Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voernijd drachtige merrie

 
Profiel   

Hi,

Sinds ongeveer een maand heb ik een "probleem" met mijn drachtige merrie.
Ze zit nu in de 8ste maand van der dracht. (Bijna 9 maanden)

Plotseling is ze ineens een kreng als het om eten gaat, Als het voer tijd is en ze hoort me aankomen word ze al link en wilt over de wand heen klimmen om een hapje uit der buurvrouw te nemen, Heel vervelend aangezien de buurvrouw dit zat begint te worden en ze dus steeds vaker nu bonje krijgen en iemand dan weer eens zijn hoofd kapot stoot.

(het is trouwens een hele dichte wand zonder spijlen, Bovenkant heeft zon 30/40cm ruimte vrij waar ze dus overheen hangen).

Toen ze dit gedrag ging vertonen heb ik het eerst aangekeken en geen actie ondernomen, Sinds 2 weken krijgt ze geleidelijk aan merrie brok van Vital, Op hun advies moest ik dit eerst 2 weken 50/50 met der vorige voer doen dus dat moet ik nu nog 3 dagen doen.

Momenteel krijgt ze 's morgens rond 7 uur hooi, 8 uur half 9 krijgt ze een halve voerschep merrie brok Vital Breed en Grow, Een halve voerschep Vital Active plus.
Eind van de ochtend begin middag komt ze der stal uit, Tot nu toe staat ze nog op de wei.
Als ze naar stal gaat krijgt ze een halve voerschep Breed en grow, Een halve voerschep Subli kruiden muesli, 2 flinke handen Fiber mix van Vital en een appel/peen oid.
Rond een uur of 5/6 krijgt ze weer hooi.
Om 22.00 krijgt ze een halve voerschep breed en grow, Halve voerschep Active plus en 2 voerscheppen helemaal vol gestampt met fiber mix en nog een pluk hooi.
Ze staat op stro.

Krijgt ze nu alsnog te weinig binnen waardoor ze ineens een heks is of zijn het de hormonen?
Corrigeren heb ik uiteraard al geprobeerd maar daar heeft ze niets van :( .

Iemand tips of ideeën?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 22:18 



 
Profiel   

Hoelaat gaat ze op stal?
En waarom zo veel krachtvoer? Is ze te mager? Mijn drachtige merrie krijgt 1x per dag breed and grow. Maar wel 4x ruwvoer (een hele bult). Klinkt voor mij als veel te veel krachtvoer en misschien iets te weinig buiten?

Ps ik snap wel dat je het even moet mengen. Maar 3x per dag? Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 22:29 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Hoelaat gaat ze op stal?
En waarom zo veel krachtvoer? Is ze te mager? Mijn drachtige merrie krijgt 1x per dag breed and grow. Maar wel 4x ruwvoer (een hele bult). Klinkt voor mij als veel te veel krachtvoer en misschien iets te weinig buiten?

Ps ik snap wel dat je het even moet mengen. Maar 3x per dag? Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord



Ik heb voor al mijn paarden een voer advies op maat bij Vitalbix zelf en dit was hun advies.
Sterker nog ze moet over 3 dagen op 2 kilo per dag zitten volgens dat schema :?

Ze staat nu ongeveer 1,5 uur buiten, Ze mag best langer maar dat wilt ze zelf niet.
Na ongeveer 3 kwartier gaat ze al klote bij het hek en gaat ze in de flip modus maar nu het zo nat word haal ik der liever gewoon naar binnen voor ze op der giegel ligt, In de zomer red ze met pijn en moeite 4 uur weide...

De middag portie hooi is ook wel een hele bult hoor en de ochtend en avond zijn iets minder maar ze krijgt sowieso al meer dan de andere paarden.

Dit gedrag is ook echt ineens gekomen, Dacht zelf dat ze misschien wel iets van voeding/eiwit tekort kwam (veulen slokt alles op dus mevrouw zelf heeft nog honger :? ) Dus meer Breed&Grow geven vond ik daarin wel aannemelijk klinken.

Ja.. Wat is te mager.. Ik vind ze al snel te mager.. Kan der ribben wel voelen als ik iets druk zet met aaien daar, Ze is ook ineens heel breed geworden.
Misschien ook handig om erbij te vermeden dat ze wel echt groot is, Ze is zelf ook ruim 1.82 schoft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 22:45 



 
Profiel   

Ik snap het gedrag eerlijk gezegt wel. Klinkt als neurotisch gedrag buiten. En veel te kort buiten. Heeft ze een vriendje? Kan de stal ook dicht zijn , zonder spijlen? Hoe zie je dit voor je als ze de buren aanvliegt met een klein veulentje er nog tussen? Vind ik een beetje eng , want ze gaat de kleine meer beschermen dan haar brokjes. Misschien heeft ze wel teveel energie door het krachtvoer en het weinige buiten zijn

Hoe het zo ineens kan weet ik niet. Ze zou misschien meer honger hebben en het dan ineens echt niet meer willen delen omdat ze het zelf nodig heeft. Of ongemak. Of gewoon geïrriteerd.

Ps ik zou trouwens geen schema's volgen maar voeren op het oog :) ik denk dat een goede tip is om een dichte stal te vinden zodat ze de buren niet ziet en straks met het veulen lekker rust heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 22:50 



 
Profiel   

Maar 1,5 uur buiten.... De reden dat ze zo voor het hek staat te drammen is omdat ze heel goed doorheeft dat het voer binnen in de stal ligt.

Toen mijn Fjordenmerrie drachtig was heb ik haar niks extra's qua voer gegeven. Ze stond 24/7 buiten op gras dus bijvoeren was niet echt noodzakelijk. Mijn merrie veranderd eigenlijk amper qua karakter gek genoeg althans niet richting mij. Ze doet eigenlijk ook zonder dracht lelijk tegen andere paarden ( tenzij ze groter zijn als haar , dan doet ze niks).

Mijn oudere Fjordenmerrie kan ook heel nijdig worden van voeren. Ze staat in kudde verband 24/7 buiten en ik voer haar buiten de wei met een halster om. Zodra ze door heeft dat er voer is staat ze voor aan bij het hek en valt ze andere paarden aan om ze weg te jagen. Dit gaat ook met een hoop gesnuif en lawaai want iedereen moet en zal voor haar een de kant. Ik laat dit gewoon maar gebeuren , het is best normaal gedrag ze weet dit is mijn portie en de rest kan opbokken. Ik laat haar altijd als eerste eten daar wordt ze eigenlijk wel rustig van. Als ik dan mijn jonge Fjord laat eten is er niks aan de hand en staat mijn oudere merrie weer rustig te grazen.

Ik laat in dit geval het paard wat hoger in de rangorde staat als eerste eten en dan mijn jonge fjord die in lager in de rangorde staat. Zo heb ik beide relaxte eters en is er daarna niks meer aan de hand.

Ik denk dat je één paard op stal moet laten eten en de ander ook apart dus niet in de stal ernaast. Zo hebben ze beide rust in het eten en hoeven ze niet 'bang' te zijn dat de ander het afpakt. Want dat is meestal het geval , een paard snapt niet dat er een muur tussen zit dus ze gaan maar lelijk doen om ervoor te zorgen dat de ander het niet kan pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 22:54 



 
Profiel   

Het voer ligt niet al klaar in haar bak ze binnen komt daar moet ze nog even op wachten.

Ze staan bij ons in vakken buiten en aan beide kanten staan paarden van haar maar als er ook maar iemand in de buurt komt vliegt ze die aan dus ga ik er geen paard bij zetten.

Er zit tussen haar en de buurvrouw gewoon een normale stal wand, daarboven dus op een meter of 2 is er zo'n 30 cm ruimte tot aan het plafond.
Aan de voorkant is het een normale stal met spijlen en een deur waar niets zit zodat ze met der hoofd uit der stal kan.
Ze ziet de buurvrouw dus alleen als ze allebei tegelijk uit hun stal hangen.
Daar waar ze ruzie maken kunnen ze net met de tandjes bij elkaars mond/hoofd maar ze kunnen er niet overheen kijken.

Ik ga ze niet uit stal halen zodat de ene kan eten en de andere even moet wachten, Dat vind ik echt geen optie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 23:17 



 
Profiel   

Mijn merrie is ook wel iets feller tijdens de dracht, maar ik vind dit extreem.

Je omschrijving van haar gedrag en het management zorgt bij mij wel voor vraagtekens bij het gebruik als fokmerrie. Wat was je van plan met het veulen als het er is?
Mij lijkt het niet gewenst om een veulen 20-23 uur in een stal te hebben. Mentaal niet, maar ook zeker niet voor gezonde groei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 23:38 



 
Profiel   

Nou tot zover bokt weer... En gelijk weer klaar mee.

Niemand hoeft zich zorgen te maken over mijn paarden, Niet iedereen houd zijn paarden heel de dag in de wei en niet elk paard wilt heel de dag in wei.

Veulen ga ik heel de dag opsluiten in een donkere stal, Dat hoort zo toch?!

Ben zo slecht voor ze, Zal even de dierenbescherming bellen als ik jullie was.
Mochten jullie het adres willen weten voor de melding kan je een pb sturen.

Fijn weekend allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 23:48 



 
Profiel   

Niet aanvallend bedoeld , maar je opent een topic met een vraag dan weet je ook dat via internet er dingen gezegd kunnen worden waar jij niet achterstaat...

Maar wat ik al eerder zei apart van elkaar het brok voeren. Je merrie is al wat gevoeliger nu door de dracht , en dan ook nog extra de stress omdat ze 'denkt' dat haar buurvrouw het voer op komt eten en de buurvrouw is weer bang dat jouw merrie het eten afpakt.

Dus of apart voeren , of ze niet naast elkaar laten staan. Probleem opgelost...

Vindt je laatste reactie beetje over de top , ik benoem zeker niet dat je niet goed voor je paarden zorgt. Maar je vraagt toch om tips? Wordt lastig als je daar eigenlijk geen zin in hebt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 23:59 



 
Profiel   

Gewoon de bovenkant dicht maken kan ze niet meer de buurvrouw lastig vallen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 00:24 



 
Profiel   

Goh ts, als je geen tips en hulp wil zoek het dan vooral zelf uit?
Bokkers geven hier tips en willen helpen. 1.5 uur buiten is te weinig, natuurlijk word zij daar kribbig van, is er gras op het stukje weiland? Of op z'n minst genoeg hooi(onbeperkt?) kan er geen maatje bij worden gezet? Bijv een shetlander als je bang bent voor ongelukken? Zijn er schuilmogelijkheden zodat zij ook niet in de regen hóeft te staan? mijn merrie staat ook liever in de schuilstal, maar als de regen voorbij is gaat zij graag weer lekker verder rondwandelen in het weiland.
Ts je kunt het boven dicht gaan maken of nagaan waarom jouw merrie zich zo aangevallen al wel niet opgefokt gedraagt. Zij is duidelijk niet comfortabel, het is aan jou om uit te zoeken waarom, of je kunt gewoon de stalwand dichtmaken\apart zetten\eten geven tijdens een poetsbeurt en geen gestoei meer. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 00:37 



 
Profiel   

Ik denk dat het korte buiten willen staan ook meer aangeleerd gedrag is. Hier heeft het spul in de zomer 24/7 buiten gestaan. Die kwamen niet zomaar naar het hek, behalve op voertijden. 1 geluidje van de voerkist en dan staan ze klaar.
Nu staan ze s nachts op stal. Komen ze ook niet zo maar naar het hek, maar als ze eind van de middag naar binnen mogen en dan voer krijgen, dat weten ze ook heel goed. 2 komen standaard in draf of galop aan.

Ik denk dat jouw paard, zeker omdat ze ook voernijd heeft, erg gefocust is op eten. En bij de stal hoort eten, dus daar wil ze graag naar toe.
De middag portie overslaan lijkt me bij dit paard dus geen slecht idee.

Wat betreft het voerprobleem, kan er geen houten plaat oid naast se voerbak zodat de dames elkaar tijdens het eten niet zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 00:47 



 
Profiel   

Anoniem34567 schreef
Nou tot zover bokt weer... En gelijk weer klaar mee.

Niemand hoeft zich zorgen te maken over mijn paarden, Niet iedereen houd zijn paarden heel de dag in de wei en niet elk paard wilt heel de dag in wei.

Veulen ga ik heel de dag opsluiten in een donkere stal, Dat hoort zo toch?!

Ben zo slecht voor ze, Zal even de dierenbescherming bellen als ik jullie was.
Mochten jullie het adres willen weten voor de melding kan je een pb sturen.

Fijn weekend allemaal!


Goh, wat een overdreven reactie voor iets wat je aan had kunnen zien komen.
Je weet zelf toch ook wel dat 1.5 uur gewoon heel weinig is? Dan had je daar op z'n minst wat meer uitleg aan kunnen geven.
En dan verbaast en gepikeerd zijn omdat je er commentaar op krijgt? :')
Je kunt bokt de schuld geven, of ook even wat aan zelfreflectie doen. Helaas is dat laatste natuurlijk nog niet zo makkelijk en soms best confronterend...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 02:45 



 
Profiel   

Anoniem34567 schreef
Nou tot zover bokt weer... En gelijk weer klaar mee.

Niemand hoeft zich zorgen te maken over mijn paarden, Niet iedereen houd zijn paarden heel de dag in de wei en niet elk paard wilt heel de dag in wei.

Veulen ga ik heel de dag opsluiten in een donkere stal, Dat hoort zo toch?!

Ben zo slecht voor ze, Zal even de dierenbescherming bellen als ik jullie was.
Mochten jullie het adres willen weten voor de melding kan je een pb sturen.

Fijn weekend allemaal!


Hoe wil je het veulen buiten zetten dan als moeder niet buiten wil zijn en volledig in flip modus gaat kennelijk als ze niet naar binnen mag?

Ik niet snap dat er ook nog gefokt moet worden op deze manier. Van mij mag de dierenbescherming daar zeker tegen optreden eerlijk gezegd. Ook al zou je ze een gouden stal geven met het allerbeste voer en 24/7 een eigen dierenarts voor mij is dit een manier waarop ik geen paard zou willen houden laat staan een veulen in op wil laten groeien. Binnen in een box of buiten in een vakje...

Je zal vast lang niet de enigste zijn maar ik kan dit totaal niet begrijpen. Wel kan ik de merrie begrijpen ik zou ook ontploffen van de energie met zoveel voeding en geen fatsoenlijke vrijheid. Op deze manier heb je een verzetje en kun je even jezelf laten gaan omdat je daar een reden voor heb gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 04:59 



 
Profiel   

Ze is alvast bezig haar ongeboren veulen te beschermen moeder hormoon denk ik .Hang anders een stal gordijn op zodat ze zich niet bedreigd voelt ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 08:52 



 
Profiel   

Over het buitenstaan is al wat gezegd.
Wat voerde je eerst, voordat ze dit gedrag ging vertonen?
(Edit: nogmaals gelezen in 50/50, kreeg ze dus eerst alleen maar Active+?)

Hoe snel heeft ze die 'pluk' hooi van 22:00 op? Of hoeveel is dat?

Gedurende de dag krijgt ze best wat eten te verteren en tussen 22:00 en 07:00 (9u) klinkt het weinig voor de nacht. Misschien kan je het ruwvoer nog gelijkmatiger over 24u verdelen? Dat ze minder schommeling heeft tussen dag/nacht?

Puur gevoelsmatig zou ik me ook afvragen of Active+ de juiste keuze is voor deze merrie. Mijn merrie (niet drachtig) is in grote lijnen lastiger in de omgang geweest toen ze dat kreeg, en die kreeg nog maar de helft van wat jij voert. Ik hoor het wel vaker dat sommige paarden er niet fijn op zijn.
(Edit: maar als je dit eerder dus 100% voerde is dat wellicht niet aan de orde)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen