Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard vliegt ineens weg

 
Profiel   

Beste bokkers,

Ik heb een wat ouder verzorgaard. Hij vindt basis dingen in een schrikparcours (vlaggen, parasol, waaiende dingen) niet eng. Daarbuiten is alles goed, en vliegt hij ineens weg in de galop. Ik weet bijna helemaal zeker dat dit komt doordat hij ergens van schrikt. Hij probeert altijd de andere kant op te gaan en hij trapt niet als hij dat doet. Wel heeft hij al een keer het touw kapot gemaakt, en is een paar keer tegen me aan gerend (na een paar meter schiet ik er voor weg). Daarna heb ik hem ook niet meer vast gezet, omdat ik het geen fijne plek vind om hem vast te maken.

Nu moet ik hem poetsen/ alles doen in het weiland, zonder hem vast te zetten. Ik voel me helemaal niet meer veilig hierbij, en heb telkens het gevoel dat hij gaat rennen, ook al doet hij dat echt niet altijd. Ikzelf ben over een nare beenbreuk van een jaar geleden nog niet helemaal stabiel. Ik kan lopen (nog niet 100%, maar wel goed genoeg), maar ik maak liever nog geen gekke sprongen/ pogingen om hem vast te houden.

De eigenaar kan hier niets aan doen, vanwege prive redenen. Liefst krijg ik daar dus geen reacties over. Het is niet mogelijk om samen iets te gaan doen. De eigenaar heeft wel gezegd dat het misschien niet een heel goed idee is om hem vast te zetten, maar daar ben ik best vrij in. Liefst probeer ik het wel gewoon. Dan heb ik namelijk niet het gevoel dat hij ‘ineens’ weg gaat rennen.

Ik wil hem graag blijven verzorgen, en het probleem oplossen.
In een ander topic kreeg ik vaak: ‘ik denk dat je beter kan stoppen met verzorgen’, maar ik ben dat dus niet van plan :j

hebben jullie ervaringen met paarden die zo doen? hebben jullie tips om te begrijpen wat er aan de hand is, en het op te lossen?

groetjes,
mars_mellow


Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 22-11-21 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 18:46 



 
Profiel   

Je bent niet heel duidelijk. Bedoel je dat hij zich losrukt tijdens het verzorgen als hij schrikt? Als dat zo is, zou je een longe (of andere echt lange lijn) door de ring waaraan je hem normaliter zou vastzetten kunnen leiden. Als hij dan wegspringt of zich wil losrukken heb je speelruimte. Hij kan zich niet bezeren (hoofd en nek zijn heel kwetsbaar) en jij kunt hem weer 'inhalen' en kalmeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 18:52 



 
Profiel   

Je kunt het touw misschien om een balk of paal doen en het uiteinde daarvan vasthouden? Dan heb je iets meer controle over waar hij blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 18:53 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Je bent niet heel duidelijk. Bedoel je dat hij zich losrukt tijdens het verzorgen als hij schrikt? Als dat zo is, zou je een longe (of andere echt lange lijn) door de ring waaraan je hem normaliter zou vastzetten kunnen leiden. Als hij dan wegspringt of zich wil losrukken heb je speelruimte. Hij kan zich niet bezeren (hoofd en nek zijn heel kwetsbaar) en jij kunt hem weer 'inhalen' en kalmeren.


Ja, maar ook als ik niet bezig ben. af en toe zie ik het al een beetje aankomen, maar meestal niet.

longeren was niet echt de bedoeling want dan gaat hij gemeen doen blijkbaar, maar ik zal het wel een keer proberen. goed idee, bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 18:55 



 
Profiel   

Sintara schreef
Je kunt het touw misschien om een balk of paal doen en het uiteinde daarvan vasthouden? Dan heb je iets meer controle over waar hij blijft.


ja, zal ik proberen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 19:11 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
Hevonen schreef
Je bent niet heel duidelijk. Bedoel je dat hij zich losrukt tijdens het verzorgen als hij schrikt? Als dat zo is, zou je een longe (of andere echt lange lijn) door de ring waaraan je hem normaliter zou vastzetten kunnen leiden. Als hij dan wegspringt of zich wil losrukken heb je speelruimte. Hij kan zich niet bezeren (hoofd en nek zijn heel kwetsbaar) en jij kunt hem weer 'inhalen' en kalmeren.


Ja, maar ook als ik niet bezig ben. af en toe zie ik het al een beetje aankomen, maar meestal niet.

longeren was niet echt de bedoeling want dan gaat hij gemeen doen blijkbaar, maar ik zal het wel een keer proberen. goed idee, bedankt!

Ze bedoelt niet dat je hem moet longeren, wat er bedoelt wordt is een longeerlijn door de ring halen waar je hem normaal vast bindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 19:57 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Je bent niet heel duidelijk. Bedoel je dat hij zich losrukt tijdens het verzorgen als hij schrikt? Als dat zo is, zou je een longe (of andere echt lange lijn) door de ring waaraan je hem normaliter zou vastzetten kunnen leiden. Als hij dan wegspringt of zich wil losrukken heb je speelruimte. Hij kan zich niet bezeren (hoofd en nek zijn heel kwetsbaar) en jij kunt hem weer 'inhalen' en kalmeren.


Ja, maar ook als ik niet bezig ben. af en toe zie ik het al een beetje aankomen, maar meestal niet.

longeren was niet echt de bedoeling want dan gaat hij gemeen doen blijkbaar, maar ik zal het wel een keer proberen. goed idee, bedankt![/quote]
Ze bedoelt niet dat je hem moet longeren, wat er bedoelt wordt is een longeerlijn door de ring halen waar je hem normaal vast bindt.[/quote]


_/-\o_ Dom van me. verkeerd gelezen :j

idd, goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 20:14 



 
Profiel   

'gemeen' doet tijdens het longeren, wegrukken en rennen bij simpel poetsen en vaststaan, volledig door jou heen rennen dat je er bang voor bent, ts, dit kan betekenen dat of het paard weet donders goed wat ie doet, voelt geen voldoening uit waarom hij braaf zou zijn en denkt 'zoek het uit ik ga naar de weide'. Of het paard is daadwerkelijk doodsbang voor wat dan ook, dat kan pijn zijn, medisch dus(lijkt me slim dit eerst te onderzoeken) of dingen in de omgeving of een handeling die jij maakt?
Ik ben erg typisch hoor ts, maar neem eens grondles, leer het paard kennen, daar leer jij ook van. Mijn haflinger schiet namelijk ''zonder reden'' van mij weg, maar raad eens, ikzelf ben gewoon hardstikke geirriteerd die dag! paarden zijn zulke spiegels en gevoelige wezens... 'Jouw' paard vetrouwt jou blijkbaar nog niet genoeg om bij je te blijven en jou als leider te zien in die situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 20:31 



 
Profiel   

TS net als in het vorige topic ga ik je het advies geven om les te nemen

Dit soort situaties kunnen heel vervelend en gevaarlijk eindigen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 21:31 



 
Profiel   

Ja, inderdaad. bedankt! Zal wel even kijken, Maar ik denk niet dat les mogelijk is helaas. wel een heel goed idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 22:09 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
Ja, inderdaad. bedankt! Zal wel even kijken, Maar ik denk niet dat les mogelijk is helaas. wel een heel goed idee!


Waarom kan een les niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 22:18 



 

Enige optie: grondwerkles nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 22:26 



 
Profiel   

Een verzorgpaard wat de baas is over jou , kan hele vervelende gevolgen hebben. Ik heb het ook op de harde manier moeren leren maar daarvoor wel een fiks blauw oog opgelopen. Was ik mooi zeker 2 weken zoet mee..

Daarna ben ik wel echt een stuk strenger geworden want ik was gewoon veel te lief voor mijn verzorgd paard. Inmiddels is het mijn eigen paard en pas na een paar jaar goed volhouden (en weer naar en ongeluk maar dat was niet haar fout maar gewoon pech voor ons beiden en waarschijnlijk overschatte ik de boel ) is nu pas de verstandhouding goed. Ik ben de baas nu in ieder geval en daarin ook 100% geaccepteerd en nu hebben we nooit van die gekke grapjes.

Ik heb ook het idee dat je jezelf wat overschat in dit geval door te denken dat het alleen wel gaat lukken. En dat kan wel dat heb ik ook gedaan , maar dan moet wel het inzicht komen dat je eigenlijk veel te lief en onduidelijk bent voor je verzorgpaard. Een paard gebruikt die ruimte om de baas te worden over jou en zelf te gaan bepalen hoe en wat. Met het gedrag wat je verzorgpaard nu laat zien zegt het eigenlijk ik heb geen respect voor jou en je regels. Het paard is de baas over jou en loopt letterlijk en figuurlijk over je heen.

Maar pas alsjeblieft op het is bij mij een keer goed fout gegaan en het scheelde niks of ik had het niet na kunnen vertellen.dus wees verstandig en probeer toch ergens om hulp te vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 01:20 



 
Profiel   

Ja, inderdaad. bedankt!

Grondwerkles kan niet, omdat er op het moment weinig overleg is met de eigenaar. het paard kan niet uit het weiland, en het paard is rond de 24. Ik hoorde van anderen ook vaak dat hij zomaar kan omdraaien, en wegrennen. Precies wat er nu gebeurd dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 09:13 



 
Profiel   

Voor les heb je geen overleg nodig met de eigenaar (immers die betaald er niet voor en heeft er geen last van, paard zal hoogstens beter opgevoed raken), leeftijd van het paard maakt niks uit (immers het is niet belastend voor je paard), en het kan prima in het weiland.

Kwestie van een beetje zakgeld sparen en even rondvragen of op facebook of bokt kijken naar een grondwerkjuf.

Nog andere bezwaren?

Of heb je het simpelweg er niet voor over om er moeite voor te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 09:53 



 
Profiel   

TS, gaat dit over hetzelfde paard als drie maanden geleden? Zorg alsjeblieft voor begeleiding als je bij dat paard bent. Dit zijn problemen die je niet even via een paardenforum op lost. Het moet wel veilig blijven voor jou. Je hebt je lichaam de rest van je leven nog nodig....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 09:56 



 
Profiel   

Je hebt dus alleen het weiland, geen stal?
Vastzetten kan niet? Wat doet hij dan?

Wat doe je met dit paard behalve poetsen, wandelen?

Een keer wegspringen kan ieder paard wel eens doen. Maar je kan veel voorkomen met opvoeding, beweging en ook het voer.

Zover ik kan lezen heb je heel weinig opties. Het paard is al wat ouder en heeft zo zijn uitspattingen. Maar is dat omdat hij dingen echt eng vind? Teveel energie? Of een verwaterde opvoeding?

Wat zou kunnen helpen is een fijne poetsplaats waar je aan twee kanten kan vastzetten (crosstie). Een bakje of roundpen om in te werken. En les van iemand die kan zien wat er gebeurt en je kan leren hoe ermee om te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:01 



 
Profiel   

Wat jammer dat het nog steeds niet goed gaat.
Helaas ben jij zelf (nog) niet handig genoeg om dit op te lossen. En denk ik de enige oplossing zijn begeleiding van iemand die dit wel kan.

Pony is al ouder en weet alle truukjes en weet ook dat jij hem niet de baas bent. Ik verwacht dat dit alleen maar erger dan beter gaat worden als je zo alleen verder blijft gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:26 



 
Profiel   

troi schreef
Voor les heb je geen overleg nodig met de eigenaar (immers die betaald er niet voor en heeft er geen last van, paard zal hoogstens beter opgevoed raken), leeftijd van het paard maakt niks uit (immers het is niet belastend voor je paard), en het kan prima in het weiland.

Kwestie van een beetje zakgeld sparen en even rondvragen of op facebook of bokt kijken naar een grondwerkjuf.

Nog andere bezwaren?

Of heb je het simpelweg er niet voor over om er moeite voor te doen?


Eeh, nou echt wel. Ik moet er niet aan denken dat een verzorgen les neemt in weet-ik-niet-wat met mijn paard en ik weet er niets van . Dan is het meteen exit met de verzorgen. Alles in overleg. Altijd. Ben je het er niet mee eens (en dat kan ik me af en toe goed voorstellen) dan is dat jammer, maar helaas. De eigenaar is de eigenaar en degene die de beslissingen neemt. Hoe krom en dom die ook kunnen zijn. Wil je dat niet als verzorger (en dat kan ik me ook goed voorstellen) dan kan je beter afscheid nemen van het paard en de eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:29 



 
Profiel   

rien10 schreef
troi schreef
Voor les heb je geen overleg nodig met de eigenaar (immers die betaald er niet voor en heeft er geen last van, paard zal hoogstens beter opgevoed raken), leeftijd van het paard maakt niks uit (immers het is niet belastend voor je paard), en het kan prima in het weiland.

Kwestie van een beetje zakgeld sparen en even rondvragen of op facebook of bokt kijken naar een grondwerkjuf.

Nog andere bezwaren?

Of heb je het simpelweg er niet voor over om er moeite voor te doen?


Eeh, nou echt wel. Ik moet er niet aan denken dat een verzorgen les neemt in weet-ik-niet-wat met mijn paard en ik weet er niets van . Dan is het meteen exit met de verzorgen. Alles in overleg. Altijd. Ben je het er niet mee eens (en dat kan ik me af en toe goed voorstellen) dan is dat jammer, maar helaas. De eigenaar is de eigenaar en degene die de beslissingen neemt. Hoe krom en dom die ook kunnen zijn. Wil je dat niet als verzorger (en dat kan ik me ook goed voorstellen) dan kan je beter afscheid nemen van het paard en de eigenaar.



Oe ja helemaal mee eens!

Maargoed, les is wel het beste advies. Dit klinkt als een paard wat gewoon 0 respect heeft voor jou en een beetje zn eigen gang gaat, met alle (gevaarlijke) gevolgen van dien. Dus, kort overleg (telefonisch?) met de eigenaar met de vraag of je iets van grondwerkles/hulp mag nemen omdat het nu gewoon gevaarlijk wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 10:34 



 
Profiel   

Het paard heeft nu een ander stuk weiland er bij, dus nu ook een hek om hem beter vast te zetten. Ik heb het vandaag samen geprobeerd, en het ging goed! niet te lang gedaan, want het liefst eindig ik natuurlijk met iets goeds. Ik merke ook dat hij daar een stuk kalmer is.

Ik denk inderdaad dat hij misschien gewoon zo in elkaar zit. het is bovendien een arabier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 18:06 



 
Profiel   

Arabieren zijn niet perse moeilijker, maar ze zijn vaak wel erg gevoelig, dus hoe kalmer en duidelijker jij bent, hoe rustiger hij is ;)

Edit: dat geldt eigenlijk voor alle paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 19:49 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Arabieren zijn niet perse moeilijker, maar ze zijn vaak wel erg gevoelig, dus hoe kalmer en duidelijker jij bent, hoe rustiger hij is ;)

Edit: dat geldt eigenlijk voor alle paarden

je hebt helemaal gelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:23 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Je hebt dus alleen het weiland, geen stal?
Vastzetten kan niet? Wat doet hij dan?

Wat doe je met dit paard behalve poetsen, wandelen?

Een keer wegspringen kan ieder paard wel eens doen. Maar je kan veel voorkomen met opvoeding, beweging en ook het voer.

Zover ik kan lezen heb je heel weinig opties. Het paard is al wat ouder en heeft zo zijn uitspattingen. Maar is dat omdat hij dingen echt eng vind? Teveel energie? Of een verwaterde opvoeding?

Wat zou kunnen helpen is een fijne poetsplaats waar je aan twee kanten kan vastzetten (crosstie). Een bakje of roundpen om in te werken. En les van iemand die kan zien wat er gebeurt en je kan leren hoe ermee om te gaan.


ja precies, poetsen en wandelen :)

Ik heb een fijnere poetsplaats gevonden, helaas kan alleen niet van beide kanten. Was wel handig geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:25 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
Het paard heeft nu een ander stuk weiland er bij, dus nu ook een hek om hem beter vast te zetten. Ik heb het vandaag samen geprobeerd, en het ging goed! niet te lang gedaan, want het liefst eindig ik natuurlijk met iets goeds. Ik merke ook dat hij daar een stuk kalmer is.

Ik denk inderdaad dat hij misschien gewoon zo in elkaar zit. het is bovendien een arabier.

Ik weet niet hoe het hek eruit ziet, maar zou nooit adviseren om een paard aan een hek vast te binden. Als hij met het hek aan het rennen gaat geeft dat hele nare ongelukken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 07:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen