Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Gedragsverandering hoe omgaan

 
Profiel   

Ik heb een Fjord gehad en een meisje die haar kwam verzorgen.
Zij wilde ook vrijheidsdressuur gaan doen en veel gaan grondwerken (meisje was er goed bekend mee).
Ik kan je vertellen dat ik binnen een korte tijd een heel vervelende k*t Fjord had, die ging dreigen (ook naar mij) omdat zij gewend was voor alles beloont te worden en (zoals bij die van jouw) ook af ging dwingen.. zo van; ik ben pas lief als ik een snoepje krijg.

Je kunt ook niet een paard leren blij met een zadel te zijn.. jij probeert met clicker/snoep te leren dat hij zijn oren naar voren doet als hij het zadel ziet.
Je leert die van jou te reageren op het zadel (ik zie het zadel, doe oren naar voren en krijg een snoepje) maar je leert hem zo niet echt blij te zijn.
Alleen een trucje.

Met mijn Fjord zijn we volledig gestopt met snoepbeloningen en het heeft nog best een tijdje geduurd voordat het gedrag volledig eruit was.
Naar mij was het gedrag redelijk snel over, want ik pikte het niet (meer), maar naar het meisje is het nooit meer helemaal overgegaan en ik heb haar daardoor moeten laten stoppen.
Maanden later kwam zij nog een keertje langs en direct begon het bedelende/vervelende gedrag weer naar haar toe.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:44 



 
Profiel   

Ik denk dat ik meega met Brainless.... En zelfs met het dierenmedium.

Ik vermoed dat je geen consequente, betrouwbare, rustige partner bent in dit team en dat je paard jouw meer stuurt dan jij hem stuurt.

De meeste paarden hebben baat bij duidelijkheid, rust, ritme, regelmaat, veel beweging en een betrouwbare leider. Welke stroming je ook volgt, dit komt er altijd in terug.

Rust/verlof geven kan helpen bij fysieke problemen. Maar gedrag zal er zelden tot nooit mee veranderen. Simpelweg omdat zowel jij als het paard (nog) niet hebben geleerd hoe dan wél te gedragen. De kans is groot dat toen je het paard net kocht je nog baat had van zijn oude gewoontes en trainingen. En dat is langzaam veranderd in dit nieuwe patroon van gedragingen.

Heb je een (grondwerk)instructeur die eens met je mee kan kijken wat er in jullie interactie mis gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 17:04 



 
Profiel   

Leest als een hele brutale haflinger die behoorlijk weet hoe hij indruk op je moet maken. Best jammer, want dikke kans dat jij deze problemen wel een beetje over jezelf hebt afgeroepen.

Niet te voorzichtig zijn met brutale haflingers.
Die zijn echt braver voor je als je het motto toepast: "bij geen respect voor mij, dan maar bang voor mij".
Bijterige haflingers geef je geen snoepjes meer uit de hand.
Geen rekening meer met " zijn behoeften" houden, hij heeft maar naar je te luisteren, zijn mening doet er niet toe.

Wees baas, wees de leider.
Heb je binnen 3 weken een ander beest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 17:40 



 
Profiel   

Neem een keer les in vrijheidsdressuur om te kijken of je echt duidelijk genoeg bent en op het juiste moment en manier beloont. En niet meer uit de hand maar bv beloninkje in een emmer gooien elke keer.
En neem les in grondwerk om te leren zijn subtiele signalen eerder op te merken en om jouw rol als leider te verstevigen. Dat kan alleen als iemand je bezig ziet en direct kan verbeteren. Filmpjes zijn echt niet genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 17:58 



 
Profiel   

Hoi,

Ik ben instructeur paard en gedrag. Mocht je in de buurt wonen wil ik best eens met je meekijken.

Groetjes Jackie

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:28 



 
Profiel   

We zijn nu enkele maanden verder en ik geef graag een update.

Woezel is 180 graden gedraaid.
Zodra zijn deken af kon, we meer buiten gingen rijden (hebben ondertussen als afwisseling ook een westernzadel) en ik niet veel met hem "tut" is hij volledig open gebloeid.
Dezelfde zadels zijn van toepassing en inmiddels nog eens gecontroleerd op passen, dat zat allemaal nog prima.

Ik heb al mijn "ambities" gewoon laten varen, en had zelfs een tijdje geen zin meer om naar hem toe te gaan, en als ik ging, zat ik met mijn hoofd vaak bij andere - prive - zaken.

Ik kon per keer zijn aandacht naar mij zien groeien, hij werd weer nieuwsgierig naar me en werd steeds minder boos.

Ik merk dat ik hem meer in zijn waarde moet laten. Hij is nu eenmaal een nuchter paard en geen tutteldier paard hoe graag ik het ook had gewild.

Maar vooral: ik moet er enorm op letten dat ik bij mezelf blijf.
Hij is best gevoelig in het spiegelen en ik zat destijds niet echt op een plek in mezelf waar ik mee geconfronteerd wil worden. Ik heb nog mijn moeilijke momenten maar ik leer meer en meer bij mezelf te blijven en hoe minder social media, hoe minder groot mijn sociale cirkels, hoe minder ik van mezelf bloot geef aan mensen (open boek) en hoe minder ik mezelf wil verklaren om toch maar voor iedereen goed te doen, des te beter ik bij mezelf kan blijven, en mijn eigen waarde kan behouden, hoe beter ik een leider kon zijn voor Woezel en in het NU leven.

Tegenwoordig is hij echt heel lief, niet boos, wilt weer samen werken met mij als doen we nog altijd vrij weinig (= gezin, "het leven" haalt me vaak in en ik mag mezelf niet weer voorbij lopen om niet terug in de neerwaartse spiraal terecht te komen).
Ik hoop in de winter weer wat extra tijd aan hem te kunnen besteden en ik hoop dat we dan ook weer het academische terug kunnen opnemen. Maar deze keer zonder "moeten".

once you hit rock bottom, you can only go back up..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 18:52 



 
Profiel   

Wat een mooie update. Mooi dat je zo leert bij jezelf te blijven en wat fijn dat je haf daar ook wel bij vaart!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 23:02 



 
Profiel   

Wat gaaf dat je zo een eerlijke en mooie update geeft. Ik wens jullie veel plezier samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-22 14:21 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat een haflinger een perfect therapiepaard is, ze houden je heel goed een spiegel voor. Fijn dat jullie de weg terug gevonden hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-22 14:37 



 
Profiel   

Fijn om te lezen dat je inderdaad naar je paard hebt geluisterd.
Wat nog veel fijner is is dat je paard je vertrouwd en nu ook makkelijker zal kunnen zeggen wat er aan schort.
Dus vandaag geen zin, dan morgen.
Ik wil eerst enorm uit mijn pantoffel gaan en daarna hard werken voor je.
Heus daar krijg je de meest gelukkige paardenbaasjes van en paard ook trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-22 15:38 



 
Profiel   

Super fijn om te zien hoe jullie vooruit zijn gegaan!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 10:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen