Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Getraumatiseerde pony

 
Profiel   

Hey iedereen,

Ik heb sinds 4 maanden een eigen pony deze verzorg ik al sinds ze 6 maanden is en ze is in maart 2! Nu is zij op haar oude plekje toen ik der nog verzorgde niet goed behandelt. Op hoefsmid gebied en door de andere paarden!

De hoefsmid heeft de eerste keer dat ze naar de hoefsmid ging op der rug gelegd. Nu heb ik echt een enorme band met haar die blijft groeien. Ik doe enorm veel vrijheidsdressuur met haar en veel wandelen!

Haar hoeven zijn nog steeds een drama maar wanneer ik het doe gaat het redelijk goed.

Nu kwam er vandaag een vriendin van mij mee en die word helemaal met oren in der nek weggejaagd en dreigen met der kont. Zodra ik er dan tussen kom draait ze meteen der kont weg. Nu liep die vriendin weg en gaat ze meteen 4x rollen en keihard wegrennen. Dit gedrag ken ik al naar anderen en ik weet dat ze gewoon intens getraumatiseerd is, maar ik weet gewoon niet hoe ik haar kan helpen.

Want ik wil graag naar der luisteren dus misschien een paardenfluisteraar of gedragstherapeut.

Kom maar met ideeën want ik wil haar heel graag hier vanaf helpen.

Groetjes Dominique
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:05 



 
Profiel   

Geen kant en klare oplossing voor je. Wel een topic dat leerzaam is om te volgen want gaat ook over een getraumatiseerde madam.
[PP] [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Dus ook al is jouw pony totaal anders, ben je niet de eigenaar dat het altijd lastiger maakt, denk ik dat je hier toch wel wat uit kan halen waar je wat aan hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:10 



 
Profiel   

Vooral niets doen met het getraumatiseerde verhaal. Ze is jong en al anderhalf jaar bij jouw, dus niets aan de hand. Twee jaar is een fase waarin ze vaak gaan testen en laat ik ze met rust.

Verder wordt idioot gedrag naar mensen hier niet geaccepteerd en dreigen met schoppen helemaal niet.
Dan kunnen ze een dreun krijgen.
Je laat toch zeker je paard niet bepalen wie wel en niet bij jouw mag zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:14 



 
Profiel   

Mijn 3 jarige is ook als veulen door de hoefsmid gevloerd. Niet dat ze bang was maar ze kon zeker wel moeilijk doen bij de smid.

Inmiddels heb ik al een tijdje een andere smid en ze is vooral nu heel koppig als in geen voetjes willen geven , of proberen zich om te laten valleb. Als ik haar hoeven uitkrab is er geen enkel probleem.

Het is gewoon een kwestie van een goede kundige en rustige smid die het paard gewoon fijn benaderd. Mijn pony is absoluut niet bang er is geen angst in haar ogen te zien. Hiervoor had ik voor haar een smid die voor de opfok wel gemakkelijk was. Maar de smid die ik nu voor haar heb is een heel stuk vriendelijker en heeft ook net even wat meer kennis. Sindsdien gaat het echt al een stuk beter!

En vervelend gedrag vertonen als in bijten krijgt die van mij ook een tik voor punt. Zo beet mijne ook zonder reden mij in mijn been terwijl er geen aanleiding was ze stond vast en ik knipte haar manen. Sindsdien is het ook wel klaar met dat verwende gedrag. Ik heb een fjord en ik merk wel hoe meer snoepjes hoe vervelender dus daar ben ik ook mee gestopt ik gebruik vooral stembeloningen en praat veel tegen haar.

Vrijheidsdressuur ben ik niet zo van. Dit zijn dingen doe gewoon bij de basis horen net als vaststaan, netjes meelopen , stilstaan enzovoort. Hoe pakt je pony de andere basisdingen op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:17 



 
Profiel   

Dit is een leeftijd waarbij ze gewoon in de opfok moet lopen en van haar mede kuddegenoten moet leren wat wel en niet mag. Ze is verwend en daar gedraagd ze zich naar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:18 



 
Profiel   

Ze is niet verwend, er zit zeker trauma in ze is dood en doodsbang voor andere mensen, bij mij doet ze helemaal niks. Maar deze angst komt er gewoon uit in ze wegjagen! Ik vroeg ook alleen om advies voor mensen die bijvoorbeeld met paarden kunnen praten dat soort dingen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:20 



 
Profiel   

Dodo4873 schreef
Ze is niet verwend, er zit zeker trauma in ze is dood en doodsbang voor andere mensen, bij mij doet ze helemaal niks. Maar deze angst komt er gewoon uit in ze wegjagen! Ik vroeg ook alleen om advies voor mensen die bijvoorbeeld met paarden kunnen praten dat soort dingen!

Als een paard graag doodsbang wil zijn kiest ie er maar voor om ergens anders heen te gaan. Aanvallen is gewoon ongewenst, wat de reden ook is.
Zolang jij verkeerd gedrag blijft toestaan omdat je paard zieluggg is, heeft iemand die met paarden kan praten geen zin.

Het is jouw taak als eigenaar om je paard te leren dat er soms ook andere mensen aan moeten zitten en dat ze dat gewoon kan dulden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:24 



 
Profiel   

Je hebt duidelijk een niet opgevoede pony die nu precies weet hoe ze onder niet leuke dingen uit kan komen en geleerd heeft hoe ze (andere) mensen kan wegjagen.

Het is aan jou als eigenaar je paard te leren dat andere mensen ook dingen met haar moeten/mogen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:29 



 
Profiel   

Ik lees nergens een trauma, eerder een brutaaltje die niet in een evenwichtige kudde staat.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 27-12-21 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:34 



 
Profiel   

Sure joh ik heb een niet opgevoede pony waar ik op wonderbaarlijke wijze alles mee kan en zodra ze aan een halster zit er niks aan de hand is maar zodra iemand in de buurt van haar kont komt ze helemaal flipt, er is vorig jaar dus iemand op haar kont gaan zitten van de hoefsmid en ze is op haar rug gelegd als veulen dat lijkt mij niet de juiste manier van met paarden omgaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:35 



 
Profiel   

Oh en dat ze in een kudde staat, ze staat 24/7 buiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:35 



 
Profiel   

'Intens getraumatiseerd' :+
Nee hoor, dit is een hele slimme pony die jou echt heel goed getraind heeft.
Tijd dat het andersom gebeurt. Veel in contact met andere mensen en verder lekker op het land met andere paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:37 



 
Profiel   

Mijn veulen hebben we destijds ook een keer op haar rug gelegt omdat het een eigenwijs stuk vreten was. Die was niets getraumatiseerd.
Maar zelf al is ze destijds vreselijk geschrokken, dan is het maar 1-malig geweest, dat krijg je met goede hulp prima weg. Ieder paard is wel een keer ergens erg van geschrokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:38 



 
Profiel   

Ik ken mijn pony toch het beste en ze is dan misschien niet getraumatiseerd maar er zit zeker wel wat in haar emmertje wat eruit moet. Paarden zijn precies hetzelfde als mensen alleen dan net wat aardiger en liever. Paarden willen ook gehoord worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:39 



 
Profiel   

Nou, dan staat ze bij jou dus prima blijkbaar.
Goede hoefsmid zoeken, zelf regelmatig even met de vijl oefenen en geen vreemde mensen op de wei laten.

Op 2 jarige leeftijd met winters weet gewoon even nog niet te veel willen behalve consequent opvoeden. Straks met mooi weer is ze 3 en dan kun je er goede hulp bij halen om wat systematischer aan acceptatie te werken.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 27-12-21 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:40 



 
Profiel   

Ik denk ook niet dat dit een trauma is, hooguit een slechte ervaring en daarbovenop te weinig goede ervaringen.

Aan jou de taak om dit paard fatsoenlijk te leren voetjes geven, ook aan vreemden, want dat is wel zo praktisch!

Ze is nog jong en plooibaar, doe er dus je voordeel mee en zorg dat dit een goed opgevoed volwassen paard wordt met vertrouwen in de mens.
Vind je dit lastig, dan vraag je hulp of les van een ervaren persoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:44 



 
Profiel   

En vergeet niet dat als jij straks ouder bent en je lekker op vakantie wilt en uitjes e.d. er niets zo irritant is dan dat je paard niet luistert naar vreemden, want dan kun je dus mooi thuisblijven..ik ken weinig mensen die het leuk vinden het gebrek aan opvoeding vN andere mensen op te lossen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:48 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Ik denk ook niet dat dit een trauma is, hooguit een slechte ervaring en daarbovenop te weinig goede ervaringen.

Aan jou de taak om dit paard fatsoenlijk te leren voetjes geven, ook aan vreemden, want dat is wel zo praktisch!

Ze is nog jong en plooibaar, doe er dus je voordeel mee en zorg dat dit een goed opgevoed volwassen paard wordt met vertrouwen in de mens.
Vind je dit lastig, dan vraag je hulp of les van een ervaren persoon.

Dit :j

Geen trauma.
Dus denk niet oh wat zielig, hij krijgt niet op de kop.
Nou als hij aanvalt echt wél op de kop geven.
Dat mag niet, is gewoon te gevaarlijk!
Hij weet nu precies hoe op jou emoties te spelen en lekker zijn eigen ding te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:52 



 
Profiel   

Les nemen van een goede instructrice/instructeur, pony snapt het niet, jij ook niet. Dus dan is het fijn als iemand met verstand van zaken.
Natuurlijk zou een pony van deze leeftijd ook nog in de opfok kunnen staan zonder verdere training, maar als de pony er net uit komt, zou ik dit gedrag serieus nemen en aanpakken. Trauma of niet. Bepaal dat met iemand die trauma en gedrag herkend.

https://amablepaardeninzicht.nl/lessen/ ... j-opvoeden

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 16:57 



 
Profiel   

Dodo4873 schreef
Sure joh ik heb een niet opgevoede pony waar ik op wonderbaarlijke wijze alles mee kan en zodra ze aan een halster zit er niks aan de hand is maar zodra iemand in de buurt van haar kont komt ze helemaal flipt, er is vorig jaar dus iemand op haar kont gaan zitten van de hoefsmid en ze is op haar rug gelegd als veulen dat lijkt mij niet de juiste manier van met paarden omgaan


Zoals ik al zei mijn 3 jarige is als veulen ook gevloerd door de smid en met de juiste smid komt dat echt wel weer goed! Als tip die van mij had al een tijd een fikse bacterie in haar hoef zitten wat zeer deed waardoor ze de smid ook wat spannend vond die had ze gelinkt aan pijn en een vervelend gevoel. Ik had hiervoor een slechte smid die ook dat soort dingen over het hoofd zag.

Een goede rustige en kundige smid laten komen kan echt al veel rust geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 17:24 



 
Profiel   

De angst laten afvloeien, ze ontdekt gaandeweg wel dat er geen kwade dingen meer gebeuren. Waardoor ze tot rust komt hoop ik.
Als jij haar regelmatig voetjes vraagt zal de hoefsmid ook wel volgen, die zijn er vaak heel handig mee. Wat jij dus kan doen is het opvoeden.
Ben het wel eens met Sundda, het is erg goed juist, om grenzen aan te geven. Als de pony iemand die bij jou is aanvalt, ook al is dat vanuit angst, dan is het heel duidelijk niet accepteren daarvan belangrijk. Zodat ze ander gedrag aanleert en daarmee een andere manier om met zo’n situatie om te gaan.
Belangrijk dat een paard zijn plek in de groep kent. Zo werkt dat met paarden onderling ook.
Je wilt ook geen ongelukken. Ook voor de pony zelf niet.

Sneu dat er in het begin zo ruig met de pony is omgegaan.
Deels zal het ook jolig gedrag zijn gezien de leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 20:20 



 
Profiel   

Ik heb je pb gestuurd

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 20:56 



 
Profiel   

Jouw verhaal lijkt meerdere kanten te hebben. Misschien is het handig als er iemand eens met je meekijkt. En wil je dat waarschijnlijk via een pb doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 11:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen