Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

'onhandelbaar paard'

 
Profiel   

Nicje87 schreef
Wat doet hij als je hem eerst een kwartier aan de longe laat uitrazen?

Conditie opbouwen....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:53 



 
Profiel   

ikke schreef
Nicje87 schreef
Wat doet hij als je hem eerst een kwartier aan de longe laat uitrazen?

Conditie opbouwen....


:')
Kan die nog hoger stijgeren en harder trappen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 14:28 



 
Profiel   

Wellicht begeleiding zoeken bij featherlight...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 14:54 



 
Profiel   

ikke schreef
Nicje87 schreef
Wat doet hij als je hem eerst een kwartier aan de longe laat uitrazen?

Conditie opbouwen....

Dit idd.

Er is in deze gevallen geen quick fix. Er is tijd, liefde en verstand voor nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 15:08 



 
Profiel   

ikke schreef
Nicje87 schreef
Wat doet hij als je hem eerst een kwartier aan de longe laat uitrazen?

Conditie opbouwen....

Geloof me, als je paard stout is en je stapt af om vervolgens hem even op flink tempo met de zweep achter zn kladde (geef hem gerust op zn reet) te laten rond rennen tot hij niet meer wil maar wel moet dan is het poepbraaf als je weer op stapt! En de volgende dag laat hij het stoute ook nog wel ff uit zn hoofd!

Maar beter is goede instructie te zoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 15:09 



 
Profiel   

Popstra schreef
ikke schreef

Conditie opbouwen....

Geloof me, als je paard stout is en je stapt af om vervolgens hem even op flink tempo met de zweep achter zn kladde (geef hem gerust op zn reet) te laten rond rennen tot hij niet meer wil maar wel moet dan is het poepbraaf als je weer op stapt! En de volgende dag laat hij het stoute ook nog wel ff uit zn hoofd!

Maar beter is goede instructie te zoeken


Ik vind dit een beetje ouderwets. Tuurlijk zal hij poepbraaf zijn als hij doodop is, maar als hij zo hoog in de spanning zit is dat toch geen oplossing voor langere termijn? Waarschijnlijk gaat ie alleen maar harder rennen de volgende keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 15:13 



 
Profiel   

Hoe zit jij in je vel?
Durf je duidelijk nee te zeggen tegen je paard?
Doe je dingen altijd hetzelfde?
Hoe reageert je paard op een andere, misschien wat zelfverzekerdere ruiter?

Allemaal vragen die heel belangrijk zijn bij zulke problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 15:14 



 
Profiel   

Earth schreef
Popstra schreef

Geloof me, als je paard stout is en je stapt af om vervolgens hem even op flink tempo met de zweep achter zn kladde (geef hem gerust op zn reet) te laten rond rennen tot hij niet meer wil maar wel moet dan is het poepbraaf als je weer op stapt! En de volgende dag laat hij het stoute ook nog wel ff uit zn hoofd!

Maar beter is goede instructie te zoeken


Ik vind dit een beetje ouderwets. Tuurlijk zal hij poepbraaf zijn als hij doodop is, maar als hij zo hoog in de spanning zit is dat toch geen oplossing voor langere termijn? Waarschijnlijk gaat ie alleen maar harder rennen de volgende keer.


Vandaar ik er onder had gezet beter is goede intructie zoeken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 15:19 



 
Profiel   

Ik weet niet helemaal hoe ik moet quoten op mobiel, ging iets niet goed hier :')

____


beter is goede instructie te zoeken

Ik vind dit een beetje ouderwets. Tuurlijk zal hij poepbraaf zijn als hij doodop is, maar als hij zo hoog in de spanning zit is dat toch geen oplossing voor langere termijn? Waarschijnlijk gaat ie alleen maar harder rennen de volgende keer.[/quote]

------

In the USA hebben ze zelfs een naam voor paarden die altijd eerst gelongeerd moeten worden, cold backed.
Heb zelfs gelezen dat bepaalde hengsten bekend staan om het overerven van dergelijk gedrag.

Ik zelf zie het meer als een hulp bij het beleren, of inderdaad tijdelijk een periode bij paarden die anders niet veilig zijn.
Maar op langere termijn kweek je conditie en heb je het onderliggende probleem nog steeds niet opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 15:22 



 
Profiel   

Popstra schreef
ikke schreef
Conditie opbouwen....

Geloof me, als je paard stout is en je stapt af om vervolgens hem even op flink tempo met de zweep achter zn kladde (geef hem gerust op zn reet) te laten rond rennen tot hij niet meer wil maar wel moet dan is het poepbraaf als je weer op stapt! En de volgende dag laat hij het stoute ook nog wel ff uit zn hoofd!

Maar beter is goede instructie te zoeken

Dat kom dan maar eens demonstreren met Tante Taart.

De uitkomst kan ik je ook voorspellen: jij in het ziekenhuis is de gunstigste uitslag.

Als een paard willens en wetens tegen z'n opvoeding in gaat, kan dit soms werken bij kereltjes; de gemiddelde merrie slaat je het licht uit de ogen, letterlijk.

Maar een paard afrossen op iets wat ie simpelweg nooit geleerd heeft, grenst aan dierenmishandeling.
Ik blijf nog steeds bij mijn opvatting dat dit paard de basis van de basis gewoon niet goed geleerd heeft. Dan zul je 'm dat eerst moeten leren, voordat je 'm af gaat staan rossen.
En ja, 'm dat leren zal best eens moeten met een welgemikte maat-45-staal maar het gros breng je 'm toch minder grofstoffelijk bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 15:27 



 
Profiel   

Popstra schreef
Geloof me, als je paard stout is en je stapt af om vervolgens hem even op flink tempo met de zweep achter zn kladde (geef hem gerust op zn reet) te laten rond rennen tot hij niet meer wil maar wel moet dan is het poepbraaf als je weer op stapt! En de volgende dag laat hij het stoute ook nog wel ff uit zn hoofd!

Maar beter is goede instructie te zoeken

Bij sommige paarden is dat een manier om rottig aan je eind te komen. Niet ieder paard pikt zo'n mishandeling, want dat is het.

Paarden hebben een reden voor wat ze doen. Beter vind je uit wat die reden is, gaat ermee aan het werk, en uiteindelijk heb je ook een braaf paard, maar nu een die niet bang is voor straf, maar voor je wil werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 15:35 



 
Profiel   

Ik ken de 'als hij voorwaarts wil jaag hem dan voorwaarts en zet nog even door wanneer hij tempo terugneemt' ook als opvoedingstruc.
Net zoals het wegjagen tot hij zich volledig overgeeft en dan nog eventjes doorgaan wanneer hij je de wei uit jaagt.
Helpt bij sommige paarden maar idd alleen als hij het gevraagde kent en schijt aan je heeft.

Dat gezegd hebbende, ik (ons gezin) had een ruin die uithaalde als je hem onterecht een tik met de zweep gaf of zelfs de zweep ten onrechte tegen zijn billen legde.
Als je er als beginner op zat hield hij zich nog netjes in met een klein hupje/bokje maar een gevorderde ruiter kreeg een smerige rotbok te verduren en als je geen stevige zit had vloog je eraf. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 15:39 



 
Profiel   

Dat doet de merrie die ik nu heb ook. Die slaat gewoon terug. Ze heeft nog gelijk ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 15:43 



 
Profiel   

Popstra schreef
Geloof me, als je paard stout is en je stapt af om vervolgens hem even op flink tempo met de zweep achter zn kladde (geef hem gerust op zn reet) te laten rond rennen tot hij niet meer wil maar wel moet dan is het poepbraaf als je weer op stapt! En de volgende dag laat hij het stoute ook nog wel ff uit zn hoofd!

Maar beter is goede instructie te zoeken


Sorry, ik geloof je niet. Dat doe je bij dit type paard waarschijnlijk 1x en daarna kom je er niet meer op. Moe laten rennen is ook nogal zinloos, waarschijnlijk krijg je hem niet eens moe. Mijn merrie heb ik nooit zien zweten, ook niet na een ferme bosrit van 4 uur. De fokker van mijn merrie vertelde me dat dat onvoorspelbare hete gedrag er met Ubis in is gekomen. Hij fokte al generaties lang met de merriestam en alle voorgaande veulens waren superbraaf en werden op latere leeftijd zo nu en dan door zijn dochters uit de wei gehaald om een bosrit mee te maken. Met de Ubis hebben ze dat ook geprobeerd maar zijn daar snel mee gestopt juist door dit wispelturige gedrag. Ubis is trouwens een Anglo Arabier.

Ik heb de openingspost van TS nog eens gelezen en ik vermoed toch echt dat haar paard zijn energie niet kwijt kan en voeg daarbij zijn aangeboren gebrek aan vertrouwen toe dan klinkt zijn onvoorspelbare gedrag voor mij heel logisch en voorspelbaar.

Misschien kan TS zelf nog reageren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 15:46 



 
Profiel   

Leuk dat jullie lollig reageren op mijn vraag wat hij doet als je hem eerst ff 15 minuten kongeerd. Er zijn ook paarden die eerst ff hun ei kwijt moeten, waarna je veilig kan opstappen. Daarmee bedoel ik niet najagen tot hij niet meer kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 15:51 



 
Profiel   

Nicje87 schreef
Leuk dat jullie lollig reageren op mijn vraag wat hij doet als je hem eerst ff 15 minuten kongeerd. Er zijn ook paarden die eerst ff hun ei kwijt moeten, waarna je veilig kan opstappen. Daarmee bedoel ik niet najagen tot hij niet meer kan.

Dat zou imo een uitzondering moeten zijn bijv na een paar dagen stilstaan icm flink gedaalde temperatuur, stevige wind of andere omstandigheden waardoor ze wakkerder zijn dan anders.
Als je dit vrijwel standaard moet doen bouw je enkel conditie op plus je leert ze aan dat longeren = uit je plaat (mogen) gaan.
Lijkt me ook niet goed voor de gewrichten etc als ik zag hoe plat sommige paarden door de bocht gingen al stuiterend en bokkend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 16:01 



 
Profiel   

Hier een jonkie dat bij nieuwe / enge dingen (en daarmee te hoog in energie) en teveel druk omhoog kan komen. Eerste keer was schrikken en boos (doe normaal), maar heb redelijk snel geleerd om beter naar (de signalen van) mijn paard te kijken en dus niet zoveel druk te zetten dat ze die ene uitweg kiest. Mijne is geen stout paard, maar als iemand dat omhoog komen zou afstraffen zou het denk ik wel een paard worden dat het gevecht uiteindelijk aangaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 16:09 



 
Profiel   

Denk dat dit paard je een maatje te groot is. Ik heb een Lupicor onder het zadel en die is ritselig en loerderig (het type dat je er in een tel naast kan zetten, op beide voeten met de teugels nog keurig in je handen). En daar staan ze ook om bekend. Je kunt ermee of niet, er is weinig ruimte voor compromis. Het klinkt alsof dit paard onzeker is en dat ben jij nu ook geworden, en da's geen goeie combi met dit bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 16:11 



 
Profiel   

lor1_1984 schreef
Nicje87 schreef
Leuk dat jullie lollig reageren op mijn vraag wat hij doet als je hem eerst ff 15 minuten kongeerd. Er zijn ook paarden die eerst ff hun ei kwijt moeten, waarna je veilig kan opstappen. Daarmee bedoel ik niet najagen tot hij niet meer kan.

Dat zou imo een uitzondering moeten zijn bijv na een paar dagen stilstaan icm flink gedaalde temperatuur, stevige wind of andere omstandigheden waardoor ze wakkerder zijn dan anders.
Als je dit vrijwel standaard moet doen bouw je enkel conditie op plus je leert ze aan dat longeren = uit je plaat (mogen) gaan.
Lijkt me ook niet goed voor de gewrichten etc als ik zag hoe plat sommige paarden door de bocht gingen al stuiterend en bokkend.


Dat hoeft niet. Ik heb er in 18 jaar gereden die hoog in het bloed stond. De eerste jaren moest hij echt eerst even zijn energie eruit laten. Het is het proberen waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 16:13 



 
Profiel   

Nicje87 schreef
lor1_1984 schreef
Dat zou imo een uitzondering moeten zijn bijv na een paar dagen stilstaan icm flink gedaalde temperatuur, stevige wind of andere omstandigheden waardoor ze wakkerder zijn dan anders.
Als je dit vrijwel standaard moet doen bouw je enkel conditie op plus je leert ze aan dat longeren = uit je plaat (mogen) gaan.
Lijkt me ook niet goed voor de gewrichten etc als ik zag hoe plat sommige paarden door de bocht gingen al stuiterend en bokkend.


Dat hoeft niet. Ik heb er in 18 jaar gereden die hoog in het bloed stond. De eerste jaren moest hij echt eerst even zijn energie eruit laten. Het is het proberen waard.

Sorry, blijft slecht management.

Ik heb in de jaren ook wel wat volbloeds gereden (in GB grossieren ze daarin) en hoewel het niet zo mijn ding is, waren juist die volbloeds niet van hun stuk te krijgen.
De Welsh-Cob in de groep ging aan de kletter en de volbloed keek 'm na met een vraagteken boven z'n hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 16:20 



 
Profiel   

@ikke Hoe kan jij daarover oordelen zonder überhaupt maar iets van info hierover te hebben? Of zijn alleen jouw ervaringen de enige waarheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 17:01 



 
Profiel   

Nicje87 schreef
Dat hoeft niet. Ik heb er in 18 jaar gereden die hoog in het bloed stond. De eerste jaren moest hij echt eerst even zijn energie eruit laten. Het is het proberen waard.

Ik ben het wel met je eens hoor. Mijn vaste patroon na een paar dagen stilstaan was ook eerst een paar minuten los door de bak scheuren. Niet opjagen, gewoon zelf tempo en richting laten zoeken.


hoogendroog schreef
Denk dat dit paard je een maatje te groot is. Ik heb een Lupicor onder het zadel en die is ritselig en loerderig (het type dat je er in een tel naast kan zetten, op beide voeten met de teugels nog keurig in je handen). En daar staan ze ook om bekend. Je kunt ermee of niet, er is weinig ruimte voor compromis. Het klinkt alsof dit paard onzeker is en dat ben jij nu ook geworden, en da's geen goeie combi met dit bloed.

Dat klinkt niet echt als een ideale combinatie met de Dageraad x Ubis die ik ken :oo .

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 17:09 



 
Profiel   

Nou TS, lekker blijven aaien en worteltjes voeren dan kom je er zeker volgens velen hier.
Succes er mee

Oh, ik wist niet dat een paard een kwartier laten rennen aan de longe onder mishandeling verstaan werd!? Weer wat geleerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 17:17 



 
Profiel   

Nicje87 schreef
@ikke Hoe kan jij daarover oordelen zonder überhaupt maar iets van info hierover te hebben? Of zijn alleen jouw ervaringen de enige waarheid?

\Waarom denk je dat dit ook stalmoed wordt genoemd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 17:32 



 
Profiel   

Popstra schreef
Nou TS, lekker blijven aaien en worteltjes voeren dan kom je er zeker volgens velen hier.
Succes er mee

Oh, ik wist niet dat een paard een kwartier laten rennen aan de longe onder mishandeling verstaan werd!? Weer wat geleerd


Ik vind even longeren om de stalmoed eruit te laten iets anders dan hem vooruit jagen en daarbij even erop jassen tot ie geen boe of bah meer kan zeggen nog wel een verschil. :P Dat kan voor sommige paarden wel werken hoor, maar ik denk niet voor dit soort paarden. En dat vind ik overigens nog steeds geen mishandeling :P Maar je doelde ook neit op mij natuurlijk :P
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 17:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen