Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hulp gezocht voor 2 jarige

 
Profiel   

Een andere oplossing, misschien voor aankomend weideseizoen mocht het nog nodig zijn, is hem naar een opfok brengen in een gemengde kudde van verschillende leeftijden. Daar leert hij nog beter dan van een mens wat zijn plek is. Hij is duidelijk ook de baas over zijn weidemaatje en voelt zich dus ook superieur. Mijn Arabische volbloed was net zo; na een seizoen op de wei in de kudde was het gedrag over.
Je kan daar wel een trainer op "los" laten maar een kudde is de beste, en goedkoopst ;-), oplossing.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 09:54 



 

Caily schreef
Goh... iedereen die hier reageert met aanpakken... mag wel eens komen werken met mijn paard. Denk dat ik de ambulance maar vast klaar zet. Als je haar met respect behandelt, krijg je dat ook terug, en anders mag je vrezen voor je leven. Been there, done that.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Imo ben je al wat dingen voorbij gegaan wanneer de pony het nodig vindt te dreigen richting jou. Gelukkig kan je dit gedrag redelijk eenvoudig en snel ombuigen, en is daar echt geen geweld voor nodig. Enkel een beetje tijd en liefde. Menselijk contact vermijden lost dit probleem niet op, als veulen minder contact had dat het ook niet gedaan. Enkel de manier waarop.

Ga op zoek naar iemand die jou kan begeleiden op een manier die bij jullie past. De bokt manier is er daar blijkbaar slechts 1 van...


En hoe oud is je paard?

Ik vind een veulen van 2 iets anders dan een volwassen paard met gebruiksaanwijzing.

Ik heb eenmaal gehad dat een volwassen paard van een ander met wel even het weiland uit zou schoppen toen ik mijn paard uit de wei wilde halen. Wat een kreng was dat, het enige wat ik had was een halstertouw met halster, nou daar heb ik haar twee keer flink mee uitgehaald. Ze stond daarna in een hoek van de wei en heeft me daarna nooit meer lastig gevallen, een eh was daarna voldoende.

In een weiland met jaarlingen neem ik standaard een zweep mee, om mee te meppen nee, maar wel even om heel duidelijk aan te geven dat in mijn ruimte geen gesodemieter hoort. Willen ze niet luisteren, dan voelen ze maar even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 11:48 



 
Profiel   

Een paard dat jou bewust fysiek zodanig aanvalt dat je als mens gewond kan raken, mag je zeker evenredig en op een terechte manier aanpakken. Uiteraard wil je confrontaties het liefst vermijden, dat is ieders doel, ook op Bokt. Maar het moment dat een dier dreigend op mij afkomt en zelfs lichamelijk aanvalt, schuw ik de fysieke correctie niet. Als dat paard er dan alsnog voor zorgt dat je in een ambulance belandt, dan heb je het over een door en door onopgevoed paard, want het dier heeft dan niet geluisterd naar de correctie en verwondt een persoon zodanig dat die in het ziekenhuis terechtkomt en voor diens leven moet vrezen. Dat is niet iets waarover ik zou opscheppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 12:02 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Beetje laat maar ik zou hem nog een jaar in de opfok zetten.

De situatie uitleggen en kans is dan groot dat hij bij de iets oudere inkomt en dan staat hij onderaan in rangorde.

Wordt hij opgevoed door andere paarden dan alleen zijn maatje en dat kan goed uitpakken .


Dit lijkt me het beste plan.
Als je nu plots anders gaat reageren dan wat je pony van jou gewoon is geeft dat verwarring en is er kans dat hij vanalles gaat proberen omdat hij een bepaalde reactie verwacht van jou.
Op het moment dat hij terugkomt heb je een 2de kans om vanaf het eerste moment vriendelijk maar kortdaat en consequent je grenzen aan te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 12:05 



 
Profiel   

Gini schreef
Een paard dat jou bewust fysiek zodanig aanvalt dat je als mens gewond kan raken, mag je zeker evenredig en op een terechte manier aanpakken. Uiteraard wil je confrontaties het liefst vermijden, dat is ieders doel, ook op Bokt. Maar het moment dat een dier dreigend op mij afkomt en zelfs lichamelijk aanvalt, schuw ik de fysieke correctie niet. Als dat paard er dan alsnog voor zorgt dat je in een ambulance belandt, dan heb je het over een door en door onopgevoed paard, want het dier heeft dan niet geluisterd naar de correctie en verwondt een persoon zodanig dat die in het ziekenhuis terechtkomt en voor diens leven moet vrezen. Dat is niet iets waarover ik zou opscheppen.


Je kan natuurlijk ook gewoon zorgen dat het niet zo ver komt. Een paard wat de intentie heeft een ander wezen te verwonden, daar is wat aan vooraf gegaan. Zo wordt een paard niet geboren. Terug gaan naar het begin en het anders doen is de enige manier om daar veilig vanaf te komen. Bij deze dieren helpt "terug slaan" niet meer, zij hebben geleerd dan te gaan vechten. Ja, dat komt omdat ze in het verleden iets te vaak heeft "gewonnen" (lees, bij de vorige eigenaar elke keer opnieuw: van 6 maanden leeftijd tot 4 jaar leeftijd met 1 leeftijdsgenootje achter het huis, ze spoten haar letterlijk plat voor bekappen, van de wei naar de paddock verplaatsen gebeurde los, voor een emmer rammelende brok op plaats van bestemming die de eigenaar dan 'op tijd' verliet).

Maar het heeft mij wel doen inzien dat het ook anders kan. Bij dit paard pure noodzaak en de enige manier om er nog wat van te kunnen maken (naast mij ook enkele grote namen uit verschillende stromingen trainers die het op andere manier geprobeerd hebben). Inmiddels is het met vele andere paarden een manier om prettiger én veiliger met ze te kunnen werken. Omdat ze mee werken omdat ze dat willen, niet omdat ze bang zijn voor wat er gebeurt als ze dat niet doen. Tot nu toe gaat dat prima, ik loop met mijn 2 bijna 2-jarigen alleen over de drukke doorgaande weg, zonder gekkigheid, want ze respecteren mij, en elkaar, en ik hun. Een klap hebben ze nog nooit gehad, een zweep nog nooit gezien. En nummer 3 van hetzelfde jaar die hier geboren is, is het paard wat bij de huidige eigenaresse altijd de complimenten krijgt hoe makkelijk en stabiel hij is ten opzichte van leeftijdsgenootjes. Komt uit dezelfde moeder als de "gestoorde merrie" en heeft overduidelijk hetzelfde karaktertype.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 12:21 



 
Profiel   

Caily ik mis in je verhaal hoe je het hebt opgelost. Grondwerk? Parelli? Terug zetten?

Niet dat ik er baat bij heb hoor. Maar wellicht TS wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 12:42 



 
Profiel   

Caily, ik ben het ermee eens dat je in het algemeen in de omgang met je paard niet al slaand en schoppend je weg wilt banen. Ik denk dat iedereen gewoon rustig met een braaf, opgevoed paard aan de slag wilt zonder zichzelf voortdurend fysiek te moeten verdedigen. Dat is het doel van iedere paardeneigenaar durf ik toch wel stellen (al zal de een sowieso wat hardhandiger blijven dan de ander).
Het moment dat je echter nog niet aan dat doel zit en een paard valt bewust fysiek aan, dan geef ik op dat moment wel een fysieke correctie. Daarna zal ik nadenken over hoe deze situatie tot stand is gekomen en of er iets is wat ik daar in de dagelijkse opvoeding aan kan doen, maar op dat eigenste moment dat ik mij onveilig voel, ja, dan krijgt het paard een fysieke correctie. Ik wil niet verwond raken door een bewuste handeling van het paard. Als het paard dat niet aankan en ik heb een ambulance nodig, dat vind ik niet echt positief te noemen. Ik hoop dat mijn paard nooit de oorzaak is van een ziekenhuisopname. Zeker niet wanneer die persoon mijn paard terecht aan het corrigeren was op een moment dat mijn paard fysiek werd. Dan heb ik als trainer van mijn paard gefaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 12:53 



 
Profiel   

Of hem in een opfok zetten of er mee aan de slag gaan....

Wij in de western beleren de paardjes al vanaf hun 2e jaar juist omdat ze dan heel veel willen leren. Nu vind men hier dat veelal not done maar je kan hem ook wat gaan trainen aan de hand e.d zodat hij leert respect te hebben en uit je aura te blijven. Je moet daar wel echt consequent en zwart wit in zijn, dus niet een paar dagen wel en dan weer niet maar echt dagelijks even aandacht aan besteden en niet te ingewikkeld over na denken of dat zielig is

Ik zelf heb daar bijv geen zin en kracht voor dus geef dat altijd uit handen door het in training te zetten maar de jonkies gaan hier zowiezo de opfok kudde in waar ze respect leren te hebben voor anderen wat je als mens later in het voordeel werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 13:02 



 

Caily schreef
Gini schreef
Een paard dat jou bewust fysiek zodanig aanvalt dat je als mens gewond kan raken, mag je zeker evenredig en op een terechte manier aanpakken. Uiteraard wil je confrontaties het liefst vermijden, dat is ieders doel, ook op Bokt. Maar het moment dat een dier dreigend op mij afkomt en zelfs lichamelijk aanvalt, schuw ik de fysieke correctie niet. Als dat paard er dan alsnog voor zorgt dat je in een ambulance belandt, dan heb je het over een door en door onopgevoed paard, want het dier heeft dan niet geluisterd naar de correctie en verwondt een persoon zodanig dat die in het ziekenhuis terechtkomt en voor diens leven moet vrezen. Dat is niet iets waarover ik zou opscheppen.


Je kan natuurlijk ook gewoon zorgen dat het niet zo ver komt. Een paard wat de intentie heeft een ander wezen te verwonden, daar is wat aan vooraf gegaan. Zo wordt een paard niet geboren. Terug gaan naar het begin en het anders doen is de enige manier om daar veilig vanaf te komen. Bij deze dieren helpt "terug slaan" niet meer, zij hebben geleerd dan te gaan vechten. Ja, dat komt omdat ze in het verleden iets te vaak heeft "gewonnen" (lees, bij de vorige eigenaar elke keer opnieuw: van 6 maanden leeftijd tot 4 jaar leeftijd met 1 leeftijdsgenootje achter het huis, ze spoten haar letterlijk plat voor bekappen, van de wei naar de paddock verplaatsen gebeurde los, voor een emmer rammelende brok op plaats van bestemming die de eigenaar dan 'op tijd' verliet).

Maar het heeft mij wel doen inzien dat het ook anders kan. Bij dit paard pure noodzaak en de enige manier om er nog wat van te kunnen maken (naast mij ook enkele grote namen uit verschillende stromingen trainers die het op andere manier geprobeerd hebben). Inmiddels is het met vele andere paarden een manier om prettiger én veiliger met ze te kunnen werken. Omdat ze mee werken omdat ze dat willen, niet omdat ze bang zijn voor wat er gebeurt als ze dat niet doen. Tot nu toe gaat dat prima, ik loop met mijn 2 bijna 2-jarigen alleen over de drukke doorgaande weg, zonder gekkigheid, want ze respecteren mij, en elkaar, en ik hun. Een klap hebben ze nog nooit gehad, een zweep nog nooit gezien. En nummer 3 van hetzelfde jaar die hier geboren is, is het paard wat bij de huidige eigenaresse altijd de complimenten krijgt hoe makkelijk en stabiel hij is ten opzichte van leeftijdsgenootjes. Komt uit dezelfde moeder als de "gestoorde merrie" en heeft overduidelijk hetzelfde karaktertype.


Dit gaat echter om een veulen van twee dat schijnbaar door gebrek aan opvoeding overal mee weg komt. Dan kan je mijns inziens beter een keer hard inkomen, zodat de verhoudingen even duidelijk zijn en van daaruit verder.

Als je vanaf het begin consequent en duidelijk bent dan is er met velen idd niet zoveel aan de hand, ik heb zelf ook nooit een zweep op wat ook gehanteerd, schop onder zijn achterwerk heeft hij wel eens gehad hoor en een tik over zijn neus ook. Maar schijnbaar is de opvoeding bij TS niet helemaal goed verlopen en zit ze nu met een brutaal paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 13:21 



 

Popstra schreef
Of hem in een opfok zetten of er mee aan de slag gaan....

Wij in de western beleren de paardjes al vanaf hun 2e jaar juist omdat ze dan heel veel willen leren. Nu vind men hier dat veelal not done maar je kan hem ook wat gaan trainen aan de hand e.d zodat hij leert respect te hebben en uit je aura te blijven. Je moet daar wel echt consequent en zwart wit in zijn, dus niet een paar dagen wel en dan weer niet maar echt dagelijks even aandacht aan besteden en niet te ingewikkeld over na denken of dat zielig is

Ik zelf heb daar bijv geen zin en kracht voor dus geef dat altijd uit handen door het in training te zetten maar de jonkies gaan hier zowiezo de opfok kudde in waar ze respect leren te hebben voor anderen wat je als mens later in het voordeel werkt.


Opfok ben ik zelf nooit zo van, jonkies die jonkies moeten opvoeden. Wij hadden een klein groepje veulens, 3 a 4 stuks en dan twee oudere merries die beiden veulens hadden gehad. Kunnen ze spelen met leeftijdsgenoten en ze krijgen een gedegen opvoeding van de oudere merries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 13:25 



 
Profiel   

Gini schreef
Een paard dat jou bewust fysiek zodanig aanvalt dat je als mens gewond kan raken, mag je zeker evenredig en op een terechte manier aanpakken.


Niet evenredig. Hiervoor is het Parelli-motto: zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig. Ja, een paard dat uit je ruimte moet, moet uit je ruimte en als vriendelijk vragen niet werkt dan is de vraag minder vriendelijk. Maar een correctie is nooit een vergelding. Als een paard jou een gebroken been mept, wat kan, mag je het paard natuurlijk geen gebroken been terugmeppen.

En een paard valt eigenlijk vrijwel nooit 'bewust fysiek zodanig aan dat je gewond kunt raken', zeker de meeste jonge paarden niet. Die doen gewoon dingen, en hebben eigenlijk geen idee dat menswezens daar niet zo goed tegen kunnen. (Uit de omschrijving haal ik hier zelfs niet dat het echt een aanval was, of meer een spel. En ook dat spel is niet de bedoeling want dat kan gevaarlijk zijn, maar paarden zijn geen criminele seriemoordenaars ofzo.)

Citaat
Maar het moment dat een dier dreigend op mij afkomt en zelfs lichamelijk aanvalt, schuw ik de fysieke correctie niet. Als dat paard er dan alsnog voor zorgt dat je in een ambulance belandt, dan heb je het over een door en door onopgevoed paard, want het dier heeft dan niet geluisterd naar de correctie en verwondt een persoon zodanig dat die in het ziekenhuis terechtkomt en voor diens leven moet vrezen. Dat is niet iets waarover ik zou opscheppen.


Of.... de timing en inschatting van de persoon die het overkwam was niet zo handig, en het paard was gewoon paard en reageert op z'n paards zonder overweging van ambulances enzo. Want dat zijn paarden. Ze snappen heel veel, maar ze snappen ook heel veel niet, reageren behoorlijk instinctief en ze hebben nogal eens niet-zo-geweldige ideeen over wat 'leuk' is. Ik vind het echt bizar als je zou denken dat dit gaat om een paard dat een vooropgezet plan maakt om expres en welbewust een mens te verwonden vanuit pure kwaadwillendheid. Als je echt zo over paarden denkt, kan ik me eigenlijk zelfs niet voorstellen dat het leuk is om met paarden om te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 13:26 



 
Profiel   

Wat ik doe is positief belonen, negatief negeren. Begonnen hoe ze dat in dierentuinen ook doen. Inmiddels heel ver kunnen verfijnen, paard kan de meest idiote dingen, en ook alles wat een "normaal paard" ook kan. Maar ik ben van mening dat je met een paard wat al een gedrags probleem heeft (of eigenlijk geen enkel paard) je zelf moet gaan lopen klooien en op zoek moet gaan naar een ervaren trainer die aansluit bij jouw gevoel/werkwijze. En zo te lezen heeft TS dat ook gedaan.

Gini, en wanneer is het precies geoorloofd dat een paard fysiek gecorrigeerd wordt? Ik lees als het paard gevaarlijk gedrag vertoont. Maar waarom doet dat paard dat? Daar gaat toch wat aan vooraf... Ook bij paard van TS, die werd heus niet deze ochtend wakker en dacht vandaag ga ik mijn baas eens even in dr nekvel pakken. Door terug te slaan vergroot je enkel de stress/spanning die het paard op dat moment ervaart, vaker dan eens de reden van het negatieve gedrag (flight, fight, freeze). Het paard leert dan absoluut niks van de situatie, behalve respect voor de mens, voort komend uit angst. Ik ben iemand die juist op zo'n moment naast het paard gaat staan, probeer mee te denken over het waarom, 10 stappen verder terug gaat, en vanaf daar, met kleinere stapjes en andere reacties het gedrag gaat ombuigen.

Simpel voorbeeld. Mijn paard had enorme voernijd, geen respect voor mensen rondom haar bakje. Ik heb haar eerst, zonder bak in de buurt het commando achterwaarts aan geleerd. Vervolgens de bak een eind achter me gezet en wederom achterwaarts gevraagd. Steeds de bak iets dichterbij. Aan voelend op de situatie hoeveel passen achterwaarts ze op dat moment kan doen. En voordat ik het wist kon ze de hele rijbak door achteruit, vol vertrouwen dat ze dat bakje daarna toch wel kreeg. Op den duur zag ze me aan komen lopen met de bak en ging ze al achteruit. Toen begonnen met haar onder het eten achteruit bij haar bak vandaan te sturen. De eerste keer 1 pasje, en weer belonen. De tweede keer iets verder, en al snel konden we wederom de hele paddock door. Ze vertrouwde erop dat ze haar bak terug kreeg. En ik heb dat vertrouwen nooit beschaamd.

Maar, was ik gaan slaan en foeteren als ze me niet snel genoeg achteruit ging, dan had ze me niet meer begrepen, niet meer vertrouwd, was door me heen gebeukt, als ik niet aan de kant ging met een trap na, en waren we nu geen steek op geschoten. Sterker nog, het negatieve gedrag nog eens extra bevestigd, immers kwam ze zo ook wel bij haar bak. En ja, misschien als ik een mega atletische kerel was geweest die heel hard kon rennen en tegelijkertijd zo lenig was als een slangenmeisje, had ik haar wel kunnen hebben, haar bij de bak weg kunnen slaan. Zodat ze helemaal over de zeik en vol stress in de verste hoek van de paddock was gaan staan. Wellicht uit angst dat ze na dat scenario een paar keer mee gemaakt te hebben, ze op enkel een brul, en later alleen op een "eeeeh", al bij de bak weg te krijgen zou zijn. Dan heb je ook je doel bereikt, wellicht, soort van. Niet mijn manier.

Maar misschien moet je eerst met een paard als dit te maken krijgen, waarbij meerdere ervaren en bekende trainers zeggen, slaap haar in, het wordt je dood. Waarvan je een paar keer een beste knal krijgt nadat iets flink is ge-escaleerd door een fysieke reactie van mij, op een in verhouding iets kleins wat paardlief deed. Menig eigenaar had dit paard de handel in gedaan, menig trainer haar ingeslapen.

En ik heb gezegd, dit paard is zo niet geboren, die is zo gemaakt. En ik ga dat met haar oplossen, al is het het laatste wat ik doe. En weet je? 4 jaar later is ze beleerd, bomproof en kan een kind ermee lopen of haar haar voerbak geven. Maar als er iemand komt die de houding aanneemt "ik zal jou wel even", dan zal ze jou wel even, want vergeten zal ze natuurlijk nooit. Maar ik ben erg dankbaar dat ze het vertrouwen in mensen terug heeft. Ik zie bij mijn import paard overigens heel veel dezelfde signalen, alleen die vlucht weg en of kruipt in zichzelf, terwijl mijn merrie gaat vechten. Beide hebben dezelfde benadering nodig, maar vaak wordt dat helaas niet gezien.

In dierentuinen werken ze ook zo, en met de mustangs idem, om maar iets te noemen. Respect geven is respect krijgen, vertrouwen geven is vertrouwen krijgen. Al het gedrag wat je niet wilt zien, doe je niks mee, of gebruik je als signaal dat er ergens in de training iets mis is gegaan. Het gewenste gedrag pak je eruit om te belonen. En met die basis kan je alles trainen en bereiken. Het zijn juist de mensen waarbij het paard dingen doet uit angst voor wat anders, die op den duur vast lopen omdat het paard het niet meer op kan brengen.

Mijn merrie heeft mijn ogen geopend hoe het anders kan, of in haar geval, anders moet. En sindsdien heb ik al redelijk wat andere paarden en eigenaren kunnen helpen. Juist de eigenaren die er met "aanpakken" niet meer uit kwamen, bijvoorbeeld omdat paard zich gewoon liet vallen. Dan kan je niks meer, behalve concluderen dat het pad wat je volgde, niet de juiste was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 13:35 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Gini schreef
Een paard dat jou bewust fysiek zodanig aanvalt dat je als mens gewond kan raken, mag je zeker evenredig en op een terechte manier aanpakken.


Niet evenredig. Hiervoor is het Parelli-motto: zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig. Ja, een paard dat uit je ruimte moet, moet uit je ruimte en als vriendelijk vragen niet werkt dan is de vraag minder vriendelijk. Maar een correctie is nooit een vergelding. Als een paard jou een gebroken been mept, wat kan, mag je het paard natuurlijk geen gebroken been terugmeppen.

En een paard valt eigenlijk vrijwel nooit 'bewust fysiek zodanig aan dat je gewond kunt raken', zeker de meeste jonge paarden niet. Die doen gewoon dingen, en hebben eigenlijk geen idee dat menswezens daar niet zo goed tegen kunnen. (Uit de omschrijving haal ik hier zelfs niet dat het echt een aanval was, of meer een spel. En ook dat spel is niet de bedoeling want dat kan gevaarlijk zijn, maar paarden zijn geen criminele seriemoordenaars ofzo.)

Citaat
Maar het moment dat een dier dreigend op mij afkomt en zelfs lichamelijk aanvalt, schuw ik de fysieke correctie niet. Als dat paard er dan alsnog voor zorgt dat je in een ambulance belandt, dan heb je het over een door en door onopgevoed paard, want het dier heeft dan niet geluisterd naar de correctie en verwondt een persoon zodanig dat die in het ziekenhuis terechtkomt en voor diens leven moet vrezen. Dat is niet iets waarover ik zou opscheppen.


Of.... de timing en inschatting van de persoon die het overkwam was niet zo handig, en het paard was gewoon paard en reageert op z'n paards zonder overweging van ambulances enzo. Want dat zijn paarden. Ze snappen heel veel, maar ze snappen ook heel veel niet, reageren behoorlijk instinctief en ze hebben nogal eens niet-zo-geweldige ideeen over wat 'leuk' is. Ik vind het echt bizar als je zou denken dat dit gaat om een paard dat een vooropgezet plan maakt om expres en welbewust een mens te verwonden vanuit pure kwaadwillendheid. Als je echt zo over paarden denkt, kan ik me eigenlijk zelfs niet voorstellen dat het leuk is om met paarden om te gaan.


Uiteraard, ik had niet door dat ik duidelijk in de disclaimer had moeten vermelden dat je een paard geen gebroken been moet stampen. Mijn excuses!


Laatst bijgewerkt door Gini op 13-12-21 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 13:40 



 
Profiel   

Ben je wel gelijk van het gevaar af :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 13:40 



 
Profiel   

Instructeur: "ja, nu mag je hem wel corrigeren, hoor"
*Leerling trapt paardenbeen naar de filistijnen*
Instructeur: "eeuuhm :\ "

Liever niet, nee :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 13:43 



 

@ Shadow en Caily,

Hoe zouden jullie mijn voorbeeld dan oplossen?
Je paard staat met andere paarden van andere eigenaren in het land. Land is groot 1.5 hectare. Twee merries staan niet bij je paard te grazen, vormen samen ook geen kudde. Je loopt naar je paard en daar komt 1 van de merries aan, draait zich tussen jou en je paard, keert je de kont toe en haalt gruwelijk met haar achterbenen uit. Hoe reageren jullie op dat soort situaties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 13:43 



 
Profiel   

Dan zou ik toch eens met de eigenaar van de merrie gaan praten. Ik zou zelf absoluut niet happy zijn als een ander op eigen houtje met mijn paard zou gaan klooien, welke manier van trainen ik ook zou hebben. Maar jij hebt hier serieus last van, dus eigenaar dient wel wat te doen, of in ieder geval op de hoogte te zijn. Als ik eigenaar van de merrie was, zou ik dit ook willen weten.

Hoe bedoel je dat ze geen kudde vormen? 1,5 ha is voor een paard relatief klein. Dus of ze vormen wel een kudde en de merrie wil niet dat jij haar kudde genoot mee neemt. Een kudde is geen vriendenclubje. Er zijn altijd paarden die geen vriendschap hebben, maar elkaar wel nodig hebben voor het gevoel van veiligheid. Zelfs mijn hengst aan de andere kant van het fietspad/sloot, hoort bij mijn merrie kudde (staat er inmiddels overigens ook gewoon bij) die op 2 ha land liep.

Of, staan er dusdanig veel paarden op de 1,5ha dat er meerdere kleine kuddes zijn ontstaan? Dan is de mentale druk waarschijnlijk dusdanig hoog dat de betreffende merrie de instabiliteit die jij op dat moment veroorzaakt, niet aan kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 13:51 



 
Profiel   

Mindim schreef
Hoe zouden jullie mijn voorbeeld dan oplossen?
Je paard staat met andere paarden van andere eigenaren in het land. Land is groot 1.5 hectare. Twee merries staan niet bij je paard te grazen, vormen samen ook geen kudde. Je loopt naar je paard en daar komt 1 van de merries aan, draait zich tussen jou en je paard, keert je de kont toe en haalt gruwelijk met haar achterbenen uit. Hoe reageren jullie op dat soort situaties?


Ik weet natuurlijk niet zeker wat ik op dat moment zou doen, en of ik de situatie op tijd goed in zou schatten. Maar als dit een keer gebeurd is, dan zou ik me de volgende keer (als een andere weidecombinatie niet mogelijk is) richten op het punt 'je loopt naar je paard en daar komt 1 van de merries aan.'
Daar moet je het al onderbreken, dat moet je al blokkeren, liefst op grote afstand. En vaak kan dat, allereerst door je op te richten en haar recht aan te kijken. Zo niet dan heb je vaak nog je stem, zwaaien met je armen of het halstertouw. En daarna proberen de meeste paarden het nog een paar keer door langs je heen te gaan: dat ook blokkeren.
En in verreweg de meeste situaties waar ik ben geweest is dat genoeg geweest. En voor je verder gaat vooral eens overleggen met de stalhouder en/of eigenaar.

Heb je een flinke bubbel, dan kun je je op je eigen paard richten. Komt de merrie er weer aan: weer je aandacht daarop richten, ruimte maken, en dan pas weer doorgaan.

En als de paarden bij elkaar staan, dan moet je misschien eerst de merrie wegsturen en de ruimte creeren voor je verder kunt. Ik denk dat mensen dat vaak overslaan: je wilt met je eigen paard aan de gang, of je hebt een doel (zoals het halster pakken), en dan vergeten mensen makkelijk om eerst de randvoorwaarden goed te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 14:19 



 
Profiel   

Paarden mensen reageren vaak intuïtief want met paarden opgegroeid weet je vaak wel hoe je je zonder enig geweld moet gedragen. En dan kunnen van daaruit wel advies gaan geven maar de pony van ts heeft twee jaar zijn gang kunnen gaan en voor nu moet ze kort en bondig ingrijpen om hem niet weer in de rug te krijgen. En dat betekent zweep mee. En begeleiding is mooi dat ze die heeft gevonden maar voor nu is haar veiligheid eerste prioriteit.
Mijn paarden peinzen er niet over om zoiets uit te vreten, in de avond zet ik de draad open, ze wachten voor de stal waar ze in moeten tot ik er voorlangs loop en dan mogen ze naar binnen. Ja ze staan wel eens te huppelen want de brok ligt klaar maar ze wachten wel. En zijn ze eens een stap te ver is één keer hard ehhh zeggen al voldoende. Een paard moet altijd jou als leider erkennen anders kan het goed fout gaan.
En dat is door lichaamstaal gaf te dwingen maar dat moet je wel kennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 14:31 



 
Profiel   

bigone schreef
En dan kunnen van daaruit wel advies gaan geven maar de pony van ts heeft twee jaar zijn gang kunnen gaan en voor nu moet ze kort en bondig ingrijpen om hem niet weer in de rug te krijgen.


Waarom zou dat kort en bondig moeten zijn? Is dat niet gewoon een gemakzuchtige keuze voor de mens? Soms moet je gewoon de tijd nemen.

Voor TS is het trouwens niet meer aan de orde, want die krijgt hulp. Dat gaat dan vast goedkomen.

Maar in de voorbeelden van anderen zit vaak een kenmerk van haast of zich niet willen bezig houden met de omgeving of niet eigen paarden. Waarom zou dat altijd snel moeten? Plus dat ook een zweep niet helpt als je te laat bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 14:59 



 
Profiel   

Voor mij zit er geen haast achter.
Of ja misschien ook wel, meppen/aanvallen moet er zo snel mogelijk uit want het is te gevaarlijk om dat langer dan noodzakelijk te hebben.
En soms komen er gewoon paarden op je pad waar je niet eerst zelf uren mee aan de slag kon.
Maar slaan ze je de eerste dag dat je ze ziet uit de stal/wei. Of althans dat proberen ze.
Dan ga ik echt geen grondwerk oefeningen verzinnen hoor.
Dan krijgen ze direct lik op stuk.
En het mooie, het werkt direct, is super duidelijk. En geen bange paarden. Dus ja...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 15:20 



 
Profiel   

Ik denk ook dat het anders is bij paarden die nieuw aankomen, omdat je dan ook echt een nieuwe start hebt. Het is makkelijker te begrijpen (voor mij als mens, dus ook voor paarden neem ik aan) dat bepaalde dingen niet meer mogen bij nieuwe mensen, dan bij iemand die iets altijd heeft toegestaan. En bovendien is het vaak zo dat als jij als nieuwe persoon handelt vanuit jouw grond, en dat is meteen duidelijkheid. Maar bij iemand die bij een paard dat ze al hebben iets moeten veranderen, heb je ook je oude patroon nog om te doorbreken, dat er ook niet zomaar was. Dat heb je dus ook niet met 1 keer duidelijk zijn hersteld, dat is iets wat steeds weer duidelijk moet zijn.
(En ik denk dat er wat dat betreft dus ook duidelijk een verschil is tussen een paard dat dat de eerste keer meteen doet, of een paard dat daarin steeds een beetje meer opbouwt en steeds wat uitdagender/opdringeriger wordt. Dat tweede gebeurt mensen die goed ingrijpen niet zo snel - omdat ze dat gewoon al voor zijn.)

Met het voorbeeld van die merrie die in het land op je afkomt bv - ook als je dat meteen aanpakt, kan er na verloop van tijd toch een moment zijn dat die merrie toch weer eens naar je toeloopt... en dan zul jij waarschijnlijk onbewust hetzelfde doen als ik probeerde te beschrijven, waarbij je al voor het zover is allang een keer hebt duidelijk gemaakt aan die merrie 'weet je nog dat je niet in de buurt mag komen als je zo doet? Denk er nog eens over na.' En dat die merrie dan denkt 'oh ja' en toch maar wat gaat grazen in plaats van op je af te lopen. Want die kleine signalen pik je waarschijnlijk wel op.

(Maar dan kan het dus ook lijken alsof het na 1 keer ingrijpen klaar is, terwijl het in werkelijkheid dus is 1x duidelijk zijn en daarna op een aantal kleine manieren de grenzen bewaken en het voor blijven.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 15:57 



 
Profiel   

Ja daar ben ik het zeker mee eens Shadow :j

Als nieuwe in de groep kun je idd meteen duidelijk maken, dit is mijn grens en die is anders dan die van je oude kuddegenoten, zowel de 2 benige als 4 benige kuddegenoten :D

En inderdaad, denk dat je dan zeker zo'n paard nog in de gaten houd en als die een pas dreigend durft te maken dat je al meteen jezelf groot maakt en iets zegt van: hey, pas op jij!
En dat is al weer meer dan genoeg.

Dat is het vaak ook, Als je schrijft van met de zweep de wei in.
Dat mensen dan al bijna denken ook die gaat nu weet ik hoe vaak paard afmeppen.
Maar gelukkig is dat niet zo.
Meestal is dan je houding al genoeg, want je komt met een andere intentie de wei op.
Is dat niet genoeg is vaak een flinke ti ook genoeg. Dan weten ze gewoon f... daar valt niet mee te sollen.
En het is gewoon klaar.


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 13-12-21 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 16:18 



 

Caily schreef
Dan zou ik toch eens met de eigenaar van de merrie gaan praten. Ik zou zelf absoluut niet happy zijn als een ander op eigen houtje met mijn paard zou gaan klooien, welke manier van trainen ik ook zou hebben. Maar jij hebt hier serieus last van, dus eigenaar dient wel wat te doen, of in ieder geval op de hoogte te zijn. Als ik eigenaar van de merrie was, zou ik dit ook willen weten.

Hoe bedoel je dat ze geen kudde vormen? 1,5 ha is voor een paard relatief klein. Dus of ze vormen wel een kudde en de merrie wil niet dat jij haar kudde genoot mee neemt. Een kudde is geen vriendenclubje. Er zijn altijd paarden die geen vriendschap hebben, maar elkaar wel nodig hebben voor het gevoel van veiligheid. Zelfs mijn hengst aan de andere kant van het fietspad/sloot, hoort bij mijn merrie kudde (staat er inmiddels overigens ook gewoon bij) die op 2 ha land liep.

Of, staan er dusdanig veel paarden op de 1,5ha dat er meerdere kleine kuddes zijn ontstaan? Dan is de mentale druk waarschijnlijk dusdanig hoog dat de betreffende merrie de instabiliteit die jij op dat moment veroorzaakt, niet aan kan.



Op dat moment heb ik er niets aan om met de eigenaar te praten, haar paard ging van 0 naar 100 en voor ik het wist vlogen de hoeven voor mijn hoofd langs. Op dat moment had ik er maling aan wat de eigenaar er van vond, want ze ging al weer in aanval nummer 2. Toen heb ik haar een mep verkocht met mijn halster aan touw en haar er met een tweede mep mee weg gejaagd. Ze heeft me nooit meer aangevallen daarna, ik was des duivels.


De merrie stond altijd samen met een andere merrie en daar was ze al wat bezitterig over. Zij zijn met zijn tweeen bij mijn ruin en zijn vriendinnetje in gezet. Ze stonden nog maar een dag of wat samen. 1.5 of 2 hectare is het. Ze viel echt gericht aan, zo kende ik haar niet. Maar ze wilde schijnbaar niet dat ik naar mijn paard ging. Paarden hebben we gelijk uit elkaar gehaald.

Nee ze was gewoon een dominant loeder op dat moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 16:21 



 

Shadow0 schreef
Mindim schreef
Hoe zouden jullie mijn voorbeeld dan oplossen?
Je paard staat met andere paarden van andere eigenaren in het land. Land is groot 1.5 hectare. Twee merries staan niet bij je paard te grazen, vormen samen ook geen kudde. Je loopt naar je paard en daar komt 1 van de merries aan, draait zich tussen jou en je paard, keert je de kont toe en haalt gruwelijk met haar achterbenen uit. Hoe reageren jullie op dat soort situaties?


Ik weet natuurlijk niet zeker wat ik op dat moment zou doen, en of ik de situatie op tijd goed in zou schatten. Maar als dit een keer gebeurd is, dan zou ik me de volgende keer (als een andere weidecombinatie niet mogelijk is) richten op het punt 'je loopt naar je paard en daar komt 1 van de merries aan.'
Daar moet je het al onderbreken, dat moet je al blokkeren, liefst op grote afstand. En vaak kan dat, allereerst door je op te richten en haar recht aan te kijken. Zo niet dan heb je vaak nog je stem, zwaaien met je armen of het halstertouw. En daarna proberen de meeste paarden het nog een paar keer door langs je heen te gaan: dat ook blokkeren.
En in verreweg de meeste situaties waar ik ben geweest is dat genoeg geweest. En voor je verder gaat vooral eens overleggen met de stalhouder en/of eigenaar.

Heb je een flinke bubbel, dan kun je je op je eigen paard richten. Komt de merrie er weer aan: weer je aandacht daarop richten, ruimte maken, en dan pas weer doorgaan.

En als de paarden bij elkaar staan, dan moet je misschien eerst de merrie wegsturen en de ruimte creeren voor je verder kunt. Ik denk dat mensen dat vaak overslaan: je wilt met je eigen paard aan de gang, of je hebt een doel (zoals het halster pakken), en dan vergeten mensen makkelijk om eerst de randvoorwaarden goed te maken.


Het is al even geleden. Maar ik ga me niet telkens bezighouden met het opvoeden van andermans paard. Dus paard is verzet, dat mag de eigenaar doen, wil ik helemaal geen last van hebben :D

Maar als de hoeven voor je gezicht langs vliegen, dan grijp ik heel hard in. Ik ben normaliter heel zacht met dieren, mijn dieren hebben geen harde hand nodig. Maar als op dat moment mijn lijf en leden in gevaar zijn, dan ben ik even heel hard. Dat moet wel getimed, dus lik op stuk en nooit standaard, maar op zo een moment moet het even om de verhoudingen even heel duidelijk te stellen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-21 16:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen