Idem met lucht gevulde kussens.

Edit, wat Siskuh zegt inderdaad
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen