Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard neemt heel braaf bit aan maar dan

 
Profiel   

Doe ik het kopstuk over zijn oren, en 'duikt' hij naar de grond toe, op en neer schudden met zijn hoofd en veel kauwen op het bit. Ik doe voorzichtig zijn oren er onder door en zijn manen goed maar die riempjes vast pakken is een uitdaging. :')
Dit gedrag vertoonde hij zo ongeveer vorig jaar ook, met een compleet ander hoofdstel en bit trouwens.

De tandarts is in oktober nog geweest en zijn gebit was in orde op wat tandsteen na bij zijn hengstentanden.

Idem als vorig jaar was hij tijdens het rijden ook onrustig met zijn hoofd, nu gister en vandaag ook.

Vreemd dat er een jaar tussen zit, tot hij dit weer laat zien?

Ideeën? :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:01 



 
Profiel   

Is het bit misschien kouder dan normaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:04 



 
Profiel   

Hoe strak zit het kopstuk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:06 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Is het bit misschien kouder dan normaal?


Nee ik warm het bit op onder de warme kraan

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:11 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Hoe strak zit het kopstuk?


Zit naar mijn idee niet te strak, ik kan er twee vingers tussen doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:12 



 
Profiel   

Ik ken ponys die dat in de winter vaak hebben, vanaf dat het zomer wordt is dat over. Dat zijn verschillende ponys. Die ponys zitten wel allemaal dik in hun haar waardoor het hoofdstel moeilijker tussen al die haren zitten. (Soort Tinkers) Ik weet ook niet hoe dat komt. Die ponys zijn dan wel flink vanaf dat het kopstuk over de oren zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:14 



 
Profiel   

https://www.youtube.com/watch?v=vhpQ3E7IrpU

Dit is dan wat hij doet

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:23 



 
Profiel   

Ik ken een merrie die het deed op bepaalde hoofdstellen, die vond ze gewoon niet fijn zitten. De Rambo Micklem leverde hier een woest paard op. Man man wat was die boos.
Sperriemen hetzelfde, schudden, stom doen, boos.
Sperriem eraf gehaald en er was niets meer aan de hand.

Ik rijd dus met een hoofdstel met hoge neusriem. Ik heb ook werkelijk nog geen paard gehad wat een sperriem fijn vond.

Wat cir_der zegt is ook een ding he: druk achter de oren. Het kan goed dat door dat haar er extra druk achter de oren kwam en dat vinden ze meestal niet fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:25 



 
Profiel   

Galoppig schreef

Dit is een reactie op het bit. Hij vindt het bit niet fijn, duidelijk. Het lijkt mij zo te smal en hangt ook te laag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:26 



 
Profiel   

Dit paard vertoont stress zo vanaf het filmpje bekeken.
Heeft ze zich ooit losgetrokken ergens? Waar het mij aan doet denken is een blokkade aan de atlas. Dat is precies waar het kopstuk op valt zeg maar. Verder hangt wel echt te los en kan dat ook een onzeker gevoel geven. Maar wellicht heb je dat gedaan om te testen of ze reageerde op druk en zo de druk hebt willen afnemen? Zelfde met frontriem, deze valt nu precies op een bewegend stuk aan het hoofd.

Hoe reageert ze op aanraking aan haar oren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:35 



 
Profiel   

Waarom er nou een jaar tussen gezeten heeft kan ik niet direct verklaren, maar dit lijkt toch wel heel duidelijk een reactie op het hoofdstel. Ik zou uitproberen wat je paard fijn vindt en wat niet. Ander bit, bit hoger hangen, neusriem strakker, neusriem losser, enz. Ik vind je frontriem ook vreemd laag hangen, daar zou ik ook eens goed naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:35 



 
Profiel   

En als je nu eens geen bit in doet maar rijdt zonder bit? Wat doet hij dan? Dan kun je bepalen of hij het hoofdstel niet prettig vindt, of het bit niet prettig vindt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:40 



 
Profiel   

@BOTtraining & @Aurora3

De frontriem hangt vreemd omdat hij daar een bult/melanoom heeft, zie topic [MD] Melanoom gegroeid en ik wil die dus niet strak hebben daar om knellen te voorkomen, daardoor verschuift de frontriem en nou ja blijft hangen op het dikste punt...

Hij heeft zich van de zomer was het volgens mij losgetrokken omdat ik in een bak slobber stond te roeren, hij heeft toen het touw volledig gesloopt ondanks het een paniekhaak had. Ik ga me eens verdiepen in de atlas.

Oren mag ik gewoon aanraken, neusriem kan niet strakker

Het enigste wat overeenkomt is dat beide hoofdstellen niet anatomisch gevormd zijn/waren bij het kopstuk. Maar dan nog vreemd dat het een jaar later opeens terug is!

Bit hoger hangen ga ik zeker proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:48 



 
Profiel   

Galoppig schreef
Bit hoger hangen ga ik zeker proberen.


En het bit uit laten? Heb je dat al geprobeerd? Gewoon uit doen, rijden, kijken wat er gebeurt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 19:56 



 
Profiel   

Galoppig schreef
eilleen333 schreef
Hoe strak zit het kopstuk?


Zit naar mijn idee niet te strak, ik kan er twee vingers tussen doen


Dag kan wel best strak zijn. Heb net je filmpje gekeken, maar kan daarvan niet goed beoordelen hoe alles zit en hoe het bit zit. Maar er zit duidelijk iets niet lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 20:11 



 
Profiel   

Galoppig schreef
Hij heeft zich van de zomer was het volgens mij losgetrokken omdat ik in een bak slobber stond te roeren, hij heeft toen het touw volledig gesloopt ondanks het een paniekhaak had. Ik ga me eens verdiepen in de atlas.

Het enigste wat overeenkomt is dat beide hoofdstellen niet anatomisch gevormd zijn/waren bij het kopstuk. Maar dan nog vreemd dat het een jaar later opeens terug is!


Wat heel goed zou kunnen is dat jouw anatomisch gevormd hoofdstel die je normaal gebruikt precies wegblijft waar het paard vast zit. Dus dat zij daardoor geen ongemak ervaart.
Maar dat je dus met deze 2 gewone hoofdstellen de drukverdeling bij de atlas anders hebt en het ongemak niet uit de weg te gaan is.

Dus dat het paard nu "pas" na een jaar reageert hoeft in feite niets te zeggen over hoe lang zij er al mee rondloopt. De druk rondom de eerste wervels en aanhechting met hoofd is immens groot als daar zoveel trek op heeft gestaan.
Het kan maar zo zijn dat hij daar even losgemaakt moet worden en je dan van het probleem af bent.
Als het er dus al een tijdje zit (waarschijnlijk) ga je dat ook terug zien in de rest van het lijf van je paard. Stijvere rugspieren, moeite achterhand erbij te krijgen (niet te verwarren met een "actieve" achterbeen) Dus meer stuwen dan nemen in de achterhand.

Als je beetje mazzel hebt kan een goede osteo/chiropractor je paard weer mooi los maken en blijf je er met juiste training mooi voor, dat ze zich niet weer zo vast kan lopen.

MAAR, dit hele laatste gedeelte is even een aanname gebaseerd op het feit dat ze zo lang vast zou zitten in haar atlas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 20:18 



 
Profiel   

Zou het niet ook van de tanden kunnen komen? Als het bit toch niet helemaal warm is en net een gevoelige plek aanraakt, kan ik me voorstellen dat het ongemak geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 20:21 



 
Profiel   

Er zijn verschillende dingen die je kunt proberen

Bitloos, anatomisch hoofdstel, een western hoofdstel waardoor je zonder neus en frontriem kan proberen, een bit van een ander materiaal bijvoorbeeld kunststof of leer

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 20:36 



 
Profiel   

Bit lijkt erg smal, te krap.

Mijn paard deed ook moeilijk over het bit. Bij hem hielp het om hem een ongebroken trens te geven. Hij had problemen met enkel- of dubbelgebroken bitten. Een gewoon recht bit, zonder tongboog, zonder scharnierpunten was ideaal voor hem. Nooit problemen.

Zou een bredere trens proberen en ook eens met andere soorten bitten experimenteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 20:51 



 
Profiel   

Op onze manege staat ook een paard dat hier last van heeft. Daar is het bit met twee karabijnsluitingen aan het hoofdstel vastgemaakt. Bij het opzadelen maak je de karabijnsluiting los en doe je eerst het hoofdstel om. Daarna bied je het bit aan, dat je vervolgens vastklikt. Is voor het paard veel fijner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 07:25 



 
Profiel   

Dat jaar wat er tussen zit kan puur toeval zijn. Misschien is het een idee om een ander bit te proberen. De tip om te laten kijken naar de Atlas is super. Je kunt zelf ook al een beetje kijken en voelen in dat gebied. Als je de oren aan kunt raken dan kun je voelen of de huid aan de basis strak is of kun je de aanhechting makkelijk bewegen. Ook kun je je platte hand net achter een oor leggen en deze hier een tijdje laten liggen. Let wel op dat je niet duwt maar je hand moet er gewoon liggen en dan reageert je paard op de warmte. Je paard zou moeten gaan ontspannen en gapen en mooi het hoofd laten zakken.
Heel veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 11:14 



 
Profiel   

Galoppig schreef
@BOTtraining & @Aurora3

De frontriem hangt vreemd omdat hij daar een bult/melanoom heeft, zie topic [MD] Melanoom gegroeid en ik wil die dus niet strak hebben daar om knellen te voorkomen, daardoor verschuift de frontriem en nou ja blijft hangen op het dikste
.


En je weet 100% zeker dat hij daar nu geen last van heeft??

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 11:41 



 
Profiel   

hiphopje schreef
Galoppig schreef
@BOTtraining & @Aurora3

De frontriem hangt vreemd omdat hij daar een bult/melanoom heeft, zie topic [MD] Melanoom gegroeid en ik wil die dus niet strak hebben daar om knellen te voorkomen, daardoor verschuift de frontriem en nou ja blijft hangen op het dikste
.


En je weet 100% zeker dat hij daar nu geen last van heeft??



Ja!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 12:36 



 
Profiel   

Mijn bijrijder heeft een bult ontdekt aan de binnenkant van zijn lip waar het bit op zou drukken wat waarschijnlijk pijn veroorzaakt! Topic kan een slotje op en bedankt allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 12:37 



 
Profiel   

Het bit dus. Verbaast me niet. Paard is super rustig met het hoofdstel en zodra je het bit oppakt, geeft hij aan het niet fijn te vinden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 17:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen