Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gedragsverandering hoe omgaan

 
Profiel   

Dit kan een hele tekst worden maar ik ga het proberen beknopt te houden.

November 2020 Haflinger gekocht die wat vet stond, niet zo lang onder zadel, lief paard, voornamelijk voor de koets gelopen, had me wel eens een keer uit het niets gehapt, maar na een gerichte tegenreactie, niets meer gemerkt. kusjes geven enzv, allemaal geen probleem.

Bij de proef sessies voor de koets en onder zadel echt op zijn gedrag bij het optuigen/opzadelen gelet, niets aan te merken, oortjes naar voor, lief ect.

Een echte tuttelpony is mijn haf ook niet, maar hoeft ook niet.



Na twee x rijden begon hij boos te doen op het zadel, bleek deze ook twee maten te klein, dit is aangepast, positieve clickertraining naar het zadel,
Osteopaat laat komen. bleek een beginnende maagzweer of een ferme maaglast te hebben, verder niet veel speciaals,en we waren weer op weg.

Graanvrij voer, meer speekselmakende producten, supplementen.
Nieuw zadel laten opmeten, duurde helaas door corona 6 maand voor hij er was,
paard was netjes wat gewicht verloren. stond prachtig in zijn lijf.

Nieuw zadel past ook, hij liep lekker over de rug, lessen gingen prima...
langzaamaan begon dit slechter en slechter te gaan en werd hij lastiger en lastiger.

ik doe ook aan academisch dressuur, longeren, dressuur en buitenrijden. Ik doe ook aan clickeren met voedselbeloning.
Ik merk dat hij heel voedselgericht is en dat hij dan wat opdringerig wordt, en dit steeds vaker.
Regelmatig zet ik hem terug op zijn plek.

voor de ene of andere reden wordt hij ook altijd erg boos als ik langs hem op de grond sta en huppel (doe alsof ik ga opspringen bv) oeh nee dan is hij boos.. maar met een barebackpad via een stoeltje opspringen absoluut geen probleem, oren naar voor, en vrolijk
Nu hij wou bokken bij het rijden heb ik de zadelpasser laten komen, zadel was te groot, tot het maximum bijgevuld, en bontje eronder en dan zou het tijdelijk wel passen tot ik hem wat meer bijgevoederd had.

Ondertussen op een voeding gezet waar terug iets meer eiwit inzat.. gedrag bleef.
Osteopaat laten komen, aan de schoft gecorrigerd, oorzaak het zadel.. zadel kon niet genoeg aangepast worden, dus zadel opnieuw verkocht (amper 6 maand oud) en nu een albion aangeschaft, na twee passessies met maar liefst 12 zadels..

Echter heb ik inmiddels de fun verloren in het hele paardengebeuren.
Hij is erg boos op zijn deken( ik had hem geschoren omdat ik zo iets van, ja eindelijk deze winter eens doortrainen) niet dus..
hij beet bij het aandoen van beenbescherming, hij dreigt bij het opzadelen...
ik begrijp goed dat hij door de pijn van een niet goed passend zadel een link gelegd heeft, en ik probeer dit adhv positieve training op te lossen, (zadel laten zien, hij doet z'n oren plat, hij doet ze terug naar voor, ik klik en haal het zadel weg (na het geven van het koekje) en zo ook tot op zijn rug, het helpt een héééééél klein beetje...

Nu heb ik hem een beetje verlof gegeven, maar dat helpt ook niet,
osteopaat OPNIEUW langsgekomen, wederom hetzelfde probleem bij de schoft, (van zijn vorig zadel nog) bij haar ga ik ook lessen met academisch in januari en op juiste manier longeren.

Ik heb hem terug gereden, het eindigde met dat hij lekker lang en laag kon strekken en ook beide kanten galop ging vlot, bok-loos en dat is allemaal positief, maar zijn kwaad gedrag ...

zelfs als ik de stal inkom oren, plat, neus opgetrokken, terwijl ik nooit iets naar hem toe heb gedaan in de stal, altijd alles positief gelinkt..

maar ik denk dat heel veel door de voedselbeloningen komt, hij dwingt ze bijna af.


ik dacht deze nu geheel weg te laten en wat minder van mijn gevoel (wanhopig gevoel tegenwoordig) om een fijne verstandhouding te hebben, te laten varen en hem eens wat meer "dominanter" te gaan behandelen, aka meer zeggen dan vragen..

maar is dit de juiste aanpak?

meneer is fysiek in orde,
behandeld door de osteopaat, wordt regelmatig met de massagegun door mij gemasseerd (wat hij geweldig vind)
nieuw pokke duur zadel
nieuw ergonomisch hoofdstel,
zacht bit
fatsoenlijk voer, winterkruiden, rozenbottel, supplementen ...
you name it, i got or tried it!

bovendien heb ik ook aan een dierenmedium gevraagd enkele vragen voor Woezel te stellen, dit reflecteerde allemaal op mij, aka ik was niet duidelijk en consequent genoeg. wat echt wel klopt, ik denk dat ik teveel menselijk gevoel probeer te weerspiegelen op hem, terwijl hij net in het hier en nu leeft. Ik heb veel grondwerk filmpjes gekeken nu maar voor ik echt een "reset" wil doen van onze relatie en verstandhouding wou ik hier toch even polsen en mijn nek uitsteken...

dus zijn er mensen die ook zo iets hebben meegemaakt en me willen delen wat hun geholpen heeft?

ik ben geen leek in paarden, en krijg academisch les (grond en longe) in januari, maar of dat zijn dominante gedrag gaat verminderen twijfel ik, ik denk eerder dat het respect is tussen ons twee...

ps: ik ben erg gevoelig ingesteld en dit neertypen is voor mij zoiezo al iets moeilijk aangezien ik me blootstel aan de meningen van anderen, dus vraag ik voor respect en vriendelijke reacties.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 13:48 



 
Profiel   

Hoe ligt zijn deken?
Deze kan uiteraard ook flink op de schoft drukken als hij te groot is

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 14:04 



 
Profiel   

Haf_Woezel schreef
Osteopaat laat komen. bleek een beginnende maagzweer of een ferme maaglast te hebben, verder niet veel speciaals.

Graanvij voer, meer speekselmakende producten, supplementen.
Ondertussen op een voeding gezet waar terug iets meer eiwit inzat..



osteopaat OPNIEUW langsgekomen, wederom hetzelfde probleem bij de schoft, (van zijn vorig zadel nog)




..


Ik heb me door je tekst heen geworsteld :D
Deze 2 dingen vallen me op.
Als hij echt een maagzweer heeft is dat wel vrij ernstig en niet zo met wat voer veranderingen op te lossen. Kijk naar eens in het medisch forum loopt een interessant topic over maagzweer.


Dan lijkt het alsof je bent doorgereden met een paard wat problemen bij de schoft heeft. Ik weet niet van welk vorige zadel. Maar überhaupt heb je net enorm veel zadels gereden die niet goed paste.

Misschien uit laten zoeken hoe het met de maagzweer zit en hem met rust laten tot hij echt klachtvrij is en dan opnieuw gaan beleren wil ik haast zeggen. Hij heeft veel nare ervaringen opgedaan met al die niet goed passende zadels in een jaar tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 14:18 



 
Profiel   

Zijn er weleens röntgen foto's gemaakt van de schoft? Want dit klinkt bijna als kissing spines.

Je paard geeft consistent aan dat hij last heeft van de schoft. Osteopaten zeggen me niet heel veel tenzij ze ook dierenarts zijn. Even foto's laten maken, dan weet je waar je aan toe bent.

Maagzweren moeten wel echt behandeld worden met medicatie en heel ontzettend veel ruwvoer. Ook daar onderzoek en een gerichte behandeling.


Verder, als je niet heel duidelijke afspraken hebt gemaakt rond voer, heel goed kunt timen met de clicker en het paard het belonen echt aan de actie heeft gelinkt ipv aan jou, kunnen ze idd heel vervelend worden. Het klinkt alsof dat hier aan de hand is. Dan is de voedselbeloning op zich het probleem niet, wel hoe die uitgevoerd wordt.
Want je zit idd met een behoorlijk gedragsprobleem. Een probleem wat op te lossen is, maar waar wel werk in gaat zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 14:23 



 
Profiel   

Het is nog al veel, in 1 jaar tijd:
* net beleerde pony op nieuwe stal, is hij op zijn plek?
* maagzweer, medicatie gehad? Later nog weer laten checken?
* niet passend zadel
* half jaar wachten op nieuw zadel, wat heb je ondertussen gedaan?
* zadel pastte niet, aangepast, paste nog steeds niet, weer nieuw zadel.

Hij wordt erg opdringerig van voedselbeloning, dan zou ik daar mee stoppen en anders met hem gaan werken.

Maar alles met elkaar: laat dat dier eerst eens door een DA checken. Hij schreeuwt bijna naar je dat er wat is. Eerst lichamelijke check door de dierenarts, gedragsverandering kan prima door pijn komen, en dan pas de rest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 14:30 



 
Profiel   

Ik vraag me ook af of hij echt pijnvrij is.
Zijn er rugfoto's (en evt. hals) gemaakt? Is de maagzweer nu wel weg (bijv. door medicatie?)
Hoe is zijn conditie qua vetjes en spieren? Want hij was te dik, en toen weer zo dun dat het zadel niet meer paste (aangemeten op toen hij te dik was?).

Ik weet ook niet of ik positief zou clickeren op het zadel, daarmee ontneem je hem de mogelijkheid om aan te geven dat het zadel nog steeds/weer niet past. Hij mag enerzijds niet boos worden en anderzijds krijg je inderdaad dan ook dat bedel gedrag. Daarbij, pijn die er maar een korte periode is geweest, zou hij na een tijdje echt wel moeten vergeten (op zn minst veel minder). Als het gedrag aanhoudt, is er waarschijnlijk dus nog iets wat pijn doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 14:48 



 
Profiel   

Ik zal proberen om zo goed mogelijk op de vragen te antwoorden:

- in totaal heb ik 3 zadels gehad: de ANKY was de eerste en had een wisselbare boom, hij was eerst te klein, daarna aangepast en was hij ok, dit zadel heb ik uiteraard laten passen om tot deze conclusie te komen en lag prima, liep hij ook prima op achteraf. en met dit zadel ben ik blijven rijden tot mijn nieuw zadel er was. dit zadel heeft toen 5 maand goedgelegen of althans hier heb ik heel fijn mee kunnen rijden met een voorwaarts, neerwaarts en werkwillig paard tot dit begon te veranderen en ik dacht dat het enkel de wol was die moest bijgevuld worden wat dan niet het geval bleek, maar ondertussen heb ik eerst een mattes bontje eronder gelegd enzv dit is dus allemaal héél gradueel gegaan.. (en of het zadel op het begin juist is aangemeten is ook maar de vraag, maar ik ben geen zadelpasser dus ik kan enkel maar geloven wat zij zeggen! hij liep er althans prima op! voor een maand of 4).
omdat hij van een maat 36 naar 33.5 is gegaan was ik verplicht dit zadel te verkopen en een geheel nieuwe te kopen. Die heb ik nu recent aangeschaft na grondig nazicht door (een onafhankelijke)zadelpasser deze keer en zijn dieet weer op pijl te krijgen aka meer eiwit.

zijn maagzweer is (als het dat al was) volledig opgelost, al deze symptomen zijn volledig van de baan door de maagsupplementen die ik een dik half jaar heb gegeven. hij kwam van een stal waar mais enzv gevoerd werd, en is op een volledig graanvrij dieet gezet met hartog digest lucerne en dat heeft allemaal wonderen gedaan, je ziet de verbetering ook in zijn hoeven volgens de smid.

even ter verduidelijking van het zadel inrij gebeuren: Woezel is 10 geworden en heeft altijd (vermoedelijk vanaf 3 dus) voor de koets gelopen, enkel en dubbelspan. Hij heeft inderdaad niet lang onder zadel gelopen, maar ook niet nét zal maar zeggen. Exacte tijd weet ik niet ik weet wel dat hij lang door corona niets gedaan had en daardoor ook totaal geen conditie, heb hem zowel onder zadel als voor de koets "uitgeprobeerd".


de dierenarts is uiteraard bij hem geweest en zegt net als bij de osteopaat dat er niets op te vallen is, hij loopt correct, hetgeen hij aan de schoft had, is enkel een wervel die meer naar onder komt door druk, na het behandelen is dit verholpen, dit komt omdat het zadel te breed was en dus achter zijn schouders naar beneden drukt, met dat hij geen sleutelbenen heeft (geen paard) en doordat hij erg op de voorhand loopt werkt dit in de hand. Bovendien gebruikte ik een longeerhulp, dat werd me in zijn geval ook afgeraden.

Zijn bekken waren ook naar voor gekanteld werd opgemerkt bij het eerste bezoek, dit is verholpen met de training, hij reageert ook nauwelijks op zijn rug bij palpatie door zowel dierenarts als osteopaat.

hij heeft moeite met zijn binnen achterbeen op zijn slechte kant onder te zetten, dit gaan we aan de hand eruit trainen (op zijn tijd).

en ook het feit dat met het nieuwe zadel (derde, de albion, speciaal voor koudbloeden) het bokken onmiddelijk gestopt is en hij na de tweede keer rijden zijn hals weer durfde te strekken, vertellen me dat hij echt alleen zadelpijn had.

Hij heeft geen foto's van zijn rug, dat kan ik mogelijk nog laten doen, maar zowel de dierenarts als de osteopaat vermoeden niet dat dit het geval is (al kan je dat nooit uitsluiten) omdat zijn gedrag met het zadel mee veranderde. Dit is nu opgelost (hopelijk voor eens en altijd want de vervolg afspraken voor zadel controle staan allemaal gelukkig al vastgepland)

het is nu enkel de nare ervaring die voor hem blijft hangen, zo van "ik zie jou, dit betekend dat ik iets moet doen wat pijn deed"... dat gevoel.

Bij het buitenrijden is hij trouwens een blij ei, voorwaarts, oortjes naar voor, alle gangen zeer willig..
ik denk dat als een paard effectief pijn heeft op dat moment hij dat wel zou laten zien door bokken, schuinlopen, mank lopen of boos kijken?


ivm zijn deken, hij had eerste een bucas deken op, deze waren inderdaad niet geschikt voor hem, dankzij bokkers heb ik nu een amigo bravo xl deken en die ligt super! drukt nergens, schuurt nergens en klemt nergens.


ik vrees inderdaad dat het iets gedragsmatig is dat niet correct is, waarschijnlijk iets dat ik zelf fout heb gedaan, en nee dat is niet fijn, maar is gelukkig wel op te lossen, en daar wil ik gericht op gaan werken.
En ook wat meer met hem doen zonder wat te vragen (op het begin ging ik veel bij hem in de bak zitten en deed ik niets met hem, gewoon er zijn.. dan kwam hij ook altijd naar me toe, dat is nu niet meer het geval).

zo kunnen we op het einde van de tweede keer met het nieuwe zadel rijden (dat was voorheen niet het geval toen hij de "problemen" leek te hebben van een te groot zadel)


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:04 



 
Profiel   

Heb me ook door je verhaal proberen heen te worstelen... Klinkt deels wel als "haflingergedrag", ze zijn slim en brutaal. Als je weet dat het medisch 100% opgelost is, dan is het indd iets gedragsmatig, wat je zelf ook al zegt is dat vaak dat je niet consequent en streng genoeg bent. Dat heeft bij een haflinger wel erg veel invloed op gedrag.
Wat ik zou willen weten is inderdaad ook wat hier genoemd wordt, is de maagzweer helemaal over? En schoft al eens op de foto geweest?

Als dat allemaal niet het probleem is is het een kwestie van kijken waar het 'fout' gaat. Niet consequent genoeg zijn kan voor haflingers heeeeeel verwarrend zijn, ze testen dan echt hoever ze kunnen gaan, zowel aan de hand als onder het zadel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:16 



 
Profiel   

Ik vind dat je al heel erg veel voor hem gedaan hebt. Ik kan me voorstellen dat jouw einde in oplossingen een beetje begint te komen. Ik heb een merrie die ik ook geclickerd heb en ook een dominante tante. Ook zij kon opdringerig worden op zoek naar koekjes. Mijn clicker is een tijdje terug kapot gegaan en sindsdien doe ik het niet meer en het opdringerige gaat nu weg. Ik beloon haar nog steeds met koekjes, maar af en toe. En ja ze is dan nijdig dat ze niets krijgt, en alleen maar een stembeloning of knuffel krijgt, maar ja, daar moet ze het toch maar mee doen. Verschil is dat ze niet hapt en ook geen oren naar achteren legt. Komen vanuit het weiland doet ze wel maar alleen omdat ze weet dat ik iets lekkers bij me heb. Voor mij voelt het ook behoorlijk frustrerend dat ze alleen maar mij leuk vindt voor voer. Ik had graag haar coach of leider of zo geweest, maar ik ben zo niet en dat zit er dus ook niet in. Dus ja teleurstellend dat ze mij niet lijkt te vertrouwen als er geen voer is. Dus ik snap je helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:16 



 
Profiel   

Haflingers zijn spijkerhard voor zichzelf. Zou er een half jaar vanaf blijven en dan bedoel ik er niet op maar ernaast. Kijken en luisteren. Paard verteld luid en duidelijk dat het niet klopt. Gebruik je eigen sensibiliteit naar je paard. O ja, belonen doe je met gevoel niet met snoepjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:20 



 
Profiel   

Ik zal alleen even reageren op wat ik zie.... ik heb een ruin die ook wat vast kon zitten in de schoft en graag hetzelfde deed/ doet als jouw paard op de foto die je bijsluit.
Op zich lijkt het alsof je je paard voorwaarts/ neerwaarts rijdt in ontspanning, maar als je beter kijkt zie je dat hij zakt in de schoft, te diep loopt, het gewicht teveel op de voorkant krijgt, en jouw zadel en jijzelf in de schoft gedrukt worden. Ik zie het omdat het me bekend voorkomt van mijn eigen worsteling met mijn ruin ;-)

Hij ziet er op zich uit alsof hij wel lekker ruim kan zijn. Het nadeel van academisch werken vond ik het gebrek aan energie erin stoppen. Vooral die paarden die wat zwaarder gebouwd zijn op de voorhand (veel front/ zware hals) lopen dan helemaal de grond in.

Ik heb jaren geleden een boek gekocht van Karin Leibbrandt. Toen vielen veel kwartjes.
Momenteel volg ik een online cursus, lekker makkelijk te volgen, betaalbaar, en er vallen veel kwartjes.
Dat bozige herken ik wel, en vaak is dat toch een fijnbesnaard paard in een ruwe verpakking. Hij wil subtiele maar duidelijke aanwijzingen... Doordat het paard niet in balans loopt, is het werken soms gewoon moeizaam en niet leuk. Het is de moeite te waard te kijken hoeveel comfortabeler je hem in zijn lijf kan krijgen door te leren hem in balans te brengen.
Dit is de cursus:
https://www.horseinmind.nl/online-train ... j-trainen/

Je klinkt alsof je het heel graag goed wil doen, maar steeds een beetje in een cirkel terecht komt. Herkenbaar en niks om je voor te schamen.
Kijken of je het iets luchtiger kan houden door je te realiseren dat je leert, en dat je erg je best doet... je hebt je recept nog niet gevonden, maar iemand met zoveel toewijding slaagt vroeg of laat!!!

ps: wat de maag betreft.... probeer eens mastic horse te geven een paar weekjes... kijken of je iets ziet veranderen. Eenmaal een maagklant, dat blijft een beetje een achilleshiel. Ik zou het dus niet uitsluiten.


Laatst bijgewerkt door Ninx op 27-12-21 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:23 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Haflingers zijn spijkerhard voor zichzelf. Zou er een half jaar vanaf blijven en dan bedoel ik er niet op maar ernaast. Kijken en luisteren. Paard verteld luid en duidelijk dat het niet klopt. Gebruik je eigen sensibiliteit naar je paard. O ja, belonen doe je met gevoel niet met snoepjes.


Belonen kun je prima met snoepjes doen.... uitstekend zelfs, maar ook daar moet je slim mee omgaan.... tis nog een hele kunst :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:24 



 
Profiel   

Ik zou eerst de voedselbeloning eerst eens stoppen en wat resoluter worden in de correcties.
Daarnaast: is hij pssm1 vrij?
De problemen met het gewicht en boos doen op het lijf zou daar bij kunnen passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:25 



 
Profiel   

Je kan je paard natuurlijk verkeerd gedrag aanleren met de clicker. Ik gebruik zelf ook clickertraining met een pittig en intelligent paard. Ik stuur haar weg wanneer ze niet normaal mij benaderd. Of wanneer ze snoepjes wilt afdwingen. Gewoon veel kabaal maken en je armen naar het paard toezwaaien. En vraag dan maar of ze het opnieuw wilt proberen. Verder duidelijke afspraken maken dat ze snoepjes altijd bij haar hoofd krijgt, en nooit van jouw lichaam. Ik denk verder dat het gedrag van je paard wel een lichamelijke oorzaak heeft. Paarden doen niet voor de ‘lol’ kwaad. Ik heb mijn verzorgmerrie nu ook een half jaar pauze gegeven om erachter te komen wat ze leuk vindt op de grond. En haar beter te leren kennen. En ook haar negatieve associatie met opstappen (net als bij jouw paard) te doorbreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:33 



 
Profiel   

Je tweede deel is wel enigsinds verhelderend tov de OP.

Maar ik zou nog steeds niet het alleen op gedrag gooien.
Ja het zijn dominante, slimme donders die haflingers. Dus deels (vooral als er voedsel komt kijken) is het verklaarbaar, maar hij geeft toch wel duidelijke signalen af dat er iets niet lekker zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:35 



 
Profiel   

Als ik jou was zou ik even een setje foto's van rug, schoft en hals willen zien, voor ik nóg meer geld ging stoppen in van alles wat giswerk blijft.
En ALS de foto's goed zijn (ik ben na jouw verhaal niet verbaasd als er bv een oude breuk in de schoft blijkt te zitten of er kissing spines zijn) zou ik 'm eens een maandje bij een revalidatiestal in training zetten. Even puntjes op de i qua zowel opvoeding als beweging.
Je paard schreeuwt om deskundige hulp die wat verder gaat dan een supplement, osteo, nieuw zadel of clickertraining.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:48 



 
Profiel   

Ninx schreef
Dat bozige herken ik wel, en vaak is dat toch een fijnbesnaard paard in een ruwe verpakking. Hij wil subtiele maar duidelijke aanwijzingen...


Dit stukje herken ik ook van mijn merrie.
Dominante pony, kan heel lomp zijn, maar stiekem pakt ze alle signalen op.
Mijn valkuil in het begin was de hulpen vaak te groot maken.
Omdat ze echt een pony van type tank is, meende ik dat nodig te hebben, maar eigenlijk ziet ze elk klein signaaltje.
Wel is het zo dat ik haar af en toe echt heel duidelijk mijn ruimte uit moet sturen, anders denkt ze zelf wel te kunnen bepalen wat we aan het doen zijn.
Ik heb er een jaar mee geworsteld, en ben nu pas zover dat we samen echt aardig op één lijn zitten.

Ik herken veel van jouw verhaal.
Mijn pony kon ik na een halfjaar opeens niet meer opstappen, dan begon ze te bokken.
Lang oefenen later, en nu kan ik met krukje zonder problemen opstappen.
Maar naast haar op de grond hupsen, zoals je zegt, vindt zij ook nog steeds niet fijn.

Ik kon er af en toe ook echt moedeloos van worden. Uiteindelijk heb ik het gered door te focussen op de dingen die ze wel leuk vond, en veel af te wisselen.
Dat betekent dat ik er daadwerkelijk een halfjaar niet op heb gezeten, en nu doe ik één keer in de week in de bak rijden (omdat ik dat leuk vind), een buitenrit maken (onder het zadel of aan de hand), grondwerken (academisch ook, dat vinden we allebei leuk) en lange lijnen of mennen.
Door alles een beetje af te wisselen, merk ik dat wij het beste samenwerken.

Maar het blijft echt een zoektocht ik uit te zoeken wat voor jou werkt.
Ik werk ook met clicker training, maar absoluut het eerste wat ik haar heb geleerd is voedselbeleefdheid. Dat vind ik, zeker voor de voedselgerichte pony's, echt altijd stap één :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:50 



 
Profiel   

Oei, je hebt een haflinger gekocht. :Y)

Die zijn net golden retrievers, behalve dat ze echt wel een duidelijke leider nodig hebben anders vreten ze de ene na de andere ellende uit.

Ik zou hem niet direct binnenstebuiten laten keren, maar eens twee weken een heel ervaren ruiter/trainer met hem aan het werk zetten. Is het vervelend gedrag, is het binnen een week over. Anders is het misschien wel tijd voor een bezoekje dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:58 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ik zal alleen even reageren op wat ik zie.... ik heb een ruin die ook wat vast kon zitten in de schoft en graag hetzelfde deed/ doet als jouw paard op de foto die je bijsluit.
Op zich lijkt het alsof je je paard voorwaarts/ neerwaarts rijdt in ontspanning, maar als je beter kijkt zie je dat hij zakt in de schoft, te diep loopt, het gewicht teveel op de voorkant krijgt, en jouw zadel en jijzelf in de schoft gedrukt worden. Ik zie het omdat het me bekend voorkomt van mijn eigen worsteling met mijn ruin ;-)


dit werd me ook verteld door de osteopaat :)) Fijn dat je dit ook ziet

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 15:59 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Oei, je hebt een haflinger gekocht. :Y)

Die zijn net golden retrievers, behalve dat ze echt wel een duidelijke leider nodig hebben anders vreten ze de ene na de andere ellende uit.

Ik zou hem niet direct binnenstebuiten laten keren, maar eens twee weken een heel ervaren ruiter/trainer met hem aan het werk zetten. Is het vervelend gedrag, is het binnen een week over. Anders is het misschien wel tijd voor een bezoekje dierenarts.



ik heb altijd haflingers gereden :j maar geen 1 is hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:00 



 
Profiel   

Hier een tinker x haflinger en bij haar moet je echt niet standaard met snoepjes trainen want je krijgt een draak van een paard. Sws met het bijvoeren van snoepjes al.
Op mijn oude stal liep een jongen rond (bijrijder van iemand anders) die haar eigenlijk al wel een snoepje gaf als hij er was. Hem zo vaak gewaarschuwd, stop hiermee het wordt een kreng. Heeft even geduurd, maar ze werd echt een kreng en veeleisend naar hem. Hij is er toen mee gestopt. Het duurde even maar haar gedrag naar hem werd wel goed gelukkig.

Zadeldrama, poe herkenbaar.. Ik kocht haar als groen onder het zadel, ze was wel voor de kar bekeerd. Ze was toen 3.5 jaar.
Ze bleek een flinke singeldwang te hebben waarvan we nu weten waardoor het kwam.
Maar dat eruit krijgen was nog een dingetje. Zelfs bij het vastmaken van de buiksingels van een deken moest je oppassen voor rondvliegende achterbenen.

Al met al is alles goed gekomen voor zover. Singel blijft een dingetje maar je kan deze gewoon rustig aan aansingelen. Door goed naar haar te kijken en haar te lezen zie je veel. Zo geeft ze nu echt heel snel aan dat het zadel haar wellicht voor een fractie niet lekker zit. Dan wordt ze boos, bel maar een zadelmaker want ze liegt niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:02 



 
Profiel   

Naast alle tips is mijn advies hem toch op de foto/scan te zetten. Al is het maar om dat deel uit te sluiten. Een veearts en osteopaat hebben namelijk geen röntgenogen en Hafjes staan erom bekend keihard voor zichzelf te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:04 



 
Profiel   

ik snap iedereen die foto's willen van de rug en nek enzv, maar het verklaart niet de maanden dat hij WEL fijn liep, door zijn rug, buikspieren gebruikend... een paard met kissing spines gaat niet ineens fijn lopen en dan weer niet (net als het zadel een oorzaak zou zijn). Dat verbeterd pas bij zéér gerichte training, die ik niet bewust heb gedaan met hem ofzo. Ik geef jullie 100% gelijk in dat je het beter kunt weten, maar ook de dierenarts zei dat het a-typisch is in de momenten (maanden in mijn geval) dat hij wel echt super loopt.. kissing spines of letsels verdwijnen en verschijnen niet zomaar, die zijn daar en van het moment dat ze pijn gaan doen, zullen ze dat blijven doen tenzij er drastisch iets veranderd, wat in mijn geval niet is. (verwijzend naar gerichte revalidatie)

pssm1 en 2 vrij

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:07 



 
Profiel   

Een osteopaat kan geen maagzweer diagnostiseren. Gewoon onmogelijk! Persoonlijk zou ik de osteopaat per direct de deur uit doen, want in jouw verhaal lees ik een osteopaat die niet zo goed snapt waar hij-zij het over heeft.

Ga naar een goede kliniek met dat paard. Laat een scopie doen van zijn maag en ga dat behandelen als daar het probleem zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:10 



 
Profiel   

Haf_Woezel schreef
Sunnda schreef
Oei, je hebt een haflinger gekocht. :Y)

Die zijn net golden retrievers, behalve dat ze echt wel een duidelijke leider nodig hebben anders vreten ze de ene na de andere ellende uit.

Ik zou hem niet direct binnenstebuiten laten keren, maar eens twee weken een heel ervaren ruiter/trainer met hem aan het werk zetten. Is het vervelend gedrag, is het binnen een week over. Anders is het misschien wel tijd voor een bezoekje dierenarts.



ik heb altijd haflingers gereden :j maar geen 1 is hetzelfde.

Dan heb je gewoon eerder ultiem geluk gehad.want je klinkt niet als de geschikte eigenaar voor een gemiddelde haflinger :) (op basis van je tekst, ik ken je natuurlijk niet)
Ik heb tig haflingers gereden en gecorrigeerd en het zijn superleuke dieren, maar 9/10 is totaal ongeschikt voor voerbeloningen, voor teveel overdenken en ' gevoelige mensen'. Dan blijft zo'n paard je gewoon altijd drie stappen voor.

En dat is absoluut niet naar bedoeld, maar ik lees eigenlijk vooral een omgangsprobleem en dan komen de problemen onder het zadel er gratis bij. Lekker gaan grondwerken en lessen starten in januari. Dan komt er vanzelf verbetering.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen