Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard wordt 'gek' op stal

 
Profiel   

Ik kan de video niet zien maar paarden zijn kuddedieren, als ze de anderen niet kan zien dan is dat een heel normaal probleem om stress van te krijgen. Ik denk ook dat de oplossingen liggen in zorgen dat er iets in de tussenwand gemaakt wordt waardoor ze de buurman kan zien. Liefst tralies oid zodat ze ook kunnen ruiken aan elkaar.

In de tussentijd, noodoplossingen kunnen zijn idd een spiegel, of een geit of konijn in de stal. Mijn voorkeur zou een geit hebben omdat een konijn wel erg kwetsbaar is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:08 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik kan de video niet zien maar paarden zijn kuddedieren, als ze de anderen niet kan zien dan is dat een heel normaal probleem om stress van te krijgen. Ik denk ook dat de oplossingen liggen in zorgen dat er iets in de tussenwand gemaakt wordt waardoor ze de buurman kan zien. Liefst tralies oid zodat ze ook kunnen ruiken aan elkaar.

In de tussentijd, noodoplossingen kunnen zijn idd een spiegel, of een geit of konijn in de stal. Mijn voorkeur zou een geit hebben omdat een konijn wel erg kwetsbaar is.


Dan verplaats je wel het probleem. Ook een geit heeft een soortgenoot nodig. Tevens is een konijn een ontzettend slecht idee, helemaal met zo'n paard. Konijnen zijn erg kwetsbare dieren en hebben een specifieke verzorging nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:10 



 
Profiel   

Ja, ik heb het ook meegemaakt.
Mijn merrie had geen enkel issue met op stal staan. Ook enkele uren alleen op stal ging best oke.

Vanwege blessure moest ze verplichte boxrust.
Na 1 dag volledig in de stress. Gesedeert en gesedeert, maar uiteindelijk opgegeven en 24/7 op de wei gedaan.

Mijn merrie heeft daarna altijd stress op stal gehad. Draaien, gillen, zweten.
Trailer gaat wel goed al zweet ze wel veel.

Ik heb t maar losgelaten. Zo van, wil je buiten? Dan blijf maar buiten.
Wel onder de conditie dat er altijd een schuilplek is. Maar, ze maakt er alleen gebruik van als de zon schijnt.

Veel ruwvoer is het belangrijkste om je paard warm te houden.
En met dekens kan je ook flink inpakken ik zou er dus voor nu niet zo'n probleem van maken.
En mocht je t toch een ding vinden en haar echt op stal willen, dan een gedragsdeskundige erbij halen, bij voorkeur iemand die ook trailerlaadtrainingen geeft (ik verwacht nml een redelijk gelijke aanpak).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:48 



 
Profiel   

Wordt het gedrag erger wanneer je wegloopt? Het valt mij op dat ze steeds blijft kijken terwijl ze stresst, Het lijkt alsof ze stresst omdat ze zich opgesloten en niet veilig voelt maar de reden daarvan is van uit het filmpje niet duidelijk. Het geen andere paarden kunnen zien kan een oorzaak zijn maar er zijn ook paarden die gestresst raken van mensen of dieren die voor hun box staan/lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 10:00 



 
Profiel   

Reageert ze ook zo als ze alleen buiten staat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 10:05 



 
Profiel   

Tja, mijn haflinger ging ook uit zijn plaat als hij geen ander paard kon zien toen hij nog op stal stond. Draaien, hinniken, etc. Paarden zijn nou eenmaal kuddedieren dus als je wilt dat zij geen stress ervaart zul je toch ervoor moeten zorgen dat er een paard in zicht komt en dan het liefst niet op honderd meter afstand zeg maar. Want op stal staan is denk ik niet het probleem hier, puur de eenzaamheid. Een goed gevuld hooinet zou misschien kunnen helpen, maar ik zou dit toch even bespreken en kijken voor de mogelijkheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 10:09 



 
Profiel   

culaccino schreef
Sam_Elena schreef
*knip* En ze heeft 1 beste vriend daar op stal, daar staat ze overdag ook naast, we hebben geprobeerd of de stal ernaast dan een optie is, maar dan ziet ze m niet en is ze dus nog steeds heel onrustig

Het is nogal wat, maar is het een optie om haar toch naast haar maatje te zetten, en de tussenwand te vervangen door eentje met spijlen, zodat ze hem wel kan zien? Of inderdaad, tussenschot er helemaal uit en samen in één stal?

Wat een stress, joh. Lastig als het verder zo'n fijne plek is!


Ja, echt lastig!! Samen in 1 stal zal niet gaan en de stal naast hem is van een oud, blind paard die de eigenaar (en terecht) niet meer wil verhuizen naar een andere stal. Als ze buiten is is ze overigens wel gewoon rustig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:00 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Sam_Elena schreef
Hier kan ze idd geen ander paard zien, behalve de Shetlander als die toevallig langs loopt, ik denk ook wel dat dat de grootste issue is.


Is het zo dat die Shetlander vrij rondloopt? In dat geval kan ik best begrijpen dat jouw paard zo reageert.
Dan ligt het niet aan jouw paard, maar aan de situatie.


De shet is in de winter niet binnen heiningen te houden vanwege de vacht, maar van de zomer toen de shet gewoon stond waar ze moet staan deed ze dit ook, dus dat is niet de reden

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:05 



 
Profiel   

Leo schreef
Ach arme merrie :( die stress lijkt me inderdaad niet fijn bovenop de dracht..

Dit gaat tijd kosten, er is geen quick fix... de stal moet beetje bij beetje een fijne plek worden. Kan de shet bij haar er in? Of kun je een soort uitloopje voor de stal maken waar ze in en uit de box kan lopen samen met de shet? Dat is automatisch het trainen van rust in de stal, als ze daar in moet lopen om hooi te eten.


Dat is misschien wel een idee, ik ga eens kijken of ik van die koeienhekken kan scoren! En dat moet ik even overleggen met de stalhouder. De shet erbij in hebben we ook aan gedacht, maar dat beestje is 36 en ik weet niet of ik die gok moet nemen, het is niet mijn beestje :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:10 



 
Profiel   

Sam_Elena schreef
Leo schreef
Ach arme merrie :( die stress lijkt me inderdaad niet fijn bovenop de dracht..

Dit gaat tijd kosten, er is geen quick fix... de stal moet beetje bij beetje een fijne plek worden. Kan de shet bij haar er in? Of kun je een soort uitloopje voor de stal maken waar ze in en uit de box kan lopen samen met de shet? Dat is automatisch het trainen van rust in de stal, als ze daar in moet lopen om hooi te eten.


Dat is misschien wel een idee, ik ga eens kijken of ik van die koeienhekken kan scoren! En dat moet ik even overleggen met de stalhouder. De shet erbij in hebben we ook aan gedacht, maar dat beestje is 36 en ik weet niet of ik die gok moet nemen, het is niet mijn beestje :(


Dat laatste zou ik niet doen.... daar komen ongelukken van.

Ze moet gewoon zicht hebben op een ander paard, en het liefst een uitloop creëren.
Dan kan ze in haar eigen tempo de stal als comfortabel gaan ervaren.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:13 



 
Profiel   

Ik zou als eerste kijken of je het tussenschot kan vervangen. Zodat je merrie in ieder geval een ander paard kan zien en liever nog, kan kroelen en snuffelen.
Is voor een paard heel onnatuurlijk om geen collega's te zien, en dan plaats je haar ook nog in een 'nieuwe' omgeving.
Ik denk dat dit al een heel stuk stress kan wegnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:14 



 
Profiel   

Kun je haar beste vriend niet bij haar in de stal zetten? Neem aan het voor hem ook fijn is met dit weer meer binnen te staan

Mijn 2 shetjes stonden ook samen in 1 box

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:34 



 
Profiel   

Heb niet alles gelezen tussen de reacties.

Zo op filmpje lijkt het een stal met zicht naar buiten te zijn.

Is er mogelijkheid tot een uitloop maken voor de stal? Zodat ze wel buiten kan en dus niet het opgesloten gevoel heeft (aangezien ze de trailer ook niet fijn vind).
Uitloop kan je eventueel ook zo maken dat ze kan neuzen met het buurpaard.

Edit ik zie dat het op deze pagina ook vermeld wordt voor een uitloop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:37 



 
Profiel   

Ik denk dat het voor haar nu gezonder is om buiten te blijven zonder stress, dan binnen met. Dus ik zou het niet te ingewikkeld maken, zeker in oog met het veulen. Goed buiten bijvoeren en evt een plek creëren waar ze kan liggen. Nadat het veulen is geboren, zou ik eraan gaan werken. Voor die tijd zoveel mogelijk stress vermijden. Want ik zie een paard die echt bakken stress heeft nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 13:17 



 
Profiel   

Je zegt dat een betere plek niet bestaat, maar een hele nacht op stal zonder zicht op andere paarden is duidelijk niet goed voor jouw paard en ze heeft geen andere manier dan je dat te vertellen dan dit…
Ik zou toch echt inzetten op een fijne uitloop met schuilmogelijkheid waar ze straks ook veilig haar veulen kan krijgen. Niet gaan conditioneren op iets wat ze zo vreselijk vindt en zo tegen de natuur van een paard in gaat, en gewoon een alternatief voor is…

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 13:30 



 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 13:37 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Elisa2 schreef
Ik kan de video niet zien maar paarden zijn kuddedieren, als ze de anderen niet kan zien dan is dat een heel normaal probleem om stress van te krijgen. Ik denk ook dat de oplossingen liggen in zorgen dat er iets in de tussenwand gemaakt wordt waardoor ze de buurman kan zien. Liefst tralies oid zodat ze ook kunnen ruiken aan elkaar.

In de tussentijd, noodoplossingen kunnen zijn idd een spiegel, of een geit of konijn in de stal. Mijn voorkeur zou een geit hebben omdat een konijn wel erg kwetsbaar is.


Dan verplaats je wel het probleem. Ook een geit heeft een soortgenoot nodig. Tevens is een konijn een ontzettend slecht idee, helemaal met zo'n paard. Konijnen zijn erg kwetsbare dieren en hebben een specifieke verzorging nodig


Het zou ook mijn voorkeur niet hebben, maar heb weleens meegemaakt dat anderen zulke problemen zo opgelost hebben. Het beste is natuurlijk als ze gewoon de andere paarden kan blijven zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:08 



 
Profiel   

Sam_Elena schreef
Leo schreef
Ach arme merrie :( die stress lijkt me inderdaad niet fijn bovenop de dracht..

Dit gaat tijd kosten, er is geen quick fix... de stal moet beetje bij beetje een fijne plek worden. Kan de shet bij haar er in? Of kun je een soort uitloopje voor de stal maken waar ze in en uit de box kan lopen samen met de shet? Dat is automatisch het trainen van rust in de stal, als ze daar in moet lopen om hooi te eten.


Dat is misschien wel een idee, ik ga eens kijken of ik van die koeienhekken kan scoren! En dat moet ik even overleggen met de stalhouder. De shet erbij in hebben we ook aan gedacht, maar dat beestje is 36 en ik weet niet of ik die gok moet nemen, het is niet mijn beestje :(


Dat laatste valt dan af idd, maar wie weet dat het dan voor haar koppie scheelt als ze een soort uitloopje heeft. Ik duim voor je dat het lukt!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:29 



 

Elisa2 schreef
Ik kan de video niet zien maar paarden zijn kuddedieren, als ze de anderen niet kan zien dan is dat een heel normaal probleem om stress van te krijgen. Ik denk ook dat de oplossingen liggen in zorgen dat er iets in de tussenwand gemaakt wordt waardoor ze de buurman kan zien. Liefst tralies oid zodat ze ook kunnen ruiken aan elkaar.

In de tussentijd, noodoplossingen kunnen zijn idd een spiegel, of een geit of konijn in de stal. Mijn voorkeur zou een geit hebben omdat een konijn wel erg kwetsbaar is.

Wat heeft een paard nu aan een konijn >;)
Konijnen zijn groepsdiertjes en geiten meh voor een paard.
Hetzelfde als een mens met een chimpansee in huis, je hebt gezelschap, maar je hebt dusdanig weinig gemeen dat je er eigenlijk niets aan hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:33 



 
Profiel   

Precies. Ik begrijp de goede bedoeling maar eigenlijk heeft een paard er niets aan.
Hier is het ook duidelijk dat het paard zich alleen onveilig voelt en daar zal de oplossing ergens in bedacht moeten gaan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:38 



 
Profiel   

Als ik naar het filmpje kijk zie ik vooral heel veel stress en oogwit. De ruimte ziet er vrij donker uit. Wat al vaker gezegd is zou het fijn zijn dat zij haar maatje kan zien (het blijven kudde dieren). Dus als er een mogelijkheid is om hier verandering in te brengen is dit de snelste en waarschijnlijk wel de beste oplossing. Het feit dat ze drachtig is, versterkt alleen de reactie maar.
Het maken van een fijne plek van stal is een goed idee. Dit geeft haar veiligheid. Je zult haar daarin wel moeten trainen. Dit zou ik dan ook nu aanpakken. Steeds een stapje verder. Maar je mag het hupsgedrag ook licht corrigeren door iets anders van haar te vragen en juist dan belonen. Hierdoor krijgt ze ook weer meer vertrouwen.

Als dit niet mogelijk is dan is echt de beste optie om een andere plek te vinden. De kans is groot dat het voor jouw merrie en het veulen niet goed gaat aflopen. Mocht je willen dat ik eens met je meedenk stuur me dan een bericht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 09:28 



 
Profiel   

Ehm zoals ik al zei, het is niet mijn oplossing maar heb het weleens zo opgelost zien worden. In dit geval met konijn en tja het hielp het paard wel. Zelf zou ik er dan liever een shetlander oid bij zetten of gewoon echt zorgen dat de stal niet dicht is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:14 



 
Profiel   

Hoe had je de tijd van veulenen in gedachte?

Ik zou dit met haar opbouwen, voeren en borstelen in de box, deur open houden en niet vast zetten.
Deur eens even dicht doen en dit zo opbouwen..

Ik zou het paard in ieder geval zo neerzetten dat zij contact met andere paarden heeft.
En zorg dat er een vast ritme komt dat elke dag hetzelfde is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:33 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 12:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen