Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard wordt 'gek' op stal

 
Profiel   

Ik heb een vraagstuk, ik heb een drachtige merrie van 7 jaar oud die kennelijk een nare ervaring heeft met 'op stal staan'. Jolie is bijna niet in stal te krijgen, en als ze erin staat is ze aan 1 stuk door aan het hupsen. Steigeren in het mini. Dus sinds ik d'r heb (februari) staat ze zoveel mogelijk buiten, maar ja... Het weer is nu koud en nat en een schuilmogelijkheid of droge plek om te liggen heeft ze niet. Daarnaast is ze ook nog eens moeilijk op gewicht te houden en ze is drachtig...

Heeft iemand ook wel eens iets dergelijks meegemaakt en hoe hebben jullie dat opgelost? Ik heb al geprobeerd stal een 'fijne' plek te maken door haar daar te voeren en daarna weer naar buiten te laten, maar ook dat geeft weinig tot geen verbetering.

En een videootje van wat ze dan doet
https://youtube.com/shorts/f7sW8Hruv94?feature=share


Laatst bijgewerkt door Sam_Elena op 28-11-21 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 21:47 



 
Profiel   

Ziet ze daar andere paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 21:50 



 
Profiel   

Is er licht aan in de stal?
Ik heb meegemaakt dat soms paarden niet in het donker willen stappen.
Maar dat is maar een gok hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 21:52 



 
Profiel   

Hoe staat ze buiten, staat ze daar met andere paarden?
En binnen, staat ze daar met andere paarden?

Mijn ruin heeft jarenlang 24/7 in een kudde gestaan. Als ik hem daar op stal zette brak hij de boel af. Heb hem verhuisd naar een stalling waar alle paarden snachts op stal staan en het was geen probleem.
Heb hem vroeger ook vaker op stal gehad ( op andere stallen, zelfs als jaarling een nacht alleen terwijl de rest buiten stond en hij ze niet kon zien/ horen) nooit een probleem. Maar op die ene stal vond hij het echt niet fijn. Hij stond echt op zijn achterbenen en sloeg zijn benen over de box heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 21:57 



 
Profiel   

Wachten tot ze rustig wordt en dan weer vrij laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 22:03 



 
Profiel   

heeft ze eerder in haar leven op stal gestaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 22:04 



 
Profiel   

Poe heftig en lijkt me ook niet goed voor het veulen :( . Ik zou een andere plek zoeken waar ze wel goed 24/7 buiten kan staan in een kudde (dus droog en met schuilplek) en pas na het afspelen proberen of je haar stalstress kan oplossen via training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 22:08 



 
Profiel   

Ik zou dit op dezelfde manier behandelen als met een trailer training. Dus stal is rust. Volgens mij heeft onder andere Tristan Tucker daar duidelijke video's van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 22:13 



 
Profiel   

Idd, ziet ze andere paarden?
Zo ja, kan ze daar goed mee of juist niet?
Staat ze aan een drukke stalgang, lopen er veel mensen langs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 22:18 



 
Profiel   

Dit doet de mijne ook als ze alleen is...Ik zet altijd eerst een ander op stal en dan haar, dan is ze rustig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 22:31 



 
Profiel   

Matheno schreef
Ik zou dit op dezelfde manier behandelen als met een trailer training. Dus stal is rust. Volgens mij heeft onder andere Tristan Tucker daar duidelijke video's van.


Heb je hier een video van? Want zoals ik deze trainingen ken is de methode vooral zo dat je alles behalve de trailer (of nu dus stal) onrust maakt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 22:38 



 
Profiel   

Mijn taktiek was om stal heel prettig te maken, en gewoon een plek, net zoals bak of poetsplek. Paarden leren context gebonden.
Eerst voeren met de bak in de ingang, zodat ze het hoofd net in de stal heeft. Dan om het hoekje van de deur, dan met lijf in de stal voeren maar deur open etc. En als er dan een basis vertrouwen is op die plek eens de deur dicht. Wachten op momentje van ontspanning bij haar (ook al is het maar kort), en de deur weer open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 22:47 



 
Profiel   

Is er geen mogelijkheid om haar in een grotere ruimte met een ander paard te zetten? (in een dubbele of driedubbele box, desnoods in de stalgang met box, of iets anders? De stal is kennelijk zo stressvol dat ze er doodongelukkig van wordt.
Als ik haar zo zie denk ik dat er nauwelijks iets is wat zal helpen om haar in een kleine ruimte alleen opgesloten te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 23:28 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties!

Ja, ik heb geprobeerd haar in een andere stal te zetten waar ze wel paarden kan zien. Hier kan ze idd geen ander paard zien, behalve de Shetlander als die toevallig langs loopt, ik denk ook wel dat dat de grootste issue is. In de paddock staat ze naast d'r beste vriend, dus dan is er geen issue. Nu een nieuwe stal zoeken is geen optie, ze is heel stress gevoelig en de trailer is ook drama... De plek is verder echt heel fijn, het is op stal bij een goede vriend van mij waar verder niemand staat - wat voor haar prettig is want van grote stallen met veel drukte wordt ze heel onzeker. Ze heeft eerder in haar leven wel om stal gestaan, maar dat hupsen heeft ze eerder ook gedaan. Alleen niet zo heftig als ze het nu doet. Ik ben nu aan het kijken of ik een tijdelijke overkapping kan maken in haar paddock, maar ja.. Ik zou wel graag naar een andere oplossing toewerken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 00:58 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Is er geen mogelijkheid om haar in een grotere ruimte met een ander paard te zetten? (in een dubbele of driedubbele box, desnoods in de stalgang met box, of iets anders? De stal is kennelijk zo stressvol dat ze er doodongelukkig van wordt.
Als ik haar zo zie denk ik dat er nauwelijks iets is wat zal helpen om haar in een kleine ruimte alleen opgesloten te houden.


Helaas niet... Het is een kleine privé stal waar maar een paar andere paarden staan. Sowieso staan ze alleen voor de nacht binnen, maar de opstelling van de stallen is op een rij waar ze elkaar net niet kunnen zien. Nu vraag ik me af of het zou kunnen helpen als ze de anderen kan zien, maar ik hou mijn hart vast voor oud en nieuw

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 01:02 



 
Profiel   

swartbeessie schreef
Mijn taktiek was om stal heel prettig te maken, en gewoon een plek, net zoals bak of poetsplek. Paarden leren context gebonden.
Eerst voeren met de bak in de ingang, zodat ze het hoofd net in de stal heeft. Dan om het hoekje van de deur, dan met lijf in de stal voeren maar deur open etc. En als er dan een basis vertrouwen is op die plek eens de deur dicht. Wachten op momentje van ontspanning bij haar (ook al is het maar kort), en de deur weer open.


Thanks! Dat probeer ik nu ook zoveel mogelijk. Lekker eten op stal, borstelen en dan er weer uit. Maar ja, tot nu toe heeft dat geen verbetering opgeleverd

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 01:03 



 
Profiel   

Amy223 schreef
Idd, ziet ze andere paarden?
Zo ja, kan ze daar goed mee of juist niet?
Staat ze aan een drukke stalgang, lopen er veel mensen langs?



Ze staat op een privé stal, dus er komen überhaupt maar 4 mensen op het terrein. Dat is voor haar heel fijn, want toen ik haar trainde voor de vorige eigenaresse kon ik duidelijk merken dat drukte (veel paarden of veel mensen) haar heel onzeker maken. Dus ja, het is niet in haar best interest een andere stal te zoeken, want eerlijk is eerlijk, beter tref je niet tenzij je m thuis kwijt kan. En ze heeft 1 beste vriend daar op stal, daar staat ze overdag ook naast, we hebben geprobeerd of de stal ernaast dan een optie is, maar dan ziet ze m niet en is ze dus nog steeds heel onrustig

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 01:07 



 

Sam_Elena schreef
*knip* En ze heeft 1 beste vriend daar op stal, daar staat ze overdag ook naast, we hebben geprobeerd of de stal ernaast dan een optie is, maar dan ziet ze m niet en is ze dus nog steeds heel onrustig

Het is nogal wat, maar is het een optie om haar toch naast haar maatje te zetten, en de tussenwand te vervangen door eentje met spijlen, zodat ze hem wel kan zien? Of inderdaad, tussenschot er helemaal uit en samen in één stal?

Wat een stress, joh. Lastig als het verder zo'n fijne plek is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 01:55 



 
Profiel   

Je kunt ook een (onbreekbare) spiegel ophangen. Soms wil dat helpen. Het beste is natuurlijk dat ze een maatje kan zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 07:13 



 
Profiel   

Ik denk dat het enige wat helpt toch echt is zorgen dat ze een andere paard de hele tijd kan zijn. Dit geeft te veel stress.
Paarden willen nu eenmaal van nature bij andere paarden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 07:14 



 
Profiel   

Sam_Elena schreef
Hier kan ze idd geen ander paard zien, behalve de Shetlander als die toevallig langs loopt, ik denk ook wel dat dat de grootste issue is.


Is het zo dat die Shetlander vrij rondloopt? In dat geval kan ik best begrijpen dat jouw paard zo reageert.
Dan ligt het niet aan jouw paard, maar aan de situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 07:54 



 
Profiel   

Niello schreef
Je kunt ook een (onbreekbare) spiegel ophangen. Soms wil dat helpen. Het beste is natuurlijk dat ze een maatje kan zien.


Deze gok zou ik wagen. Kost weinig, is op korte termijn te realiseren en je hebt een serteuze kans dat het lukt.
In mijn kleine piste/paddock hangt een spiegel en daar zoekt mijn onzeker jaarling altijd troost als ze alleen in die paddock staat. Pal aan de spiegel, de hele tijd.
De spiegel is 60 cm hoog en 2 m lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 07:57 



 
Profiel   

Ach arme merrie :( die stress lijkt me inderdaad niet fijn bovenop de dracht..

Dit gaat tijd kosten, er is geen quick fix... de stal moet beetje bij beetje een fijne plek worden. Kan de shet bij haar er in? Of kun je een soort uitloopje voor de stal maken waar ze in en uit de box kan lopen samen met de shet? Dat is automatisch het trainen van rust in de stal, als ze daar in moet lopen om hooi te eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:03 



 

Ik zou dit geen houdbare situatie vinden. Zoals iemand al eerder zei, is er een mogelijkheid dat het tussenschot wordt aangepast?

Als er geen aanpassingen aan het binnen staan kunnen worden gedaan, dan kan het verder nog zo een fijne stal zijn, alleen niet geschikt voor jouw paard en zou ik iets anders zoeken.

Staat er op stal uberhaupt een paard buiten in de nacht, je geeft aan dat paarden buiten niet droog of beschut kunnen staan, wat is er voor de paarden dan precies zo fijn aan de stal??

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:07 



 
Profiel   

Arm ding, dat ziet er niet fijn uit

Hoe fijn je de stal ook vindt, ik heb niet het idee dat dit voor paarden ook zo fijn is. Ze staan in een paddock zonder schuil plek en zonder vriendje. Verder kunnen ze op stal geen ander paard zien.
Hoe wilde je dit gaan doen als het veulen geboren was? Lijkt me daar ook niet een perfecte situatie voor.

Ik zou voor deze merrie op zoek gaan naar een mooie 24/7 buiten plek. Dan kun je vanaf daar zonder druk gaan oefenen op het binnen staan in een ruimte. Zo ook de trailer.

Verplaatsen was geen optie door stress. Het verplaatsen met een trailer is kortdurende stress en als je paard daar dan veel gelukkiger is dan is dat beter dan de dagelijkse stress van nu.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen