Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Waarom reageert paard anders op werken met en zonder touw?

 
Profiel   

Hai bokkers!

Naar aanleiding van de grondwerkoefeningen van vandaag hier een leuk vraagje om op door te praten! Ik merk dat ik steeds meer kan met mijn merrie, met hele subtiele communicatie. Ik doe alle oefeningen aan de lijn, maar hierbij staat geen spanning op de lijn. Mijn lichaamstaal en stem zijn genoeg. Doe ik dezelfde oefeningen los, dan is ze ineens heel snel afgeleid, loopt ze weg of gaat ze stilstaan. Als ik heel dichtbij haar sta voert ze de meeste oefeningen gewoon uit, maar de oefeningen met iets meer afstand doet ze dan nauwelijks. Hoe kan ik dit gedrag interpreteren? Ik ben benieuwd naar de verschillende meningen! Vertrouwd ze me niet genoeg om los te kunnen werken? Haalt ze steun uit het touw? Verandert mijn lichaamstaal als ik geen touw in handen heb? Voelt ze dat mijn intentie verandert? Voert ze alle oefeningen met touw uit omdat ze simpelweg geen andere kant op kan?

Ben benieuwd! Brand los!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 21:06 



 
Profiel   

Een en ander heeft idd te maken met dat ze met touw niet weg kan en zonder wel. Een ander deel heeft te maken met dat het aan jou is om haar focus te houden en jij moet dus zo interessant zijn dat andere dingen minder boeiend worden.
Een ander deel heeft te maken met een stuk respect en gehoorzaamheid. Als ze wegloopt, of gaat stilstaan, ben je dus niet duidelijk genoeg en eis je haar aandacht niet voldoende op. En maak luisteren leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 21:25 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Een en ander heeft idd te maken met dat ze met touw niet weg kan en zonder wel. Een ander deel heeft te maken met dat het aan jou is om haar focus te houden en jij moet dus zo interessant zijn dat andere dingen minder boeiend worden.
Een ander deel heeft te maken met een stuk respect en gehoorzaamheid. Als ze wegloopt, of gaat stilstaan, ben je dus niet duidelijk genoeg en eis je haar aandacht niet voldoende op. En maak luisteren leuk!


Helemaal mee eens. Kijk eens wat je met je handen doet op het moment dat je geen lijn in je handen hebt. Wat is jouw positie ten opzichte van het paard. Hoe is het orenspel, dit zegt zoveel. Heb je haar aandacht en vertrouwen of niet. Heel veel plezier met deze ontdekkingstocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 09:39 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Een en ander heeft idd te maken met dat ze met touw niet weg kan en zonder wel. Een ander deel heeft te maken met dat het aan jou is om haar focus te houden en jij moet dus zo interessant zijn dat andere dingen minder boeiend worden.
Een ander deel heeft te maken met een stuk respect en gehoorzaamheid. Als ze wegloopt, of gaat stilstaan, ben je dus niet duidelijk genoeg en eis je haar aandacht niet voldoende op. En maak luisteren leuk!


Dit, en het is belangrijk om een goede leider te zijn en blijven voor je paard ook in vrijheid. Dat doe je oa door bovenstaande en soms helpt het ook om een join up te doen. (al kun je dit het beste doen met iemand die hier verstand van heeft)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 11:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen