Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

'onhandelbaar paard'

 
Profiel   

Nog even terugkomend op mijn eerdere post, ik mis een stukje over of je instructie hebt en regelmatig lessen volgt met dit paard. Ik denk echt dat je het daar in moet zoeken en je daar al veel aan zult hebben in hoe je dingen moet aan pakken want dit paard is gewoon jou de baas.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:27 



 

Als het paard echt zo onvoorspelbaar is, niet alleen bij jou maar nu ook al een half jaar bij andere mensen die hem rijden/trainen/met hem omgaan, denk ik toch minder aan een trainingsprobleem en meer aan iets fysieks.

Is zijn hoofd al eens nagekeken? Ik herken zulk gedrag wel van een paard dat een tumor bleek te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:52 



 
Profiel   

chanicha schreef
Mijn nichtje had zo’n paard, prachtbeest maar ook van die rare dingen zoals ineens uit het niets omhoog komen en bokken om haar eraf te gooien.
Hij is helemaal nagekeken van top tot teen en mankeerde niets.
Ik zag ze rijden toen hij weer zo’n kronkel kreeg en zei dat is een mannenpaard, maw hij moet een ferme leider hebben en dat bleek ook.
Hij is verkocht aan een ruiter in Zweden en hij doet het daar perfect!

Precies dit! Zulke karaktervolle paarden hebben een sterke leider nodig en gaan het dan vaak verassend goed doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:58 



 
Profiel   

En toch zou ik medisch echt even goed laten kijken. Ook naar het zadel. De rug/nek. Verder lees ik dat ts veel heeft geprobeerd maar denk ook teveel achter elkaar en te snel.

Ik denk dat dit paard heel veel behoefte heeft aan een consequent (niet zozeer sterk) maar duidelijk iemand en een paardenmaatje die hem gelijk op zijn plek zet en verder ook heel stabiel is. Dat het paard gewoon stabiliteit krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:29 



 
Profiel   

TS, wellicht heb ik eroverheen gelezen maar wat is er met dit paard gedaan voordat je hem kocht? Werd hij door een prof getraind of door een amateur, wedstrijdgericht of meer recreatief, is hij officieel uitgebracht? Heb je hem van iemand bij wie hij al langere tijd stond (en het wel/niet goed deed) of van een handelsstal?

Onderstaande is geschreven ervan uitgaande dat het paard gezond is (daar is naar mijn idee meer dan genoeg over gezegd :) ).

Is het niet zo dat hij uitdaging in het werk mist? Veel buiten staan is mooi uiteraard, maar zo'n 20x40 bak geeft (sport)paarden met veel pit niet echt de ruimte noch de aanleiding om van hun energie af te komen. Ook de mentale uitdaging komen ze zo tekort. En als het werk beperkt is tot rustige stap en draf bosritjes en wat grondwerk, dan kan het al snel frustratie en vervolgens explosief gedrag tot gevolg hebben zonder welk lichaamelijk gebrek dan ook. Is het wellicht een idee om hem in training bij een professionele springruiter te zetten, kijken hoe hij het dan doet als hij heel consequent aan het werk moet? Ik bedoel niet dat je het probleemgedrag met grof geweld aan moet laten pakken ofzo, dat niet, maar dat een handige ruiter het explosieve wellicht wel in de goede banen kan leiden.

Hij klinkt trouwens zo obv wat je schrijft eerder als een onzeker dan een dominant paard, andere paarden in de groep uit het niets aanvallen is iets wat juist onzekere paarden heel veel doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 13:40 



 
Profiel   

pfff heftig ook TS. Er worden heel veel goede dingen aangedragen, het kan echt vanalles zijn, zowel fysiek als mentaal.

In geval van fysiek ongemak/pijn: daarvan is een hoop niet te zien tijdens de standaard keuringen, maar dat maakt het dus heel erg lastig om precies te weten waar het probleem dan zit.
In geval van pijn is dat het makkelijkste uit te sluiten door hem een week of twee of pijnstillers te zetten, is zijn gedrag dan beter dan zal er toch iets van pijn ten grondslag liggen...Dan wordt het nog flink zoeken. Zo niet dan kan je een hele lijst aan pijn gerelateerde problemen alvast afstrepen.

In elk geval succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 14:06 



 
Profiel   

Popstra schreef
TS, alle goede adviezen hier ten spijt maar het kan ook gewoon zo zijn jij geen klik met dit paard hebt of dit paard niet met jou. Al zou je dit paard door de medische mangel halen, hij blijft een dominant en sterk karakter houden.
Dan kun je hoog of laag springen maar dit gaat niet veranderen.
Eigenlijk zou je het beste op een stal staan waar een ervaren trainer actief is die jou kan bij staan zodat jij meer zelf vertrouwen krijgt ipv prive bij iemand waar je nul hulp hebt. En wellicht is het nog beter je paard te verkopen want je moet wel plezier blijven houden in je hobby die veel geld en energie kost en op zoek te gaan naar een paard die wel bij jou past.


Paard is een halfjaar getraind door andere mensen en vertoont ook bij hun het onvoorspelbare gedrag. TS heeft het paard toen zelfs ruim een half jaar niet gezien.
Dan ligt een fysiek probleem eerder voor de hand. De zwakke achterhand zou goed veroorzaakt kunnen worden door verminderde prikkeloverdracht door problemen in de wervelkolom.

Als het mijn paard was zou ik het paard nogmaals laten onderzoeken in een kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 14:13 



 
Profiel   

Gigi

Ik voel met je mee ik heb ook zo’n paard.

Kan gerust vast zitten met der poten in de tuinslang gebeurd er niks maar wee o wee als je dat ding in de bak legt.
Komt nieuw stalgenoot of ze kijkt er niet naar of ze is 3 weken van de leg.

Weken rijden we in de bak gaat goed opeens zijn alle joggers eng en dat beest ziet goed :Y)
Ze staat stil ik denk kak een jogger…waar….waaarr en ze sprint weg met 2 bokken…overigens geen jogger gezien

Ik heb mijn paard snel terug maar krijg haar dan heel moeilijk ontspannen langs die plek waar ze weg sprong

De volgende dag kan ze het vergeten zijn.

Dagen stap ik langs de weg uit en opeens kom ik het erf niet meer af paard wordt 180cm groot gaat snurken en is mega sterk.

Ik weet ook niet meer ik weet alleen wat je voelt alis de mijne dan niet dat je eraf MOET ze bouwt elke keer feestje onder het zadel en dat is ook niet leuk
Of zonder reden vreselijk over de zeik te raken op de poets plaats ik negeer dat maar ik ga er dan niet meer op want dan lig ik ernaast

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 14:23 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Popstra schreef
TS, alle goede adviezen hier ten spijt maar het kan ook gewoon zo zijn jij geen klik met dit paard hebt of dit paard niet met jou. Al zou je dit paard door de medische mangel halen, hij blijft een dominant en sterk karakter houden.
Dan kun je hoog of laag springen maar dit gaat niet veranderen.
Eigenlijk zou je het beste op een stal staan waar een ervaren trainer actief is die jou kan bij staan zodat jij meer zelf vertrouwen krijgt ipv prive bij iemand waar je nul hulp hebt. En wellicht is het nog beter je paard te verkopen want je moet wel plezier blijven houden in je hobby die veel geld en energie kost en op zoek te gaan naar een paard die wel bij jou past.


Paard is een halfjaar getraind door andere mensen en vertoont ook bij hun het onvoorspelbare gedrag. TS heeft het paard toen zelfs ruim een half jaar niet gezien.
Dan ligt een fysiek probleem eerder voor de hand. De zwakke achterhand zou goed veroorzaakt kunnen worden door verminderde prikkeloverdracht door problemen in de wervelkolom.

Als het mijn paard was zou ik het paard nogmaals laten onderzoeken in een kliniek.
half jaar getraind door een beginnende instructice die net haar papiertje had gehaald ja.. . Dat is geen proffesionele trainer met jaren aan ervaring. Iemand waar dit paard meer aan heeft.
Zwakke achterhand wijst ook op dat er niet veel gericht getraind is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 16:37 



 
Profiel   

Popstra schreef
Zwakke achterhand wijst ook op dat er niet veel gericht getraind is.

Hoeft niet persé.
Er kan ook een beknelling in de rug zitten waardoor je zoveel op de achterhand kunt trainen wat je wil maar er niets verbeterd.
In dat geval kan een osteopaat ofzo uitkomst bieden, maar sluit eerst andere medische factoren uit. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 17:06 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Popstra schreef
TS, alle goede adviezen hier ten spijt maar het kan ook gewoon zo zijn jij geen klik met dit paard hebt of dit paard niet met jou. Al zou je dit paard door de medische mangel halen, hij blijft een dominant en sterk karakter houden.
Dan kun je hoog of laag springen maar dit gaat niet veranderen.
Eigenlijk zou je het beste op een stal staan waar een ervaren trainer actief is die jou kan bij staan zodat jij meer zelf vertrouwen krijgt ipv prive bij iemand waar je nul hulp hebt. En wellicht is het nog beter je paard te verkopen want je moet wel plezier blijven houden in je hobby die veel geld en energie kost en op zoek te gaan naar een paard die wel bij jou past.


Paard is een halfjaar getraind door andere mensen en vertoont ook bij hun het onvoorspelbare gedrag. TS heeft het paard toen zelfs ruim een half jaar niet gezien.
Dan ligt een fysiek probleem eerder voor de hand. De zwakke achterhand zou goed veroorzaakt kunnen worden door verminderde prikkeloverdracht door problemen in de wervelkolom.

Als het mijn paard was zou ik het paard nogmaals laten onderzoeken in een kliniek.
half jaar getraind door een beginnende instructice die net haar papiertje had gehaald ja.. . Dat is geen proffesionele trainer met jaren aan ervaring. Iemand waar dit paard meer aan heeft.
Zwakke achterhand wijst ook op dat er niet veel gericht getraind is.[/quote]

Dat weet je toch niet? Diegene kan best heel veel ervaring hebben maar pas kort geleden besloten hebben om de instructeursopleiding te gaan volgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 17:51 



 
Profiel   

Popstra schreef
half jaar getraind door een beginnende instructice die net haar papiertje had gehaald ja.. . Dat is geen proffesionele trainer met jaren aan ervaring. Iemand waar dit paard meer aan heeft.
Zwakke achterhand wijst ook op dat er niet veel gericht getraind is.


Nee, paard wordt nu gereden door zelfverzekerde vriend en de staleigenaren. Meer staat er niet dus in hoeverre professionals of heikneuters, geen idee!
Deel wat jij aanhaalt was op de eerste stal.

Paard explodeert ook aan de hand en laat zich dan vallen. Dat is echt extreem hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 18:14 



 
Profiel   

Hij is getraind door de stalhouders en een vriend (die niet bang is).

Ik vraag me nog steeds af of het dier niet gewoon een ontzettend goede leider mist. Begonnen met niet stilstaan op de poetsplaats, lostrekken / zijn eigen plan trekken met meelopen, het lef hebben voor de longeur te gaan staan steigeren en daarna ook nog lastig onder het zadel. TS zat dagelijks onder de blauwe plekken, dus dagelijks heeft hij iets gewonnen. Buitenrit in stap en draf met een maatje die gewoon gaat, dat ging goed, maar in haar eentje lukte TS niet van het erf af te komen.

Met een nieuw paard naast hem, gaat ie ook nog vol over de rel.

Volgens mij schreeuwt dit paard om hulp, kreeg dat niet, trok zijn eigen plan en is gaan handelen als een onzekere die leiding mist en dat compenseert.

TS, hoe lang heeft het paard bij de verkopers gestaan? Zijn dat de fokkers? Stond je paard daar in een goede stabiele kudde met een stevige maar eerlijke leider?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 18:18 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Hij is getraind door de stalhouders en een vriend (die niet bang is).

Ik vraag me nog steeds af of het dier niet gewoon een ontzettend goede leider mist. Begonnen met niet stilstaan op de poetsplaats, lostrekken / zijn eigen plan trekken met meelopen, het lef hebben voor de longeur te gaan staan steigeren en daarna ook nog lastig onder het zadel. TS zat dagelijks onder de blauwe plekken, dus dagelijks heeft hij iets gewonnen. Buitenrit in stap en draf met een maatje die gewoon gaat, dat ging goed, maar in haar eentje lukte TS niet van het erf af te komen.

Met een nieuw paard naast hem, gaat ie ook nog vol over de rel.

Volgens mij schreeuwt dit paard om hulp, kreeg dat niet, trok zijn eigen plan en is gaan handelen als een onzekere die leiding mist en dat compenseert.

TS, hoe lang heeft het paard bij de verkopers gestaan? Zijn dat de fokkers? Stond je paard daar in een goede stabiele kudde met een stevige maar eerlijke leider?

Dat dacht ik ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 18:56 



 
Profiel   

Citaat
Hij staat elke dag van 10 tot 6 buiten. In een 40x20 buitenbak


Kan hij niet een paar keer peer week op een flinke wei, lekker uitrennen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 19:34 



 
Profiel   

Ik lees je hele verhaal en de reacties en ik denk dat je hem naar Noor Tanger moet brengen.
Zij doet zoveel goede dingen met paarden en ik denk dat je bij haar aan het goede adres bent.

www.betterhorses.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 20:20 



 
Profiel   

Heftig….
Ik denk echt aan pijn
Ergens in hoofd of nek, hals….

Het is te heftig om op stress te gooien

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 20:31 



 
Profiel   

gigikuhh schreef
noukie12 schreef
Hoi gigi, wat heftig zeg. Heeft jou paard al eens serieus leren omgaan met stress? Geleerd wat wij mensen nou eigenlijk Willen en waarbij hij gewoon lekker kan ontspannen?
Dat doen sommige horsemanship combi mensen verdomd goed. Bij mij op stal ook iemand die dit echt gaaf kan. Nog geen paard slecht de deur uit gegaan. Allemaal tools voor omgang met het leven. Heel bijzonder :)

Ik ben zelf helemaal geen zweverig typje haha, maar kijk eens naar Yvet. Van feather lite horsemanship. Zoek eens een filmpje op :)



Hij kan eigenlijk helemaal niet met stress omgaan. Voor de kleinste dingen vlucht hij al. Toen hij een nieuwe stalgenoot kreeg heeft hij zijn stal helemaal verbouwd..

Dat is zeker een goed idee. Ik ga eens opzoek naar iemand die zoiets doet in Limburg!


Ik denk oprecht dat dit een hele goede zet is. Desnoods contact met Yvet opnemen en vragen wie zei in jou omgeving kent. Kijk maar even naar haar filmpjes.
Leren omgaan met stress en met de vragen die mensen stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 20:39 



 
Profiel   

gigikuhh schreef
Hij staat elke dag van 10 tot 6 buiten. In een 40x20 buitenbak

gigikuhh schreef
In de rangorde is hij heel dominant. Heb hem vaker uit de groep moeten halen omdat hij paarden aanviel.

Viel hij paarden aan in de bak? (voor- en/of nadat hij terugkwam van het land) Heeft hij paarden aangevallen toen hij 24/7 in de wei stond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 21:19 



 
Profiel   

Oe TS dat klinkt niet als een erg makkelijk paard. Vooral het wispelturige van het gedrag maakt het moeilijk, ook voor ons hier achter de computer om precies aan te geven waar het probleem zit.

Omdat je zijn afstamming erbij hebt gezet heb ik zijn verdere afstamming even opgezocht en zag dat zijn moeder een Dageraad x Ubis is. Ik heb zelf 24 jaar een Dageraad x Ubis gehad en kan (een deel van) het gedrag van jouw paard wel plaatsen. Mijn paard was, zeker als jong paard, extreem onzeker met een groot vluchtgedrag en extreem gevoelig. De minste druk op het (voor haar) verkeerde moment kon tot een explosie leiden en ik heb ook ontzettend veel vliegles gehad de eerste jaren. Ook eigenlijk altijd behoorlijk onvoorspelbaar wanneer ze ontplofte, er waren dagen dat ze heel meewerkend was en dagen dat ze normaal leek en toch ineens alle kanten op vloog, zonder een voor mij duidelijke aanleiding. Dit gedrag is na 2 jaar volledig verdwenen doordat ze veel meer zelfvertrouwen had gekregen. Doordat ik haar eerste ruiter was en ik heel voorzichtig ben geweest met druk is bij mijn paard het steigeren nooit een ding geworden, maar dat was 100% zeker wel het geval geweest wanneer ik haar had geprobeerd voor tegen te houden. Het zou kunnen dat dit bij jouw paard door de vorige eigenaar wel is geprobeerd, waardoor dit gedrag van kwaad tot erger is ontwikkelt.

Als jouw paard wat lijkt op mijn merrie dan zou je de volgende dingen kunnen proberen:
Werk aan zijn zelfvertrouwen. Ga nooit voorbij aan mogelijk hele kleine signalen die hij afgeeft iets niet helemaal te vertrouwen (leer die kennen). Mijn merrie zag alles! alles wat niet hetzelfde was als de vorige keer dat ze daar was. Ik heb een keer een half uur met haar blazend, snuivend en stuiterend aan een touwtje op de oprit naar haar stal gestaan zonder dat ik ook maar iets kon ontdekken wat er anders was dan normaal. Bleek dat er in het weitje naast de stal in plaats van 4 schapen, 3 geiten en een paar kippen nu 5 schapen, 3 geiten en een paar kippen liepen, de stalhouder had een nieuw schaap :roll:

Zet geen druk op de ketel, of probeer hem ergens toe te dwingen, probeer een slimmere manier te vinden om je zin te krijgen. In het begin lijkt het alsof je veel water bij de wijn moet doen maar dat krijg je snel genoeg terug zodra er vertrouwen is. Zodra hij schrikt, wegspringt of aan de kletter gaat, voorkom dat je aan de teugels gaat hangen. Rijd liever wat langer door. Probeer bij spanning niet kost wat kost te stappen, draf is ook een prima gang.

Neem voor alles veel tijd en maak van dingen (hele) kleine oefeningen. Deel nieuwe zaken op in kleine stapjes, dus overvraag hem niet. Mijn merrie kon gewoon in paniek raken als ze niet meteen begreep wat ik van haar wilde. Meestal was een korte introductie van iets nieuws genoeg, daar dacht ze daarna over na en de volgende dag kon je de oefening zonder problemen af maken.

Ga niet met hem aan het werk wanneer je zelf slecht in je vel zit, dit voelt hij onmiddelijk en hij zal daardoor nog onzekerder worden.

Zorg er voor dat hij voldoende kan bewegen. Mijn merrie moest echt regelmatig rennen ondanks dat ze hele dagen in de wei liep. Een weitje van 40 x 20 lijkt mij wat klein. Buitenritten waren altijd geweldig, de heenweg ging altijd 2x zo snel als de terugweg :D

Houd er rekening mee dat hij mogelijk weinig met andere paarden heeft, mijn merrie was een einzelgänger ondanks dat ze in een kudde is opgegroeid. Maar wilde wel graag andere paarden zien.

Verwacht niet dat je na 3 dagen niet gereden te hebben je gewoon weer op kan stappen. Ik heb haar altijd na een tijdje niet rijden eerst een paar dagen gelongeerd om energie kwijt te raken.

Ik heb ontzettend moeten wennen aan mijn merrie en veel moeten "omdenken" maar ze is het meest fantastische paard geweest dat ik me kon wensen. We konden samen overal langs, door en overheen en ik vertrouwde haar met mijn leven.

Jouw paard is niet mijn merrie en hij heeft ook een vader, het gedrag van jouw paard kan dus ook best een andere oorzaak hebben. Maar misschien heb je iets aan mijn ervaring. Jij hebt wel de pech dat jouw paard al een eerdere eigenaar heeft gehad, wat zijn gedrag en motivaties gecompleerder maakt.

Als laatste zou ik je ook willen adviseren, zoals hier boven al een paar maal is genoemd, hem te laten checken op ECVM. Ik heb een veulen van mijn merrie die op 4 jarige leeftijd atactisch is geraakt en die ik zelf verdenk van ECVM. ECVM is mogelijk erfelijk en kan via Dageraad of Ubis zijn overgedragen (hoeft dus niet, want ik weet niet wie drager is). ECVM komt niet naar voren bij een standaard röntgen-keuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 21:28 



 
Profiel   

Setteli schreef
Ik lees je hele verhaal en de reacties en ik denk dat je hem naar Noor Tanger moet brengen.
Zij doet zoveel goede dingen met paarden en ik denk dat je bij haar aan het goede adres bent.

https://www.betterhorses.nl


Ondanks dat ik haar een fijn mens vindt voor problematische gevallen; dit paard heeft wat ik heb gelezen niet onlangs een medische check up gehad. Of zadel check... Dan is zo'n advies niet de meest logische eerste optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 22:02 



 
Profiel   

Rytir schreef
Setteli schreef
Ik lees je hele verhaal en de reacties en ik denk dat je hem naar Noor Tanger moet brengen.
Zij doet zoveel goede dingen met paarden en ik denk dat je bij haar aan het goede adres bent.

https://www.betterhorses.nl


Ondanks dat ik haar een fijn mens vindt voor problematische gevallen; dit paard heeft wat ik heb gelezen niet onlangs een medische check up gehad. Of zadel check... Dan is zo'n advies niet de meest logische eerste optie.


Ik lees dat het paard vanaf het begin al problemen gaf. Dat is dus al ongeveer 2 jaar.
Noor heeft geen röntgenogen, maar ziet wel ontzettend veel, zowel lichamelijk als geestelijk bij een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 22:20 



 
Profiel   

Het 1e half jaar ging best goed. Zegt de ts zelf in de openingspost. je mag heus reclame maken voor noor, want nogmaals een fijn en kundig mens. Mijn vraag/ opmerking aan ts is; is er onlangs een onderzoek geweest van de da en zadelmaker? Want hoe kundig noor Tanger ook is; eerst dit onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 23:01 



 
Profiel   

Een prof kan vaak wel zien/ merken of het pijn of gedrag is, zeker als het het eerste half jaar goed ging lijkt het toch dat er iets mis is gegaan qua rijden/ leiding geven etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 10:01 



 
Profiel   

Wat doet hij als je hem eerst een kwartier aan de longe laat uitrazen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 10:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen