Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard trekt zich los en schopt

 
Profiel   

Goof schreef
yarkayunda schreef
Ik durf haar niet te straffen want dan gaat ze steigeren of schoppen.


Aha. Slim paard.
Zij heeft jou goed getraind, ze kan doen wat ze wil want ze wordt niet gestraft/ er staat geen consequentie op :)*

Idd
Dit is geen paard voor de moderne clicker training enz.
Maar ouderwets gezond boeren verstand aanpak.
Zij steigerd en slaat.. Knappe knol die door een longeerzweep heen je raakt.
Is ze helemaal van de pot gerukt.
Ff heel vlug korte metten maken met zulk diva gedrag.

En lostrekken. Hengsten ketting om.

Doet ze het braaf uiteraard heel uitbundig belonen.
Maar heb het idee dat daar het probleem niet zit.
Ze viert gewoon haar eigen feestje.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:09 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Goof schreef
Aha. Slim paard.
Zij heeft jou goed getraind, ze kan doen wat ze wil want ze wordt niet gestraft/ er staat geen consequentie op :)*

Idd
Dit is geen paard voor de moderne clicker training enz.
Maar ouderwets gezond boeren verstand aanpak.
Zij steigerd en slaat.. Knappe knol die door een longeerzweep heen je raakt.
Is ze helemaal van de pot gerukt.
Ff heel vlug korte metten maken met zulk diva gedrag.

En lostrekken. Hengsten ketting om.

Doet ze het braaf uiteraard heel uitbundig belonen.
Maar heb het idee dat daar het probleem niet zit.
Ze viert gewoon haar eigen feestje.

En liefst voordat je een point-of-no-return passeert, als je daar al niet voorbij bent......

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:15 



 
Profiel   

Eigenlijk is de oplossing vrij simpel.... Zorgen dat ze niet meer loskomt als ze trekt.

Ik denk echt geen verkeerd idee om daar hulp bij te vragen. Maar daarna ook zelf leren hoe je dit zelf moet aanpakken.

Ik ken helaas ook paarden die niet meer zo aan het halstertje mee konden. Dan was er altijd een kans dat ze weer probeerden en vaak met succes, ze zijn simpelweg sterker.
Die gingen altijd aan een touwhalster, dually halter, hengstenketting of met een bitje in mee.
En handschoenen dragen is ook prettig....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:20 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Eigenlijk is de oplossing vrij simpel.... Zorgen dat ze niet meer loskomt als ze trekt.


Volgens mij is dat juist niet de oplossing. Als ze niet loskomt als ze trekt is dat specifieke deel van haar gedrag misschien geblokkeerd, maar is het respect of de wil om mensen te volgen nog niet. En durft TS haar waarschijnlijk nog steeds niet te corrigeren uit angst dat het paard dat niet goed vindt en schopt.
Dat is een gevaarlijke situatie, ook als je het lostrekken op zich zou kunnen voorkomen.

Het is best prima om met uiteindelijk ook het lostrekken gericht aan te pakken, maar de basis is belangrijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:25 



 
Profiel   

Daar heb je gelijk in Shadow!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:29 



 
Profiel   

Dit moet je zelf niet proberen op te lossen. Je bent te bang, te onervaren en te onzeker. Dat is een garantie voor mislukking en ongelukken. Het paard weet precies dat ze toch kan doen wat ze wil want je grijpt niet in en als je een poging doet dan slaat ze een keer en dan bind je in. Het paard is jou de baas. Jij hebt niks te vertellen en dat is een gevaarlijke situatie. Zo snel mogelijk een echt ervaren iemand hierbij vragen en haar op opvoedcursus sturen. En daarna samen op de opvoedcursus, dat jij leert hoe je haar aan moet pakken en de kleinere signalen al oppikt voordat het probleem te groot wordt. En dat is niet met een klikje en een snoepje voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:29 



 
Profiel   

Onervaren ben ik niet, met deze situatie misschien wel. Onzeker ben ik normaal ook niet, alleen bij dit paard, dat is het gekke. Ik heb al zeker 20 paarden zadelmak gemaakt maar dit heb ik nooit eerder meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:41 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Idd
Dit is geen paard voor de moderne clicker training enz.
Maar ouderwets gezond boeren verstand aanpak.
Zij steigerd en slaat.. Knappe knol die door een longeerzweep heen je raakt.
Is ze helemaal van de pot gerukt.
Ff heel vlug korte metten maken met zulk diva gedrag.

En lostrekken. Hengsten ketting om.

Doet ze het braaf uiteraard heel uitbundig belonen.
Maar heb het idee dat daar het probleem niet zit.
Ze viert gewoon haar eigen feestje.

Niet helemaal mee eens. Je kunt ieder paard trainen door positieve beloning, het probleem is dat mensen vaak slecht timen en dan gedrag belonen wat niet beloond moet worden.
Als je daar handig in bent en slim, kun je heel veel ellende voorkomen. Clicker training is daar een heel goed instrument voor, want je kan heel goed markeren welk gedrag je wilt zien, zodat het paard snapt wat je wél wilt, ipv een heleboel dingen die je niet wilt.

Het punt is alleen wel dat het beide moet zijn. Je moet ook corrigeren op het moment dat het nodig is. Mijn vorige merrie verzon het om richting mijn hoofd te trappen met longeren, toen ik ze 2 weken had. Die heeft toen een keiharde knal gehad met de longeerzweep, die had de striem op haar kont staan. Ze heeft het nooit meer gedaan.

Het gaat vaak mis omdat mensen slecht getimed straffen, dan legt het paard de link niet. Je moet het eigenlijk heel instinctief en snel kunnen doen.

Maar als een paard zich lostrekt, hang ik er ook een hengstenketting om ja, om de neus. En zolang ze braaf meelopen, hangt het ding los, en beloon ik ze ook, zeker als ze dat moeilijk vinden, en als ze zich wel proberen los te trekken hebben ze zichzelf ermee.

Maar ik werk liever op een manier waarop ik kan voorkomen dat het nodig is om te corrigeren.


yarkayunda schreef
Onervaren ben ik niet, met deze situatie misschien wel. Onzeker ben ik normaal ook niet, alleen bij dit paard, dat is het gekke. Ik heb al zeker 20 paarden zadelmak gemaakt maar dit heb ik nooit eerder meegemaakt.

Het kan dat dit paard gewoon niet bij past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:42 



 
Profiel   

Maar voor positief belonen heb ik geen onhandige klikker nodig.
Mijn stem of een aai begrijpen ze net zo goed, zo niet beter.
Laat ik het zo stellen. De eerste die mijn stem, zowel belonend als corrigerend niet begrijpt moet ik nog tegen komen :+

Maar 1 die aanvalt gebruik ik niet alleen maar stem. Die is de grens te ver over.
Dat komt daarna wel weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:46 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar voor positief belonen heb ik geen onhandige klikker nodig.
Mijn stem of een aai begrijpen ze net zo goed, zo niet beter.
Laat ik het zo stellen. De eerste die mijn stem, zowel belonend als corrigerend niet begrijpt moet ik nog tegen komen

Ja, dat werkt, totdat je grote dingen wil gaan verfijnen.
Ik leer mijn paard een bit in te happen. Ik ben namelijk klein, mijn paard is groot, en ze heeft de gewoonte om haar hoofd omhoog te doen, en dan kan ik er niet bij. Naar beneden trekken lukt niet, want ze tilt mij omhoog.

Mijn oplossing: ik leer haar dingen aanraken. Dan kom je met een bit, en die ene seconde dat ze dat bit aanraakt, kan ik dus markeren met een clicker. Zou ik een seconde later zijn, markeer ik het moment dat het hoofd terug omhoog gaat, wat ik absoluut niet wil.
Dan verleg ik het beloningsmoment naar dat ze hem heel even vastpakt en ook dat is een seconde. En ook die seconde wil ik markeren. Ik wil niet het moment belonen dat ze het bit loslaat, haar hoofd omhoog doet, of, of........

En zo verder.
Overigens is mijn clicker niet onhandig, ik klik namelijk met mijn tong. Maar die click = snoep geeft mij de mogelijkheid om met een veel krachtiger beloning te komen dan alleen stem of aai, maar die niet ook op die seconde te hoeven geven, want ik red dat namelijk gewoon niet. Voedselbeloning is echt fantastisch als je een paard dingen wil leren die ze echt niet gaan doen voor de aai, maar wel voor een snoepje of een stuk appel.

En door het voer te linken aan de click, krijg je dus ook geen drammerige paarden, want buiten die momenten om geef je niets.


DuoPenotti schreef
Maar 1 die aanvalt gebruik ik niet alleen maar stem. Die is de grens te ver over.
Dat komt daarna wel weer.

Echt opvallend hoe vaak er slecht gelezen wordt :+ dit schreef ik namelijk eerder:


Avalanche81 schreef
Het punt is alleen wel dat het beide moet zijn. Je moet ook corrigeren op het moment dat het nodig is. Mijn vorige merrie verzon het om richting mijn hoofd te trappen met longeren, toen ik ze 2 weken had. Die heeft toen een keiharde knal gehad met de longeerzweep, die had de striem op haar kont staan. Ze heeft het nooit meer gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:55 



 
Profiel   

Dat had ik wel gelezen... Wat een aanname. Alleen maar omdat ik mijn manier goed wil omschrijven en niet half...
Dan heb ik eigenlijk al geen zin meer verder te reageren... Maar toe maar..

Beteft bit. Ja dat happen ze hier ook in.

Ander voorbeeld.
Zat met mijn rechterarm in een mitella die ook achter de rug vast zat. Kon dus iets tegen mijn buik vasthouden. Maar geen beweging en kracht.
Ja dacht ik. Hoe doe ik nu een halster aan bij mijn paard van 172?
Nou gewoon vragen naar beneden te gaan. Hij ging er zo in.
Ook die van 165 en ook pendion fjord. Die bekend stond om los rukken.
Dus gewoon op ouderwets boeren omgang. :D

Fijn dat bij jou klikken werkt. Ik vind het gedoe.
Stem is zowel aardig als streng. En veel meer menselijke automatisme.


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 07-12-21 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 22:02 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dat had ik wel gelezen... Wat een aanname. Alleen maar omdat ik mijn manier goed wil omschrijven en niet half...

Nee, omdat je het zo zwart wit maakt. Het is niet alsof mensen die clicker training gebruiken nooit corrigeren.
DuoPenotti schreef
Ander voorbeeld.
Zat met mijn rechterarm in een mitella die ook achter de rug vast zat. Kon dus iets tegen mijn buik vasthouden. Maar geen beweging en kracht.
Ja dacht ik. Hoe doe ik nu een halster aan bij mijn paard van 172?
Nou gewoon vragen naar beneden te gaan. Hij ging er zo in.
Ook die van 165 en ook pendion fjord. Die bekend stond om los rukken.
Dus gewoon op ouderwets boeren omgang.

Hey, top als dat lukt :D Die van mij had zoveel stress van dat hoofdstel en bit, dat ik echt wat anders moest gaan bedenken, als ik het paard niet aan alle kanten wilde gaan kluisteren om dat bit erin te krijgen. Ik probeer ook niet iedereen te bekeren tot clicker training, het is alleen echt een misverstand dat dat alleen koetsjie koetsjie is en dat het alleen door mensen gebruikt die soft zijn.


Laatst bijgewerkt door Avalanche op 07-12-21 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 22:06 



 
Profiel   

Dat zei ik niet... Dat maak jij er zelf van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 22:08 



 
Profiel   

Voor mij las het alsof je met een positieve manier van werken alleen maar stem gebruikt. Excuus, dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 22:09 



 
Profiel   

Oké. :)

Nee positief zijn een heleboel dingen.

Maar ik gaf aan dat ik klikkeren omslachtig vind. Lees ik. Niet jij of een ander. :)
En verfijnen dus ook prima kan zonder klikker.
Wat jij al aangaf het moment is bepalend.

Maar stem kennen we al sinds baby. Woorden ook
Dus naar mijn idee voor veel mensen makkelijker op tijd te gebruiken.

En dat is dan alleen maar geluid.
Het meeste is non verbaal. Dus lichaamstaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 22:16 



 
Profiel   

Ik snap je idd :j thanks
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 22:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen