Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuwe pony gekocht!

 
Profiel   

Vanaf vandaag mag ik mezelf de trotse eigenaar noemen van een Tinker ruintje! Hij is vandaag goed door de keuring heen gekomen, dus na de kerst gaan we hem ophalen!
Ik heb zelf een arabier gehad, echter is die niet van stal veranderd toen ik hem kocht. Dus behalve aan elkaar wennen, hoefde hij niet aan de omgeving te wennen. Ik heb ook een shet, die moest wel even aan de nieuwe omgeving wennen, maar dat ging vrij snel. Zij staat nu 9 jaar bij ons.
Onze nieuwe aanwinst moet zowel aan mij als aan de omgeving wennen. Hij is 6 jaar en heeft al wel wat ervaring op vreemd terrein. Zijn spullen gaan mee, behalve zijn zadel. Er zal dus eerst een zadelpasser moeten komen voordat we fatsoenlijk kunnen rijden. We zijn twee keer bij hem wezen kijken en beide keren was hij erg braaf en rustig.
Mijn vraag is: hoe geef ik hem een zo goed mogelijke start bij ons? De één zegt: even paar dagen wennen en dan door met de 'normale' routine. De ander zegt: eerst compleet met rust laten en dan rustig aan beginnen met poetsen, maar nog niet aan het werk zetten.
Hoe hebben jullie het gedaan? Overigens is het stal management in grote lijnen hetzelfde, hoeveelheid buiten en op stal, voer enz.
Alvast bedankt voor de tips!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 17:36 



 
Profiel   

Een al doorgereden paard die gewend is wat te doen kun je volgens mij het beste ook vrij snel al wat laten werken. Alleen,je hebt nog geen zadel? Dan andere dingen maar ik zou hem wel aandacht geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 17:45 



 
Profiel   

Ik heb wel een zadel, maar weet niet of dat goed past! Heb wel de zadelpasser al een berichtje gedaan, zij kan gelukkig snel komen om te kijken of het passend gemaakt kan worden of evt iets anders aan te meten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 17:48 



 
Profiel   

Ik laat ze altijd een maand wennen aan de nieuwe routine en aan mij. Nu moet ik erbij vertellen dat ik heel veel zelf doe. Voor een paard is een verhuizing best altijd heel heftig. Ook als het stalmanagement in grote lijnen gelijk is, dan nog zijn er andere paarden, andere mensen, een andere plek. Paarden kunnen erg gehecht zijn aan de plek waar ze wonen, en een verhuizing kan echt wel stressvol voor ze zijn.

Ik laat paarden wel direct meedraaien in de nieuwe routine, aan het werk zetten doe ik nog niet, want jij bent ook een andere ruiter, en zult je hulpen toch net iets anders geven dan de vorige ruiter. Voor een paard heel veel om te verwerken, en sommige paarden kunnen er heel heftig op reageren.
Geef het tijd en rust. Eens goed gewend aan het ritme, kun je het werk rustig gaan oppakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 17:54 



 
Profiel   

Toevallig ook net sinds een week een nieuw paard, 6-jarige quarter. Hij heeft al veel gezien maar komt van een hele kleine stal bij mij op een hele grote pensionstal.

Ik heb de eerste dagen alleen grondwerk gedaan en veel gewandeld aan de hand rond stal, en in omgeving zodat hij die leerde kennen. Omdat hij zo relaxed is ben ik er na 3 dagen wel op gegaan en heb rustig gereden in de buitenbak. 2 dagen later stukje alleen met hem naar buiten.

Ik doe elke dag wat grondwerk om te 'bonden', en doe hem zoveel mogelijk zelf in en uit de wei. Volgens mij gaaf het heel relaxed zo met hem.
Het hangt gewoon erg van het paard af. Kijk gewoon goed hoe hij reageert en hoe chill hij is. En kun je weer een stapje verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 18:00 



 
Profiel   

toen ik vroeger mijn ruin kocht werd hij smorgens gebracht.
en hij stond zo relaxed dat ik smiddags gewoon met de anderen van stal een buitenritje heb gemaakt.
maar die kon je overal neerzetten,die was heel makkelijk..zo lang er eten was vond hij alles prima :j

ligt dus aan het dier zelf, kijk even aan hoe hij is en als het goed voelt kun je er best wat mee doen toch :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 18:07 



 
Profiel   

Toen mijn pony kwam ben ik gewoon een hele tijd bij m op stal gebleven en ging ik veel naar m toe. Borstelen kan imo ook geen kwaad. En jullie kunnen stap voor stap de stal gaan ontdekken (bv rondje stappen in de bak etc)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 18:14 



 
Profiel   

Bij mij gaan nieuwe paarden meteen aan het "werk". Ze kunnen beter meteen in een ritme komen anders gaan ze lopen klooien.
Spring er niet meteen op maar zet ze wel aan de longe/ga wandelen/ aan de hand werken.
Na 3 dagen zit ik er zeker wel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 18:16 



 
Profiel   

Ik kijk altijd hoe het gaat als het paardje er is, de ene is gelijk thuis en kan snel aan het werk de ander moet even wennen.
Wel vind ik het belangrijk om snel te beginnen met wat grondwerk zodat je samen wat kunt voelen en proeven aan elkaar en dan merk je snel genoeg wat je wel 3n niet moet doen samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 18:36 



 
Profiel   

Maar,als je met je paard naar een concours gaat,er zijn ook meerdaagse concoursen waar ze daar ook op stal staan,dan ga je toch ook meteen rijden met het paard en gaat hem niet dagen laten wennen. Wel is het natuurlijk zo dat elk paard anders is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 07:47 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik laat ze altijd een maand wennen aan de nieuwe routine en aan mij. Nu moet ik erbij vertellen dat ik heel veel zelf doe. Voor een paard is een verhuizing best altijd heel heftig. Ook als het stalmanagement in grote lijnen gelijk is, dan nog zijn er andere paarden, andere mensen, een andere plek. Paarden kunnen erg gehecht zijn aan de plek waar ze wonen, en een verhuizing kan echt wel stressvol voor ze zijn.

Ik laat paarden wel direct meedraaien in de nieuwe routine, aan het werk zetten doe ik nog niet, want jij bent ook een andere ruiter, en zult je hulpen toch net iets anders geven dan de vorige ruiter. Voor een paard heel veel om te verwerken, en sommige paarden kunnen er heel heftig op reageren.
Geef het tijd en rust. Eens goed gewend aan het ritme, kun je het werk rustig gaan oppakken.


Hier ga ik 100% in mee..... getuigt ook van het meeste inzicht in hoe een paard in elkaar zit....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 08:15 



 
Profiel   

mala26 schreef
Bij mij gaan nieuwe paarden meteen aan het "werk". Ze kunnen beter meteen in een ritme komen anders gaan ze lopen klooien.
Spring er niet meteen op maar zet ze wel aan de longe/ga wandelen/ aan de hand werken.
Na 3 dagen zit ik er zeker wel op.


Lopen klooien?! -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 08:16 



 
Profiel   

Ligt aan het paard zelf en hoe hij met de verhuizing omgaat. Ik geef mijn paarden meestal 1-2 weken na een verhuizing en pak ze op zodra ik zie dat ze eraan toe zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 08:40 



 
Profiel   

Gewoon lekker doen waar je zin in hebt. Jij moet zelf ook wennen aan het dier dus lekker wat tijd mee door brengen aan de hand en lekker gaan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 08:44 



 
Profiel   

Ninx schreef
mala26 schreef
Bij mij gaan nieuwe paarden meteen aan het "werk". Ze kunnen beter meteen in een ritme komen anders gaan ze lopen klooien.
Spring er niet meteen op maar zet ze wel aan de longe/ga wandelen/ aan de hand werken.
Na 3 dagen zit ik er zeker wel op.


Lopen klooien?! -O-

Ik denk,in de zin van: energie over hebben en die niet op een goede manier kwijtkunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 08:59 



 
Profiel   

Een nieuw paard gaat bij mij gelijk mee in het ritme en daar hoort ook rijden bij.
De laatste keer dat ik een paard kocht was het een paard dat volop in het werk stond toen ik haar ophaalde, ik ga die niet in ene een maand stilzetten. Dat lijkt me niet verstandig.

Tijdens het rijden houd je er natuurlijk wel rekening mee, dus niet gaan trainen alsof je morgen wedstijd hebt, gewoon licht aan het werk en wennen aan elkaar. Ze was dat gewend en stilzetten zou dus heel erg afwijken van de routine van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 09:34 



 
Profiel   

Stil zetten in de zin van niet trainen is ook geen ramp. Mijn wedstrijd paarden zet ik na het seizoen ook altijd stil dus zonder training en enkel buiten en stapmolen. Ze zijn daar allen al die jaren nooit slechter van geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 09:54 



 
Profiel   

hang vd situatie af denk ik. gaat hij van een kleine naar een grote stal van 24/7 buiten naar nachts op stal of andersom, wat voor type paard is het, van nature nuchter of een zenuwpees.. Zelf zou ik wel meteen beginnen met grondwerk en zsm je zadelpasser laten komen. invoegen in de kudde hangt van je andere paarden af. ik ben zelf voorstander van zsm samenvoegen als ze de ruimte en eten hebben maar hoop mensen kiezen voor eerst x aantal weken apart te zetten.
succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 09:55 



 
Profiel   

Ik zou gewoon kijken naar hoe je paard zich voelt/hoe die er bij staat! Toen ik mijn tinkerruin kocht was hij de eerste weken echt heel zenuwachtig, als ik hem alleen uit de wei haalde constant onrustig op de poetsplaats, hinniken in de bak, toen ben ik vooral met hem gaan wandelen/longeren de eerste week, na een week gaan rijden, nog met wat onrust. Was ook een wat onrustige stal.
Korte tijd later heb ik hem weer verhuisd naar een andere stal, op een of andere manier was hij daar direct helemaal zen (had zn weidemaatje daar al een paar keer op buitenrit gezien), dus toen de dag na de verhuizing al een lange buitenrit gemaakt wat prima ging.
Gewoon naar je paard kijken denk ik hoe het gaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 10:08 



 
Profiel   

Ik heb veel tijd genomen in het begin. Een goede start is gewoon heel belangrijk. En ik stelde als doel: eerste jaar doen we alleen maar leuke dingen.
Dus geen wedstrijden en dingen verwachten. Longeren, grondwerk, rijden in de bak, bosritjes maken en op pad met de trailer naar verschillende clinics.

Geef het tijd om samen een band op te bouwen en plezier met elkaar te maken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 11:13 



 
Profiel   

Het zou wat zijn wanneer het paard rijden niet onder de leuke dingen schaart.... dan kan je dat nooit gaan doen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 11:18 



 
Profiel   

Ninx schreef
Avalanche81 schreef
Ik laat ze altijd een maand wennen aan de nieuwe routine en aan mij. Nu moet ik erbij vertellen dat ik heel veel zelf doe. Voor een paard is een verhuizing best altijd heel heftig. Ook als het stalmanagement in grote lijnen gelijk is, dan nog zijn er andere paarden, andere mensen, een andere plek. Paarden kunnen erg gehecht zijn aan de plek waar ze wonen, en een verhuizing kan echt wel stressvol voor ze zijn.

Ik laat paarden wel direct meedraaien in de nieuwe routine, aan het werk zetten doe ik nog niet, want jij bent ook een andere ruiter, en zult je hulpen toch net iets anders geven dan de vorige ruiter. Voor een paard heel veel om te verwerken, en sommige paarden kunnen er heel heftig op reageren.
Geef het tijd en rust. Eens goed gewend aan het ritme, kun je het werk rustig gaan oppakken.


Hier ga ik 100% in mee..... getuigt ook van het meeste inzicht in hoe een paard in elkaar zit....

Dan heb ik dus geen inzicht want hier draaien ze gewoon meteen mee in het ritme. :+ Dag van de verhuis hangt het er van af hoe ze van de trailer/camion af komen maar zijn ze rustig kan het zijn dat ze dezelfde dag nog licht aan het werk gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 11:23 



 
Profiel   

Veel verschillende meningen dus! 4 dagen nadat hij aankomt komt de zadelpasser, zodat we in elk geval van start gaan met een passend zadel. Verder zal ik gaan kijken hoe hij zich voelt, omdat het kerstvakantie is zijn er op stal allerlei korte lesjes, grondwerken, longeren en schriktraining, daar heb ik me voor ingeschreven. Lijkt me een fijn begin! Bedankt voor de reacties!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 11:26 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met je nieuwe paardje. Veel plezier met hem!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 12:15 



 
Profiel   

iedereen moet het uiteindelijk voor zich beslissen.
Ik heb gewoon mijn eigen manieren en stijl. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 12:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen