Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Jaarling hengst leren meelopen

 
Profiel   

Hey iedereen,

De jaarling hengst die ik verzorg wordt ongeveer over een maand gecastreerd. Hij moet tegen dan dus kunnen meelopen aan het halster.

Dat kent hij in principe al. Als veulen hebben we met hem en zijn moeder kleine stukjes rond gestapt. We hebben ook met hem alleen aan een touw door de stalgang gestapt. Dat deed hij allemaal goed. Dat is ondertussen meer dan een jaar geleden.

Nu vroeg ik mij af hoe ik dit het best kan aanpakken. Ik zou met hem willen stappen en een zweepje meenemen. Niet om te slaan, maar om een aanraking te geven zodat hij van achter naar voor gaat.

Ik wil voor ik daaraan begin goed voorbereid zijn, dus ook weten wat ik best doe bij mogelijke problemen.

Mijn vraag is dus vooral: Hebben jullie tips om dat aan te leren? Of hoe zouden jullie dat doen? Wat doe ik bijvoorbeeld als hij in het touw bijt? Wat doe ik als hij mij bijt? Zijn er nog andere problemen die jullie zijn tegengekomen? Hoe hebben jullie dat opgelost?

Alvast bedankt!

Groetjes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 19:34 



 
Profiel   

Laat het over aan ervaren mensen zou ik zeggen.

Als je het toch zelf wil doen, zorg er dan voor dat je met 2 bent. Als je bij het hoofd loopt dan kan je nooit hem van achter naar voor laten gaan met een zweepje. Dat zweepje is er dan alleen als begrenzing. Dus laat er iemand achter lopen om hem naar voren te houden. Als hij het als veulen geleerd heeft dan is hij dat nog echt niet kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 19:55 



 
Profiel   

Als je hem nu verzorgd, hoe doe je dat dan?

Vooral niet te moeilijk denken en doen, halster om, touw eraan en gewoon gaan lopen.

Zelfde heb ik ook gedaan met mij pony veulen toen die een maand of 10 was (Gekocht op die leeftijd). Ben gewoon gaan lopen en hij liep vanzelf mee.

Zelfs gewoon over straat ermee gegaan.
Mijn pony is trouwens wel heel braaf gebleken. Met anderhalf liepen we voorop toen het volwassen paard van een stalgenoot de wandeling buiten behoorlijk eng vond toen er mensen bezig waren met vliegers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 20:36 



 
Profiel   

Is hij in de tussentijd niet bekapt? Geen dierenarts? Geen weide wissel? Geen andere verzorging gehad waarmee hij moet meelopen aan een halster??

Ik snap dat nooit. Als hij het als veulen kan, en je hebt hem in de buurt staan, blijf het dan vooral af en toe doen. Al is het maar een rondje op het erf.

Voor nu
Ik zou een halster met touw pakken en een zweepje en doen alsof hij het al zijn hele leven goed doet. Blijf naast zijn schouder en als hij wil happen dan loopt hij tegen de korte kant van de zweep aan met zijn hoofd. Loopt hij niet dan kan je het zweepje tegen zijn vlanken leggen. Dendert hij over je heen met zijn schouder dan zet je de korte kant van de zweep in zijn schouder en duw je hem terug. Elke dag even kort oefenen en belonen met kriebels en stem als hij het goed doet. Als je het touw kort tussen zijn hoofd en zijn borst vasthoud kan hij er niet in bijten en kan jij zijn hoofd blokkeren kanten op te gaan die jij niet wilt. Zoals teugels ook doen. En je kunt halt houden door hoooo te zeggen, stil te staan en hem om je heen te laten draaien terwijl je meedraait. Die kleine rondjes is hij snel zat en als hij bij stilstand uitgebreid beloond word heeft hij het snel genoeg door. Is het een pushy paard, hou hem dan kort en voorkom dat hij doet wat je niet wil ipv met een te lang touw te lopen en constant problemen te moeten oplossen. Meestal hebben ze het snel door. Zeker als het iets positiefs opleverd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:21 



 
Profiel   

Ik zou voor nu proberen te voorkomen dat hij je bijt. Mocht het wel gebeuren dan krijgt hij op zijn schouder en met stem op zijn donder. En dan bedoel ik niet een beetje. Ze mogen best weten dat dat niet acceptabel is En het laatste wat je hem aan wilt leren is dat je mensen kunt bijten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen