Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard vliegt ineens weg

 
Profiel   

Als het je zoveel spanning geeft, heb je er dan nog wel plezier aan? Zou je dan niet beter op zoek kunnen gaan naar een ander verzorgpaard? Ik weet dat je dat liever niet wilt horen. Maar zonder hulp van de eigenaar, sowieso zonder ervaren hulp op de grond, ga je dit probleem niet oplossen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:04 



 
Profiel   

cobiie schreef
mars_mellow schreef
Het paard heeft nu een ander stuk weiland er bij, dus nu ook een hek om hem beter vast te zetten. Ik heb het vandaag samen geprobeerd, en het ging goed! niet te lang gedaan, want het liefst eindig ik natuurlijk met iets goeds. Ik merke ook dat hij daar een stuk kalmer is.

Ik denk inderdaad dat hij misschien gewoon zo in elkaar zit. het is bovendien een arabier.

Ik weet niet hoe het hek eruit ziet, maar zou nooit adviseren om een paard aan een hek vast te binden. Als hij met het hek aan het rennen gaat geeft dat hele nare ongelukken.


Dat is de enige optie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:13 



 
Profiel   

Aan het hek vastbinden is niet de enige optie. Het is de enige optie waarbij het paard enigzins luistert naar je

TS echt hopelijk zie je in dat dit geen houdbare situatie is zonder dat je actie onderneemt. Ik raad je met klem aan lessen te nemen, ja die zijn er ook in jouw regio en anders hebben ze vaak een lesroute.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:20 



 
Profiel   

Nooit, maar nooit aan een hek of een staldeur oid vast zetten, echt nooit.
Dat is als het goed is regel 1 die je ooit aangeleerd krijgt.
Geen objecten die los kunnen.

Maar ik was je OP aan het lezen en dacht, huh dat is toch een bekend verhaal.
En dat is het dus ook.
Om eerlijk te zijn zou ik stoppen, die geeft keer op keer gevaarlijke situaties. Je hebt gewoon geen match met dit paard. Waarom die zo krampachtig wel willen krijgen?
Het is geen schande om te zeggen, dit paard is voor mij nu figuurlijk een maatje te groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:23 



 
Profiel   

Het is een stevig hek. iedereen die ik ken, zet hun paarden ook aan die hekken vast.

Dus anders nooit in zijn leven iets met het paard doen? gewoon laten wegrotten zonder aandacht? Dan zet ik hem liever vast aan een hek.

Ik heb een halster en touw met paniekhaak gekocht. Op die manier schiet hij dus los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:27 



 
Profiel   

SusanH schreef
Als het je zoveel spanning geeft, heb je er dan nog wel plezier aan? Zou je dan niet beter op zoek kunnen gaan naar een ander verzorgpaard? Ik weet dat je dat liever niet wilt horen. Maar zonder hulp van de eigenaar, sowieso zonder ervaren hulp op de grond, ga je dit probleem niet oplossen.



Dit paard krijgt nooit aandacht. Ik vind dat wel heel belangrijk.

er zijn ook nergens andere paarden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:28 



 
Profiel   

Dan zijn die andere ook erg onverantwoordelijk bezig.
Geeft mij meteen weer aan waarom ik geen bijrijders meer wil.... moet er niet aan denken dat het toch gedaan word want andere springen ook in de put. En nee die paniekhaak werkt daar niet snel genoeg voor.
Dit zal niet het eerste paard zijn dat verongelukt op deze manier, met wat pech ook niet de laatste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:31 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dan zijn die andere ook erg onverantwoordelijk bezig.
Geeft mij meteen weer aan waarom ik geen bijrijders meer wil.... moet er niet aan denken dat het toch gedaan word want andere springen ook in de put. En nee die paniekhaak werkt daar niet snel genoeg voor.
Dit zal niet het eerste paard zijn dat verongelukt op deze manier, met wat pech ook niet de laatste.




hmm, behalve stoppen met verzorgen, wat is jouw idee dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:33 



 
Profiel   

Een ander paard zoeken.
Hier ben je al zo lang bezig, voelt je onveilig, doet nu dus ook nog eens onveilig.
Ja rot dat het paard geen aandacht krijgt maar dat is de verantwoording van de eigenaar.

Je moet er toch niet aan denken dat hij gaat hangen aan die poort en die poort met zich mee sleept.
Paard dat zich zelf daardoor verwond, alles op zijn weg verwond, jou dus misschien ook.
Met paarden omgaan is ook je verstand blijven gebruiken naast de emotie.
Ze zijn echt te groot om zo maar mee aan te klooien.
En het is duidelijk dat er na maanden niet ineens grote verandering gaat komen.
Hou het aub veilig voor jou en je paard.
En het zoveelste topic geeft aan dat je hier zelf ook geen plezier uit haalt.
Dus waarom door blijven gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:38 



 
Profiel   

Ik denk dat je als eigenaar ook gewoon moet zorgen voor basis faciliteiten Duopenotti. Ik weet niet hoe het er precies uitziet, maar het klinkt alsof er amper iets is om een paard even fatsoenlijk te verzorgen.


In principe kunnen paarden best zonder 'aandacht' hoor. Zolang ze eten, vers water, beetje beschutting, regelmatig de hoefsmid e.d hebben.

Je kan je dus afvragen waarom je het nog doet zo.
Als je graag wil kan je ook af en toe even langsgaan en een appeltje brengen ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:39 



 
Profiel   

Waarom zou de eigenaar dat moeten?
Die eigenaar vind het prima als dat paard daar in de wei loopt zonder verdere verzorging.
Oke daar kun je wat van vinden waarom iemand zo een paard wil. Maar die hoeft niet voor de verzorger ineens dingen te gaan veranderen.
Grote kans ook dat die eigenaar niet eens last heeft van een weg rennend paard omdat die meer ervaring heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:42 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Waarom zou de eigenaar dat moeten?
Die eigenaar vind het prima als dat paard daar in de wei loopt zonder verdere verzorging.
Oke daar kun je wat van vinden waarom iemand zo een paard wil. Maar die hoeft niet voor de verzorger ineens dingen te gaan veranderen.
Grote kans ook dat die eigenaar niet eens last heeft van een weg rennend paard omdat die meer ervaring heeft.

nee hoor, daar hebben ze allemaal vast van :)
Ik ben alleen eigenlijk de enige persoon die naar hem toe gaat, dus ik heb daar last van,

hij kan super lief zijn, en ik hou echt wel van hem....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:45 



 
Profiel   

Als je als eigenaar wil dat het veilig gaat dan moeten de omstandigheden/faciliteiten er ook naar zijn toch? Dat bedoel ik te zeggen na die opmerking over onveilig gedrag van de verzorger.

In dit geval heb ik trouwens niet de indruk dat de eigenaar veel interesse heeft in wat de verzorgers met de paarden doen en hoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:48 



 
Profiel   

Oke dan hebben ze er allemaal last van, maar niet erg genoeg om er iets aan te willen veranderen.
En de eigenaar heeft die verplichting ook niet.

Ik geloof best dat je van je van hem houd. Maar dan zul je flink moeten gaan investeren in les wil je dit veilig gaan doen.
Maar ik ben bang dat over 3 maanden het topic hetzelfde is als 3 maanden terug.

Sterkte ermee :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:50 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Oke dan hebben ze er allemaal last van, maar niet erg genoeg om er iets aan te willen veranderen.
En de eigenaar heeft die verplichting ook niet.

Ik geloof best dat je van je van hem houd. Maar dan zul je flink moeten gaan investeren in les wil je dit veilig gaan doen.
Maar ik ben bang dat over 3 maanden het topic hetzelfde is als 3 maanden terug.

Sterkte ermee :knuffel:


ja, Ik hoop dat het beter gaat, nu dat hij ook in een ander weiland kan.

bedankt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:53 



 
Profiel   

Tussenoplossing om aan het hek zetten veiliger te maken: neem een strotouwtje (zo'n ding dat om een hooibaal heen zit), knip er een stuk af en knoop dat om het hek. Snij dat touwtje voor de helft door. Het halstertouw bind je aan het strotouwtje. Eén ruk en het touwtje breekt, paard gaat er vandoor zonder het hek mee te nemen. Daarmee maak je in ieder geval de huidige situatie veiliger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:54 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Als je als eigenaar wil dat het veilig gaat dan moeten de omstandigheden/faciliteiten er ook naar zijn toch? Dat bedoel ik te zeggen na die opmerking over onveilig gedrag van de verzorger.

In dit geval heb ik trouwens niet de indruk dat de eigenaar veel interesse heeft in wat de verzorgers met de paarden doen en hoe.

Niet mee eens. :)
Een verzorger hoort ook zelf verstandig te blijven. En dat is niet aan poorten knopen. Leren ze dat tegenwoordig niet meer op een manege?
Als dan de situatie niet toereikend is kan een verzorger ook kiezen zo niet verder te gaan.
Of het paard te leren stilstaan zonder vastzetten. Zorgen dat iemand hem vasthoud.
De situatie is zoals hij is, de eigenaar vind het zo prima, daar kun je het mee eens zijn als verzorger, of niet.

En dat gaat natuurlijk over meer dingen waar je als verzorger tegen aan loopt.
Ik heb wel eens een blauwe maandag paarden verzorgt op een plek waar ze met geluk 1 keer in de week even buiten kwamen. Nou dat merkte ik dus toen ik daar kwam. De rest was goed hoor, diverse poetsplaatsen, zadelkamer, goede bak.
Maar tegen mijn principes in. Ik was toen pas 16, maar heb wat anders gezocht.
Ik kan niet verlangen dat een eigenaar het anders doet voor mij.
Ik schik me in hoe het daar gaat, of niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:55 



 
Profiel   

Nezzie schreef
Tussenoplossing om aan het hek zetten veiliger te maken: neem een strotouwtje (zo'n ding dat om een hooibaal heen zit), knip er een stuk af en knoop dat om het hek. Snij dat touwtje voor de helft door. Het halstertouw bind je aan het strotouwtje. Eén ruk en het touwtje breekt, paard gaat er vandoor zonder het hek mee te nemen. Daarmee maak je in ieder geval de huidige situatie veiliger.

en je leert het paard dat trekken loskomen is.
Vervolgens is het touwtje een keer niet ver genoeg door en....

Wat is er zo moeilijk aan een paard bind je niet aan hekken en deuren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 08:56 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
en je leert het paard dat trekken loskomen is.


Blijkbaar heeft ie dat al geleerd :)

Paard vastzetten aan iets dat niet meegeeft is problemen met de nek opzoeken. Paard vastzetten aan iets dat wel meegeeft is gevaarlijk. Paard vastzetten aan iets dat loslaat is verkeerd gedrag aanleren. Dus ja, ik ben het met je eens dat het opvoeden de beste structurele oplossing is. Alleen 1. dat kost tijd en 2. ts lijkt nog iets te onervaren om dat alleen aan te kunnen. Strotouwtje geeft dan op dit moment in ieder geval meer veiligheid voor paard en mens. En hek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 09:35 



 
Profiel   

Klopt dat heeft hij al geleerd, dus zal doorgaan tot hij succes heeft.

En nee stro touwtje heeft geen oplossing, hij komt toch los, en als dan een keer dat touwtje niet knapt.....
Dingen goed aanleren, zowel voor mens als dier, of niet :)

Dus ja kom je uit op les halen, niet alleen k.ten enz.
Andere mensen zijn ook niet ervaren geworden door te blijven rommelen.
Investeren in jezelf om beter te worden is normaal in de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 09:50 



 
Profiel   

Ik denk idd dat een strotouwtje, of gewoon het touw zo doen dat als hij trekt hij los gaat, de beste oplossing is voor nu. als hij los raakt kan ik hem altijd pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 10:23 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Klopt dat heeft hij al geleerd, dus zal doorgaan tot hij succes heeft.

En nee stro touwtje heeft geen oplossing, hij komt toch los, en als dan een keer dat touwtje niet knapt.....
Dingen goed aanleren, zowel voor mens als dier, of niet :)

Dus ja kom je uit op les halen, niet alleen k.ten enz.
Andere mensen zijn ook niet ervaren geworden door te blijven rommelen.
Investeren in jezelf om beter te worden is normaal in de paarden.


Les is niet mogelijk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 11:10 



 
Profiel   

Mijn paard wist ook dat hij zich los kon trekken en kon jaren lang alleen tussen 2 touwen staan. Ik heb dat toen inderdaad opgelost door hem vast te houden met de longeerlijn, dus duur vast klikken aan het halster, door het ding halen waar je hem normaal aan vast zet maar in plaats van een knop erin hou je zelf de lijn vast. Dan heb je wel de ruimte om te poetsen en wat mee te veren als hij wilt hangen, maar hij komt niet echt los. Dus als hij gaat hangen hem een klein beetje ruimte geven, zelf bij z'n achterhand staan en kort en bondig 'he' zeggen en hem proberen in z'n vooruit te zetten. Als de spanning van de lijn af is kan je hem een stapje naar voren laten zetten, belonen en doorgaan alsof er niks is gebeurd. Kost heel veel tijd en ik hou mijn paard nu nog steeds in de gaten, want als ze het eenmaal weten leer je het niet makkelijk af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 11:15 



 
Profiel   

Dan modder je toch lekker zo door.....
Echt wat wil je nu bereiken in al maanden deze topics? En dat bedoel ik echt niet zo rot als at het geschreven staat. :)
“als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg”
Einstein was zo dom nog niet :P

Je bent te onervaren en te onzeker om het zonder les op te lossen.
Niet erg, daar bestaat les voor.
Maar dat kan niet, om welke reden dan ook. Dan kom je bij de uitspraak van Einstein uit.
Mensen kunnen hier wel tips geven, maar dat heeft al maanden niet geholpen.


mars_mellow schreef
Les is niet mogelijk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 11:18 



 
Profiel   

Les zou heel erg handig zijn, maar soms kan het niet...
In welke omgeving zit je TS?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 12:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen