Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tik op de neus van je paard

 
Profiel   

Wie doet dat nog?
Vandaag deed iemand dat bij mijn paard omdat diegene hem bij zijn neus zat te aaien en hij in een speelse bui hapte. Ik heb een ruin, enorm speels en àls hij dit dan ooit bij mij doet haal ik het geen wat super leuk voor hem is op dat moment weg. Mijn hand dus. Omdat ik het niet eerlijk vind om een tik te geven, uitgaande van het paarden gedrag. En ja, gericht bijten is een ander verhaal maar daar gaat het niet om. Enfin, ik ben benieuwd hoe jullie dat doen wanneer je paard hapt en wat jullie zouden denken als een ander jouw paard een tik zou geven!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 23:14 



 
Profiel   

Bokt gedrag-politie incoming in 1...2...3...

Slaan is ouderwets en "slaat" natuurlijk nergens op. Kan best dat diegene het uit een schrikreactie deed. Maar slaan is raar, niet efficiënt en dat je een paard van een ander slaat maakt het nog drie keer zo vreemd.


Laatst bijgewerkt door 0011223344 op 22-11-21 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 23:18 



 
Profiel   

Oh dan krijgt die zeker een tikje. Niet hard, niet bewust om pijn te doen maar wel even de 'reactie' van dat mag niet.
Ik ben geen speelgoed, of lekkernij. Mijn overleden haflinger wist dat precies, is nooit kop schuw geweest en kon ik ten alle tijden over zijn neus aaien of vast pakken wanneer ik wilde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 23:20 



 
Profiel   

Happen is hier ook een tik. Absoluut niet slaan, maar geen zin dat ik straks in eens tanden in mijn nek heb staan als ik me een keer omdraai ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 23:28 



 
Profiel   

De beste remedie om het happen aan te pakken is zijn lip vastpakken met je handen en dan even stevig daarin te knijpen. Alsof je terughapt.
Dan praat je paards. Slaan snapt ie niets van.

Maar als hij je per ongeluk flink pijn heeft gedaan met zijn gebijt, snap ik heus wel dat je even uithaalt. Zou ik vast ook doen, inclusief luide krachttermen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 23:31 



 

0011223344 schreef
Bokt gedrag-politie incoming in 1...2...3...

Slaan is ouderwets en "slaat" natuurlijk nergens op. Kan best dat diegene het uit een schrikreactie deed. Maar slaan is raar, niet efficiënt en dat je een paard van een ander slaat maakt het nog drie keer zo vreemd.

Neem een shot bij een van de volgende opmerkingen:

1. Nee, ik sla nooit.
2. Ja, maar alleen een klein tikje, ik zou nooit echt slaan.
3. Het was een schrikreactie.
4. In de natuur slaan ze elkaar nog veel harder.
5. Dat mensen hun paard tegenwoordig nog slaan... :n
6. Zo wordt je paard kopschuw!
7. Iedereen die mijn paard slaat, krijgt met mij te maken. Ook al ben ik in het echte leven eigenlijk heel timide en zou ik het gelaten aanzien. :+
8. Bijt hem in zijn oor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 23:33 



 
Profiel   

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Als mijn pony een hapt, of het nou speels of gericht bijten is, krijgt die wel een corrigerende tik op de neus en/of stemverheffing. Happen, in welke vorm dan voor mij wel iets waar je bij moet zijn, omdat het potentieel wel problemen kan opleveren als er geen duidelijke grenzen worden aangegeven. En dan kan gewoon een keer een tik beter zijn dan 10 keer heel zacht blijven.

Mijn pony heeft me ook een keer in de schouder gebeten, ik heb hem toen zo'n lel gegeven dat hij het echt ook nooit meer gedaan heeft. Misschien niet het vriendelijkste, maar wel gelijk duidelijk, en van een ander paard had hij ook een trap of een beet kunnen krijgen. Zolang het maar wel duidelijk is waarvoor de correctie is en het in proportie is. Paard compleet in elkaar timmeren is natuurlijk not done. Hij vind me nog steeds hartstikke lief trouwens, en ik hem.

Andermans paard zou ik zelf niet zo gauw corrigeren, of het moet wel heel raar gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 23:34 



 
Profiel   

Als ze gericht happen dan krijgen ze een tik. Dat gedrag doen ze onderling maar, maar niet als er mensen in de buurt zijn.

Overigens hoef ik zelden tot nooit te tikken, want ik lees het gedrag van mijn pony's. Dus als ik zie dat mijn ruin speels is dan stuur ik hem uit mijn ruimte. Ik trek mezelf niet terug, want dan lokt zijn gedrag uit dat ik weg zou gaan uit zijn ruimte. Ik wil dat het omgekeerd is.

Een ander mag ze best een tik geven als ze bijten, maar dan wel direct en niet een paar seconden later. Maar dat gebeurd niet omdat ik mensen niet alleen bij mijn ponys laat en ik daarvoor zelf al ingegrepen heb

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 23:35 



 
Profiel   

heidy_wilco schreef
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Als mijn pony een hapt, of het nou speels of gericht bijten is, krijgt die wel een corrigerende tik op de neus en/of stemverheffing. Happen, in welke vorm dan voor mij wel iets waar je bij moet zijn, omdat het potentieel wel problemen kan opleveren als er geen duidelijke grenzen worden aangegeven. En dan kan gewoon een keer een tik beter zijn dan 10 keer heel zacht blijven.

Mijn pony heeft me ook een keer in de schouder gebeten, ik heb hem toen zo'n lel gegeven dat hij het echt ook nooit meer gedaan heeft. Misschien niet het vriendelijkste, maar wel gelijk duidelijk, en van een ander paard had hij ook een trap of een beet kunnen krijgen. Zolang het maar wel duidelijk is waarvoor de correctie is en het in proportie is. Paard compleet in elkaar timmeren is natuurlijk not done. Hij vind me nog steeds hartstikke lief trouwens, en ik hem.

Andermans paard zou ik zelf niet zo gauw corrigeren, of het moet wel heel raar gaan.


Mee eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 23:39 



 
Profiel   

0011223344 schreef
Bokt gedrag-politie incoming in 1...2...3...

Slaan is ouderwets en "slaat" natuurlijk nergens op. Kan best dat diegene het uit een schrikreactie deed. Maar slaan is raar, niet efficiënt en dat je een paard van een ander slaat maakt het nog drie keer zo vreemd.


Wat doe jij dan wel als een vreemd paard jou ineens bijt? Koekje geven en aai over zijn bol?
‘Aah stout paardje dat mag niet hoor’

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 23:40 



 
Profiel   

Als hij bijt, krijgt hij een tik. En als een paard van iemand anders bijt precies net zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 23:51 



 
Profiel   

Hier had ie ook een tik gekregen uit reflex. Ik heb inmiddels al 26 jaar paarden (ja zo ongeveer mijn hele leven al.) en ze krijgen hier een schop onder de edele billen wanneer ze zich flink misdragen en een tik (of een fikse mep afhankelijk van wat ze doen) op de neus wanneer ze happen of echt gericht bijten. Ik heb gedurende mijn leven veel paarden onder mijn hoede gehad en nog nooit eentje die kopschuw geworden is of banger vertrokken is dan hij gekomen is. Integendeel zelfs.

Timing en kordaat zijn alles. Gedrag mag nooit of altijd. Niet soms, als de zon hoog genoeg staat en je humeur goed genoeg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 00:24 



 
Profiel   

Mkango schreef
0011223344 schreef
Bokt gedrag-politie incoming in 1...2...3...

Slaan is ouderwets en "slaat" natuurlijk nergens op. Kan best dat diegene het uit een schrikreactie deed. Maar slaan is raar, niet efficiënt en dat je een paard van een ander slaat maakt het nog drie keer zo vreemd.

Neem een shot bij een van de volgende opmerkingen:

1. Nee, ik sla nooit.
2. Ja, maar alleen een klein tikje, ik zou nooit echt slaan.
3. Het was een schrikreactie.
4. In de natuur slaan ze elkaar nog veel harder.
5. Dat mensen hun paard tegenwoordig nog slaan... :n
6. Zo wordt je paard kopschuw!
7. Iedereen die mijn paard slaat, krijgt met mij te maken. Ook al ben ik in het echte leven eigenlijk heel timide en zou ik het gelaten aanzien. :+
8. Bijt hem in zijn oor.


_/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 00:24 



 
Profiel   

Ik heb een hekel aan slaan, maar ook hier krijgen ze echt een tikje op hun neus. Inmiddels hef ik enkel mijn hand, dat is genoeg, bij mijn haflinger nooit nodig geweest, merrie ook niet. Mijn shetlander toen hij nog hengst was daarintegen, god die sprong gewoon tegen je op. Tja, dan kan ik een tik uitdelen. Mijn haflinger kan zijn mond soms op mijn rug steunen, maar geen seconde ben ik bang voor speelse tanden in mijn rug, dat accepteer ik namelijk ook gewoon niet. Alleen is dat een simpele waarschuwing en geen tik.
Zwepen, slaan omdat een paard iets niet doet wat jij wilt, absoluut op tegen, maar pijn geven is pijn krijgen.
In jouw geval ts, iemand anders die mijn paard zou slaan zou ik wegsturen en hoeft niet terug te komen, als jij een paard niet met slaan opvoed dan is dat zo, heeft een ander helemaal NIETS mee te maken. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 00:35 



 
Profiel   

"Bijt hem in zijn oor"...
Zijn er serieus mensen die dat doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 00:40 



 
Profiel   

Kuggur schreef
"Bijt hem in zijn oor"...
Zijn er serieus mensen die dat doen?

Ik ken er wel een paar, ook met honden overigens. :=
Hoe je dat bij een paard precies klaar krijgt lijkt mij een stuk gecompliceerder maar dat kan ook zijn omdat ik 1,50m ben. Het zadel op die rug krijgen is veelal al moeilijk genoeg laat staan dat in in een oor zou kunnen bijten. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 02:01 



 
Profiel   

Ik heb ijslanders, ik kan er wel bij, maar heb het nog nooit overwogen, ook bij mijn honden niet. Rare lui...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 02:04 



 

Kuggur schreef
"Bijt hem in zijn oor"...
Zijn er serieus mensen die dat doen?

Ik denk ongeveer net zoveel als het aantal mensen dat met een rauw ei in hun broekzak rijdt voor het geval hun paard steigert. :') Maar het klinkt natuurlijk wel heul stoer als je dat zo op Bokt of de manege kunt verkondigen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 02:06 



 
Profiel   

Lekker, een rauw ei in je broekzak als je eraf valt of ergens tegenaan komt. Ik kreeg het al wel klaar om hem direct bij het opstappen te breken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 03:42 



 
Profiel   

Hier krijgen ze zeker wel een tik als ze bijten. Gericht trappen of steigeren zelfs een trap want dat is iets wat ik echt niet oke vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 04:53 



 
Profiel   

Mkango schreef
0011223344 schreef
Bokt gedrag-politie incoming in 1...2...3...

Slaan is ouderwets en "slaat" natuurlijk nergens op. Kan best dat diegene het uit een schrikreactie deed. Maar slaan is raar, niet efficiënt en dat je een paard van een ander slaat maakt het nog drie keer zo vreemd.

Neem een shot bij een van de volgende opmerkingen:

1. Nee, ik sla nooit.
2. Ja, maar alleen een klein tikje, ik zou nooit echt slaan.
3. Het was een schrikreactie.
4. In de natuur slaan ze elkaar nog veel harder.
5. Dat mensen hun paard tegenwoordig nog slaan... :n
6. Zo wordt je paard kopschuw!
7. Iedereen die mijn paard slaat, krijgt met mij te maken. Ook al ben ik in het echte leven eigenlijk heel timide en zou ik het gelaten aanzien. :+
8. Bijt hem in zijn oor.


:')




Zo'n rauw ei redt de bak nog niet eens bij mij :+ (en niet omdat mijn paard steigert)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 05:41 



 
Profiel   

Texas02 schreef
Als hij bijt, krijgt hij een tik. En als een paard van iemand anders bijt precies net zo.


Dit, en dan wil ik ook nog best onderscheid maken tussen paarden. Mijn IJslander krijgt zo een tik op z'n neus, voor mijn volbloed is een wapper voor z'n ogen al voldoende.

Paarden zijn niet van suiker verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 07:58 



 
Profiel   

Ja hoor, als ze hier echt happen krijgen ze een tik. Direct, niet 3 seconde later maar meteen.
Er word hier niet gehapt, punt.

Het mooie is dat je dit bijna nooit hoeft te doen want dat is heel duidelijk voor ze.
Blijven de daarna happen was je niet duidelijk omdat de tik geen tik was maar een aai of verkeerd getimed.

Ze worden ook niet kopschuw van een goede tik, dat is als je meerdere verkeerd getimde tikken geeft.

Tijdens de dit gebruik ik ook altijd mijn stem, dus hey!! Of nee!!
Soms heb je dus wel dat je ziet dat ze een speelse bui hebben en kun je zien als ze overwegen toch te happen zeggen, pas op! En dan ben je de hap voor. En dat is dan meteen, goedzoooo!! er achter aan :)
Duidelijk goed laten merken, maar bij stout gedrag ook. Het wegnemen van wat je aan het doen was is vermijden, leren ze weinig van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 08:06 



 
Profiel   

Ja, ik geef ook gewoon een tik als er wordt gebeten. En die van mij is echt verre van kopschuw hoor. Denk dat ik in de afgelopen 5 jaar 2x een tik heb hoeven uitdelen omdat hij beet.

Maar meestal "straft" hij zichzelf al als hij iets uitvreet wat niet mag. :D

Zo ging hij een keer hangen, binnen 2 seconden, touw kapot. Dus ik zeg: " Wat doe jij nou?"

En dan trekt hij zijn hele trukendoos open om het goed te maken, lijkt het wel. Voetjes optillen, kusjes geven, etc. Kan er dan alleen maar om lachen. :D Dus paard krijgt zeker niet zomaar een poeier voor het hoofd. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 08:27 



 
Profiel   

Toevallig mijn dominante ruin van de week nog eens bestudeerd terwijl hij kennis maakte met een nogal arrogante enter. Die meende hem te kunnen dreigen met een hap bij de begroeting, nou ik heb mijn vent nog zo zo vlug terug zien dreigen met een beet. Ze klepperde ervan. Lik op stuk beleid. Jij hapt mij -jij krijgt een beste hap terug. En elke keer dat hij haar nu ziet begint hij de begroeting met oren plat, tot ze inbindt en dan gaat hij lief snuffelen. Prima oplossing, zowel voor paarden als voor mensen. Dat softe gedoe leidt alleen maar tot ellende.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 09:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen