Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuw paard gekocht

 
Profiel   

Hoi hoiii,
Nieuw hier maar zit met een vraagje
Sinds een week hebben we onze nieuwe aanwinst een ruin van 19,5 jaar. Echter weten we de afstamming niet precies, maar het zou een mix zijn van Engels volbloed en Irish sporthorse. We hebben proefgereden ging allemaal goed. Nu hebben we hem eerst laten wennen en na 5 dagen zijn we gaan rijden waarna die er 2 keer met me vandoor ging en geen rem opzat en niet op normaal tempo kon draven of hij schoot alweer in galop. Bij de vorige eigenaar stond hij 24/7 buiten en nu opeens in een stal zowat hele dag. Ben hier geen voorstander van. Nu vandaag in wei gezet, maar is erg onrustig en draagt zijn staart erg hoog en flink blazen met neus gaten en een hoog hoofd me gespitste oren recht na voor. Hij is heel heet merk ik met na de wei brengen en eruit halen en op stal is hij dat minder. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen?
Groetjessss :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:15 



 
Profiel   

Vallieetinus schreef
Hoi hoiii,
Nieuw hier maar zit met een vraagje
Sinds een week hebben we onze nieuwe aanwinst een ruin van 19,5 jaar. Echter weten we de afstamming niet precies, maar het zou een mix zijn van Engels volbloed en Irish sporthorse. We hebben proefgereden ging allemaal goed. Nu hebben we hem eerst laten wennen en na 5 dagen zijn we gaan rijden waarna die er 2 keer met me vandoor ging en geen rem opzat en niet op normaal tempo kon draven of hij schoot alweer in galop. Bij de vorige eigenaar stond hij 24/7 buiten en nu opeens in een stal zowat hele dag. Ben hier geen voorstander van. Nu vandaag in wei gezet, maar is erg onrustig en draagt zijn staart erg hoog en flink blazen met neus gaten en een hoog hoofd me gespitste oren recht na voor. Hij is heel heet merk ik met na de wei brengen en eruit halen en op stal is hij dat minder. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen?
Groetjessss :D


Eerst laten wennen aan de bak? wandelen, grondwerken, en longeren zodat hij het beter kent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:18 



 
Profiel   

Eerst maar eens rustig laten wennen en alleen grondwerk doen ipv rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:19 



 
Profiel   

Lekker buiten laten staan, daar knappen ze zo van op, zeker als hij dat al gewend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:20 



 
Profiel   

Ik denk dat hij gewoon veeeelste veel energie heeft. Heb je de plek en tijd hem vaker (per dag) buiten te zetten? Zeker doen! Zeker als hij meer beweging gewend is op een dag, maar ik vind dat dit wel voor ieder paard geldt. Als hij de hele dag op stal staat en dan eindelijk ruimte heeft om te lopen, dan snap ik dat die lekker wilt rennen: energie eruit

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:31 



 
Profiel   

Bloedje getrokken met de keuring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:36 



 
Profiel   

Wat ik in het andere topic al had gezegd:
Paard op een stal zetten waar hij wel fatsoenlijk naar buiten kan en even de tijd geven om te wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:41 



 
Profiel   

Paard staat in een vreemde omgeving en veel op stal. Ik snap wel dat hij dat niet kan bolwerken.

Mijn advies stal zoeken waar hij veel meer buiten komt en laten wennen aan nieuwe omgeving. Op een veilige manier opbouwen met bijv eerst alleen longeren en veel wandelen. Als dat relaxt gaat dan pas eens aan rijden denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:45 



 
Profiel   

Eerst naar buiten, lijkt me toch wel overduidelijk dat een paar uur buiten het niet gaat doen voor dit paard. Vanuit daar eerst maar eens grondwerk lessen nemen en elkaar leren kennen, als jullie beide vertrouwd zijn eens opstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:54 



 
Profiel   

Zo jammer dat mensen denken dat een paard een gebruiksvoorwerp is....Een paar dagen wennen en hup hij moet alles doen wat ik wil....Ga eerst een band met zo'n paard opbouwen, een vriendschap, grondwerk etc...Wennen van een paard duurt maanden...en een band opbouwen minstens net zo lang. En bij een paard met slechte ervaringen mss nog (veel) langer.

Ik vind het heel sneu voor je omdat je andere verwachtingen had...maar een dier is geen machine...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:05 



 
Profiel   

Het is toch nog geen kerstvakantie ofwel :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:17 



 
Profiel   

Zo'n explosief dier moet naar buiten kunnen. Dus een andere stalling zoeken waar dat wel mogelijk is.
En vergeet niet dat het dier nog helemaal moet wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:20 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Het is toch nog geen kerstvakantie ofwel :?

Echt he. Ik dacht het en jij zegt het.
Hoe meer voor de hand liggend is de oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:21 



 
Profiel   

[PP] Eerste paard ervaringen

Je bent niet de enige die moet buffelen met een eerste paard. Wat mij betreft kost elk nieuw paard me ongeveer een jaar voor het makkelijker begint te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:23 



 
Profiel   

Hoeveel uur komt hij dan per dag buiten op de wei?
Dat je er na 5 dagen op bent gaan zitten vind ik dan weer niet vreemd, maar als het dan niet veilig kan toch een paar stappen terug doen.

Edit: Oh je hebt je bericht alweer verwijderd zag ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:49 



 
Profiel   

Je kunt ook prima stappen zonder erop te gaan zitten. Bij mij betekent moeten stappen gewoon wandelingen maken samen. Iets wat ik ook pas doe op het moment dat paard zich op de nieuwe plek veilig voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:49 



 
Profiel   

mrie schreef
[PP] Eerste paard ervaringen

Je bent niet de enige die moet buffelen met een eerste paard. Wat mij betreft kost elk nieuw paard me ongeveer een jaar voor het makkelijker begint te worden.

Nope, zelfs mijn bijrijdmeiden hebben er flink aan moeten trekken om de overstap van mangepaarden naar eigen paarden te maken en dan zijn mijn paarden blij en happy op de plek waar ze wonen.

Een van die twee heeft er trouwens 3/4 jaar over gedaan voordat ze normaal aanspreekbaar was als rijpaard en daar hoefde ik niet eens een band mee op te bouwen; ze had vanaf moment één dat we elkaar tegen kwamen: met jouw ga ik mee, JIJ wordt mijn nieuwe mensen-vriendje.


Los hiervan: wat te denken van een paard dat je vol eten stopt maar niet de ruimte geeft om die energie om te zetten in beweging/werk. ELK paard wordt daar ströntvervelend van!
Kijk dus ook goed naar het voerrantsoen; los van het waardevolle advies dat al gegeven is om een plek te zoeken waar ze kunnen bewegen, liefst 24/7 buiten als ie dat toch al gewend is.

Daarnaast, wat weet van zijn verleden als gebruikspaard? Hoe werd hij gereden? Hoe vaak werd hij gereden? Hoeveel eten kreeg hij voor 24/7 buiten wonen?
Weet je zeker dat je tuigage past? Weet je zeker dat je 'm niet (onbewust) veel meer voorwaarts rijdt?
In deze context: wat is jouw ervaring met eigen paarden?


Cowgirl schreef
Het is toch nog geen kerstvakantie ofwel :?

Volgens mij niet maar dat zegt niet alles....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:50 



 
Profiel   

Bedankt voor alle fijne berichten.


Laatst bijgewerkt door Vallieetinus op 20-11-21 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:52 



 
Profiel   

Berichten die wat kritischer zijn kunnen ook fijn zijn. Daar kun je van leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:54 



 
Profiel   

Afstamming weten we niet maar is wss een volbloed mix met Irish sporthorse hij heeft van 1 tot 12 jaar L dressuur gelopen en is daarna naar een manege verkocht en daarna aan ons


Laatst bijgewerkt door Vallieetinus op 20-11-21 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:55 



 
Profiel   

Naast stappen was niet de bedoeling zij de dierenarts. Maar echt erop. Luister naar mijn eige gevoel en laat me uiteraard niet leiden door andere maar op dat moment voelde het vertrouwt om samen aan het werk te gaan


Laatst bijgewerkt door Vallieetinus op 20-11-21 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:56 



 
Profiel   

Van 24/7 buiten kunnen rennen en dollen naar 24/7 binnen staan,daar worden de meeste paarden koekoek van. Naar buiten met dat arme dier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:56 



 
Profiel   

Stappen die je kan ondernemen:
-meer werk vanaf de grond om vertrouwen op te bouwen
- meer naar buiten
- minder krachtvoer
- gaat er vandoor met rijden. Medische issues?
- laten wennen. Dat is niet na 5 dagen klaar
- zadel gecheckt?

Edit. Je hebt inmiddels je reacties aangepast :) Vaak is dit lijstje hierboven een standaard riedeltje voor een heet paard die weg schiet. Wellicht zou je wat kunnen laten checken zoals het zadel en of hij bijvoorbeeld niet te hoog in het krachtvoer staat :) Manege paarden (in het algemeen) lopen vaak veel rondjes met nog niet zulke goede ruiters en soms een niet goed passend zadel. Zo kunnen ze ook goed vast zitten in het lijf en zou je een osteopaat naar hem laten kijken. Heb ook wel eens een vluchtend paard onder het zadel gehad voor pijnlijke tanden. Dan zou een tandarts een goed idee zijn :D


Laatst bijgewerkt door Kabayo op 20-11-21 22:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:58 



 
Profiel   

Trol account?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:09 



 
Profiel   

Kabayo, kom je ook met argumenten als je zo'n beschuldiging uit? Niet lief
En zo'n rijtje geboden daar blijkt ook wat weinig inlevingsvermogen uit.
Misschien had je haast of zo toen e deze reactie gaf....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen