Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard bokt in galop

 
Profiel   

Ze is nog heel arm in bespiering nu en juist met zo'n rug is het belangrijk dat de rug en buikspieren goed ontwikkeld zijn. Ik denk dat ze op dit moment te veel moeite heeft met het ruitergewicht erbij. Op je longefoto's laat ze zich ook nog niet mooi los in de bovenlijn. Mijn Groninger merrie heeft ook een lichte karperrug, met name als ze een periode minder heeft gewerkt (bijv na dracht). Ik begin altijd met een goede osteopaat (ik weet niet waar je zit, ik heb hier Ronald Heistek). Dan een tijd loswerken op de grond en de spieren trainen. Daarna voorzichtig weer onder het zadel. Je zadel ligt inderdaad achterover/is te smal in de boom dus daar zou ik ook zeker naar kijken. Ik zou hier nog niet meteen van in paniek raken, ik zie op zich logisch gedrag naar wat ik zie aan het paard en het zadel nu.

Het is wel een stoere merrie, wat voor bloed?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 07:18 



 
Profiel   

Ik zie sporen op de foto misschien zonder rijden kan dat je haar onbewust raakt met die punten of met een zweep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 07:26 



 
Profiel   

FireAndIce schreef
Ah dat bedoel je!Foto's komen er als blijkt dat het pijn kan zijn.


Dikke kans juist dat het pijn is. Aan de longe geen probleem, onder het zadel wel.
Hoe ga je uitzoeken dat het pijn is zonder foto's?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 08:30 



 
Profiel   

Dat vroeg ik mij ook af.

Draai het om TS, ga uit van pijn en sluit dit uit door foto's te nemen.
Ja het kost geld, maar blijven aanmodderen waarschijnlijk nog veel meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 09:05 



 
Profiel   

een paard zal nooit zomaar iemand eraf bokken.. tenzij het echt een is met een trauma of geen vertrouwen in de mens heeft maar als ik jouw verhaal zo lees is ze met alles braaf, aan de longe, en stap en draf, Bij galop pas niet, Dan zou ik ook denken dat er lichamelijk iets aan de hand is. Galop is immers een andere beweging dan stap en draf. Ik zou denk toch zoals anderen zeggen foto s laten maken van de rug. En idd het zadel ligt nu ook niet goed. Overigens wel een mooi dier zeg. Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 09:14 



 
Profiel   

Vergis je er ook niet in wat een dracht doet met een paardenlijf. Je zei dat er een flink veulen bij liep. Een zware bevalling kan echt z'n tol eisen voor het bekkengebied. Helemaal als de merrie niet in training is geweest. Ik zou er dus zeker een goede fysio of osteopaat bij halen. Het advies van mijn fysio was om een merrie lichtjes op te pakken met longeren en nog voor de eerste keer rijden te laten behandelen.

Zadels met een te krappe boom kruipen vaak naar voren en gaan dan achterover liggen, dat lijkt vanaf de foto hier ook aan de hand te zijn dus daar zou ik ook zeker nog een keer naar laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 09:43 



 
Profiel   

oji schreef
Even los van check of het zadel goed past.

Dit kan ook gewoon heel goed een balans probleem zijn. Voor een onbespierd paard dat pas net weer onder het zadel is en de bouw niet heel erg mee heeft, is rechtuit galopperen onder het zadel gewoon best heel moeilijk en dan is versnellen bokken al gauw een goede uitlaatklep.

Doet ze het ook op de volte? Zo nee, dan zou ik gewoon hele korte stukjes (stuk of 10 galopsprongen max) op de volte beginnen. Niet teveel been en probeer je paard zoveel mogelijk rechtop te houden, desnoods door stelling naar buiten te vragen (dus niet plat door de bocht en vooral niet teveel stelling naar binnen).

Dit langzaam in de komende maanden uitbreiden en als ze probleemloos rechtop een paar voltes door kan galopperen, je er inmiddels ook met je binnenbeen aan kan komen, dan kleine stukjes rechtuit. Echt kleine stukjes, gewoon de volte eerst 5 meter verleggen, volte en als ze weer helemaal in balans is weer de volte terug verleggen. Dit gewoon langzaam opbouwen en uitbreiden en blijven voelen dat het je paard makkelijk af blijft gaan. Zodra je voelt dat ze weer versneld/tempo overneemt dan meteen weer op de volte want dan ben je te lang rechtuit gegaan.


Paard is lang niet gereden en onbespierd. Die moet je gewoon weer opbouwen als een 3 jarige.


Dit is precies wat mijn instructrice mij aanraadde en waarmee we nu aan het werk zijn. Daarnaast ook goed je paard de ruimte te geven om te galopperen. Ik hield bijvoorbeeld mijn binnenhand te strak waardoor hij voorin geen ruimte had om te galopperen en begin daarom te bokken. Sinds ik daarmee aan de slag ben gegaan bokt hij niet meer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 10:25 



 
Profiel   

Muronia schreef
Ze is nog heel arm in bespiering nu en juist met zo'n rug is het belangrijk dat de rug en buikspieren goed ontwikkeld zijn. Ik denk dat ze op dit moment te veel moeite heeft met het ruitergewicht erbij. Op je longefoto's laat ze zich ook nog niet mooi los in de bovenlijn. Mijn Groninger merrie heeft ook een lichte karperrug, met name als ze een periode minder heeft gewerkt (bijv na dracht). Ik begin altijd met een goede osteopaat (ik weet niet waar je zit, ik heb hier Ronald Heistek). Dan een tijd loswerken op de grond en de spieren trainen. Daarna voorzichtig weer onder het zadel. Je zadel ligt inderdaad achterover/is te smal in de boom dus daar zou ik ook zeker naar kijken. Ik zou hier nog niet meteen van in paniek raken, ik zie op zich logisch gedrag naar wat ik zie aan het paard en het zadel nu.

Het is wel een stoere merrie, wat voor bloed?

Ik heb het zadel zonder dekje erop gelegd ik vindt het wat knellen bij de kniewrongen en achter bij de kussens.
Ze is van Orbaldo II x Brandt
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 20:25 



 
Profiel   

Je zadel ligt ook sowieso een kilometer te ver naar voren. Wat zegt je zadelmaker er van? En heb je al eens een ander zadel er op gehad of met een bbp?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 20:30 



 
Profiel   

Als het daar knelt is het zadel/kopijzer te smal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 20:32 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Je zadel ligt ook sowieso een kilometer te ver naar voren. Wat zegt je zadelmaker er van? En heb je al eens een ander zadel er op gehad of met een bbp?

Al leg ik hem verder naar achteren,even later ligt hij weer zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 20:39 



 
Profiel   

FireAndIce schreef
Hannanas schreef
Je zadel ligt ook sowieso een kilometer te ver naar voren. Wat zegt je zadelmaker er van? En heb je al eens een ander zadel er op gehad of met een bbp?

Al leg ik hem verder naar achteren,even later ligt hij weer zo.


Dan klopt er sowieso iets niet aan je zadel en singelophanging. Ik zou daar toch verder naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 20:40 



 
Profiel   

Ah, een Groninger merrie met Brandt in de pedigree.
Brandt brennt, zeiden ze altijd in Duitsland. Dus het zit vast ook een beetje in het karakter.

Maar je zadel ligt echt niet goed, ik zou daar beginnen.
Misschien helpt het als je dit doorleest https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... end-zadel/
En snel een goede zadelmaker laten komen.

Leuke merrie trouwens. Wij hebben zelf een Brandt gehad, leukste Groninger ever!

Dat er mee gefokt is vind ik trouwens niet vreemd, veel Groninger merries komen zo hun leven door. Beetje rijden, af en toe een veulen .... niks mis mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 20:50 



 
Profiel   

Aan de dubbele lijnen vind ik haar persoonlijk ook vrij hoog ingesteld. Zou zelf ik de lijnen door de wat lagere ringen halen dit helpt haar ws om meer te zakken.


Laatst bijgewerkt door Cath op 10-12-21 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 20:57 



 
Profiel   

Ik zou ook kijken naar wat het betekent voor de verkoop. Want je hebt in de eerste 6 maanden na aankoop andere rechten dan als die 6 maanden voorbij zijn. Ik ga me niet wagen aan een inhoudelijke inschatting, maar als dit paard niet geschikt is om te rijden, en je zou de koop willen ontbinden, dan kun je beter snel zijn.

Maar als ik de foto's zie dan denk ik: het kan bijna niet anders of dat doet pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 21:02 



 
Profiel   

Oei, geen wonder dat ze bokt.. Dat zadel ligt ècht niet goed!
Zou haar door een osteo laten behandelen en een goede zadelpasser erbij halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 21:07 



 
Profiel   

Ik weet niet of het nuttig is maar heb even meegelezen. Is inderdaad erg moeilijk om een net zadel te vinden voor een karperrug, wat erg kan helpen is een wow korrektorpad! Die heb ik zelf ook en werkt als een droom, zorgt voor 100% drukverdeling ook met slechte bespiering, ook geen last meer van zijn uitstekende schouders!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 21:22 



 
Profiel   

office schreef
Ik zie sporen op de foto misschien zonder rijden kan dat je haar onbewust raakt met die punten of met een zweep.

Sorry...rijdt niet met sporen en zweep. Totaal niet nodig op haar!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 22:02 



 
Profiel   

Kinke schreef
FireAndIce schreef
Ah dat bedoel je!Foto's komen er als blijkt dat het pijn kan zijn.


Dikke kans juist dat het pijn is. Aan de longe geen probleem, onder het zadel wel.
Hoe ga je uitzoeken dat het pijn is zonder foto's?

Door eerst een onafhankelijke zadelpasser te laten komen en de osteopaat misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 22:03 



 
Profiel   

Cath schreef
Aan de dubbele lijnen vind ik haar persoonlijk ook vrij hoog ingesteld. Zou zelf ik de lijnen door de wat lagere ringen halen dit helpt haar ws om meer te zakken.

Ik wissel regelmatig af, juist meestal laag.

[ img ]

[ img ]
En af en toe zo uitstappen, vindt ze erg leuk en let goed op.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 22:06 



 
Profiel   

SweetVanille schreef
Oei, geen wonder dat ze bokt.. Dat zadel ligt ècht niet goed!
Zou haar door een osteo laten behandelen en een goede zadelpasser erbij halen

Dat gaat ook gebeuren...tnx!


Laatst bijgewerkt door FireAndIce op 10-12-21 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 22:08 



 
Profiel   

CapeS schreef
Ik weet niet of het nuttig is maar heb even meegelezen. Is inderdaad erg moeilijk om een net zadel te vinden voor een karperrug, wat erg kan helpen is een wow korrektorpad! Die heb ik zelf ook en werkt als een droom, zorgt voor 100% drukverdeling ook met slechte bespiering, ook geen last meer van zijn uitstekende schouders!

Bedankt voor de tip! Zal ik onthouden.
Eerst kijken of we iets met dit zadel kunnen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 22:10 



 
Profiel   

FireAndIce schreef
CapeS schreef
Ik weet niet of het nuttig is maar heb even meegelezen. Is inderdaad erg moeilijk om een net zadel te vinden voor een karperrug, wat erg kan helpen is een wow korrektorpad! Die heb ik zelf ook en werkt als een droom, zorgt voor 100% drukverdeling ook met slechte bespiering, ook geen last meer van zijn uitstekende schouders!

Bedankt voor de tip! Zal ik onthouden.
Eerst kijken of we iets met dit zadel kunnen...


Is gewoon een pad die je onder je huidige zadel kan zetten! Heb zelf een fairfax.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 23:06 



 
Profiel   

Het kopijzer van dit zadel lijkt zo op de foto's te smal, dus ik weet niet of het hiervoor werkt. De Korrektorpad is fantastisch, maar maakt een zadel niet breder :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 23:23 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Het kopijzer van dit zadel lijkt zo op de foto's te smal, dus ik weet niet of het hiervoor werkt. De Korrektorpad is fantastisch, maar maakt een zadel niet breder :)

Dat denk.ik dus ook...dit zadel is aanpasbaar, dus wellicht is er iets aan te doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 02:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen